اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

سگ ها چگونه با انسان ها و سگ های دیگر ارتباط برقرار می کنند؟

سگ ها روش های مختلفی برای ابراز احساسات خود و ارتباط برقرار کردن با سگ های دیگر و انسان ها دارند. اکثر سگ ها (اما نه همه آنها) به روش مشابهی با انسان ها و همنوعان خود ارتباط می گیرند. این ابراز وجود معمولاً توسط سگ های دیگر، به راحتی قابل تشخیص است. درک برخی از اشکال ارتباط، برای افراد آسان است. اما درک برخی از عبارات منحصر به فرد بدون یادگرفتن در مورد آنها، دشوارتر است. در این مقاله از مجله پت خرید به چگونگی ارتباط برقرار کردن سگ ها با انسان ها خواهیم پرداخت.

زبان بدن سگ ها

از آنجایی که سگ ها قادر به حرف زدن نیستند، برای فهماندن منظور خود و برقراری ارتباط با صاحبشان، اصولا از زبان بدن استفاده می کنند. این زبان بدن شامل حرکت دم، وضعیت چشم، نحوه حرکت گوش، وضعیت بدن و حالت های صورت است. آگاهی از زبان بدن سگ و توانایی شناسایی دقیق آن، به رمزگشایی از آنچه سگ ها در تلاش برای فهماندنش به انسان است بسیار کمک می کند.

حرکت ها و سیگنال های سگ و مفهوم آنها

سگ ها از جهات مختلفی با انسان ها ارتباط برقرار می کنند و هر حالت خود را به نوعی و با ارسال سیگنال مخصوصی، بیان می کنند.
  • سیگنال های ایجاد فاصله: برای دور نگه داشتن شخص یا افزایش فاصله از فرد استفاده می شود. نمونه هایی از این موارد، نشان دادن دندان ها، ریه های رو به جلو، چرت زدن، گاز گرفتن، غرغر کردن، حالت خزنده به خود گرفتن و پارس کردن است. این علامت های سگ را باید جدی بگیرید و مراقبت بیشتری داشته باشید.
  • سیگنال های آرامش: برای ابراز ادب، حل و فصل اختلافات، دلجویی یا برای نشان دادن دوستی سگ استفاده می شوند. با این حرکت ها سگ نشان می دهد با شما دوست است و دعوایی ندارد.
  • سیگنال های ترس: بیانگر ترس یا دفاع است. نمونه های آن عبارت است از: دم در بین پاها، خاراندن ، پشت به بالا یا البته علائم استرس مانند ادرار کردن ، خراشیدن و لرزیدن که سگ ها با آن ترس خود را نشان می دهند.
  • سیگنال های شادی: به عنوان نمونه جنباندن دم، لیس زدن ، پریدن، تکان دادن تمام بدن و نشان دادن چهره ای شاد در سگ هاست

دو سگ هاسکی در کنار صاحبانشان که در حال ارتباط گرفتن با هم هستند

یادگیری زبان بدن سگ

با توجه به اینکه سگ ها با زبان بدن ارتباط برقرار می کنند، این موضوع می تواند به ایجاد سو تفاهم های زیادی در برداشت های ما در مورد آنها منجر شود. بنابراین باید سعی کنیم که روش های آنها در ابراز و زبان آنها را به خاطر بسپاریم تا بتوانیم با سگ مان، بهتر تعامل کنیم.
ضمنا، باید به خاطر داشت که یادگیری زبان بدن این جانداران به منظور دادن پاسخ مناسب به آنها، به زمان، مشاهده، دقت و تمرین نیاز دارد. به یاد داشته باشیم که سگ ممکن است بیش از یک گروه از سیگنال ها را در یک موقعیت نشان دهد. با دیدن حالت کلی سگ و وضعیت او، درک بهتری از آنچه می خواهد به ما بگوید، خواهیم داشت.

رفتار سگ ها با انسان

سگ با صدا حرکات صورت و بدن احساسات خود را به انسان بیان می کنند. در حالی که برخی حرکت های سگ ممکن است شبیه انسان ظاهر شود ولی معنای آنها بسیار متفاوت تر است. در این مقاله شما یاد میگیرید چطور پیام های مختلف سگ خود را تفسیر کنید و بتوانید ارتباط موثری با سگ خود برقرار کنید. چه شما یک سگ جدید خریده باشید یا مدتی است با سگ خود زندگی می کنید این مطلب به شما کمک می کند تا معنای علامت های ارتباطی سگ خود را بشناسید و رفتار خودتان را با او بر اساس نیازهای او تنظیم کنید.

درک رفتار سگ با انسان

رفتار سگ خود را بررسی کنید. عادات، رفتار و حرکات سگ خود را مشاهده کنید تا بتوانید رفتار او را بفهمید. آگاه باشید که بسیاری از تکنیک های زبان یا ارتباط یک سگ بسیار ظریف هستند بسیاری از رفتارها نیز حسی هستند بدون هیچ توضیحی و برای هر سگ منحصر به فرد است.

پاسخ سگ خود را به تماس چشمی بدهید. شما چه احساسی دارید وقتی شخصی به شما خیره نگاه می کند همانطور که شما می خواهید با این کار مقابله کنید سگ ها نیز این رفتار را اشتباها به منزله تهدید برای خود به حساب می آورند. به سگ خود آموزش بدهید تماس چشمی برقرار کند چون این کار باعث حفظ تمرکز آن بر شما می شود.

رو سگ سفید بزرگ در طبیعت

بعضی از سگ ها راحت تر با هم ارتباط می گیرند

شاید برایتان جالب باشد بدانید: آمادگی سگ برای آمدن نوزاد

خواندن زبان بدن سگ

یادبگیرید حرکات بدن سگ خود را تفسیر کنید. روش هایی که یک سگ بدن خود را تکان می دهد می تواند اطلاعات زیادی درباره خلق و خو و احساساتش بدهد. علامت های ظریفی وجود دارد که می توانید در طول زمان یاد بگیرید.

رفتار بازیگوش و مهربانانه او را تشخیص دهید. سگ ها به آسانی و با اعتماد به نفس ارتباط برقرار می کنند و تمایل دارند از طریق وضعیت بدنشان نشان دهند که می خواهند بازی کنند. احتمالا با اعتماد به نفس می ایستند دم خود را بالا می برند و آرام تکان می دهند همچنین گوش خود را تکان می دهند و با آرامش نگاه می کنند.

ناراحتی یا نگرانی سگ را درک کنید. زمانی که سگ شما ناراحت است یا احساس نا امنی می کند به او کمک کنید و آسایش و اطمینان او را فراهم کنید. قدم زدن هیجانی سگ می تواند نشانه ای از عصبانیت یا هیجان و خستگی باشد.

علامت های هشدار دهنده حمله سگ را بشناسید. این حمله ممکن است به جنگ ناخواسته سگ ها منجر شود شناخت علائم هشداردهنده قبل از حمله می تواند به شما کمک کند تا از بدتر شدن اوضاع جلوگیری کنید. وقتی سگ دمش را پایین می آورد یا بین پاهای خود جمع می کند یا وقتی در وسط یک عمل ناگهان متوقف می شود و به چپ و راست نگاه می کند احتمالا برای یک حمله آماده می شود.

شاید برایتان جالب باشد بخوانید: راهنمای خرید تونل بازی سگ و گربه

علائم سر و صورت سگ خود را بشناسید

موقعیت گوش سگ خود را درک کنید. در حالی که ما خیلی از صداها را نمی توانیم بشنویم گوش سگ فوق العاده رسا است. وقتی گوش سگ به سمت جلو یا راست و بالاست نشان دهنده این است که در وضعیت بازی یا شکار است این موقعیت گوش همچنین می تواند کنجکاوی را نشان دهد یا اینکه نشان دهد سگ مشغول انجام کاری مثل تعقیب و گریز است.

علائم چشم سگ خود را بشناسید. برخی علائم شایع چشم سگ عبارتند از:

  • چشم باز سگ: سگ احساس هشدار و بازیگوشی می کند و آماده است.
  • چشم خیره سگ: نشان دهنده رفتار چالش برانگیز است.
  • اجتناب از تماس چشمی: نشان دهنده ادب، احترام و یا تسلیم بودن سگ است.
  • چشمک زدن سگ: برای بازی آماده است.

حالت های چهره سگ

با دقت چهره سگ خود را تماشا کنید تا به رفتار او پی ببرید. سگ ها معمولا احساس خود را با حالت های چهره شان نشان می دهند. درک حالت چهره به شما کمک می کند احساس او را درک کنید و با او ارتباط برقرار کنید.

  • لبخند: باور کنید یا نه، سگ می تواند لبخند بزند! وضعیت او را چک کنید که تشخیص دهید لبخند است یا دندان قروچه .اگر سگ شما خوشحال است پس این لبخند است.
  • خمیازه: وقتی یک سگ خمیازه می کشد معنی آن مانند خمیازه انسان نیست. درو اقع اگر شما جلوی سگ خود خمیازه کشیدید او هم این حرکت شما را پاسخ می گوید. همچنین سگ در حضور سگ های جدید یا موقع سردرگمی یا تهدید برای کاهش تنش خود خمیازه می کشد.
  • موقعیت دهان: وقتی دهان سگ کشیده، بسته یا نیمه باز است نشان می دهد که در استرس، درد یا ترس است. که ممکن است با نفس نفس زدن همراه باشد.
  • لیسیدن لب: سگ احساس ترس، فشار و تهدید دارد.
  • نشان دادن دندان ها: سگ قصد حمله و گاز گرفتن دارد.
دو سگ در کنار رودخانه

سگ ها برای ارتباط گرفتن با هم، دور همدیگر می چرخند

پیشنهاد مطالعه: پارک سگ چیست 

درک صدای سگ

به صدای سگ‌تان گوش کنید. وغ وغ کردن، غرغر کردن، واغ واغ و زوزه همه در بردارنده زبان خاصی هستند که فهمیدن آن می تواند رفتار سگ را قابل فهم کند. بسیاری از مردم فکر می کنند یک پارس کردن فقط یک پارس است اما نوع صدا در آن تفاوت ایجاد می کند.

سگ ها به اشکال مختلف شروع به پارس کردن می کنند. دیدن و گوش دادن می تواند به شما کمک کند تفاوت آن را در موقعیت های متفاوت متوجه شوید.

  • پارس کردن با صدای بلند و سریع می تواند حالت پرخاشگری را نشان دهد.
  • پارس‌های کوتاه و مکرر یک هشدار برای خطر می تواند باشد.
  • پارس کوتاه شکلی از تشکر سگ است.
  • یک پارس ناگهانی شبیه جیغ زدن ممکن است نشانه درد باشد.

غر غر کردن سگ

غرغر کردن عجیب و غریب یک سگ می تواند تا حدودی ترسناک باشد اما همیشه نشانه حمله نیست. سگ شما ممکن است به عنوان بازی یا ایجاد ارتباط کلامی غر بزند. اما باید احتیاط کنید با هر سگی بازی نکنید ممکن است در اثر نزدیکی بیش از حد ضربه محکم و ناگهانی به انسان وارد کند. یک غر زدن کوتاه نیاز به عقب نشینی دارد چرا که نشان دهنده ابراز وجود یک سگ غالب است.

یک غرغر کم با همراه شدن با یک پارس کوتاه پاسخی برای تهدید است و می تواند یک ضربه محکم و ناگهانی دربر داشته باشد. غرغر کردن متوسط که با پارس کردن همراه شود می تواند نشانه این باشد که سگ عصبی و احتمالا تهاجمی است و شما باید با احتیاط عمل کنید.

همچنین بخوانید : سگ ها بدبین هستند یا خوشبین؟

ابراز ارتباطات انسانی

از علامت های غیر عمدی اجتناب کنید. سگ ها تا حدی درک می کنند این خیلی مهم است که شما در دید او چطور به نظر می رسید. حرکات و اشارات شما چگونه است چه چیزی ممکن است سگ شما را ناراحت کند، بترساند یا نگران کند.

از ناراحت کردن سگ خود جلوگیری کنید. اقداماتی که ما به صورت عادی می بینیم را به زبان سگ ترجمه کنید. برای تقویت رابطه با حیوان خانگی خود از فعالیت هایی که حیوان را ناراحت می کند بپرهیزید. مثلا خیره نگاه کردن به سگ ممکن است برای او یک تهدید حساب شود. تنبیه یا واکنش منفی به ترس او منجر به افزایش حس ترس او می شود و کمکی به القای رفتار بهتر نمی کند.

دستورات خود را مشخص کنید. دستورات خود را روشن و منسجم کنید ارتباط مستقیم با سگ می تواند کمک کند به اینکه سگتان متوجه شود شما از او چه می خواهید. اکثر سگ ها می خواهند صاحبان خود را خوشحال کنند بنابراین سعی می کنند رفتار خود را با انتظارات آنها منطبق کنند. همیشه دستورات خود را با همان کلمات و لحنی که سگ می فهمد تکرار کنید. برای برقرری ارتباطات متفاوت احساسی لحن خود ر تغییر دهید.

ارتباط متقابلتان را گسترش دهید. داشتن ارتباطات دو طرفه با سگ خود به شما در داشتن یک رابطه سالم دو طرفه کمک می کند.

سگ کوچک که روی یک سگ بزرگ لم داده است

حتی سگ های بزرگ و کوچک هم با هم دوست می شوند

شاید برایتان جالب باشد بدانید: بازی کودکان با سگ ها و ۴ نکته ایمنی در این مورد

روش ارتباط سگ ها با همدیگر

روش ارتباط سگ ها با همدیگر، شبیه به حالت بوییدن معمولی است. هر چقدر نحوه سلام کردن سگ ها ممکن است عجیب به نظر برسد، اما این نحوه تبادل اطلاعات در این حیوانات خانگی است. اگر دو سگ از قبل یکدیگر را بشناسند، معمولاً با بو کشیدن پوزه های یکدیگر و بازی کردن به همدیگر سلام می کنند. سگ ها حیواناتی بسیار اجتماعی هستند. بسیاری از ارتباطات آنها از طریق ژست، زبان بدن و بویایی انجام می شود.

همه ما شاهد ملاقات سگ ها بوده ایم، آنها خیلی سریع یکدیگر را برانداز می کنند و بلافاصله تشخیص می دهند که آیا سگ جدید، دوست آنها است یا اینکه دشمن محسوب می شود.

هنگام سلام و احوال پرسی سگ ها اطلاعات زیادی رد و بدل می شود و همه آنها در عرض چند ثانیه اتفاق می افتد.

نحوه سلام گفتن سگ ها به سگ جدید با سلام و احوالپرسی با یک دوست قدیمی متفاوت است. شخص به عنوان مالک نیز در نحوه رفتار سگ خود در این تعاملات نقش بسزایی دارد، بنابراین اگر سگ شما آداب معاشرت را به خوبی یادنگرفته است می توانید با توجه به زبان بدن حیوان خانگی خود، راهکارهای زیادی را برای آموزش رفتارهای مناسب به سگ خود به کاربگیرید.

ارتباط سگ ها با همدیگر چگونه ایجاد می شود؟

نحوه سلام سگ ها به دوستان جدید بسیار متفاوت از سلام و احوالپرسی آنها به دوستان قدیمی است. استقبال سگ ها از یکدیگر به میزان راحتی آنها با سگ دیگر بستگی دارد. نحوه سلام کردن سگ ها با دوستان جدیدشان، همان روش بوییدن و معمولی لب به لب است که همه با آن آشنا هستند. سگ ها می خواهند بوی یکدیگر را بفهمند تا تشخیص دهنده که این سگ جدید کیست، از کجا آمده؟ و چندین واقعیت دیگر که ما انسان ها نمی توانیم از رایحه سگ ها، آنها را تشخیص دهیم.

سگ ها برای درک دنیای اطراف خود بسیار به حس بویایی خود اعتماد می کنند، جای تعجب نیست که این روش اصلی سلام آنها هنگام ملاقات با سگ جدید است.

سگ ها وقتی برای اولین بار همدیگر را ملاقات می کنند به ندرت روبروی یکدیگر قرار می گیرند. آنها یا دایره می شوند یا از کنار همدیگر رد خواهند شد. این یک رویکرد کمتر مستقیم یا تهاجمی است. بیشتر سگ های نر سپس انتهای دوست جدیدشان را بو می کشند. در حالی که سگ های ماده تمایل دارند ابتدا به سر و بینی سگ جدید نزدیک شوند.

البته برای اینکه سگ ها به هم نزدیک شوند بهتر است ابتدا از قلاده مناسب استفاده کنید. برای اینکه برای سگ قلاده خوب و مناسب بخرید، مطالعه مطلب راهنمای خرید قلاده مناسب سگ را پیشنهاد می کنیم. همچنین برای خرید قلاده سگ از پت خرید می توانید کمک بگیرید.

سه سگ که روی پاهاش عقب خود نشسته اند

نحوه روش ارتباط سگ ها با دوستان قدیمی

سگ ها وقتی که به طور منظم با همدیگر برخورد کنند و یا یک سگی را ببینند که همدیگر را می شناسند، احتمالا کمتر با همدیگر سلام و احوال پرسی می کنند. در این مرحله از رابطه، این دو سگ دوستان خوبی هستند و به جای اینکه وقت بگذارند و یکدیگر را بشناسند، می توانند با همدیگر به بازی بپردازند. آنها معمولاً هیجان خود را از دیدن دوباره یکدیگر بلافاصله با بازی نشان می دهند.

به خاطر اینکه سگ ها در هنگام برخورد با سگ های دیگر، رفتار متفاوتی را از خود بروز می دهند، صاحبان سگ های خانگی باید توله سگ های جوان را در معرض سگ های جدید قرار دهند تا رفتار مناسب را از آنها یاد بگیرند.

غالباً، اگر توله سگ شما فقط تعامل با “دوستان قدیمی” را بیاموزد، ممکن است با شور و اشتیاق و انرژی به هر سگی نزدیک شود، گویی که قبل از سلام و احوال پرسی آماده بازی است.

این رفتار توله سگ شما می تواند برای سایر سگ ها مضر باشد و حتی اگر توله سگ مستقیماً بدون سلام و احوالپرسی به سگ جدید دیگری همبازی شود، ممکن است رفتار آن پرخاشگرانه تلقی شود. از طرفی هم سگ مقابل فقط به این دلیل که توله سگ شما می خواهد مستقیما با او بازی کند، ممکن است دچار ترس و واکنش شود.

پیشنهاد مطالعه: مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز سگ

سگ را مجبور به ارتباط نکنید

همه سگ ها علاقه ای به سلام و احوال پرسی ندارند. برخی از سگ ها ممکن است هیچ علاقه ای به سلام و احوالپرسی با سگ فرد مقابل نداشته باشند. به عنوان صاحبان این حیوان خانگی به این موضوع توجه داشته باشید که بروز این رفتار اشکالی ندارد. سلام و احوالپرسی بین سگ ها اغلب یک طرفه است. معمولاً یک سگ تعامل را آغاز می کند و طرف دیگر بی تفاوت تر است.

تا زمانی که هر دو سگ رفتار مودبانه ای داشته باشند، این مسئله چندان مهم نیست. زیرا سلام و احوالپرسی مدت زیادی ادامه نخواهد داشت. حتما زبان بدن آنها را تماشا کنید. همه سگ ها پاسخ مناسب را در این شرایط یاد نگرفته اند.

اکثر سگ ها خیلی زود سلام می کنند. کل تعامل معمولاً کمتر از ۱۰ ثانیه طول می کشد. در ۱۰ ثانیه اول، سگ شما قبلاً جنسیت، سن و سلامتی سگ جدید را یاد گرفته است. همچنین اخته شده یا عقیم سازی و یا سالم بودن همدیگر را تشخیص می دهند.

پس از این سلام کوتاه، اکثر سگ ها به راه خود ادامه می دهند. به ندرت تصمیم می گیرند که با همدیگر مراوده بیشتر داشته باشند.

دو سگ در حال کشتی گرفتن

کشتی گرفتن سگ ها را با دعوا کردن اشتباه نگیرید

نکاتی برای روش ارتباط سگ ها با همدیگر

شاید بپرسید چگونه می توان ارتباط سگ ها با همدیگر را به سگ خود با بهترین تعامل آموزش دهیم؟ در اینجا چند نکته وجود دارد که می توان آنها را دنبال کرد تا یک تجربه مثبت برای همه باشد.

در مرحله اول بهتر است از صاحب سگ مقابل که او را نمی شناسید و نمی دانید که حیوان خانگی آنها چه عکس العملی را نشان می دهد شرایط را جویا شوید. قبل از روبه رو شدن سگ ها، در مورد رفتار آنها از صاحبانشان سوال کنید که آیا سگ آنها سلام و احوالپرسی می کند. بیشتر اوقات صاحبان سگ های خانگی پاسخ بله را می دهند و می گویند خوشحال می شویم که سگ های می توانند سلام کنند.

اگر فرد مقابل به شما پاسخ منفی داد، به سگ خود اجازه ندهید که به سگ مقابل نزدیک شود.

زبان بدن سگ ها را بررسی کنید

اگر به نظر می رسد هر یک از سگ ها ناراحت یا پرخاشگر و عصبانی هستند یا احساس ترس دارند بهتر است به مسیر خودتان ادامه بدهید. سگ ها بسیار باهوش هستند. بعضی از سگ ها مانند انسان ها با همدیگر کنار نمی آیند، بهتر است به جای اینکه سگ ها را مجبور کنید که به همدیگر سلام و حتی بازی کنند اجازه دهید خودشان تصمیم بگیرند.

علائمی که هنگام نزدیک شدن سگ ها با یکدیگر باید مراقب آنها باشید، عبارتند از:

  • جمع شدن دم در بین پاها
  • حالت سفتی بدن
  • خیره شدن به سگ دیگر
  • بالا بردن گوش ها

در هنگام ملاقات دو سگ با همدیگر، هر یک از این علائم را در سگ خود مشاهده کردید بهتر است به مسیر خود ادامه دهید و سگ را مجبور نکنید که با سگ دیگر ارتباط برقرار کند. علاوه بر آن، سعی نکنید حیوان خود را وادار کنید به سگی که در حال جهیدن و پارس کردن است، سلام کند و نزدیک شود. البته اینها همیشه نشانه های پرخاشگری نیستند. چون ممکن است سگ مقابل یک سگ جوان بسیار بازیگوش باشد که هنوز رفتار خود را کاملاً یاد نگرفته باشد.

پیشنهاد مطالعه: علل بیش فعالی در سگ ها و راه درمان سگ های هایپر

دو سگ در کنار درختان

آرامش خود و سگ را حفظ کنید

در هنگام ارتباط سگ ها با همدیگر سعی کنید آرام باشید. حتی اگر که سگ ها با همدیگر به مشکلاتی روبرو شده اند، بهتر است آرامش خودتان را حفظ کنید. سگ ها به راحتی تحت تاثیر رفتار صاحب خود قرار می گیرند. اگر عصبانی شوید سگ شما هم ممکن است عصبانی شود. در این شرایط بهتر است نفس عمیقی بکشید و با سگ خود با آرامش حرف بزنید.

بسیاری از صاحبان سگ، در هنگام سلام و احوال پرسی حیوان خانگی شان، قلاده سگ را سفت می کنند. این باعث ایجاد تنش بیشتر در رفتار سگ می شود و می تواند باعث واکنش او شود. قلاده را به اندازه کافی گشاد نگه دارید تا سگ بتواند سلام و احوالپرسی کند بدون اینکه کاملا رها شده و به یک آشنای بی ادب تبدیل شود.

پیشنهاد مطالعه : مواد مغذی در رژیم غذایی سگ ها باید شامل چه چیزهایی باشد؟

ارتباط سگ ها با هم را به سگ خود آموزش دهید

به سگ خود بیاموزید که مودبانه سلام کند. سلام و احوالپرسی را با بسیاری از سگ های جدید تمرین کنید. به آنها اجازه دهید همدیگر را بو کنند، اما سپس به راه مخالف خود ادامه دهید. بهتر است در هنگام به هم رسیدن سگ ها، اجازه ندهید که زمان زیادی در کنار همدیگر قرار بگیرند. سپس سگ خود را بخاطر کاری که انجام داده تشویق کنید.

سگ خود را آموزش دهید تا به سگ های دیگر سلام دهد بدون اینکه نشانه ای از پرخاشگری یا تسلط داشته باشد. اجازه ندهید که سگ با یک سگ جدید و یا هنگام بازی کردن، زیاد بپرد. اگر به سگ خود اجازه دهید در بازی بپرد، ممکن است سگ مقابل را بترساند. این رفتار می تواند واکنش سگ دیگر را ایجاد کند.

اگر می خواهید شخصیت سگ خود را بشناسید باید به رفتارهای او دقت کنید.

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب در مورد ارتباط میان سگ ها و انسان ها برایتان مفید بوده باشد. چنانچه نظر یا پیشنهادی در این زمینه دارید خوشحال می شویم در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
علی
2 سال قبل

جالب بود

6
2
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x