فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
سگ بدبین خوابیده روی زمین و زیر چشمی به اطراف نگاه می کند.

سگ ها بدبین هستند یا خوشبین؟ تحقیقات علمی چه می گوید؟

آیا ظرف آب سگ شما نیمه پر است یا نیمه خالی؟ پاسخ این سوال ممکن است کاملاً به ذهنیت او بستگی داشته باشد. طبق مطالعه دانشگاه سیدنی، پاسخ این سوال می تواند علائم خوشبین بودن یا بدبین بودن سگ ها را نشان دهند. همانطور که دکتر ملیسا استارلینگ می گوید این موضوع می تواند به انسانها در به دست آوردن درک درستی از آنچه در ذهن دوست پشمالویشان می گذرد، کمک کند. اگر دوست دارید در مورد بدبین بودن سگ ها اطلاعاتی بدست آورید، با این مقاله از مجله پت خرید همراه باشید. 

آزمایش: شیر در برابر آب برای سنجش بدبین بودن سگ ها

برای انجام تحقیق ، استارلینگ و تیمش بر روی گروهی از سگها آزمایش تبعیض شناختی انجام دادند. آنها می خواستند ببینند که آیا سگ ها بیشتر در یک طیف بدبین قرار دارند یا خوشبین. این تیم به گروهی از این سگ ها آموزش داد که به یک هدف دست یابند که پاداش رسیدن به آن هدف آب یا شیر بود. صداهای خاصی به هر محرک اختصاص داده شد که یکی از آنها با شیر پاسخ داده می شد و دیگری با ریخته شدن آب.

استارلینگ مواردی را که در مشاهداتش دیده بود، اینگونه شرح داد: زمانی که دستگاه صدا می کند، اگر این صدا، صدای مربوط به آب باشد، سگ هدف را لمس نمی کنند ولی اگر صدای شیر باشد ، آنها هدف را لمس می کنند و سپس مقداری شیر دریافت می کنند. “

هنگامی که این سگ ها تفاوت بین صدای شیر و صدای آب را فهمیدند ، مطالعه واقعی شروع شد. سرانجام استارلینگ برای حیوانات صدای جدیدی پخش کرد که بین دو علامتی که قبلاً آموخته بودند، بود. او ادامه داد: ” آنچه ما در تلاش هستیم انجام دهیم این است که به آنها سیگنال های مبهمی بدهیم و بگوییم این صداها کمی شبیه صدای مربوط به شیر است اما کاملاً مانند آن نیست ، پس چگونه می خواهید آن را تفسیر کنید؟ اگر آنها فکر کنند که صدای پخش شده، بیشتر به صدای شیر شباهت دارد، هدف را لمس خواهند کرد. و اگر فکر کنند که آن صدا، مشابه صدای آب به نظر می رسد، هدف را لمس نخواهند کرد. 

جالب است بدانید: شیر خوردن سگ ها و مزایا و مضرات شیر برای آنها 

سگ های بدبین و خوشبین رفتار متفاوتی با هم دارند

نتیجه آزمایش خوشبینی و بدبینی سگ ها

استارلینگ با توجه به واکنش های سگ ها نسبت به صداهای مبهم ، می تواند نتیجه بگیرد که آیا سگ بیشتر خوشبین است یا بدبین. وی توضیح می دهد: “نکته جالب، تصمیمی است که آنها می گیرند که آیا صداهای نامفهوم را به صدای آب تفسیر کنند یا به صدای شیر.” و به نظر می رسید که این نوع پاسخ دادن، از سگی به سگ دیگر متفاوت است.

برخی از این حیوانات صدای دسته بندی نشده را می شنیدند و حتی پس از چند بار ریخته شدن آب ، باز به هدف حمله می کردند ، در حالی که برخی دیگر  برای ادامه کار بسیار مضطرب بودند.

سگ های خوشبین بالا می پریدند و همه چیز را امتحان می کردند. در حالی که سگ های بدبین، ریسک ناپذیر بودند و واقعاً نمی خواستند شانس خود را امتحان کنند. آنها لب هایشان را لیس می زنند، از هدف دور می شوند و در بعضی موارد حتی برای مشارکت نکردن، روی تختخواب خود دراز می کشیدند و اخم می کردند. “

این آزمایش با ۴۰ حیوان آغاز شد و سرانجام به ۲۰ حیوان تقلیل یافت. استارلینگ می گوید: ” طی هر مرحله از تست، چند حیوان از آزمایش خارج شدند.”

بعضی از این سگ ها شیر را دوست نداشتند و برخی دیگر اصراری به یادگیری تفاوت بین این دو نوشیدنی نداشتند. این مطالعه به صورت دوره‌ای انجام شد و سگها به مدت دو هفته به صورت همزمان آزمایش شدند. استارلینگ در پایان تحقیقات خود متوجه شد که تعداد شش حیوان خوشبین هستند، شش سگ هم بدبین و بقیه به طور یکنواخت بین این دو طیف پخش شدند. 

محیط زندگی بدبین بودن سگ ها را تعیین می کند

فرضیه استارلینگ این است که رتبه بندی شخصیت سگ ها با پیش زمینه آنها ارتباط زیادی دارد. بعنوان مثال، تعدادی از این سگ های خوش بین، حیوانات خانگی مربیان حرفه ای بودند. او می گوید: ” احتمالاً این حیوانات در خانه با محرکهای زیادی آموزش دیده اند. از طرف دیگر بسیاری از سگ ها با دید منفی، یک برنامه آموزشی خدماتی را دنبال می کردند.

جولی هکت ، محقق حیوانات اهلی با این نظریه موافق است که رویکرد مثبت یا منفی حیوانات ، وابسته به محیط زندگی آنهاست.

 هکت می گوید: “اگر به عنوان مثال یک توله سگ زندگی کاملاً ناخوشایندی را تجربه کند، ممکن است زمانی که بزرگتر می شود، در موقعیتهای مختلف دید منفی تری از خود ابراز کند. اما این بدان معنا نیست که او لزوما حیوانی منفی گراست. اگر او به یک محیط متفاوت منتقل شود، یاد می گیرد که مردم به او آزاری نمی رسانند. پس از وجود مردم لذت می برد و می تواند دیدگاه خود را به سمت مثبت، تغییر دهید.”

سگ قلاده به گردن که به صاحبش نگاه می کند

 بدبین بودن سگ ها در مقابل خوش بینی آنها

اگرچه یافته های استارلینگ هنوز مقدماتی است ، اما او توانست توصیفی از خصوصیاتی که در هر دو نوع سگ های منفی نگر و مثبت نگر بدست آورده را استنتاج کند. او همچنین نکاتی را در مورد اینکه چگونه این دانش می تواند به نفع صاحبان حیوان عمل کند و به آنها در پیشبرد اهدافشان، یاری رساند، گرد آوری کرد.

 جالب است بدانید: حافظه سگها چگونه عمل میکند؟

صفات سگ های مثبت نگر:

اگر سگی را می دیدم که بسیار خونگرم و به جهان علاقه مند بود ( اکتشافی ، به دنبال پاداش و کاملاً فرصت طلب) من فکر می کردم که این حیوان، احتمالاً یک سگ مثبت نگر است. ثبات قدم هم در این دسته قرار می گیرد. زیرا فقط سگ های مثبت نگر تلاش می کنند و این برایشان بسیار خوب است. زیرا آنها چیزهای جدید بیشتری را تجربه خواهند کرد. آنها واقعاً نگران این نیستند که موفق شوند یا نه. این بدان معناست که اگر انها به هدفشان نرسند، باز هم تلاش خواهند کرد. آنها باز هم شانس خود را امتحان می کنند تا راهی به موفقیت پیدا کنند.

صفات سگ های منفی نگر:

اگر سگی داریم که ریسک نمی کند به این معنی است که با یک سگ منفی نگر در ارتباط هستیم. درست مثل آزمایشی که در بالا شرح داده شد، این موضوع در هنگام آموزش دادن به حیوان مشخص می شود. اگر سگها به میزان موفقیت بالایی دست پیدا نکنند، احساس برنده بودن نمی کنند. در نتیجه ممکن است بسیار ناراحت شده و به راحتی دلسرد شوند.

سگ قهوه ای و دختربچه با لباس قرمز در طبیعت

ما از این موارد، چه می توانیم یاد بگیریم؟

اگر فکر می کنید یک سگ ریسک ناپذیر و منفی دارید، به توصیه استارلینگ باید با او صبور باشید. سگ ها نسبت به سایر حیوانات نیاز به تشویق بیشتری دارند. این حیوانات ترجیح می دهند که به آنها بازخوردهای زیادی بدهید و روحیه آنها را تقویت کنید. همچنین از صاحبان حیوانات خوش بین خواسته می شود راه هایی برای جلوگیری از تقویت سگ خود پیدا کنند.

 جالب است بدانید: حس همدردی در سگ ها

استارلینگ می گوید: “تنها راه موجود، مدیریت محیط آنهاست. مطمئن شوید که آنها نمی توانند مشکلی ایجاد کنند. مطمئن شوید که نمی توانند چیزهایی را روی میزهای ناهارخوری و روی پیشخوان ها پیدا کنند. شما نباید آنها را تنها بگذارید. جایی که آنها می توانند هر کاری را که بخواهند انجام دهند. زیرا شما به آنها نگفته اید که از آنها می خواهید چه کاری انجام دهند.”

 جالب است بدانید: طول عمر سگ ها چقدر است؟

سخن پایانی

این تحقیق برای استارلینگ فقط نمایان شدن نوک یک کوه یخ است. با پیشروی آزمایشات، او دوست دارد که بتواند تست های روشنی تری را ارائه دهد که انسان ها بتوانند بر روی حیوانات خانگی خود اجرا کنند تا بتوانند ذهنیت عاطفی خود را مشخص کنند. این دانش می تواند پیوند بین حیوان و مالکش را تقویت کند. بعلاوه ممکن است در انتخاب یک حیوان برای یک کار خاص نیز مفید باشد. مثلا یک حیوان منفی نگر  ممکن است سگ بهتری برای انجام بعضی از کارهای خدماتی باشد.

سگ هایی که سریعتر به اصلاح رفتارهای ناخواسته خود پاسخ می دهند، فکر می کنند همه موقعیتها برایشان یک فرصت است. پس آنها خوش بین هستند.  اگر به دنبال یک سگ همراه برای ورزش کردن هستید ، یک سگ مثبت نگر که مایل است هر کاری را امتحان کند ، حتما همراه شما ورزش هم خواهد کرد

نظر شما چیست؟ تا به حال با سگ بدبین یا سگ خوشبین برخورد داشته اید؟ نظر خود را با ما و دیگران در بخش نظرات در میان بگذارید.

منبع: PETMD

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x