فروردین ۳۱, ۱۴۰۳
کاسه شیر

مزایا و مضرات لبنیات و شیر برای توله سگ ها و سگ های بالغ

سگ ها معمولا از نوزادی شروع به خوردن شیر مادر خود می کنند. اما گاهی به دلایل مختلف ممکن است به سگ شیری غیر از شیر مادر بدهند. در این مقاله از مجله پت خرید به مزایا و مضرات شیر گاو برای سگ ها و همچنین استفاده از لبنیات مختلف برای این حیوانات در سنین مختلف از تولگی تا بزرگسالی پرداختیم.

 

فواید شیر خوردن برای سگ ها

هنگامی که به افراد مختلف می گویید یک حیوان خانگی در حال نوشیدن شیر تصور کنند، بیشتر افراد یک گربه خوشحال که زبانش را در یک کاسه فرو برده است، در ذهن خود تصور می کنند. شاید خیلی ها از شنیدن این توصیه که به گربه ها هرگز نباید شیر داد، متعجب شوند. اما وقتی صحبت از سگ ها می شود، آیا پاسخ مشابهی به این سوال وجود دارد؟ ممکن است یک پاسخ کلی و ساده مثبت یا منفی برای این سوال وجود نداشته باشد. اما چند نکته مهم وجود دارد که باید آنها را به خاطر سپرد. دکتر استفانی لیف، دامپزشک و صاحب موسسه مراقبتهای دامپزشکی می گوید: اکثر سگ ها می توانند شیر گاو یا بز بنوشند. دکتر هدر براوسا، دامپزشک و عضو هیئت مدیره مرکز پزشکی حیوانات نیز اعتقاد دارد: شیر خوردن سگ ها در مقدار کم به هیچ وجه مضر و نگران کننده نخواهد بود.

 

چه زمانی شیر برای سگ ها مفید است؟

ممکن است پیش خودتان فکر کنید مگر توله های سگ شیر مادر خود را نمی خورند؟ و پاسخ این سوال این است: چرا می خورند. این ماده حاوی قندی به نام لاکتوز است. برای هضم شدن لاکتوز به آنزیمی به نام لاکتاز نیاز دارد. این حیوانات وقتی نوزاد هستند و از شیر مادرشان تغذیه می کنند، به وفور آنزیم لاکتاز در بدن خود دارند و از این آنزیم برای تجزیه شیر مادرشان استفاده می کنند. توله های سگ با تغذیه شدن از شیر مادرشان رشد می کنند و با این ماده خوراکی هیچ مشکلی ندارند. اما ممکن است زمانی که بزرگتر می شوند، نتوانند لاکتوز موجود در شیر گاو یا بز را تحمل کنند.

بیشتر بخوانید: اصول تغذیه و نگهداری توله سگ های زیر ۱ ماه

بچه در حال شیر خوردن از دست مادر که سگ کنارشان نشسته است

سگ ها و توله ها می توانند شیر گاو و بز بخورند

مضرات شیر و لبنیات برای سگ ها 

سگ های بالغ به دلیل عدم وجود آنزیم لاکتاز در بدن که قندهای موجود در انواع لبنیات را تجزیه می کند، در هضم لبنیات دچار مشکلاتی می شوند. لاکتوز موجود در این ماده مغذی از طریق دستگاه گوارش آنها هضم نشده و به روده بزرگ منتقل می شود و این قند هضم نشده آب را به روده بزرگ منتقل می کند و باعث اسهال می شود. تخمیر باکتری در روده بزرگ سگ ممکن است نفخ شدید شکم و ناراحتی های دیگری ایجاد کند.

دکتر لیف می گوید: به دلیل کمبود سطح لاکتاز، مصرف شیر گاو یا بز برای سگ می تواند منجر به ناراحتی دستگاه گوارش حیوان از جمله اسهال و استفراغ شود. علاوه بر این محصولات لبنی ممکن است حاوی چربی زیادی باشند که خود چربی لبنیات هم منجر به ابتلای سگ به بیماری اسهال و استفراغ می شود. سگ ها ممکن است در صورت خوردن لبنیات به ویژه محصولات لبنی پرچرب، به بیماری بالقوه جدی به نام پانکراتیت مبتلا شوند.

بیشتر بخوانید: تغذیه سگ باردار، چه غذاهایی برای سگ باردار مناسب است؟

 

بیماری عدم تحمل لاکتوز در سگ ها

هنگامی که توله سگ ها از مرحله نوزادی خود عبور می کنند، بدنشان به طور خودکار لاکتاز کمتری تولید می کند. این زمانی است که اکثر این حیوانات می توانند دچار بیماری عدم تحمل لاکتوز شیر شوند. حیوانی که لاکتوز را تحمل نمی کند، همان علائمی را که افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز تجربه می کنند، تجربه می کند.

معمولا سگ ها درجه های مختلف برای عدم تحمل لاکتوز شیر دارند. بنابراین برخی از آنهایی که شیر می خورند، ممکن است فقط دچار پریشانی خفیف در دستگاه گوارش خود شوند. برخی دیگر هم ممکن است اصلاً علائمی نداشته باشند. ولی برخی دیگر علائم بالینی جدی دارند. بعلاوه فرآورده های لبنی عامل اصلی آلرژی غذایی در این حیوانات خانگی هستند.

دکتر لیف می گوید:

آلرژی غذایی به محصولات لبنی می تواند عوارض جدی به همراه داشته باشد. این عوارض به عنوان تحریک پوست، قرمزی، خارش و ناراحتی های دستگاه گوارش مانند استفراغ و اسهال ظاهر شود.

سگ در حال لیسیدن بستنی

اگر سگ شما به لبنیات حساس نیست می توانید به او بستنی هم بدهید

اگر سگ حساس، شیر خورد چه کار کنیم؟

لیسیدن گاه به گاه بستنی توسط این سگ اصلا مسئله مهمی نیست مگر اینکه حیوان خانگی شما نسبت به لبنیات آلرژی داشته باشد. ولی باید سگ خود را از مصرف مقادیر زیاد شیر و سایر محصولات لبنی منع کنید.

دکتر براوسا می گوید: به هم ریختگی دستگاه گوارش سگ معمولاً ۱۲ ساعت پس از مصرف محصولات لبنی اتفاق می افتد. بنابراین اگر بعد از مدت زمان اشاره شده، حیوان خانگی شما دچار هرگونه ناراحتی یا درد در ناحیه شکم و بیماری هایی از جمله اسهال یا استفراغ شد، حتما او را نزد دامپزشک ببرید.

پیشنهاد مطالعه: فواید و مضرات استخوان برای سگ ها چیست؟

 

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب در مورد فواید و مزایای لبنیات برای سگ ها و مخصوص شیر و فرآورده های آن برایتان مفید بوده باشد. چنانچه شما نیز تجربه ای در این زمینه دارید، خوشحال می شویم نظرتان را در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

منبع : PETMD

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] پیشنهاد مطالعه: مزایا و مضرات لبنیات و شیر برای توله سگ ها و سگ های بالغ […]

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x