اردیبهشت ۵, ۱۴۰۳
سگ باردار که روی زمین دراز کشیده است

نحوه تغذیه سگ باردار ؛ چه غذایی برای سگ حامله مناسب است؟

توله سگ های شاد تقویت کننده روحیه صاحبانشان هستند. آنها با شیطنت و بازیگوشی های خود، انگیزه تازه ای به صاحبان خود می دهند. برای داشتن توله سگ های سالم و شاد با رشد مناسب، لازم است توجه ویژه ای به تغذیه سگ باردار یا سگ مادر از دوران بارداری تا زمان تولد و در دوران شیردهی شود. این مورد جز کارهایی است که شما می توانید در آن نقش پر رنگی داشته باشید.

اگر شما بدانید که یک سگ باردار را چگونه باید تغذیه کنید، او را در تمام دوران حاملگی قوی و سرحال نگه می دارید. در نتیجه او هم توله های سالم و سرحالی به دنیا خواهد آورد. اما این پایان ماجرا نیست. شما باید پس از زایمان و تا پایان دوران شیر دهی مراقب تغذیه سگ خود باشید. برای آگاهی از نحوه تغذیه کردن و رژیم غذایی مناسب برای سگ های باردار با این مقاله از مجله پت خرید همراه ما باشید.

به سگ باردار غذای توله سگ ها را بدهید

بسگ مادر در دوران بارداری خود، به غذاهای مقوی و پر انرژی احتیاج دارد. از آنجایی که غذای توله سگ ها با مواد مغذی غنی شده است، انرژی بسیار بیشتری نسبت به غذای سگ بزرگسال دارد. خوردن آن آسان است و طعم آن هم بسیار دلپذیر است. پس گزینه خوبی برای تغذیه سگ باردار به حساب می آید.

از چه زمانی باید به سگ باردار غذای توله سگ بدهیم؟

کارشناسان می گویند: به طور تقریبی از حدود هفته ششم بارداری سگ می توانید به او غذای توله سگ بدهید. توصیه می کنیم غذای فعلی سگ خود را به طور ناگهانی با غذای توله سگ عوض نکنید. چون ممکن است این تغییر ناگهانی معده او را ناراحت کند.

بهتر است در طول یک هفته، غذای توله سگ را با غذای سگ بزرگسال مخلوط کنید و به سگ خود بدهید. در هر بار غذا دادن، هم نسبت بیشتری غذای توله سگ را با مقدار کمتری غذای سگ بزرگسال مخلوط کنید. در پایان هفته، غذای سگ باردار شما با غذای توله سگ ها جایگزین می شود.

چقدر به سگ باردار غذا بدهیم؟

بلافاصله پس از حامله شدن، مقدار غذای سگ باردار خود را افزایش ندهید. چون درست مانند انسان ها، سگ های باردار نیز گاهی اوقات حالت تهوع صبحگاهی را تجربه می کنند. بنابراین ممکن است در ابتدای بارداری برای مدتی کم اشتها شوند. اگر هم گاهی اوقات سگ شما استفراغ کرد، خیلی نگران نشوید. این حالت طبیعی است. اما اگر بی اشتهایی او طولانی شد یا احساس کردید که سگ بیمار است، حتما با دامپزشک خود تماس بگیرید.

از ابتدای هفته پنجم بارداری سگ، مقدار غذای او را افزایش دهید. افزایش حجم تغذیه سگ باردار می بایست به تدریج انجام شود. از هفته پنجم تا هفته نهم بارداری، هر هفته فقط کمی حجم غذای او را افزایش دهید. در نه هفتگی، سگ باید در هر وعده غذای خود، حدود یک سوم بیشتر از مقدار معمول غذا بخورد. علاوه بر آن وزن او باید حدود ۲۵٪ در مقایسه با پیش از بارداریش، افزایش داشته باشد.

به خاطر داشته باشید که نباید بیش از حد به سگ حامله خود غذا بدهید. زیرا ممکن است اضافه وزن پیدا کند. در عوض در وعده های کم حجم و چند بار در روز به او غذا بدهید. در هفته های آخر بارداری سگ، ممکن است لازم باشد اندازه هر وعده را بیشتر کاهش داده و تعداد وعده های غذایی سگ را افزایش دهید. زیرا در این زمان، توله سگ های در حال رشد باعث می شوند که به معده فشار بیاید و غذا خوردن در حجم زیاد برای سگ مادر سخت شود.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: انتخاب بهترین غذا برای سگ

نکات تغذیه ای برای سگ شیرده

تصور کنید سگ شما اخیرا چند توله سگ کوچولو و زیبا به دنیا آورده است. اکنون وقت آن است که از همه سگ ها به درستی مراقبت کنید. ما باید چقدر و چگونه به یک سگ شیر ده غذا بدهیم؟ بعد از زایمان، سگ شما یک بار دیگر به غذای توله سگ احتیاج دارد. او مواد مغذی داخل غذای خود را از طریق شیر به توله سگ های خود منتقل می کند. بعلاوه سگ مادر برای حفظ وزن سالم پس از تولد نوزادان، به مواد مغذی بیشتری نیاز دارد.

از هفته اول تا هفته سوم بعد از زایمان، به سگ خود به جای دو وعده، سه وعده در روز غذا بدهید. در هفته چهارم، وعده های غذایی روزانه او را از سه به چهار افزایش دهید. هرچه توله سگ ها بزرگتر شوند، سگ مادر به غذای بیشتری برای شیر دادن به آنها احتیاج دارد.

بعد از هفته چهارم، شما می توانید سگ های تازه متولد شده را با غذای توله سگ نیز آشنا کنید. با کاهش نیازهای دوران شیر دهی، مقدار غذای مادر را هم به تدریج کاهش دهید. سگ های مادر در مجموع حدود هفت یا هشت هفته به نوزادان خود شیر می دهند. بعد از هشت هفتگی توله سگ ها، شما می توانید میزان غذای سگ مادر را به مقدار معمولی برگردانید.

 

خلاصه نکات مهم تغذیه سگ حامله و شیرده

اصول اولیه

  • در زمان بارداری و در حالی که مادر به توله سگ های خود شیر می دهد، به سگ مادر، غذای توله سگ بدهید.
  • غذایی که انتخاب می کنید باید حداقل ۱۶۰۰ کیلوکالری انرژی قابل هضم در هر نیم کیلو داشته باشد. ضمنا باید شامل حداقل ۲۲٪ پروتئین باشد.
  • تغذیه سگ باردار باید به اندازه باشد. در غیر اینصورت او اضافه وزن پیدا خواهد کرد.
  • همیشه آب را در دسترس سگ حامله خود قرار دهید.

در دوران بارداری

  • تغذیه سگ باردار را به تدریج از غذای معمولی به غذای توله سگ تبدیل کنید.
  • از حدود هفته پنجم به بعد حجم غذای سگ حامله را افزایش دهید.
  • در هفته نهم سگ باید حدود ۲۵٪ بیشتر از حد معمول غذا بخورد.
  • همانطور که توله سگ ها رشد می کنند، برای جبران کمبود فضای معده، سگ خود را چند بار در روز و با وعده های کوچک تغذیه کنید.
  • با نزدیک شدن به زمان زایمان، ممکن است سگ باردار اشتهای خود را از دست بدهد. نگران نشوید. چون این موضوع کاملا طبیعی است.

دوران شیر دهی و از شیر گرفتن

  • پس از تولد توله سگ ها، اشتهای سگ مادر افزایش می یاید.
  • وقتی توله سگ ها به سه یا چهار هفتگی رسیدند، آنها را با غذای جامد آشنا کنید.
  • همانطور که توله سگ ها غذای جامد بیشتری می خورند، مقدار غذای سگ مادر را کاهش دهید.
  • اگر به نظر می رسد سگ تمایلی به خوردن غذا ندارد، به او غذای مرطوب بدهید.
  • توله سگ ها بین شش تا هشت هفته پس از تولد از شیر گرفته می شوند.
  • در زمانی که توله سگ ها از شیر گرفته شدند میزان و نوع تغذیه سگ مادر را به تدریج به حالت معمولی برگردانید.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: ۱۰ غذایی که برای سگها مضر هستند

کلام آخر

تغذیه سگ باردار، سگ شیرده و توله سگ ها در سلامتی آنها بسیار مهم است. شما در این دوران نقش بسیار مهمی برای سلامت سگ ها خواهید داشت. پس حتما در مورد نوع و مقدار مناسب غذای سگ ها حساسیت کافی به خرج دهید.

اما در نظر داشته باشید که هرگز به سگ خود بیش از اندازه غذا ندهید. چون مشکل اضافه وزن پیدا می کند و حل این مشکل چندان ساده نیست.

منبع: PURINA

 

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x