فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
سگ سفید با سر کرم رنگ که دست صاحبش در حال نوازش او است و قلاده ضد پارس بسنه.

احساسات سگ نسبت به انسان و حس همدردی آنها

اگر شما هم در خانه یک سگ دارید، حتما با او ارتباط عاطفی برقرار کرده اید. احساسات سگ نسبت به انسان چیز جالبی است که همه ما می خواهیم بیشتر از آن بدانید. بیشتر دارندگان این حیوان خانگی ادعا می کنند که حیوانشان در همدلی با آنها بی نظیر است. آنها ابراز می دارند هنگامی که ناراحت یا پریشان هستند، حیوانشان اقداماتی انجام می دهند تا احساس بهتری داشته باشند. حس همدردی در سگ ها مسئله ای است که مورد مطالعه های تحقیقی بسیاری قرار گرفته است.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ در مورد همدلی سگ ها انجام شد. این مطالعه نشان داد که وقتی صاحبان آنها صداهای ناراحت کننده ای از خود ایجاد می کنند (مانند گفتن “کمک” یا گریه کردن)، این حیوانات سعی می کنند خیلی سریعتر از زمانی که با صدای معمولی فرا خوانده می شوند، خود را به صاحبشان برسانند.

دکتر راسل هارتشتاین، متخصص رفتارشناسی و مربی حیوانات اهلی است. ایشان می گوید: این حیوانات اغلب احساسات ما را منعکس می کنند. بنابراین واضح است که سگ ها می توانند با انسان ها همدلی کنند و حس همدردی داشته باشند. اما آیا این حیوانات می توانند با همنوعان خود هم همدردی کنند؟

با ما در ادامه این مطلب از مجله پت خرید همراه باشید.

 

آیا سگ ها می توانند احساسات همنوعان خود را متوجه شوند؟

دکتر هارتشتاین می گوید: پاسخ من به این سوال “بله” است. این حیوانات می توانند با همنوعان خود حس همدلی داشته باشند. البته هنوز تحقیقات زیادی در مورد همدلی سگ ها انجام نشده است. اما یک تحقیق امیدوار کننده نشان داده است که این حیوانات به احساسات همنوعان خود واکنش نشان می دهند.

در سال ۲۰۱۷ مطالعه ای در همین مورد، توسط محققان دانشگاه وین انجام شد. محققان در این مطالعه  سعی کردند نحوه واکنش این حیوانات خانگی را در برابر احساسات انسان مورد آزمایش قرار دهند. آنها از صاحبان حیوانات خانگی خواستند حیوانات خود را به آزمایشگاهی بیاورند که نقاط مختلف آن به بلندگوهایی مجهز بود. سپس محققان یک سری صداها مربوط به عواطف انسان و سگ پخش کردند.

برای عواطف انسانی، از خندیدن (به عنوان حس مثبت) یا گریه کردن (به عنوان حس منفی) استفاده کردند. همچنین برای احساسات مثبت سگ هم از صدای پارس کردن با احساس بازیگوشی استفاده کردند. برای احساسات منفی هم غر زدن را انتخاب کردند. آنها همچنین برای احساسات خنثی صداهایی مانند صدای طبیعت یا صدای شخصی که با حالت خنثی صحبت می کند را پخش کردند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ تا از نکات مهم که باید قبل از پذیرفتن مسئولیت سگ ها بدانید

 

تاثیر نشانه های شنیداری در حس سگ ها

محققان می خواستند بدانند که این حیوانات به کدام صدا (مثبت، منفی یا خنثی) توجه بیشتری نشان می دهند. همچنین بررسی کردند که آیا این حیوانات علائم پریشانی مانند لیسیدن پنجه، غر زدن یا پارس کردن از خود نشان می دهند؟ محققان رفتارهای حیوانات مورد مطالعه را بررسی کرده و به هر نشانه شنیداری “نمره” دادند.

این مطالعه نشان داد که این حیوانات به نشانه های شنیداری عاطفی بیشتر از نشانه های خنثی توجه نشان می دهند. محققان به وضوح دریافتند که این حیوانات در معرض نشانه های شنوایی منفی به طور قابل توجهی واکنش نشان می دهند. این واکنش ها نشان می دهند که این حیوانات می توانند بین حس مثبت و منفی در انسان و همنوعان خود تفاوت قائل شوند. محققان همچنین دریافتند که این حیوانات در معرض حس منفی، سطح اضطراب و پریشانی بالاتری نشان می دهند.

طبق مشاهدات این مطالعه، برای این حیوانات مهربان، تفاوتی در واکنش های عاطفی نسبت به صدای انسان در مقایسه با صدای سگ وجود نداشت. این مطالعه مطمئناً استدلال می کند که این حیوانات توانایی همدلی با سایر جانوران همانند خود را دارند. اما دکتر هارتشتاین هشدار می دهد: توانایی حیوانات برای اینکه خود را جای دیگری بگذارند تا آنچه را که دیگری احساس می کند، حس کند، قابل اندازه گیری نیست.

بیشتر بخوانید: سگ ها چطور احساسات و زبان بدن انسان ها را می فهمند؟

سگ در حال دست دادن با صاحبش

 

آیا سگ به حیوانات آشنا حس همدردی بیشتری ابراز می کنند؟

این مطالعه نشان می دهد که سگ ها واکنش های شدیدی نسبت به شنیدن صدای همنوعان مضطرب خود دارند. اما در برابر همنوعان آشنای خود چطور؟ آیا نسبت به سگ هم خانه خود، در مقایسه با سگی که نمی شناسند همدلی بیشتری ابراز خواهند کرد؟ در همان مطالعه نشان داده شد که این حیوانات با حیوانات هم خانه خود، بیشتر از غریبه ها همدلی می کنند. به طور مثال هنگام شنیدن نشانه های شنیداری منفی از دوستان خود، استرس بسیار بالاتری بروز می دهند. 

 

چگونه حس همدلی را در سگ تقویت کنیم

به پیشنهاد دکتر هارتشتاین، برای ایجاد همدلی بیشتر در سگ، شما باید روی یک رابطه محترمانه و مهربانانه کار کنید. این می تواند به معنای گذراندن وقت با حیوان خانگی و لذت بردن از یک پیاده روی و ایجاد سرگرمی و تفریح برای او باشد. ارتباط واقعی با حیوان خانگیتان به شما کمک می کند که به مرور برخی از احساسات انسانی را در سگ خود مشاهده کنید. تشویق کردن رفتارهای مثبت سگ به او کمک می کند تا با گذشت زمان تعامل مثبت تری با افراد یا سایر حیوانات برقرار کند.

اگر می بینید که راه نشان دادن همدلی سگ خانگی شما به جانوران همانندش به گونه ای متفاوت است، تعجب نکنید. دلسرد هم نشوید. زیرا این حیوانات نشانه های خاص خود را برای درک عواطف یکدیگر دارند. بسیاری از این نشانه ها هم فیزیکی هستند. مثلا شاید متوجه شده باشید که این حیوان در راه برگشت از دامپزشکی، صورت سگ هم خانه خود را می لیسد. یا بدن خود را در زمان طوفان و رعد و برق به بدن حیوان دیگر می مالد. شما می توانید این رفتارها را به عنوان روش همدلی و ابراز احساسات سگ خود تفسیر کنید.

اگر می خواهید این همدلی ادامه داشته باشد و تقویت شود، رفتارهای مورد پسند او را ستایش کنید. برای نهادینه شدن اینگونه موارد، هر بار که سگ شما رفتار مناسبی از خود نشان داد، به او جایزه بدهید.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: حس ششم سگ ها؛ ۵ مورد باور نکردنی که سگ شما احساس می کند

 

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب در مورد احساسات سگ ها در مورد انسان ها برایتان جالب و مفید بوده باشد. چنانچه شما نیز تجربه شخصی دارید خوشحال می شویم در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

منبع : PETMD

 

پت خرید را دنبال کنید :‌
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x