اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳
سگ در کنار یک انسان در فضای باز

سگ ها چطور احساسات و زبان بدن انسان ها را می فهمند؟

سگ برای خیلی از انسان ها بیش از مطالب ادبی، یک فیلم و کارت های تبریک ارزش دارد. هزاران سال است که سگ ها نه تنها با خراش دادن به درهایمان یا جویدن کفش های ما ،اثرات غیرقابل وصفی بر فرهنگ و تاریخ ما گذاشته اند. بلکه با همدلی، راه خود را در قلب و ذهن جمعی ما حک کرده اند.

این حیوانات برای خیلی از انسانها، بیش از یک حیوان خانگی به شمار می آیند. چون آنها، عضو خانواده این افراد به شمار می آیند. به نظر می رسد وقتی ناراحت هستیم، این حیوانات وفادار می توانند به ما آرامش دهند. وقتی که ما وحشت می کنیم، از ما محافظت می کنند و ما را آرام می کنند. وقتی خوشحال هستیم، با ما بازی می کنند و بقیه وقت خود را نیز درست در کنار ما می گذرانند. اما یک سؤال باقی است: آیا سگ شما می تواند ذهنتان را بخواند؟

 

نزدیکی انسان ها و سگ ها

جای تعجب نیست که سگها جزو اولین حیواناتی بوده اند که توسط انسان اهلی شده اند. دکتر جنیفر کویتز ، مشاور دامپزشکی و رفتارشناس حیوانات اهلی می گوید: “بسته به این که چه تحقیقاتی را مد نظر قرار دهید، منشاء اهلی شدن این حیوانات ممکن است ۱۵،۰۰۰ ، ۲۰،۰۰۰ یا بیش از ۳۰،۰۰۰ سال قبل رخ داده باشد.”

این حیوانات در ابتدا مانند گرگ بوده اند. اما سرانجام از طریق تربیت و پرورش هدفمند توسط انسانها، به شکل نژادهای امروزی تکامل یافته اند. نخستین استخوان های این حیوانات (که بر برخلاف امروزه، درست شبیه استخوانهای گرگ بوده اند) در سراسر آسیا و اروپا کشف شده اند. که نشان می دهد بودن این حیوانات در کنار ما انسانها در سراسر جهان، امری نسبتاً رایج بوده است. واضح است که این اهلی کردن، هم برای این حیوانات و هم برای بشر به یک اندازه سودمند بوده است.

سگی که دست یک انسان دارد نوازشش می کند.

اهلی کردن، هم برای سگ و هم برای بشر به یک اندازه سودمند بوده است.

به عنوان حیوانات چهار پا، این حیوانات از ابتدا در یک سلسله مراتب اجتماعی شرکت داشته اند. این سلسله مراتب به آنها اجازه می دهد تا بتوانند خود را به خوبی با جامعه بشری تطبیق دهند. این حیوانات می توانند براساس زبان بدن انسان ، دستورات کلامی و اینکه آیا صاحبانشان در معرض دید آنها هستند یا خیر، تصمیم گیری کنند. این مشخصه تا حدودی ذاتی است و البته از طریق تعامل دراز مدت با انسان ها هم تقویت شده است. ” بنابراین رفتارهایی که می توانیم به اشتباه “خواندن ذهن” یا دست کم همدلی تفسیرشان کنیم، به سادگی چگونگی تعامل این حیوانات با دنیای خارج از جمله با صاحبانشان است.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: آیا گربه ها می توانند تخم مرغ بخورند؟ 

 

فهمیدن احساسات انسان توسط سگ ها

وقتی سگ ها به رفتار انسان پاسخ می دهند، در واقع دارند از یک روش سه گانه استفاده می کنند: نشانه ها، زمینه ها و تجربیات.

این حیوانات علاقه مند به عبارات متنوع غیر کلامی هستند. در این موارد این حیوانات به جای اینکه به دستورات کلامی تکیه کنند، توانایی پیش بینی و تفسیر اهداف ما را نیز دارند. چیزهایی مانند زبان بدن، اشاره ، یا حتی فقط نگاه کردن به یک شی یا موقعیتی، همه سرنخهایی در مورد آنچه ما در ذهن خود داریم را به این حیوانات می دهد. پس عجیب نیست که مدتها قبل از برداشتن حوله او برای حمام کردنش یا برداشتن سوئیچ ماشین برای بردنش به دامپزشکی، حیوان خانگی شما خود را گم و گور می کند.

در عوض زمانی که این حیوان می بیند صاحبش دارد قلاده او را که در کمد آویزان است، بر می دارد یا اینکه اسباب بازی مورد علاقه اش را بیرون می آورد، فورا برای یک پیاده روی خوب یا بازی کردن آماده می شود. حتی اگر شما فقط یک کنسرو گوشت را برای ناهار خود باز کنید، بزاق دهان سگ راه می افتد. آنچه موضوع اصلی به حساب می آید، بستر و تجربیات و فعالیت هایی است که این حیوان با آنها سر و کار دارد.

جالب است بدانید: ۴ دلیل اصلی که سگ شما همه جا تعقیب تان می کند!

 

واکنش سگ به رفتار انسان

دکتر آدام دنیش دامپزشک از بیمارستان حیوانات راون هارت در پنسیلوانیا می گوید که واقعاً همه امور به حواس پنج گانه مربوط می شود.

من به عنوان یکی از دارندگان این حیوان خانگی، می بینم که این حیوانات به خیلی چیزها واکنش نشان می دهند. مثلا به لحن ، احساسات و میزان همدلی و احساسات در صدای ما. من حتی دیده ام که آنها به طرز نگاه در چهره هایمان نیز واکنش نشان می دهند. این حیوانات، همان حواس پنج گانه ما را دارند. با این حال برخی از حسهای آنها مانند بویایی بهتر از ما انسانها کار می کند. میزان این که آیا آنها واقعاً می توانند کاری را که از آنها می خواهیم، انجام دهند و خواسته های ما را درک کنند.

این سوالی است که بسیاری از مردم در مورد آن اندیشیده اند. من به عنوان یک دامپزشک معتقدم که این حیوانات دارای عقل و منطق هستند. من همچنین به شدت اعتقاد دارم که هوش خاص در این حیوانات مربوط به نژادشان است و توسط ژنتیک و کمی آموزش و تعامل پذیری تعیین می شود.

پیشنهاد مطالعه: حس ششم سگ ها؛ ۵ مورد باور نکردنی که سگ شما احساس

سگی که به انسانی نگاه می کند و احساسات او را درک می نماید.

سگ ها دارای عقل و منطق هستند و احساسات انسان ها را درک می کنند.

تشخیص بیماری های انسان توسط سگ

این حیوانات می توانند تا این حد عمق وضعیت انسان را درک کنند. اما یک مورد همچنان مبهوت کننده است: توانایی این حیوانات در تشخیص بیماری در انسان.

قدرت تحلیل و تفسیر و واکنش به سخنان ، اقدامات یا زبان بدن صاحب او را (که البته چیز کوچک و بی اهمیتی نیست)، کنار بگذاریم. اما مهمتر از همه اینها، توانایی خاص این حیوان است که می تواند بیماریهای مثانه، کلیه، پروستات، کولورکتال، ریه و سرطان پستان را توسط بو تشخیص دهد. این حیوانات در ۹۸٪ موارد این بیماریها را تشخیص می دهند.

اغلب اوقات این حیوانات حتی دقیق تر از آزمایش های پزشکی آزمایشگاههای مدرن عمل می کنند. دکتر کویتز می افزاید:

من داستانهای بسیاری را از بیمارانی شنیده ام که می گویند آنها تصمیم گرفته اند که به پزشک خود مراجعه کنند، زیرا سگهایشان بارها و بارها بازو ، شکم و … را بو کرده و لیسیده اند.

این حیوانات حتی می توانند علائم بیماری صرع یا بحران قند خون پایین را در بیماران دیابتی تشخیص دهند. همچنین برای کمک به افرادی که جانشان در خطر است، اولین اقدامات نجات دهنده را انجام دهند. سگها و گربه ها حتی می توانند تشخیص دهند که انسانها کی نزدیک به مرگ هستند. همچنین این حیوانات تصمیم می گیرند زمانی که بیمار در حال مرگ است، کنار او باشند.

 

سخن پایانی

مظالعات علمی هنوز درباره اینکه آیا این حیوان خانگی یک روز بتواند یک ذهن خوان خارق العاده شود، هنوز پاسخ قطعی ارائه نداده است، اعلام می دارد که این حیوان در کنار شما خواهد بود تا ذهنیت شما را تفسیر کند و به همان ترتیب، به شما پاسخهای مناسب بدهد.

نظر شما در مورد این رفتار سگ ها چیست؟ نظر خود را در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x