اردیبهشت ۱۳, ۱۴۰۳
سگ در حال تعقیب صاحبش

۴ دلیل اصلی که سگ شما همه جا تعقیب تان می کند!

آن سایه دومی که به طور مداوم در کنار شماست، تصویری در ذهن و خیال شما نیست. آن سایه احتمالاً سگ شماست. هر کس که سگ دارد می داند آنها اغلب تمایل دارند هر جایی که صاحبانشان می روند، تعقیب اش کنند. در واقع سگ ها هر حرکت صاحب خود را زیر نظر می گیرند. اما این رفتار بیش از چیزی است که ما با چشم خود می بینیم. دکتر مری بارچ متخصص رفتارگرایی در حیوانات و مدیر کانون حیوانات اهلی در کنل می گوید: “هنگامی که این حیوانات خانگی پشت سر صاحبان خود راه می افتند، بسته به حیوان و وضعیت فردی او، برای این کار آنها چندین توضیح علمی وجود دارد.”

ما از چند متخصص مشاوره گرفته ایم تا دلایل علمی دنبال شدن شما را توسط حیوان خانگیتان، مورد بررسی قرار دهیم. همچنین می خواهیم بفهمیم چگونه باید تشخیص دهیم که این رفتار حیوان عادی است یا خیلی زیاد پیش رفته است. و در نهایت برای آن چه کاری باید انجام داد؟ با این مطلب از مجله پت خرید همراه ما باشید.

 

چرا همیشه سگ تان شما را تعقیب می کند

اگر سگ شما دائماً اطراف شما می پلکد و همه جا دنبال شماست، احتمالاً شما آن را رفتاری محبت آمیز برداشت خواهید کرد. شاید هم از اینکه همیشه او در اطراف شما باشد خسته خواهید شد. در هر صورت درک برخی از علوم پشت این اتفاق، به اینکه چرا سگ شما ممکن است مرتباً هرکجایی تعقیب تان کنند، کمک می کند.

 

۱- نقش بستن در ذهن

دکتر کنراد لورنز، رفتار شناس حیوانات، نشان داد که او چگونه روی ذهن بچه غازها نقش بسته است که او را به عنوان والدین یا کسی که به او اعتماد زیادی دارند، قبول کرده اند و او را همه جا حتی درون آب تعقیب می کنند. وی گفت: “انسانها می توانند روی توله سگ ها نیز اثر بگذارند. دوره تأثیرگذاری روی این حیوانات معمولا از ۳ هفتگی آنها تا ۱۲ هفتگی شان است.”

جالب است بدانید: اضطراب در سگ ها و روش های درمان اضطراب سگ

 

۲- دریافت پاداش

در صورتی که پیوند سگ با صاحبان خود به مرور زمان تقویت شود، این حیوانات صاحبان خود را تعقیب می کنند. به عنوان مثال دکتر بارچ می گوید: ” اگر سگ بیاموزد که چیزهای خوب از جمله غذا، محبت و نوازش و فعالیتهای تفریحی را از یک انسان خاص دریافت می کند، احتمال دارد او را همیشه دنبال کند. ”

 

۳- ویژگی نژادی

بعضی از نژادها، به ویژه نژادهایی که قرنها برای کار با انسان ها پرورش داده شده اند ، احتمالاً بیشتر همان چیزی هستند که دکتر بورچ آنها را “سگهای چسبناک” (یا آنهایی که همیشه در کنار شما هستند و شما را تعقیب می کنند) می نامد.

سگ در کنار صاحبش

گاهی سگ ها به دنبال پاداش، صاحبان خود را تعقیب می کنند.

۴- همنشینی

شاید بارزترین دلیل تعقیب کردن سگ ها این باشد که برخی از این حیوانات صرفاً همراهی دوستان انسانی خود را ترجیح می دهند. دکتر لوری سانتوس، استاد روانشناسی و مدیر مرکز شناخت حیوانات خانگی در دانشگاه ییل می گوید: “در طی فرایند اهلی کردن، انتخاب های طبیعی سگ ها را به گونه ای شکل داده است تا همدم انسانها شوند. سگ های اهلی اکنون مشابه کودکان انسانها به انسانها پیوند خورده اند. به این معنا که پیوند ما با این حیوانات یکی از مواردی است که در طول اهلی شدن آنها، تکامل یافته است. ”

در واقع ، دلایلی که پشت روابط انسان و سگ است، بسیار متنوع و گسترده است. تحقیقات تأیید کرده اند که در واقع این حیوانات مدرن، ما انسانها را حتی خیلی بهتر از نزدیکانمان، درک می کنند.

جالب است بدانید: نکات مهمی که باید قبل از پذیرفتن مسئولیت سگ ها بدانید

 

تعقیب کردن شما چه فایده ای برای سگ دارد؟

ممکن است تعجب کنید که تمام وقتی که حیوان خانگی شما برای بودن در اطراف شما می گذارد، از چه چیز خوبی برخوردار می شود. دکتر بورچ می گوید: “پیوند انسان و سگ دو سویه است و دلیلی برای تعقیب کردن صاحبش است. زمانی که یک حیوان وقت خود را با فردی می گذراند، این حیوان به احتمال زیاد در جستجوی موارد خوبی است که از شما دریافت می کند. یعنی همان چیزهایی که این حیوانات دوستشان دارند. چیزهایی مانند غذا، مهر و محبت و نوازش، فعالیت های تفریحی و همراه بودن، مواردی هستند که سگ شما به آنها نیاز دارد.”

دکتر سانتوس می گوید” زمانی که حیوان شما در حال مطالعه کردن هر حرکت شما است، این به او کمک می کند تا شما را بهتر درک کند. و انجام این مطالعه می تواند به او کمک کند تا معنای رفتارهای شما را بهتر تفسیر کند. ”

وی ادامه داد: ” تمام این تحقیقات از طرف این حیوانات برای تطبیق منحصر به فرد برای درک حرکات ما و زبان و لحن ما انسانها انجام می شود. آنها در حال تماشای همه حرکات ما هستند تا ببینند که آیا سرنخ هایی را در مورد اهداف خود به آنها ارائه می دهیم یا نه. ضمنا آنها می خواهند با ارتباط برقرار کردن، توجه ما را به سمت خود جلب کنند. به این ترتیب آنها می توانند پیش بینی کنند که زمان پیاده روی است. یا اینکه شما دارید خانه را ترک می کنید یا شاید زمان خوردن شام است. سگ ها به کارشناسان تفسیر رفتار و گفتارهای بشر تبدیل شده اند. ”

سگ در فکر تعقیب کردن صاحبش

بعضی از نژادهای سگ، بیشتر انسان ها را تعقیب می کنند.

منافع انسانی

دکتر بورچ می گوید: انسان نیز از همجواری با سگ با وفا سود می برد. وی گفت: “یک حیوان دوست داشتنی از تنها ماندن انسانها جلوگیری می کند. بعلاوه هنگامی که یکی از این حیوانات می خواهد کارهایی مانند بازی و ورزش انجام دهد، فرد می تواند از این فعالیت ها بهره مند شود. سگهایی که می خواهند در نزدیکی ما باشند باعث می شوند که عشق را احساس کنیم. همه می توانند از یک دوز سالم عشق بی قید و شرط بهره مند شوند.”

تنها احساسات دوست داشتن در شما نیست که وقتی اطراف یک سگ هستید، بهبود می یابد. دکتر سانتوس می گوید: ” چندین مطالعه نشان داده اند که حتی تعامل کوتاه با این حیوانات باعث کاهش اضطراب و بهبود روحیه می شود.” آنها همچنین می توانند بر سلامتی ما تاثیر گذار باشند. سگ ها سلامت قلب ما را نیز بهبود می بخشند. ما را به طور منظم به ورزش کردن وا می دارند. استرس ما را کاهش می دهند و حتی می توانند به تشخیص بیماری هایی مانند سرطان کمک کنند. ”

 

 جالب است بدانید: افسردگی سگ ها ؛ علت، علائم، تشخیص و درمان سگ افسرده

 

چگونه بفهمیم که تعقیب کردن سگ عادی نیست؟

در حالی که تعقیب کردن صاحب رفتار عادی برای سگ تلقی می شود که به دنبال دستورات و نشانه ها از طرف صاحب خود باشد. زمانی هم که این حیوان نتواند از تعقیب کردن یا نگاه کردن به صاحب خود دست بکشد، این نشانه ناسالم بودن او است. دکتر لورنز می گوید: “این مسئله به ویژه زمانی نگران کننده تر خواهد بود که حیوان فقط یک انسان خاص را برای تعامل انتخاب کرده باشد و به دلیل داشتن ترس، از نزدیک شدن به سایر انسانها جلوگیری کند. در این موارد سگ ممکن است به طرز درستی با مردم معاشرت نکند. یا ممکن است بیش از حد با یک شخص خاص ارتباط برقرار کند. این حیوانات در معرض خطر اضطراب جدایی ، خشونت ناشی از ترس یا سایر مشکلات رفتاری هستند. ”

اگر شما هم فکر می کنید هنگامی که در اطراف سگ خود نیستید او دچار اضطراب می شود، دکتر بورچ توصیه می کند برای حیوان خود یک اسباب بازی تعاملی تهیه کنید. آن اسباب بازی می تواند توجه حیوان خانگی شما را در زمان غیبت تان منحرف کند. همچنین هنگام خارج شدن از خانه، رادیو یا تلویزیون را روشن نگه دارید. اگر این حواس پرتی ها مؤثر واقع نشد، شما می توانید حساسیت زدایی، یک راه حل رفتاری روان شناختی برای مشکلات ترس از جدایی را امتحان کنید.

وی گفت: “صاحب حیوان باید برای مدت زمانی کوتاهی مثلا چند ثانیه حیوان خود را ترک کند ، سپس به خانه برگردد. بعد از چند بار آزمایش کردن، مدت زمانی که صاحب حیوان بیرون از خانه می رود، باید افزایش یابد تا زمانی که حیوان خانگی شما عادت کند که فکر نبودن شما در کنارش، دیگر او را آزار نمی دهد. ”

پیشنهاد مطالعه: اضطراب جدایی در سگ و روش های درمان اضطراب جدایی سگ

 

سخن پایانی

توانایی غیرقابل انکار سگ ها برای درک نشانه های ما می تواند عامل تسریع برقراری پیوند ما با آنها باشد. حتی ممکن است به دلیل وجود آنها باشد که ما به جایی رسیده ایم که امروز هستیم. دکتر لورنز می گوید: “باید اعتراف کنیم که این حیوانات بهترین دوستان ما هستند. زیرا آنها ما را درک می کنند و ما می توانیم به راحتی با آنها ارتباط برقرار کنیم. بسیاری از محققان بر این باورند که این توانایی درک آرزوها و خواسته های ما بوده است که به بشریت کمک کرده تا در انقلاب کشاورزی شکوفا شوند. بدون وجود سگ ممکن است هرگز گله گوسفند و گله گاو نداشته باشیم یا نتوانیم در مزارع خود کار کنیم. حتی بعید است که بتوانیم جمعیت رو به رشد خود را تغذیه کنیم. بدون وجود این حیوان، ممکن است روزگار مدرنی وجود نداشته باشد. ”

در صورتی که حیوان شما از داشتن اضطراب جدایی شدید رنج می برد، حتما با یک دامپزشک مشورت کنید. چون ممکن است برای برطرف کردن این مشکل او، یک رویکرد هدفمند تر مورد نیاز باشد.

نظر شما در این باره چیست؟ اگر تجربه ای دارید در بخش کامنت ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

 

منبع: PETMD

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x