فروردین ۲۹, ۱۴۰۳

آیا گربه ها می توانند تخم مرغ بخورند؟ مضرات و فواید تخم مرغ برای گربه ها

وقتی به غذاهایی فکر می‌کنیم که گربه‌ها دوست دارند، ممکن است گزینه تخم مرغ هرگز به ذهنمان خطور نکند. از آنجا که تخم مرغ برای ما انسانها بسیار مفید است، آیا مصرف آن برای گربه ما نیز خوب است؟ آیا گربه‌ها می‌توانند در وعده‌های غذایی خود، تخم مرغ بخورند؟ در این مقاله از مجله پت خرید به معرفی مزایا و خطرات تغذیه این حیوان خانگی با این ماده غذایی پر خاصیت شرح داده می‌شود.

 

آیا تخم مرغ برای گربه‌ها خوب است؟

این خوراکی خوشمزه، منبع خوبی از پروتئین و چربی است. گربه‌ها بیشتر گوشتخوار هستند. به این معنی که آنها در رژیم غذاییشان، پروتئین‌های حیوانی بیشتری مصرف می‌کنند. استفاده از تخم مرغ به عنوان تنها رژیم تأمین پروتئین برای گربه شما توصیه نمی‌شود. اما این حیوانات می‌توانند از این ماده غذایی تغذیه کنند تا کمبود پروتئین را در رژیم غذایی خود جبران کنند.

سفیده تخم مرغ حاوی پروتئین بدون چربی است. از طرف دیگر زرده آن حاوی پروتئین کمتر و چربی بیشتر است. بنابراین توجه داشته باشید که تغذیه با زرده، باعث افزایش چربی در رژیم غذایی آنها می‌شود.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: آیا خروپف کردن گربه‌ها طبیعی است؟

 

آیا گربه‌ها می توانند تخم مرغ پخته بخورند؟

بله. گربه‌ها می‌توانند این غذا را به صورت املت یا آب پز و بدون نمک یا چاشنی میل کنند. اما خطر بالا رفتن بیش از حد چربی برایشان وجود دارد. قبل از دادن این غذا به حیوان ملوس خود، حتما با دامپزشک او مشورت کنید.

از آنجاییکه زرده تخم مرغ دارای چربی بالا است، خوردن آن باعث افزایش کالری می‌شود و خطر چاقی گربه شما را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، وعده‌های غذایی چرب باعث ایجاد ناراحتی در دستگاه گوارش و لوزالمعده این حیوان می‌شوند.

سفیده تخم مرغ جوشانده یا املت شده به عنوان غذای گربه، این خطرات را کاهش می‌دهد. سفیده تقریباً هیچ چربی ندارد. از این رو خوردن آن، به عنوان بهترین منبع پروتئین برای گربه شما به شمار می‌آید.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: ۵ کار عجیبی که گربه‌ها معمولاً انجام می‌دهند!

 

آیا خوردن تخم مرغ خام برای گربه مناسب است؟

تغذیه تخم مرغ به صورت خام برای گربه‌ها خطراتی را به همراه دارد. طبق تحقیقات انجام شده توسط مرکز کنترل بیماری حیوانات، مصرف این ماده غذایی به صورت خام، خطر ابتلای حیوان به یک باکتری به نام سالمونلا را افزایش می‌دهد. سالمونلا می‌تواند هم حیوانات خانگی و هم دارندگان آنها را آلوده کند. این باکتری می‌تواند باعث ایجاد علائمی در دستگاه گوارش مانند اسهال و استفراغ شود.

سالمونلا سالانه ۱٫۳۵ میلیون نفر را در ایالات متحده آمریکا آلوده می‌کند و خطر بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر انسانها را به همراه دارد. به طور کلی تغذیه از تخم مرغ به صورت خام، خطر قرار گرفتن شما، خانواده تان و گربه شما را در معرض باکتری های مضر افزایش می‌دهد. پس بهتر است آن را در دمای ۱۶۰ درجه فارنهایت بپزید و پس از حصول اطمینان از بی خطر بودن این ماده برای سلامتی حیوان خانگی خود، این غذا را به او بدهید.

 

آیا بچه گربه‌ها هم می‌توانند تخم مرغ بخورند؟

بچه گربه‌ها هم می‌توانند تخم مرغ را به صورت املت یا آب پز، بدون چاشنی و به مقدار کم بخورند. اما به خاطر داشته باشید که این غذا نباید به عنوان تنها منبع غذایی این کوچولوها باشد. آنها برای اطمینان از تامین تمام مواد مغذی مورد نیاز برای رشدشان، به یک رژیم غذایی کامل و فرموله شده نیاز دارند. پس بهتر است یک برنامه غذایی اصولی از دامپزشکشان دریافت کنید.

پیشنهاد مطالعه: مشکلات معمول موی گربه ؛ چرا موهای گربه می‌ریزد؟

 

یک گربه چه مقدار از این ماده را می تواند بخورد؟

تغذیه مقادیر کمی (حدود ۱ قاشق غذاخوری) سفیده علاوه بر رژیم غذایی معمول گربه شما می‌تواند به غنی کردن تغذیه او کمک کند.
با این حال ، این حیوانات نسبت به آنچه ما فکر می‌کنیم، به مواد غذایی کمتری نیاز دارند. پس به طور کلی کالری اضافی را در بدن خود به چربی یا اضافه وزن تبدیل می‌کنند. مهم است که حیوانات ما از یک رژیم کاملاً متعادل تغذیه شوند.

متأسفانه این حیوانات دوست داشتنی مستعد ابتلا به بیماریهای ثانویه، مانند بیماری قلبی، در صورن کمبود مواد غذایی مورد نیازشان هستند. پس همیشه با یک متخصص تغذیه دامپزشکی مشورت کنید که بتواند در تهیه یک رژیم غذایی سالم و متعادل به شما کمک کند.

 

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب از مجله پت خرید در مورد تخم مرغ دادن به گربه برایتان مفید بوده باشد. چنانچه نظر یا پیشنهادی دارید در بخش کامنتها با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
4 6 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x