اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳
یک سگ که به روبرو خیره شده است.

حس ششم سگ ها و ۵ چیز باور نکردنی که سگ احساس می کند

قدرت حس ششم در سگ ها

آیا تا به حال پیش آمده است که سگ شما هنگام وقوع طوفان، خود را پشت کاناپه پنهان کند؟ آیا زمانی که احساس ناخوشایندی دارید یا بی حوصله اید سگ شما می تواند احساسات شما را تشخیص دهد؟ بسیاری از افراد قسم می خورند که حس ششم سگ ها کار می کند. آنها باور دارند که سگ می تواند اتفاقات را قبل از وقوع حس کند. یا تغییراتی را در محیط متوجه بشود که انسان هرگز نمی تواند درک کند.

چیزی که از دید ما شهودی به نظر می رسد، توسط حس بویایی این حیوان درک می شود. این حیوانات می توانند چهره و زبان بدن ما را بخوانند. این توانایی به آنها کمک می کند که تغییرات خلقی انسانها را تشخیص دهند. در این مقاله از مجله پت خرید به پنج مورد شگفت انگیزی که سگ شما احساس می کند، اشاره می کنیم، از طوفان های در حال وقوع گرفته تا بیماری های سخت و وخیم. اتفاقی که نگهداری از سگ را برای ما شیرین تر می کند.

۱- سگ ها حالات خلقی را حس کنند

سگ ها با استفاده از علایم دیداری می توانند تشخیص دهند که ما چه زمانی خوشحال یا غمگین هستیم. دکتر نیکلاس دودمن رفتار شناس حیوانات و استاد بازنشسته دانشکده دامپزشکی کامینگ در دانشگاه تافتر است. او معتقد است: سگ ها متخصص درک زبان بدن هستند. آنها می توانند از سایز مردمک چشم، حالت بدن و لبخند احساسات شما را تشخیص دهند. سگ در جهت درک احساسات ما تکامل یافته اند. زیرا آنها برای بقاء به پیوستگی عاطفی عمیق با انسان ها اعتماد کرده اند.

دکتر کارلو سیراکوسا باور دارد که سگ های خانگی تمایل دارند که بدانند آیا ما ناراحت هستیم یا حس خوبی داریم. او می گوید: اگر حس خوبی داشته باشیم، آنها تمایل بیشتری به تعامل با ما برای خواستن غذا و دریافت توجه نشان می دهند. اما اگر عصبی یا پرخاشگر باشیم، این یک علامت هشدار دهنده برای آنهاست که از ما دوری کنند.

دکتر دادمن می گوید: سگ از بوی عرق بدن انسان، می توانند متوجه سطح بالای استرس ما بشوند. او معتقد است که سگ ها عمدتا با مشاهده زبان بدن و حالات چهره می توانند حالات خلقی ما را تشخیص دهند. این حالت را می توان به وجود حس ششم قوی در سگ ها نسبت داد.

حس ششم سگ توانسته ناراحتی صاحبش را درک کند.

جس ششم سگ ها به این حیوانات کمک می کند تا با استفاده از علایم دیداری می توانند تشخیص دهند که ما چه زمانی خوشحال یا غمگین هستیم.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: دید سگ در تاریکی

۲- سگ ها می توانند بارداری خانم‌ها را حس کنند

دکتر سیراکوسا می گوید: سگ‌های باهوش می توانند احساس کنند که یک خانم باردار است. یا با بوییدن او، تغییر در سطح هورمونهای او را متوجه شوند. آنها درک می کنند که اتفاق عمده ای در بدن خانم باردار رخ داده است. خلاصه حس ششم سگ ها در این مورد هم بی نظیر عمل می کند.

به غیر از نشانه های بویایی، این حیوانات ممکن است متوجه تغییراتی در سبک زندگی این افراد هم بشوند. یک خانم باردار و خانواده اش ممکن است در برنامه روزانه خود تغییراتی بدهند یا چیدمان منزل خود را عوض کنند. این کار قطعا منجر به ایجاد واکنش در حیواناتی می شود که تمایل دارند با برنامه روزانه سابق خود پیش بروند.

پیشنهاد مطالعه: آماده کردن سگ برای آمدن نوزاد

سگ در کنار یک خانم باردار ایستاده است.

سگ با حس ششم خود می تواند احساس کند که یک خانم باردار است.

۳- سگ حملات تشنجی در شرف وقوع را پیش بینی می کند

بعضی از سگ ها با آموزش دیدن می توانند تبدیل به کارشناسان تشخیص تشنج شوند. آنها انسانها را از تشنج در حال وقوع آگاه می کنند. در تشنج، افت قند خون با کاهش سطح گلوکوز خون در افراد مبتلا به دیابت نوع یک ایجاد می شود. سگ‌ها ممکن است قادر باشند مواد شیمیایی مختلفی را که در طی افت قند خون در بدن منتشر می شوند، استشمام کنند. در تحقیقی که در مجله “درمان دیابت” در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، اثبات گردید که این حیوانات می توانند کاهش قند خون را از بوی نمونه های پوست و نفس انسان تشخیص دهند و این یعنی تشنج انسان‌ها توسط حس ششم سگ ها قابل پیش بینی است.

دکتر دودمن باور دارد که تشنج های صرعی پیچیده تر از یک معما هستند! هیچ بوی شناخته شده ای در رابطه با این تشنج ها وجود ندارد. سگ‌های خانگی که این تشنج ها را تشخیص می دهند، متوجه سطح بالای استرس و تغییرات رفتاری ظریفی که مقدمه حمله صرع است می شوند. او در این رابطه به یکی از بستگان خود استناد می کند. اغلب سگ این فرد در جلسات کاری پر استرس او، در مورد وقوع حمله صرع به او هشدار می دهد. می توان این گونه استدلال کرد که تشنج آن فرد در اثر استرس ایجاد شده است. سگ او متوجه علایم استرس می گردد و او را از این اتفاق آگاه می کند.

اما اگر آن شخص بیرون برود و هوای تازه استشمام کند و به اصطلاح از خودش تنش زدایی کند، حمله تشنجی نخواهد داشت. بنابراین حیوان خانگی او هیچ بوی خاصی که با صرع مرتبط باشد را تشخیص نمی دهد. اما او موضوع را از روی زبان بدن صاحبش متوجه می شود.

پیشنهاد مطالعه: علت کندن زمین توسط سگ ها

۴- سگ وقوع طوفان ها را احساس کنند

گاهی شما می بینید که حیوان خانگی شما بی دلیل  زوزه می کشد، این طرف و آن طرف می رود و به طور کلی ترسیده  است. یک ساعت بعد رعد و برق اتفاق می افتد. توانایی حس ششم سگ ها در پیش بینی طوفان های در حال وقوع، یک پدیده انکار ناپذیر است. دانشمندان چند نظریه متفاوت دارند که نشان می دهد این حیوانات کارشناسان خوبی برای پیش بینی آب و هوا هستند.

دکتر سیراکوسا معتقد است که سگ به طور قطع می توانند افت فشار هوا را متوجه شوند. همچنین سگ می توانند افزایش سطح رطوبت و تغیییر غلظت ازن در هوا را حس کند. دکتر دودمن باور دارد که سگ ها می توانند تغییر سطح الکتریسته ساکن در هوا را قبل از طوفان احساس کنند.

او به تحقیقی اشاره می کند که در آن حیوانات را به دو گروه تقسیم کرده است. گروه اول به جلیقه های ضد الکتریسیته ساکن مجهز بودند و به گروه دیگر یک دارونما داده شد. تنها بیست و هشت حیوان در این تحقیق شرکت داشتند و این تعداد برای اثبات موضوع کافی نیست. اما در هفتاد درصد از اعضای گروهی که جلیقه به تن داشتند، دیده شد که رفتارهای وحشت زده قبل از وقوع رعد و برق کاهش یافت. ولی در مقایسه، تنها سی درصد از آنهایی که در گروه مصرف دارونما بودند، کاهش وحشت مشاهده گردید.

پیشنهاد مطالعه: بیماری دیستمپر سگ ها چیست؟

۵- تشخیص سرطان با حس بویایی سگ

سگ ها از قدرت بویایی باور نکردنی برخوردار هستند که می تواند متخصصان پزشکی و محققان را از انواع مختلف سرطان آگاه سازند. تحقیقی در سال ۲۰۱۳ در یک مجله مربوط به سرطان انجام شد. این تحقیق نشان می دهد که این سگ های خانگی از بوی بیماران مبتلا به سرطان تخمدان توانستند ترکیبات شیمایی سرطانی در خون بیماران را شناسایی کنند. این حس باعث تقویت نظریه حس ششم قوی در سگ ها می شود.

بینی یک سگ

سگ ها با حس ششم و از بوی نفس بیمار، سرطان ریه و سرطان سینه را تشخیص می دهند.

سگ‌ها همچنین می توانند آموزش ببینند تا از بوی نفس بیمار، سرطان ریه و سرطان سینه را تشخیص دهند. یک مطالعه هم در سال ۲۰۰۶ انجام شد که نشان می دهد که سگ با آموزشهای پایه ای رفتاری، از بوی نفس انسانها، بیماران دارای سرطان ریه و سینه را تشخیص دهد. همچنین توانایی حس ششم سگ ها در تشخیص سرطان پوست و سرطان مثانه روشن است.

با این حال دکتر دودمن هشدار می دهد که اگرچه تحقیقات پیرامون این حیوانات و تشخیص سرطان، امیدوار کننده به نظر می رسد اما آنها نمی توانند سرطان را با دقت صد درصد تشخیص دهند. بنابراین ما هرگز نمی توانیم آزمایش های پزشکی را با تشخیص از طریق حس بویایی این حیوان جایگزین کنیم.

پیشنهاد مطالعه: آیا سگ ها می توانند اوتیسم داشته باشند؟

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب در مورد حس ششم سگ ها و احساساتی که این حیوان متوجه می شود، برایتان مفید بوده باشد. چنانچه شما نیز نظر یا پیشنهادی در این زمینه دارید، خوشحال می شویم در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

منبع: PETMD

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x