اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳
سگ سیاه نشسته در تاریکی با چشمان قهوه ای به رویرو نگاه می کند

دید سگ در تاریکی ؛ آیا سگ ها می توانند در تاریکی ببینند؟

وقتی شب ها چراغ ها را خاموش می کنیم و می خوابیم، تابش نور ماه یا چراغ خواب کنار تخت خواب ما، به ما اجازه می دهد تصاویر کمرنگ و مبهمی مثل هاله ای از سگ خود ببینیم. اما آیا سگ شما می تواند در تاریکی، بهتر از آنگونه که شما او را می بینید، شما را ببیند؟ یا وقتی همه جا تاریک است او نمی تواند شما را ببیند؟ بسیاری از صاحبان این حیوانات از چگونگی عملکرد چشمان حیوانات خانگی خود در تاریکی متعجب می شوند. دکتر اریک جی میلر، استادیار چشم پزشکی بالینی در مرکز دامپزشکی دانشگاه ایالتی اوهایو است. او می تواند بسیاری از مکانیسم های دید را توضیح دهد. اما او می گوید: اساساً دید این حیوان همیشه پر رمز و راز خواهد ماند. برای دانستن رازهایی درباره دید سگ در تاریکی، با این مقاله از مجله پت خرید همراه باشید.

 

آناتومی چشم سگ

این همان چیزی است که دامپزشکان درباره دید در شب این حیوانات می دانند: چشم این حیوان از نظر آناتومیک و عملکردی، بسیار شبیه به چشم انسان است و می تواند در تاریکی همان چیزی را ببیند که ما می توانیم ببینیم. چشم حیوان خانگی شما دارای قرنیه، مردمک چشم ، لنز، شبکیه و سلولهای میله ای و سلولهای مخروطی است. دکتر میلر می افزاید: سگها هم مانند انسان ها به دلیل موقعیت چشم هایشان در جلوی سر -که نشانه درنده بودن یک حیوان است و نه یک حیوان طعمه که چشم هایش از هم دورتر است –دارای دید محیطی محدود هستند و عمق را به خوبی درک می کنند.

 

دکتر میلر می گوید: “ما باید مراقب فرض کردن آنچه حیوانات واقعا می بینند، باشیم. زیرا نمی دانیم مغز آنها از اطلاعاتی که دریافت می کند، چه تعبیری می کند. ما به خوبی می فهمیم که چشمان آنها قادر به دیدن چه چیزهایی است. احتمالاً مغز آنها هم چیزی شبیه به آنچه مغز ما تفسیر می کند را درک می کند. اما ما نمی توانیم این فرض را با قطعیت بیان کنیم.” دکتر میلر ادامه می دهد: احتمال این هم وجود دارد که این حیوانات به حواس دیگری به ویژه به بویایی خود تکیه کنند و محیط اطراف خود را بهتر از آنچه که ما درک می کنیم، درک کنند.

 

او می گوید: همانند چشم انسان ، نور از طریق قرنیه و سپس مردمک وارد عضو بینایی می شود که برای کنترل میزان ورود نور، خود را منبسط و منقبض می کند. سپس نور از لنز عبور کرده و به شبکیه چشم برخورد می کند و شبکیه نور را پردازش می کند.

شاید برایتان جالب باشد: علت تکان خوردن سگ در خواب 

تفاوت اصلی دید انسان و دید سگ در تاریکی

دکتر میلر اشاره می کند: تفاوت اصلی بین چشم این حیوان و انسان و قابلیت دید در شب، در شبکیه دیده می شود. شبکیه از سلولهای میله ای و سلولهای مخروطی تشکیل شده است و نور را تفسیر می کنند. سلولهای میله ای در نور کم هم کار می کنند. در حالی که سلولهای مخروطی نورهای روشن و رنگ ها را پردازش می کنند. دکتر میلر می گوید: به این دلیل دید سگ در تاریکی بهتر است که سلولهای شبکیه چشم آنها بیشتر از سلولهای میله ای تشکیل شده است، در حالیکه شبکیه چشم ما انسانها، بیشتر از سلولهای مخروطی درست شده است.

 

علاوه بر بسیاری از سلولهای میله ای که در نور کم هم کار می کنند، این حیوانات در زیر شبکیه خود دارای یک بافت انعکاسی به نام پوشنه لوسیدوم هستند. وی می گوید: این بافت به آنها کمک می کند تا بتوانند در نور کمتر، بهتر از ما ببینند.

جالب است بدانید: درک سگ ها از زمان چگونه است؟

دکتر میلر می گوید: “اساساً آنها رنگ سیاه را نمی بینند. اما می توانند در نورهای کم، اشیاء را بسیار بهتر از ما ببینند.”

 

این حیوانات در شبکیه چشم خود، تعداد بیشتری سلولهای میله ای دارند. اما سلولهای مخروطی کمتری دارند. بنابراین دید آنها محدود است. چشم انسان سه رنگ را تشخیص می دهد. به این معنی که دارای سه نوع مخروط مختلف است که طول موج های مختلف نور را جذب می کند. این اجازه می دهد تا بیشتر انسانها رنگ های طیف قرمز تا بنفش را ببینند. برعکس چشم این حیوانات، دو رنگ را تشخیص می دهد و دارای دو نوع مخروط است. میلر می گوید: بنابراین، این حیوانات احتمالاً رنگ های آبی و بنفش را می بینند. اما ممکن است رنگ های مابین این دو رنگ – مانند سبز، زرد و قرمز – با هم مخلوط شوند و به نظر حیوان برسد که اینها تنها یک رنگ هستند.

 

دکتر میلر توضیح می دهد: ” این حیوانات دید رنگی دارند. اما ممکن است مانند برخی از افراد کور رنگ باشند. اساساً هم توانایی تمایز برخی از رنگ ها مانند سبز و قرمز را ندارند.”

دید رنگی سگ ها

یک مطالعه در مورد دید رنگی این حیوانات در سال ۲۰۱۳ منتشر شده است. این مطالعه نشان می دهد که این حیوانات دید رنگی بهتری نسبت به آنچه ما تصور می کنیم، دارند.

 

طبق این مطالعه ، محققان روسی چهار قطعه کاغذ را در سایه های آبی تیره و روشن و زرد تیره و روشن چاپ کردند. محققان سایه ها را با یک تکه گوشت خام در جعبه تغذیه جفت کردند. اما قفل تنها یک جعبه تغذیه باز می شد. این حیوانات یاد گرفتند که یک رنگ را با گوشت مرتبط کنند. سپس محققان رنگها را تغییر دادند. اگر اول گوشت با رنگ زرد تیره مرتبط بود، اکنون با آبی تیره یا زرد روشن جفت می شد. سپس فرض بر این قرار گرفت که اگر این حیوان به دنبال کاغذ آبی تیره برود ، روشنایی را به خاطر سپرده است. اما اگر حیوان به طرف رنگ زرد روشن می رفت، به این معنی بود که رنگ مربوط به گوشت را حفظ کرده بود.

جالب است بدانید: نشانه های پیری در سگ ؛ علائم پیر شدن سگ ها

بر اساس مطالعه منتشر شده در یک مجله در بریتانیا ، پس از ۱۰ آزمایش ، هشت سگ آزمایش شده در ۷۰ درصد مواقع انتخاب مبتنی بر رنگ را انجام داده بودند. شش تا از هشت حیوان، ۹۰ تا ۱۰۰ درصد اوقات انتخاب مبتنی بر رنگ کرده بودند.

 

منبع : PETMD

 

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x