اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳
سگ قهوه ای که در خواب تکان می خورد

علت تکان خوردن سگ در خواب ؛ چرا سگ موقع خوابیدن لرزش ناگهانی دارند؟

آیا تا به حال به سگ خود در حال استراحت نگاه کرده اید و متوجه پرش یا لرزش پای او شده اید؟ اگر جواب شما مثبت است، باید بگوییم که شما تنها فردی نیستید که شاهد تکان خوردن سگ در خواب است.دامپزشکان می گویند اکثر اوقات این یک اتفاق بسیار معمول و شایع است و جای هیچ نگرانی نیست. اما در موارد نادر، لرزش ها و تکان‌های ناگهانی سگ در زمان خواب یک علامت هشدار دهنده برای وجود یک بیماری زمینه ای است. برای اینکه به عمق این پدیده بپردازیم، موضوع را از کارشناسان مربوطه پیگیری کرده ایم که نتایج آن در ادامه این مقاله مجله پت خرید به اطلاع شما خواهد رسید.

 

علت تکان های شدید سگ ها در خواب

دکتر استنلی کورن، استاد سابق روانشناسی حیوانات اهلی در دانشگاه بریتیش کلمبیا و محقق اعصاب و روان است. وی اظهار می دارد که دلیل اصلی تکان خوردن سگ در خواب، خواب دیدن حیوان خانگی شما است. وی می گوید: حالتی که شما مشاهده می کنید معمولاً یک رفتار عادی است و اصلا جای نگرانی نیست.

دکتر دیارا بلو، دامپزشک مستقر در یک کلینیک حیوانات در هوستون است. وی توضیح می دهد: سگها هم دقیقاً مثل ما چرخه طبیعی خواب REM دارند. بنابراین وقتی هنگام استراحت به سطح عمیق تری می رسند، به طور فعال رویاهایی می بینند. این رویا هرچه باشد آنها ممکن است خود را منقبض کرده و عضلاتشان به طور ناگهانی حرکت کند.

دکتر کورن از تحقیقات خود نتیجه گرفت که لرزش در خواب معمولاً در سگ های پیر و مسن رخ می دهد. در حالت REM  حیوانات رویا می بینند و اگر به چشمهای آنها دقت کنید، خواهید دید که چشمهای آنها در پشت پلکهای بسته شان حرکت می کند. در طی این وضعیت (REM) عضلات از کار می افتند. دکتر کورن می گوید که اگر این اتفاق نیفتد، ما تمام رویاهای خود را به طور فیزیکی انجام خواهیم داد. مثلا در خواب خواهیم دوید یا چیزی را پرتاب خواهیم کرد.

دکتر کورن ادامه می دهد، قسمتی در مغز به نام پل مغزی، یک برآمدگی است که در بالای ساقه مغز قرار دارد. در پل مغزی دو بخش برای “خاموش” کردن یا متوقف کردن حرکت عضلات وجود دارد. ممکن است یک یا هر دو کلید” خاموش ” درست کار نکنند. یا گاهی به دلیل روند پیری ضعیف باشند. در اینصورت عضلات در هنگام استراحت کاملاً بی حرکت نمی مانند و تکان می خورند.

 

سگ در بستر خود خوابیده و در خواب تکان می خورد.

دلیل اصلی تکان خوردن سگ در خواب، خواب دیدن حیوان خانگی شما است.

سگ ها چقدر خواب می بینند؟

همانطور که گفتیم رویا دیدن سگ ها، یکی از دلایل اصلی لرزش و تکان خوردن سگ در خواب است. یک سگ با جثه متوسط هر ۲۰ دقیقه یک رویا خواهد دید. هر رویای او به طور معمول حدود یک دقیقه طول خواهد کشید. وی توضیح می دهد: شما می توانید حالت شروع رویا دیدن حیوان خانگی خود را متوجه شوید. زیرا تنفس او نامنظم می شود. شما می توانید حرکت چشم هایی سگ را در پشت پلکهای بسته او، مشاهده کنید. (به همین دلیل به این مرحله، مرحله حرکت سریع چشم یا به اختصار REM می گویند).

وی اضافه می کند: طول و فرکانس این رویاها به اندازه جثه حیوان بستگی دارد. دکتر کورن می گوید: حیوانات با جثه بزرگتر کمتر رویا می بینند اما طول زمان رویا دیدن آنها طولانی تر است. بنابراین یک حیوان از نژاد سنت برنارد ممکن است هر ۴۵ دقیقه یک رویا ببیند.  ولی طول رویا دیدن او چهار دقیقه طول بکشد. اما سگهای کوچکتر مانند یک هاوانیز، ممکن است هر ۱۰ دقیقه یک رویا ببینند.  ولی این رویا ممکن است کمتر از ۳۰ ثانیه طول بکشد.

بیشتر بخوانید: آیا سگ ها خواب می بینند؟ همه چیز در مورد رویا دیدن سگ

 

چه موقع لرزش و تکان خوردن سگ در زمان خواب نگران کننده است؟

معمولا حرکت های ناگهانی سگ در طول خواب و استراحتش معمولاً جای نگرانی ندارد. اما مواردی هم وجود دارد که حرکت حیوان می تواند موجب نگرانی باشد. دکتر کاترین پریم می گوید که اگر این تکانها باعث اختلال در استراحت سگ شما شود، می تواند مشکل ساز باشد. وی می گوید: این حیوانات می توانند از نارکولپسی و سایر اختلالات خواب رنج ببرند. بنابراین اگر فکر می کنید که پرش عضلات سگ در خواب زیاد است باید به دامپزشک مراجعه کنید. وی گفت: حرکتهای گاه به گاه جای نگرانی ندارند. اما اگر حیوان خانگی شما قادر به استراحت کردن نباشد و به طور مداوم از خواب می پرد، ممکن است مشکلی وجود داشته باشد. پس لازم است برای حل این مشکل، به دامپزشک مراجعه شود.

دکتر بلو می افزاید: پرش بیش از حد عضلات سگ در زمان خواب می تواند به دلیل وجود یک بیماری عصبی عضلانی باشد. به طور مثال فلج کنه، تشنج یا عدم تعادل الکترولیت به دلیل سوء تغذیه می توانند از عوامل پرش عضلات حیوان باشند. دکتر بلو ادامه می دهد: اگر سگ شما از خواب می پرد و بدنش دچار لرزش می شود، بدن او متشنج است، کنترل ادرار یا روده خود را از دست می دهد یا کف و استفراغ از دهانش خارج می شود، در این صورت این حالت غیرطبیعی است. در این حالت احتمالا یک مشکل جدی وجود دارد که می بایست توسط یک دامپزشک ماهر بررسی و درمان شود.

پیشنهاد مطالعه: ۵ حالت خوابیدن سگ ها و معنی هر کدام از مدل های خواب سگ

سگ قهوه ای رنگ در خواب ناز

اگر تکان ها باعث اختلال در خواب سگ شما شود، می تواند مشکل ساز باشد.

توجه به محل خوابیدن سگ

برخی کارشناسان توصیه می کنند جای خواب سگ ، محلی ایمن و مناسب برای سگ باشد تا در تکان خوردن های شدید باعث آسیب این حیوان نشود. تشک های نرم، دور از وسایل سخت، سنگین یا حتی تیز باعث می شود حیوان خواب آرام تری داشته باشد. ضمنا در تکان های شدید به حیوان آسیبی نخواهد رسید.

کارشناسان توصیه می کنند که صاحبان سگ در زمان استراحتش، او را تحت نظر داشته باشند تا مطمئن شوند همه چیز طبیعی است. 

شاید برایتان جالب باشد بدانید: مبارزه با کک و کنه سگ و روش های محافظت از سگ در برابر کک و کنه

سخن پایانی

اگر نگران سلامتی سگ خود هستید، توصیه می کنیم هنگام مراجعه به دامپزشکی، به عنوان بخشی از چک آپ سالانه آنها آزمایش خون را هم انجام دهید. باید مطمئن شوید که الکترولیت و سایر فاکتورهای خونی مربوط به اندامهای بدن در حد طبیعی است. همچنین دامپزشک می تواند یک معاینه کامل سلامتی و یک معاینه جسمی و عصبی را هم انجام دهد. او پس از انجام این معاینات تشخیص می دهد که تکانهای شدید سگ در حین استراحت و خواب، جای نگرانی دارد یا کاملا طبیعی است.

امیدواریم این مطلب در مورد لرزش ها و پریدن های عضلات سگ در خواب برایتان مفید بوده باشد. چنانچه نظر یا پیشنهادی در این زمینه دارید خوشحال می شویم در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

منبع: petmd

 

پت خرید را دنبال کنید :‌
4 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Erfan
Erfan
2 ماه قبل

سگ من بعضی وقت ها بیدار میشه چشم هاشو باز میکنه و تو حالت خوابه حتی اگر تکونشم بدم سر جاش بلند نمیشه یه جور انگار فلج شده چشمشو تکون میده ولی بدنش بی حرکته عادیه یا جای نگرانی داره؟

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x