اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳
سگی با پوست قهوه ای که کنه ای روی پوستش دیده می شود.

مبارزه با کک و کنه سگ و روش های محافظت از سگ در برابر کک و کنه

زمانی که دما شروع به افزایش می‌کند، شما و خانواده‌تان از هوای گرم لذت می‌برید. اما تابستان ممکن است فصل حمله حشرات موذی به سگ شما هم باشد. یادگیری نحوه پیدا کردن کک و کنه در سگ مهم است و لازم است روش مقابله با این حشرات را هم بدانید. خلاص شدن از شر این حشرات مزاحم می‌تواند دردسرساز باشد، اما با استفاده از محصولات مناسب می‌توانید به راحتی سگ خود را نجات دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر، این مقاله از مجله پت خرید را مطالعه نمایید.

 

معرفی حشرات موذی و مزاحم سگ‌ها

کنه‌ها، انگل های خونخوار از دسته عنکبوتیان هستند. آنها به حیوان میزبان متصل می شوند تا خون او را بمکند. این حشرات موذی ۸ تا ۱۰ روز به طور فعال از سگ یا سایر حیوانات تغذیه می‌کنند. در صورت عدم درمان، این حشرات موذی می توانند سگ را بکشند.

کک‌ها هم حشراتی از دسته سیفوناپترا یا لوله بالان محسوب می‌شوند. آنها بدون بال، خونخوار و بسیار کوچک، یعنی حدود ۳ میلی‌متر هستند. این حشرات قهوه‌ای رنگ باوجود نداشتن بال، حرکت‌های جهشی دارند. آنها می توانند حدود ۲۰۰ برابر طول بدن خود پرش کنند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: وسایل مورد نیاز سفر سگ

محافظت از سگ در برابر کک و کنه

برای محافظت از سگ خود در برابر کک و کنه دو مرحله اساسی وجود دارد. اولین قدم برای محافظت از سگ در این حشرات موذی این است که انگل ها را از محیط اطراف خود دور نگه دارید. کنه‌ها می‌توانند در زمستان در دمای زیر صفر هم زنده بمانند. کک‌های ماده می‌توانند صدها تا هزاران تخم را در یک زمان در حیاط یا محیط زندگی سگ بگذارند. کک ها همچنین می توانند در دمای صفر درجه به عنوان شفیره های نابالغ روی حیوانات وحشی یا در حیاط خانه شما زنده بمانند. بنابراین لازم است که محیط خود را از این انگل‌ها پاک کنید تا به سگ شما آسیبی نرسد.

توجه داشته باشید که حیوانات وحشی نیز می توانند تخم کک‌ها را به حیاط شما بیاورند. محدود کردن دسترسی حیوانات وحشی به حیاط یا خانه شما می تواند به محافظت از سگ شما در برابر کک و کنه کمک کند. یکی از راه‌های جلوگیری از این نوع هجوم، چمن زنی مکرر، کوتاه کردن بوته‌ها و درختان، و بیرون بردن هرگونه توده برگ یا گیاه مرده است. همچنین خانه خود را حداقل یک بار در هفته جاروبرقی بکشید و پاکت جاروبرقی را زود به زود عوض کنید. این اقدامات یک محیط سالم را برای حیوان خانگی شما فراهم می‌نماید. در ضمن کمک می کند کک‌ها از حیوان خانگی و خانه شما دور شوند.

سگ سفید و قهوه ای که دچار کک و کنه شده و پلک چشمش را می خاراند.

سعی کنید محیط زندگی سگ را تمیز نگه دارید تا سگ دچار کنه و کک نشود.

 

اگر بیش از یک سگ دارید …

اگر شما دو یا چند سگ دارید، به یاد داشته باشید که همه را همزمان درمان کنید. یک سگ درمان نشده می تواند منجر به هجوم دوباره کک و کنه به خانه شما شود. اگر تصمیم به استفاده از یک محصول کنترل کک و کنه برای سگ دارید، مراقب مواد شیمیایی خطرناک باشید. چون این مواد ممکن است به حیوان خانگی یا خانواده شما آسیب برسانند. برخی از مواد می‌توانند سمی باشند و باعث ابتلا به سرطان شوند. پس هنگام استفاده از این محصولات حتماً تمام دستورالعمل‌ها را رعایت کنید. شاید لازم باشد در این مورد با دامپزشک خود هم مشورت کنید تا محصول سالمی را به شما پیشنهاد کند.

 

۵ مکان برای جستجوی کک و کنه در سگ

کک‌ها و کنه‌ها آفت‌های سمجی هستند. از آنجاکه این حشرات می‌توانند بیماری‌هایی را به حیوانات خانگی و صاحبانشان منتقل کنند، لازم است که بدانیم در کدام قسمت از بدن سگ به دنبال این آفات بگردیم. همچنین باید یاد بگیریم که چگونه آنها را به طور موثر حذف کنیم. خوشبختانه، اگر بدانید این حشرات موذی چه نوع محیط هایی را ترجیح می دهند، پیدا کردنشان در سگ کار سختی نیست.

این حشرات محیط‌های گرم و مرطوب از جمله بافت‌های مرطوب دور از نور خورشید را ترجیح می‌دهند. رایج‌ترین مکان‌ها برای یافتن کک و کنه در سگ‌ها عبارتند از:

 

  • قسمت زیرین دم

قسمت زیرین دم سگ، به ویژه در نزدیکی جایی که بقایای مدفوع یا رطوبت بیشتری وجود دارد، زیستگاه اصلی کک و کنه است. سگ‌های با دم پهن‌تر یا موی بلند‌تر بیشتر در معرض خطر حمله این حشرات مزاحم هستند. اگر سگی به پشت خود دندان می‌کشد یا پشت خود را روی زمین می کوبد، ممکن است برای تسکین خارش یا سوزش نیش این حشرات چنین واکنش‌هایی را نشان می‌دهد.

  • گوش‌ها

داخل گوش‌های سگ برای زندگی کک‌ها وکنه‌ها ایده‌آل است. زیرا گوش‌ها تاریک، گرم و مرطوب هستند. این‌ها شرایطی هستند که برای زندگی این حشرات موذی بسیار مطلوب هستند. این امر به ویژه برای سگ‌ها با گوش‌های بلندتر و آویزان صادق است. اگر سگی در گوشش کنه یا کک داشته باشد، احتمالاً بیشتر از حد معمول سرش را می‌خاراند. همچنین ممکن است گوش‌هایش را تکان دهد تا مزاحمان را بیرون بیندازد.

بیشتر بخوانید: مشکلات گوش در سگ ها و هر آنچه باید در مورد بهداشت گوش سگ

  • انگشتان پا

فضای بین انگشتان سگ درست به اندازه یک کنه یا کک است. سگ هایی که پنجه های بزرگتر و پهن تر یا خزهای بلندتری روی پنجه هایشان دارند، میزبان‌های بهتری برای این حشرات موذی به حساب می آیند. سگ‌هایی که انگشت پایشان با نیش این حشرات تحریک می‌شود، پاهای خود را لیس می‌زنند یا می‌جوند. حتی گاهی ممکن است برای به حداقل رساندن تحریک، لنگ‌لنگان حرکت کنند.

سگ سفید و قهوه ای که روی زمین خوابیده و پنجه هایش نمایان است.

لای انگشتان پای سگ، یکی از مکان‌های مورد علاقه زندگی این حشرات موذی است.

  • کشاله ران

فضای گرم و صاف بین پاهای عقب سگ که ارتفاع خز در آن کم‌تر است و دسترسی به پوست هم راحت‌تر است، برای کنه‌ها و کک‌ها بسیار جذاب است. این انگل‌ها می‌توانند در چین‌های پوست لانه کنند. دسترسی سگ به این مکان‌ها نیز دشوار است. اگر دیدید سگی بیش از حد معمول کشاله ران خود را لیس می‌زند یا می‌خاراند، ممکن است از نیش این حشرات آزرده شده باشد.

  • پلکها

پلک‌های سگ مرطوب و پوست آن نازک است. بنابراین فرصت‌ تغذیه را برای کنه و کک فراهم می‌کند. حشرات موذی اطراف چشم سگ اغلب در روزهای اول با ترشحات یا  پوسته‌های پلک اشتباه گرفته می‌شوند. هر گونه توده یا برآمدگی مشکوک روی پلک‌ها ممکن است یک کک یا کنه باشد. در این شرایط سگ ممکن است صورت خود را بیشتر بخاراند. پلک زدن بیش از حد یا ترشح غیر‌معمول چشم می‌تواند نشانه دیگری از حمله این حشرات به سگ باشد.

سگ بزرگ به رنگ سفید و قهوه ای و مشکی در حال خاراندن پلک

خاراندن چشم، پلک زدن بیش از حد یا ترشح غیر‌معمول در چشم نشانه حمله حشرات موذی به سگ می‌باشد.

رفع کک و کنه از روی بدن سگ

هنگامی که یک کنه یا کک روی بدن سگ خود پیدا کردید، ضروری است آن را سریع و ایمن بردارید تا خطر انتقال بیماری به حداقل برسد. برای رفع کنه از سگ خود موارد زیر را انجام دهید.

  1. با کمک یک موچین حشره را از روی پوست سگ محکم بردارید. اما نه به گونه‌ای که حشره بپرد یا خون آلوده را پخش کند.
  2. موچین را به آرامی با یک حرکت مستقیم و پیوسته بکشید تا حشره کاملا کنده شود. مراقب باشید که حشرات موذی را بر روی پوست حیوان له نکنید. زیرا ممکن است آنها یک مایع بسیار خطرناک از خود پخش نمایند. اگر فقط بدن حشره جدا شود و نیش او در بدن سگ باقی بماند، می تواند باعث ایجاد عفونت شود.
  3. پس از خروج کامل حشره، منطقه درگیر شده را ضدعفونی کنید.
  4. کنه یا کک را در ظرف کوچکی از الکل بریزید تا از بین برود. پیشنهاد می کنیم ظرف را نگه دارید تا در صورت لزوم دامپزشک بتواند گونه حشره را شناسایی کند. در این حالت روش مبارزه با آن راحت‌تر خواهد بود.
  5. پوست سگ خود را به دقت با مواد ضد عفونی کننده تمیز کنید تا هرگونه آلودگی به حداقل برسد و دست های خود را نیز به خوبی بشویید.

بیشتر بخوانید: انواع عفونت در سگ ها و روش های پیشگیری از عفونت های در سگ 

سگ کرم رنگ که دست صاحبش محل گزش را ضدعفونی می کند.

پس از جدا کردن کنه و کک، حتما محل گزش را با الکل ضدعفونی کنید.

محصولات ضد کک و کنه سگ

پس از اقداماتی که در بالا ذکر شد، مرحله بعدی استفاده از محصولات کنترل کک و کنه است. علاوه بر اقدامات احتیاطی که برای کاهش کک و کنه در حیاط و منزل خود انجام می دهیم، لازم است اقدامات دیگری هم برای محافظت از سگ خود انجام دهید. پیدا کردن محصول مناسب برای کنترل کک و کنه سگ می تواند راه‌حل خوبی برای رفع این مشکل باشد. برخی از محصولات ممکن است فقط به طور خاص از سگ در برابر کک یا کنه محافظت کنند ولی همزمان هر دوی این حشرات موذی را از سگ دور نمی‌نمایند.

 

  • شامپوهای ضد کک و کنه

شامپوهای ضد کک و کنه سگ بلافاصله پس از مصرف، اثر ضد انگلی خود را نشان می دهند. این شامپوها به سرعت کک و کنه را از روی بدن سگ از بین می‌برند. اما باید به خاطر داشته باشید که باید هر چندوقت یکبار سگ خود را با این شامپوها بشویید.

  • پودرهای ضد کک و کنه

استفاده از قطره‌ها و پودرهای خشک ضد کک و کنه سگ هم می تواند برای مبارزه با این حشرات راهگشا باشد. استفاده از این پودرها راحت است. باید آن را لابلای موهای حیوان بریزید. سرعت عملکرد این پودرها، از شامپوها کمتر است.

  • قلاده ضد کک و کنه

یکی دیگر از راه‌های درمان این حشرات موذی در سگ، استفاده از قلاده‌های ضد کک و کنه سگ است. پس از بستن این نوع قلاده‌ها، اطراف گردن سگ را بازرسی کنید تا مطمئن شوید برای حیوان التهاب پوستی ایجاد نکرده باشد.

بیشتر بخوانید:دور کردن حشرات از سگ ؛ چگونه حشرات را از سگ دور کنیم؟

سگ کوچک کرم رنگ با قلاده ضد کک و کنه

هنگام استفاده از قلاده ضد کک و کنه دقت کنید که خود قلاده برای سگ ایجاد التهاب پوستی نکند.

سخن پایانی

برای رفع کک و کنه، محصولات ضد حشرات موذی سگ باید هر ماه به طور مداوم مصرف گردند. یک دوز فراموش شده می‌تواند باعث هجوم مجدد حشرات موذی به سگ شود. بنابراین ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا مشکل سگ شما برطرف شود. بنابراین برای محافظت از سگ‌های خود در برابر کک و کنه، مراقب خانه و حیاط خود باشید. همچنین شما نباید برنامه‌های دوره‌ای و ماهیانه کنترل کک و کنه سگ را فراموش نکنید.

ملافه‌ها و اسباب بازی‌های سگ خود را در آب بسیار داغ بشویید تا هرگونه کنه و کک سک در آن از بین برود.

 

منبع: Chicosnaturalpetmarket

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Lucy
Lucy
1 سال قبل

مطالب عالی و مفیدی به اشتراک گذاشته اید .

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x