فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
سگ قهوه ای که یک حشره روی صورتش است.

علت جمع شدن مگس و پشه دور سگ و روش دفع حشرات از سگ

در یک روز زیبا شما تصمیم دارید از خانه بیرون بروید و از پیاده روی با سگ خود لذت ببرید. چیزی که باعث برهم زدن آرامش می شود، مگسی است که در اطراف سر و صورت شما یا سگتان وزوز می کند. ما انسانها می توانیم این حشرات مزاحم را با استفاده از کلاه یا تکان دادن دست کنار بزنیم. اما حیوانات خانگی ما اغلب مورد آزار آنها قرار می گیرند. پشه ها همچنین برای سلامتی سگ شما خطرناک می باشند. خوشبختانه روش هایی وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید دور کردن حشرات از سگ را تضمین کنید. برای دانستن این روش ها، این مقاله از مجله پت خرید را مرور نمایید.

سگ با قلاده کتفی در طبیعت

چرا پشه سگ من را نیش می زند؟

پشه ها ممکن است بین موهای حیوان خانگی شما بروند و آنجا گیر بیفتند. به خصوص اگر در اثر بیماری اسهال، پوست حیوان کثیف باشد. اسهال باعث می شود که حشرات به اطراف ناحیه پرینه جذب شوند. دکتر ویرجینیا سینوت، پزشک اورژانس در یک مرکز پزشکی حیوانات در بوستون است. او می گوید: این نوع آلودگی با تمیز نگه داشتن حیوان بیمار و نبردن او به محیطهای باز قابل پیشگیری است.

برخی از پشه ها می توانند گوش، شکم یا پشت حیوان خانگی شما را نیش بزنند. پس ممکن است آن ناحیه خونریزی کرده و باعث ایجاد آلودگی شود. باید بدانیم که مگس ها چون نیش نمی زنند، برای سلامتی سگها خطر زیادی ندارند اما پشه ها خطرناک هستند. زیرا باعث ایجاد بیماری کرم قلب می شوند که برای سگ ها و گربه ها کشنده است.

دکتر سینوت افزود: مگس ها در طول روز و در هوای گرم فعال هستند. بنابراین سعی کنید در آن زمان ها به حیوان خانگی خود اجازه ندهید که از منزل خارج شود.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: نحوه مراقبت از توله سگ تازه متولد شده

چگونگی دور کردن حشرات از سگ

با تمیز و سالم نگه داشتن سگ خود، تا حد زیادی او را از شر مگس ها حفظ کنید. اما اقدامات دیگری نیز وجود دارد که می توانید این موجودات مزاحم را از سگ خود دور کنید. گاهی مگس ها ناحیه خاصی را روی بدن حیوان خانگی شما هدف قرار می دهند، مثلا گوش های او. در اینصورت سعی کنید روی آن نواحی وازلین بمالید. همچنین می توانید مواد ترکیبی خانگی استفاده کنید. مثلا مخلوطی از سرکه سیب و آب یا لیمو و آب به عنوان دافع حشرات هستند. فقط قبل از شروع هر یک از این روش های درمانی، حتما با دامپزشک خود مشورت کنید.

نکاتی برای مبارزه با مگس ها و دور کردن حشرات از سگ

همیشه بهترین راه برای جلوگیری از آزار رساندن مگس، دور کردن آنها از محیط اطراف او می باشد. دکتر دیوید جونز، صاحب موسسه کنترل حشرات به روشهای سازگار با محیط زیست در وسترلی می گوید: اکثر مگس ها زباله گردهایی هستند که به دنبال یک وعده غذایی هستند که بتوانند انرژی لازم را کسب کنند و تخم گذاری کنند تا نسل جدیدی از همنوعان خود را ایجاد کنند. بنابراین بهترین و موفق ترین روش برای خلاص شدن از شر مگس ها حذف منابع غذایی آنها است. وی ادامه می دهد: متأسفانه حتی در بکرترین و تمیزترین خانه ها نیز ممکن است یک حیوان متجاوز (مانند موش یا پرنده) در اتاق زیر شیروانی یا زیر زمین بمیرد و لاشه او زمینه را برای تولید مثل مگس ها فراهم کند.

لازم است بدانید: مواد غذایی مضر برای سگ

با این حال چند مرحله آسان و اساسی وجود دارد که می توانید با انجام آنها از ورود مگس به خانه جلوگیری نمایید. دکتر جونز توصیه می کند که حیاط یا محیط اطراف ورودی خانه خود را تمیز نگه دارید، زباله ها را به طور مرتب از خانه بیرون ببرید و از سطل های زباله درب دار استفاده نمایید. مراقب باشید که زباله ها به حدی جمع نشوند که از سطل های زباله سرریز کنند. حتما ظروف غذا و کاسه آبی را که حیوان خانگی شما از آنها در بیرون از منزل و در فضای رو باز استفاده می نماید، مرتبا شستشو دهید و در صورت لزوم، آنها را تعویض نمایید.

سایر اقدامات برای حفاظت سگ از پشه و مگس

علاوه بر رعایت اصول بهداشتی، می توانید اقدامات دیگری هم  برای  دور کردن حشرات از سگ انجام دهید. استفاده از حشره کش های غیر سمی است. دکتر جونز می گوید: در فروشگاههای مربوط به حیوانات خانگی، اسپری هایی بر پایه گیاه وجود دارند. این اسپری ها به سرعت مگس ها را از بین می برند. وی افزود: “مراقب باشید که در مورد خرید اسپری های مصنوعی گول نخورید و حتما اسپری هایی را خریداری کنید که حتی الامکان برای حیوان دوست داشتنی شما، بی ضرر باشند.”

علاوه بر این می توانید اطراف خانه گیاهان مختلفی بکارید که نه تنها مگس ها و  پشه ها را دفع می کنند، بلکه مواد اولیه خوبی هم برای آشپزی هستند. این گیاهان شامل ریحان، برگ بو، نعناع و گل محمدی هستند. گیاهان دیگری هم برای ما انسانها خوب هستند ولی حشرات را فراری می دهند. به طور مثال اسطوخودوس و گل مینا از این دسته گیاهان می باشد.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: مسیر یابی سگ ها؛ این حیوانات چگونه راه خانه را پیدا می کنند؟

دکتر جونز اشاره می کند: کاشت هر گیاه یا درختچه ای که بتواند از ورود پشه ها و مگس ها به داخل خانه جلوگیری کند، می تواند مفید باشد. اما این بهترین توصیه برای دفع کردن حشرات نیست. رعایت نظافت و بهداشت به ویژه نظافت منظم حیاط و ورودی منزل، استفاده نکردن از کودهای حیوانی برای باغچه و نگهداری مواد غذایی حیوان در ظروف در بسته، به مراتب بسیار مهم تر و ضروری تر هستند.

سخن پایانی

دکتر سینوت هم توصیه می کند که همه مواد غذایی در محیط مناسب و تمیز نگه داشته شوند و حتما همه در و پنجره های خانه به دقت باز بینی شوند تا روی آنها سوراخ، شکاف یا منفذی موجود نباشد که ورود این موجودات موذی را به داخل خانه آسان نماید.

خوشحالیم که این مطلب در مورد دور کردن حشره ها از سگ تان را تا به انتها مطالعه کردید. اگر نظر یا پیشنهادی در این مورد دارید می توانید در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید. همچنین پیشنهاد می کنیم  مطلب مبارزه با کک و کنه سگ و روش های محافظت از سگ در برابر کک و کنه را نیز مطالعه کنید حتما برایتان جالب و مفید خواهد بود.

 

منبع: PETMD

پت خرید را دنبال کنید :‌
3.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Blood Seeker
Blood Seeker
10 ماه قبل

ممنونم مقاله مفیدی بود

2
1
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x