اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳
سگ در حال پیاده روی با صاحبش که سگ مسیریابی را بلد است.

مسیریابی سگ چگونه است؟ سگ‌ها چطور راه خانه را پیدا می کنند؟

داستان‌های شگفت انگیز زیادی در مورد اینکه چگونه برخی از سگ‌ها پس از گم شدن در سفر یا پس از سرگردان شدن توانسته اند راه خانه خود را پیدا کنند وجود دارد. اما سگ‌ها چگونه این کار را انجام می دهند؟ آیا سگ‌ها مانند بعضی از افراد از استعداد جهت‌یابی خوبی برخوردار هستند؟ یا اینکه مسیریابی سگ ها مانند دریانوردان قدیمی با تماشای ستاره ها انجام می شود؟ آیا ممکن است سگ قطب نمای داخلی داشته باشد؟ یا اینکه با میدان های مغناطیسی زمین هماهنگ هستند؟

اگرچه هیچ تحقیقی در مورد توانایی مسیریابی سگ ها انجام نشده است. اما حدس و گمان هایی در این باره وجود دارد. به احتمال زیاد سگ برای مسیریابی به دو حس از پنج حس خود اعتماد می کنند: حس بینایی و بویایی. برای دانستن حقایق بیشتری در این مورد، این مقاله از مجله پت خرید را تا انتها دنبال کنید. همچنین اگر نظر یا پیشنهادی دارید در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

مسیریابی سگ ها با استفاده از حس بویایی و علامتگذاری با رایحه

حس بویایی در سگ‌ها در مقایسه با انسان بسیار پیشرفته است. تعداد سلول‌های عصبی بویایی این حیوانات بسیار بیشتر از سلولهای عصبی بویایی در انسان است. در مقایسه سگ حدود ۲۲۰ میلیون تا ۲ میلیارد سلول عصبی بویایی دارند. اما انسان ها فقط حدود ۱۲ تا ۴۰ میلیون از این سلولهای عصبی دارند.

هر بار که با سگ خود در اطراف منزل به پیاده روی می روید، او با مناظر، صداها و بوهای مخصوص به خانه و خیابان‌های اطراف بیشتر آشنا می شود. هر دفعه حیوان شما قدمی بر می دارد، رایحه ای متمایز از سر پنجه اش باقی می گذارد. هرکدام از این رایحه ها یک سیگنال شیمیایی خاصی آزاد می کند. این بوها اساساً بیانگر این است که حیوان از جای مشخصی رد شده است.

اگر سگ مسیرهای مشابه را بارها و بارها طی کند، علامتگذاری با رایحه را در مسیر خود تجدید می کند. احتمال می رود علامتگذاری های دیگری که سایر افراد و حیوانات به جای می گذارند به خاطر می سپارد.

شاید جالب باشد بدانید: چرا سگ ها چمن می خورند؟

سگ کرم رنگ که با صاحبش به پیاده روی رفته و در حال مسیربیابی است.

حس بویایی در این حیوانات در مقایسه با انسان بسیار پیشرفته است. همین امر به مسیریابی او کمک می کند.

مسیریابی سگ با استفاده از بینایی و علامتگذاری دیداری

ممکن است در هنگام پیاده روی متوجه شده باشید که بینی حیوان خانگی شما تمام مدت به سمت زمین نیست. در واقع سگ همیشه زمین را بو نمی کشد. اگرچه کلی رایحه دوست داشتنی برای ثبت توسط بینی حساس این حیوان وجود دارد. اما سگ ممکن است به اطراف نگاه کند و از طریق بصری هم جهت های لازم را به خاطر بسپارد.

این کار به این حیوانات باهوش کمک می کند تا یک نقشه از محیط اطرافشان در ذهن خود ایجاد کنند. تحقیقات روی گرگ ها نشان داد آنها برای مسیریابی در اطراف قلمرو خود، از نشانه های دیداری استفاده می کنند. محققان همچنین دریافته اند که برخی گرگ ها برای رسیدن از یک نقطه به نقطه دیگر، راه میانبر پیدا می کنند.

با وجود اینکه قدرت بینایی یک سگ حدود ۳ تا ۴ برابر ضعیف تر از قدرت بینایی انسان است، ولی با این حال این حیوانات می توانند نشانه های بصری معنی دار را تشخیص دهند و در ذهن خود ذخیره کنند. همچنین جالب است بیشتر در مورد دید سگ در تاریکی بخوانید و با بیناییاین حیوان آشنا شوید.

پیدا کردن خانه توسط سگ

وقتی با سگ خانگی خود به گشت و گذار می روید، در راه برگشت هرچه به منزل خود نزدیکتر می شوید او خوشحال تر می شود. حتی اگر شما قلاده سگ را در حوالی منزل رها کنید، او خودش مستقیما سمت درب ورودی منزل خواهد رفت. اگر هم بخواهید از منزل رد شوید و به مقصد دیگری بروید ولی او خسته باشد، خود را عقب می کشد تا به شما بفهماند که می خواهد به داخل خانه برود.

اما سگ شما از کجا می فهمد که به منزل رسیده است؟ آیا او منظره منزل و اطراف آن را می شناسد؟ یا از رایحه ای که از پاهای ما به جا مانده یا پنجه های خودش برجای گذاشته، منزل را تشخیص می دهد؟ شاید هم ترکیبی از هر دو مورد اتفاق می افتد.

مردی سر سگ را نوازش می کند

پیشنهاد مطالعه: آیا خوردن گلابی برای سگ مفید است؟

شانس سگ را برای یافتن خانه به حداکثر برسانید

فراموش نکنیم که هر ساله تعداد بسیار زیادی از سگ ها گم می شوند و دیگر هرگز به خانه بر نمی گردند. این حیوانات خانگی یا توسط افراد دیگری ربوده می شوند یا در راه بازگشت به منزل دچار یک حادثه دلخراش می شوند. حتی با بهره گیری از حواس مسیریابی، احتمال اینکه سگ‌ها بتوانند صحیح و سالم به منزل برگردند، کم است. بهترین روشی که کمک می کند تا در صورت گم شدن حیوان خانگیتان بتوانید مجددا او را پیدا کنید، داشتن میکروچیپ و آویختن پلاک شناسایی (شامل نام حیوان، نام صاحب و شماره تماس صاحب) به گردن حیوان است.

 

منبع: PETMD

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x