اردیبهشت ۵, ۱۴۰۳
سگ قهوه ای با پوزه سفید در چمنزار در حال خوردن چمن و علف

علت چمن خوردن سگ ؛ چرا سگم چمن و علف می خورند؟

سگها دوست دارند چمن‌ها را بجوند و برخی از آنها حتی این کار را به عنوان بخشی از کارهای روزمره خود انجام می دهند. متخصصان قبول دارند که ممکن است چمن خوردن سگ یک رفتار عادی توسط حیوان باشد. اما مشکلات پزشکی اساسی وجود دارد که می تواند به خوردن چمن توسط این حیوانات منجر شود. پس دقیقاً چرا سگ ها دوست دارند سبزه ها را بخورند؟ چه زمانی باید از انجام این کار توسط حیوانمان نگران باشیم؟ توصیه می کنیم این مقاله از مجله پت خرید را مطالعه کنید تا با علت چمن خوردن سگ ها بیشتر آشنا شوید.

چمن خوردن سگ معمولاً برای این حیوان مضر نیست

علت چمن خوردن سگ هر چه باشد، بیشتر متخصصان هیچ خطری در انجام این کار توسط این حیوان خانگی نمی بینند. محققان طی یک مطالعه دریافته اند که گرگ سانان و گربه سانان نیز گاهی علف می خورند. برگ‌ها و سبزه ها در ۲ تا ۷۴ درصد از محتوای معده گرگها و یوزپلنگ ها یافت می شوند.

ممکن است این کار، یک رفتار طبیعی باشد که برای افزایش عبور انگل های روده از گرگ سانان به این حیوانات به ارث رسیده باشد. در یک مطالعه دیگر، محققان دریافته اند که سگ های جوان تر نسبت به حیوانات با سن و سال بالاتر، بیشتر به خوردن سبزه ها علاقه دارند. که ممکن است دلیل این امر مستعد بودن آنها به ابتلا به انگل های روده باشد.

پیشنهاد مطالعه: ۵ تا از نکات مهم در زندگی توله سگ ها

چمن خوردن سگ و اختلال در معده یا روده

یکی از علت های چمن خوردن سگ به اختلال در معده و روده ارتباط دارد. این حیوان به دنبال داروی طبیعی برای معده پر گاز یا آشفته اش است و به نظر می رسد که خوردن سبزه های اطراف خانه، ممکن است ترفند سگ برای مداوای این مشکلات باشد. اگر متوجه شدید که سگ خانگی شما علف می خورد، حتما با دامپزشک او تماس بگیرید تا در مورد اینکه آیا شما باید حیوان خود را از انجام این کار منع کنید یا خیر، به شما مشاوره بدهد.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: مشکلات پوستی در سگ ها

خوردن چمن باعث می‌شود که سگ استفراغ کند و چیزی را که باعث ایجاد مشکل در معده و دستگاه گوارش شده است را بالا بیاورد. پس هر زمان این سؤال برای شما پیش آمد که چرا سگم چمن می‌خورد؟ ممکن است به دلیل وجود مشکل در معده باشد. این مسئله از نظر دامپزشکان و محققان مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته و به این باور رسیده‌اند که سگ این کار را بطور غریزی انجام می‌دهد تا مشکلش را حل کند.

اما باید بدانید برای اینکه سگ بتواند استفراغ کند و محتویات معده را بالا بیاورد باید مقدار زیادی چمن بخورد و چمن باید تقریباً نیمی از حجم معده را پر کند. پس با توجه به این موضوع لزوماً همه سگ‌ها با خوردن چمن استفراغ نمی‌کنند و اگر سگ شما مقدار کمی از چمن را بخورد و استفراغ هم نکند ممکن است به دلایل دیگری این کار را بکند که در زیر به آن اشاره می‌کنیم.

سگ قهوه ای و دختربچه با لباس قرمز در طبیعت

خوردن چمن نیازهای گوارشی را در سگ برطرف می‌کند

سال‌ها قبل یعنی وقتی که سگ‌ها هنوز اهلی نشده بودند و در کنار ما و در منزل ما زندگی نمی‌کردند برای زنده ماندن و تهیه غذا مجبور به شکار بودند. عمدتاً همه قسمت‌های بدن شکار، را می‌خوردند که خب معده هم از آن استثنا نبود و از آنجایی که اغلب حیواناتی که توسط آنها شکار می‌شدند گیاه خوار بودند مقدار قابل توجهی گیاه و علوفه در معده آنها وجود داشت. میدانید که اغلب گیاهان مقداری فیبر دارند و فیبر نیز به سلامت دستگاه گوارش و عملکرد صحیح آن کمک می‌کند. اگر سگ شما بعد از خوردن چمن (که مقدار زیادی هم نیست) استفراغ نمی‌کند ممکن است بطور غریزی برای کمک به دستگاه گوارش خودش این کار را انجام داده باشد.

پیشنهاد مطالعه: ورم لثه‌ در سگ

خوردن چمن ویتامین توله سگ‌ها را تامین می‌کند

هیچ غذایی نمی‌تواند تمام مواد مورد نیاز بدن سگ را به طور یکجا در خود جای داده باشد. درست است که غذای خشک سگ تا حد بسیار بالایی این توازن و وجود مواد مورد نیاز را در خود جای است. اما باز هم نمی‌توان گفت این غذا نیازهای سگ را تامین می کند چه برسد به غذای خانگی که خودمان در منزل برای سگ می‌پزیم. به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم حتماً بعد از گذشت مدتی، برند؛ طعم و نوع غذای خشک سگ را تغییر دهید زیرا میزان این مواد در هر برند و هر طعم متفاوت است.

پس با توجه به این توضیحات در پاسخ به این سؤال که چرا سگم چمن می‌خورد؟ می‌توان گفت برخی توله‌ها جمن می‌خورند چون به دنبال وارد کردن مواد مغذی جدید به جیره غذایی خود هستند. اما اگر خوردن چمن برای سگ شما تبدیل به یک عادت غیر قابل کنترل شود حتماً باید آن را با دامپزشک در میان بگذارید. ممکن است این مشکل به راحتی با یک مولتی ویتامین و مکمل برطرف شود.

طعم چمن برای سگ فوق العاده و خوشمزه است

گاهی اوقات سگ حوصله‌اش سر می‌رود ممکن است چمن بخورد. پس گاهی اوقات دلیل خوردن چمن را می‌توان در تنها ماندن سگ و سرر فتن حوصله‌اش جستجو کرد. این حالت برای سگ‌هایی که در باغ زندگی می‌کنند و زمان کمتری را با سرپرست خود صرف می‌کنند، بیشتر اتفاق می افتد. حتی ممکن است خوردن چمن به دلیل مشکلات عصبی باشد ولی اگر سگ شما هنگام پیاده روی و گردش خوشحال و آرام لست و واکنش‌ها و حالات عصبی از خود بروز نمی‌دهد ممکن است به این دلیل باشد که از مزه چمن خوشش می‌آید.

گذشته از این‌ها سگ‌ها از به چهار روش با محیط اطراف خود ارتباط برقرار می‌کنند و محیط پیرامون خود را می‌شناسند: بوییدن، دیدن، چشیدن و شنیدن. پس اگر سگ شما به خاطر کنجکاوی مقدار کمی چمن بخورد مشکل خاصی برایش بوجود نمی‌آید.

پیشنهاد مطالعه: چرا سگ ها سرشان را کج میکنند؟

خوردن علف و تبدیل شدن به عادت عصبی برای سگ

یکی از دلایل خوردن چمن در سگ‌ها ممکن است عادت عصبی باشد. سگ‌هایی که دچار اضطراب هستند و یا مشکلات عصبی دارند دست به کارهای عجیب و غریب می‌زند و یکی از این کارها خوردن چمن است. اینکه چرا این کار را می‌کنند تقریباً اثبات نشده اما می‌توان گفت این قبیل کارها حس بهتری مثل مکیدن پستانک برای کودکان بهشان القا می‌کند. اگر این رفتار را از سگ خود ببینید حتما باید برای رفع مشکل عصبی یا اضطراب او اقدام کنید.

چه زمانی به دامپزشک مراجعه کنیم؟

مراقب افزایش ناگهانی دفعات چمن خوردن سگ خود باشید. این موضوع می تواند نشانه ای از بیماری‌های زمینه ای جدی تری در او باشد. با انجام این کار، حیوان خانگی شما در تلاش است که خود درمانی کند. در این صورت، او نیاز به کمک فوری دامپزشک دارد. علائم دیگری که باید به دنبال آن باشید عبارتند از:

  • اسهال یا استفراغ
  • کاهش اشتها
  • کاهش وزن
  • ریزش بیش از حد بزاق از دهان حیوان
  • لیسیدن لب ها
  • بوجود آمدن تغییراتی در موی حیوان

به طور معمول، برخی از سگ ها مشکلی در خصوص هورمون‌های کنترل کننده میزان ترشح آنزیم های معده ندارند. به همین دلیل دامپزشکان مصرف حداقل یک دوره داروی ضد تهوع را برای سگ هایی که مواد غیر غذایی از جمله علف مصرف می کنند، توصیه می کنند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: آموزش گام به گام دستور نشستن به سگ

سخن پایانی

گفت اتفاق خاصی نمی‌افتد اگر سگتان کمی چمن بخورد و خوردن آن را تجربه کند اما نباید بگذارید تبدیل به عادت شود. از طرفی نباید اجازه بدهید هر چمنی را در هر جایی امتحان کند. برای مثال محل‌های کثیف و آلوده، جایی که محل رفت و آمد سگ‌های خیابانی است و همچنین جایی که سم پاشی شده نباید اجازه دهید سگ از آن جا چمن بخورد چون سلامتی سگ شما را به خطر می‌اندازد.

امیدواریم این مطلب در مورد چمن و علف خوردن سگ ها برایتان مفید بوده باشد. چنانچه شما نیز تجربه یا نطر خاصی در این مورد دارید خوشحال می شویم در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

منبع: PETMD

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x