فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

بیماری و عفونت های گوش سگ و نکات کلیدی برای بهداشت گوش سگها

مشکلات مربوط به گوش سگ ها

سگ‌هایی که گوش‌های افتاده دارند مانند باست هاند و یا هر نژادی که گوش‌های افتاده دارند به سبب رطوبت و محیط امنی که برای باکتری‌ها و انگل‌ها ایجاد می‌شود مستعد بیماری‌های گوش و عفونت گوش و حتی انگل و جرب هستند. برای این منظور به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما هفته‌ای یک بار گوش سگ‌تان را با محلول های شست و شوی گوش، کانال بیرونی را کاملا تمیز کنید. همانطور که می‌دانید دیگر نشانه‌های عفونت و مشکلات مربوط به گوش سگ، خاراندن گوش‌ها به زمین و تکان دادن گوش است که باید به این مورد هم دقت ویژه‌ای مبذول دارید. در این مقاله از مجله پت خرید به معرفی عفونت ها و بیماری های مربوط به گوش سگ ها و همجنین روش های پیشگیری و درمان آن خواهیم پرداخت.

 

بررسی ترشحات داخل گوش سگ

اگر همراه با ترشحات گوش، گوش های سگ شما هنگام لمس دردناک به نظر می رسند یا اگر سر خود را به یک طرف متمایل می کند یا به یک طرف می چرخد​، گوش هایش را میخاراند، ظاهر گوش به نظر ملتهب است، یا بوی خاصی وجود دارد، می تواند نشانه ای از مشکلات گوش سگ باشد.

 

کنه های داخل گوش سگ

کنه های گوش سگ اگر چه بسیار ریز هستند، اما می تواند مشکل بزرگی برای سگ ها، به خصوص سگ های کوچک باشد. علامت اصلی که نشان می‌دهد گوش سگ ممکن است دارای کنه باشد، ترشحات پوسته ای و قهوه ای مایل به سیاه است که اغلب شبیه واکس کفش خشک شده است. علائم دیگر شامل خارش و تکان دادن سر است.

چندین روش درمانی برای بیماری کنه های گوش سگ وجود دارد. برخی گزینه ها فقط کنه های بالغ را از بین می برند اما محصولات جدید تخم‌ها و فرم‌های نارس را نیز از بین می برند.

پیشنهاد مطالعه: بیماری های گوارشی سگ مربوط به غذا که خوب است آنها را بشناسید

 

عفونت گوش خارجی سگ

ترشحات مومی زرد یا قهوه ای مایل به قرمز می تواند نشانه عفونت گوش سگ شما باشد. این ترشحات در نتیجه آلرژی، کنه، پولیپ، تولید بیش از حد موم گوش، استحمام بیش از حد یا شنا به وجود می آید. علامت اصلی که نشان می‌دهد سگ شما ممکن است دچار بیماری عفونت گوش شده باشد، استشمام بوی بد یا میوه ای از گوش است. درد گوش، گرم یا ملتهب بودن گوش، خاراندن یا تکان دادن سر از علائم دیگر عفونت گوش خارجی هستند.

مشکلی مانند این مستلزم توجه سریع دامپزشک است. برای درمان عفونت گوش خارجی ممکن است نیاز به آنتی بیوتیک و همچنین لوسیون ضد قارچ، داروهای خوراکی، محلول پاک کننده گوش باشد. مشکلات مزمن گاهی نیاز به جراحی دارند.

عفونت گوش داخلی یا گوش میانی سگ

عفونت گوش خارجی درمان نشده به راحتی منجر به عفونت گوش میانی یا داخلی بسیار دردناک برای سگ می شود که هر دو، علائمی مشابه اوتیت خارجی را دارند. علائم دیگر شامل عدم تمایل به باز کردن دهان یا مشکلات تعادلی هستند. بعضی از سگ ها در زمان این بیماری ممکن است به صورت دایره ای راه بروند یا حالت تهوع پیدا کنند.

درمان عفونت گوش میانی یا داخلی سگ ممکن است نیاز به آنتی بیوتیک، شستشوی گوش توسط دامپزشک یا جراحی در صورت جدی بودن عفونت داشته باشد.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: علت ناشنوایی سگ ها و روش کمک به سگ های ناشنوا

سگ بزرگ به رنگ سفید و قهوه ای و مشکی در حال خاراندن پلک

تشخیص خانگی عفونت های مجرای شنوایی

برای تشخیص عفونت گوش، گوش های سگ خود را به آرامی عقب بکشید و نگاهی سریع به داخل آن داشته باشید. آنچه باید مشاهده کنید یک کانال گوش تمیز و صورتی رنگ است. اگر متوجه ترشح، قرمزی، تورم یا بو شدید، وقت آن است که با دامپزشک صحبت کنید. در صورت عدم درمان، مشکلات گوش در سگ ها می تواند منجر به درد شدید، هماتوم، مشکلات تعادل و حتی ناشنوایی شود.

از آنجا که ترشحات گوش در سگ ها می تواند در نتیجه دلایل مختلفی باشد و انواع بوها، رنگ ها و قوام را داشته باشد، سعی نکنید حدس بزنید که چه عواملی باعث ترشح گوش سگ شما می شود. فوری با دامپزشک قرار ملاقات تعیین کنید تا او بهترین روش درمانی را تجویز کند.

اگر دامپزشک برای رفع ترشحات گوش سگ قطره گوش تجویز می کند، ممکن است لازم باشد که آنها را برای چند هفته استفاده کنید. رعایت نکات زیر این کار را کمی راحت تر می کند:

  • سر سگ خود را ثابت نگه دارید
  • گوش سگ خود را بلند کرده و موم های قابل دسترسی را با یک پنبه و محلول تمیز کننده گوش تمیز کنید.
  • از سواب پنبه استفاده نکنید زیرا می تواند به مجرای گوش آسیب برساند.
  • قطره چکان گوش را در دهانه مجرای گوش سگ قرار دهید، و به تعداد مناسب قطره را استفاده کنید.

مراقبت از گوش سگ در زمان حمام

برای جلوگیری از مشکلات رایج گوش سگ ها، در زمان حمام حتما در داخل گوش سگ‌تان پنبه آغشته به روغن قرار دهید. بعد از حمام گوش سگ خود را کاملا تمیز کنید. مهم‌تر اینکه همیشه گوش‌های سگ‌تان را معاینه کنید و مطمئن باشید که واکس و صمغ مانند در گوش سگ شما یافت نشود و همچنین بوی بدی از گوش خارج نشود.

همچنین استفاده از لوازم مراقبت از گوش سگ کمک می کند که بهداشت گوش را به خوبی رعایت کنید و از بسیاری از بیماری های گوش سگ جلوگیری کنید.

جلوگیری از بیماری های گوش در سگ ها

سگ هایی که گوش های­شان آویزان است، بیشتر در معرض مشکلات و بیماری های گوش هستند. اما هر سگی ممکن است به کنه گوش، عفونت، یا تحریک کننده ای مانند خار یا جسم خارجی در گوش مبتلا باشد. هر بار که گوش های سگ شما ملتهب می شود، غدد داخل گوش بزرگتر و فعال تر می شوند. در حالی که مجرای گوش باریک تر می شود و احتمال بروز مشکلات در آینده را افزایش می دهد. با انجام کارهای زیر به سگ خود کمک کنید تا سالم بماند:

  • گوش های سگ را هر دو هفته از نظر آلودگی، بوی بد و اجسام خارجی بررسی کنید.
  • داخل گوش سگ خود را تمیز نگه دارید.
  • می توانید آلودگی های قابل مشاهده را با یک پنبه آغشته به محلول تمیز کننده گوش پاک کنید.
  • پنبه را داخل مجرای گوش سگ قرار ندهید.
  • یک پارچه مرطوب را دور انگشت خود بپیچید و گوش خارجی را به آرامی تمیز کنید.
  • اگر سگ شما زیاد شنا می کند یا مرتب به عفونت گوش مبتلا می شود، از دامپزشک خود در مورد محصولاتی که کانال گوش را خشک می کنند و از رشد باکتری ها و مخمر جلوگیری می کنند، سوال کنید.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: انواع عفونت در سگ ها و روش های پیشگیری از عفونت های در سگ

سخن پایانی

 همواره در ویزیت‌های دوره‌ای که دامپزشک به شما وقت می‌دهد از او بخواهید که گوش‌های سگ‌تان را اول معاینه و دوم اینکه موهای اضافه را از گوش سگ‌تان خارج کند.  این مورد برای جلوگیری از عفونت گوش و مطلع شدن سریعتر از مشکلات گوش در سگ بسیار مهم است. البته دقت داشته‌باشید که با اینکه گفتیم سگ‌هایی با گوش‌های بلند و گوش افتاده مستعد عفونت گوش و ناراحتی‌های گوش هستند اما همه سگ‌ها می‌توانند به این آلودگی‌ها دچار شوند.

امیدواریم این مطلب در مورد بیماری و عفونت های گوش سگ برایتان مفید بوده باشد. چنانچه نظر یا پیشنهادی در این زمینه دارید، در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x