اردیبهشت ۵, ۱۴۰۳
تعامل کودک و سگ در طبیعت

بازی کودکان با سگ ها و ۴ نکته ایمنی در این مورد

در اجتماعات پر هیاهو و پر هیجان، جای تعجب نیست که سگ‌ها اغلب محیط را ناراحت کننده بدانند. این احتمال وجود دارد که در چنین مواقعی، یک سگ مضطرب بتواند رفتارهای پرخاشگرانه از خود بروز دهد. ایریت بلوم، مربی حیوانات اهلی می‌گوید این رفتارها به ویژه هنگامی که سگ با یک کودک ناآشنا روبرو می شود، اتفاق می افتد. بلوم می گوید: رها کردن کودکان و سگ ها بدون نظارت، همیشه حادثه ساز است. وقتی آنها اصلاً یکدیگر را نمی شناسند، این کار خطرسازتر هم خواهد بود. پس در زمان بازی کودکان با سگ همیشه نظارت کافی را اعمال کنید.

اگر قرار است کودک و سگ بخشی از برنامه های تعطیلات شما باشند، لازم است موارد احتیاطی خاصی رعایت شود. در اینصورت امنیت سگ و کودک محفوظ می ماند. ضمنا همه می توانند اوقات خوشی را کنار هم سپری کنند. در اینجا ۴ نکته مهم، در این خصوص به شما ارائه می گردد. پس با این مقاله از مجله پت خرید همراه باشید.

سگ و کودک در حال بازی کردن و بوسیدن همدیگر

بزرگترین اشتباه بزرگسالان این است که تصور کنند که بچه می داند چگونه با سگ بازی کند.

۱- وقت مناسبی را برای بازی کودکان و سگ ها انتخاب کنید

بزرگترین اشتباه بزرگسالان این است که تصور کنند که بچه می داند چگونه با سگ بازی و تعامل کند. سگی که در اثر هجوم غریبه ها در جشن ها و مهمانی ها، بیش از حد تحریک شده است ممکن است خطرناک باشد. در حقیقت، حتی بهترین حیوانات اهلی هم باید یاد بگیرند که چگونه تعامل مناسبی با بچه ها داشته باشند.

اگر بچه ها با روش های مناسب تعامل و آشنایی با سگ آشنا نیستند، این روش ها را به آنها توضیح دهید. دو قانون اساسی وجود دارد که باید آنها را به بچه ها آموزش داد. اولین مورد سلام کردن به سگ است. بچه ها باید منتظر بمانند تا سگ به آنها برسد. آنها نباید خود را سریع به حیوان برسانند و هرگز نباید صورت خود را مستقیماً روبروی صورت سگ نگه دارند. بهترین کار این است که آنها دستهایشان را طوری نگه دارند که به این حیوان اجازه دهند آنها را بو کند. دوم این است که به بچه بیاموزید که چگونه به درستی یک سگ را نوازش کنند.

به بچه ها نشان دهید چگونه سگ را نوازش کنند (بعضی از این حیوانات ممکن است نوازش پهلوها را ترجیح دهند در حالی که برخی دیگر دوست دارند گوش های آنها نوازش شود). همچنین باید به بچه آموزش داده شود که سگ ها از بغل کردن لذت نمی برند.

جالب است بدانید: آمادگی سگ برای آمدن نوزاد

۲- علائم استرس حیوان را نادیده نگیرید

سگ ها وقتی چیزی طبق روال قبل یا به صورت قابل پیش بینی پیش می روند، بیشتر آرام می شوند. بنابراین وقتی جشن ها، روال معمول زندگی را مختل می کنند، جای تعجب نیست که این حیوانات کمی عصبی شوند و واکنش منفی نشان دهند. بلوم می گوید: “سگی که به طور معمول با میهمانان کنار می آید، وقتی موسیقی با صدای بلند در حال پخش است و ۲۰ نفر مهمان به خانه آمده اند، ممکن است به مهمان بعدی واکنش مثبتی نشان ندهد. این امر به ویژه در مورد بچه ها نگران کننده تر است. زیرا بچه ها اغلب کارهای ناگهانی، شگفت آور یا حتی دردناک را در مورد این حیوان انجام می دهند.”

پیشنهاد مطالعه: شخصیت سگ خود را بشناسید

برای جلوگیری از بوجود آمدن دردسر و اطمینان از امنیت بچه ها و سگ خانگی، همیشه زبان بدن حیوان خود نظارت کنید. بلوم می گوید: “اگر سگ از بودن در کنار بچه لذت ببرد، خود را شل و ریلکس نشان می دهد. عضلات او شل می شوند، دهانش به آرامی باز می شود و با آرامش کودک را تماشا خواهد کرد.”

معمولا سگ تحت فشار  و استرس عضلاتش سفت می شود یا دهانش بسته است. خصوصا اگر بیش از یک بچه در اطرافش در حال دویدن باشند. در اینصورت باید آماده باشید تا برای ایمنی بچه ها، حیوان خانگی خود را از آن وضعیت خلاص کنید. به محض دیدن این نوع سیگنال ها، وقت آن است که اقدامی انجام شود. مثلا با سرگرم کردن بچه ها به یک کار دیگر و در یک محل دورتر، به حیوان آرامش دهید.

شاید برایتان جالب باشد: نکاتی در مورد تمیز کردن دندانهای سگ و گربه

تعمامل سگ با کودک

برای جلوگیری از ایجاد دردسر و اطمینان از امنیت بچه ها و حیوانات خانگی، همیشه بر بازی سگ و کودک نظارت کنید.

۳- هنگام بازی کودک با سگ ها مراقب رفتار باشید

به گفته بلوم، سگ های آموزش دیده معمولاً بیشتر از توله های جوان یا آموزش ندیده روی رفتار خودکنترل دارند. اما ایمنی کودک هرگز در اطراف این حیوانات، به ویژه حیوانات غریبه تضمین شده نیست. بلوم می گوید: ” اگر یک سگ تحت فشار قرار گیرد یا تحریک شود، ممکن است از خود واکنش نشان دهد.”

بلوم برای اطمینان از اینکه بچه ها و حیوانات خانگی در هنگام تعطیلات در امنیت و شادی به سر می برند، توصیه می کند که بر همه تعاملات بین کودک و سگ نظارت شود. هر زمان که بچه ها و سگ ها با هم هستند، حتما یک فرد بزرگسال باید در آن حوالی مراقب رفتار آنها باشد و در هر زمانی که هرکدام از آنها علائم استرس را نشان دهند، کودک و حیوان باید از یکدیگر دور شوند.

۴- در زمان بازی کردن کودک با سگ، مراقبت سگ باشید

اگر حیوان کوچک یا ظریف اندامی دارید، این فقط بچه ها نیستند که باید نگران سلامتیشان بود. بلکه برای ایمنی حیوان خود نیز باید نگران باشید. بلوم می گوید: “بچه ها به اندازه بزرگسالان ملایم نیستند و بخشی از ناملایم بودن آنها به دلیل عدم کنترل حرکتی آنها است. بچه های خردسال در نحوه حرکت بدن خود از ظرافت یکسانی برخوردار نیستند. بخش دیگر هم نداشتن حس همدلی است. چون بچه درک این را ندارد که چیزی که به خودش آسیب می رساند، می تواند باعث آسیب یک حیوان هم بشود.”

شاید برایتان جالب باشد بدانید: چند نکته کلی که ممکن است در مورد سگ‌تان ندانید!

علاوه بر این بلوم اشاره می کند که سگ های کوچک اندام به دلیل اندازه و ظاهر زیبا، می توانند برای افراد خردسال شبیه اسباب بازی به نظر برسند. بلوم می گوید: “متأسفانه بر خلاف اسباب بازی ها، بدن حیوانات کوچک کبود می شود، ضرب می بیند و یا حتی استخوان هایشان می شکند. حتی حیوانات بزرگتر نیز دارای قسمت های حساس در بدن خود هستند. مثلا دم آنها که به راحتی آسیب می بینند. همچنینو چشم و گوش آنها که برای ایجاد درد یا حتی آسیب دائمی، نیروی زیادی لازم ندارد.”

بنابراین وقتی صحبت از بچه ها و این حیوانات خانگی به میان می آید، باید بیش از حد دقت به خرج داد. بدان معنا که نه تنها باید نحوه رفتار با این حیوانات خانگی را به فرزندان خود آموزش دهیم بلکه باید بر همه تعاملات هم نظارت داشته باشیم.

 

منبع : PETMD

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x