فروردین ۹, ۱۴۰۳

نگهداری از گلدفیش ماهی دوست داشتنی

به احتمال زیاد همه ما تجربه نگهداری از گلدفیش را داشته ایم ولی پس از مدت کوتاهی آنها را در حوضچه های محلی رها کرده ایم. گلدفیشها ماهیان مقاومی چه در آکواریوم و چه در طبیعت هستند. در مواردی دیده شده گلدفیش ها تا ۲۵ سال نیز عمر کرده اند و میتوانند تا ۲ فوت نیز رشد کنند.

 

محیط زندگی گلدفیش ها

گلدفیش قهوه ای مایل به سبز متعلق به شرق آسیا است. این ماهی اول در چین پرورش داده میشد و بعد دارای محبوبیت جهانی شد. این ماهی بیشتر در آب هایی که دارای گیاهان وحشی است رشد میکند اما بدلیل مقاومتی که دارد در طیف وسیعی از درجه حرارت آب میتواند زندگی کند و برخلاف ماهیان گرمسیری دیگر در آب های سرد نیز زنده میماند. جمعیت زیادی از این نوع ماهی در رودخانه هادسون در نیویورک و در نهرها و حوضچه های غرب میانه زندگی میکنند.

بیش از ۱۲۵ گونه گلدفیش وجود دارد!

پیشنهاد مطالعه: نکات کلیدی برای راه اندازی آکواریوم ماهی که بهتر است بدانید

 

در مورد نژاد گلدفیش

پرورش دهندگان ماهی قرمز بیش از ۱۲۵ گونه مختلف از این ماهی را بوجود آورده اند.نارنجی با لکه های رنگارنگ سفید خالص و…. . برخی از این ماهی هرچه بیشتر تغییر شکل میدهند بیشتر جذاب میشوند و برای پرورش دهندگان و علاقه مندان ارزش بیشتری خواهند داشت.

هرچقد محل نگهداری گلدفیش بزرگتر باشد رشد بیشتری خواهد کرد. گلدفیش ها بسته به نوعشان اندازه های مختلفی دارند. همچنین این ماهی زیبا بطور متوسط حدود ۷-۱۰ سال عمر میکند.

 

محل نگهداری گلدفیش

اگر میخواهید از دو گلدفیش نگهداری کنید باید آکواریومی با گنجایش ۲۰ گالن آب داشته باشید، در آبی که گلدفیش ها را نگهداری میکنید باید ضدکلر بریزید (ضد کلر را از پت شاپها و فروشگاه های ماهی تهیه کنید.) فراموش نکنید که در آکواریومتان حتما فیلتر نصب کنید و از پمپ های هوا استفاده کنید.

اگر دمای اتاقتان سرد است از یک بخاری برای گرم کردن آب استفاده کنید. ریختن شن در آکواریوم لازم نیست ولی اگر از شن استفاده میکنید حتما باید آب را حداقل هر دوهفته یکبار سیفون کنید تا مواد دفعی و غذاهای اضافی بین شنها باقی نماند و باعث ایجاد بیماری نشود. (بهتر است درصورت لزوم و کدر شدن آب آکواریوم آن را به کلی تعوض کنید.)

مطالعه مطلب نحوه نگهداری از ماهی ها در خانه نیز برایتان مفید خواهد بود.

 

روش تغذیه و رژیم غذایی مناسب گلدفیش

گلدفیش ها مقدار زیادی آمونیاک دفع میکنند. آن ها علاقه زیادی به خوردن دارند اما واقعیت این است که آنها معده کوچکی دارند که حدودا اندازه دو چشم آنهاست!

بهتر است به جای اینکه یک باره مقدار زیادی غذا در اختیار آنها بگذارید این مقدار غذا را به دو وعده در روز ولی با میزان کم تقسیم کنید. شما میتوانید از غذاهای مخصوص ماهی صنعتی برای تغذیه گلدفیش تان استفاده کنید. ولی برای کامل بودن رژیم غذایی میتوانید از اسفناج یا کاهوی پخته و بعضی از غذاها ی زنده مانند کرم استفاده کنید.(این مواد غذایی را در یک زمان مصرف نکنید.)

اگر شما بیش از حد از غذای خشک استفاده کنید برای گلدفیش دردسرساز میشود. زیرا این نوع غذا در معده باد میکند و برای کیسه های هوایی ایجاد مشکل میکند.

گلدفیش ها همیشه بی صبرانه منتظر غذاها هستند. زمانی که شما به سمت آنها میروید از خوشحالی اینکه به زودی غذا دریافت خواهند کرد شروع به بازیگوشی و رقص در آب میکنند. این لحظه واقعا تماشایی است.

مطالعه مطلب رژیم غذایی ماهی ها ؛ مواد تشکیل دهنده غذای ماهی ها چیست؟ را نیز به شدت به شما توصیه می کنیم

 

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب در مورد نحوه نگهداری از ماهی های گلدفیش برایتان مفید بوده باشد. چنانچه نظر یا پیشنهادی دارید در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x