اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳
ماهی گلی در حال تنفس کردن نزدیک سطح آب

ماهی ها چگونه تنفس می کنند؟

تنفس ماهی ها

همه ما هنگامی که در حال تماشای شنا کردن یک ماهی در یک تنگ بلوری بوده ایم، این سوال را از خود پرسیده ایم که چرا ما نمی توانیم در زیر آب نفس بکشیم؟ چرا اگر مدت زیادی زیر آب بمانیم، خفه می شویم؟ اما این شناگر کوچک، تمام عمر خود را زیر آب زندگی می کند و به راحتی نفس می کشد؟ راستی راز تنفس ماهی ها چیست؟

علیرغم زندگی در آب، ماهی ها برای ادامه حیات، به اکسیژن احتیاج دارند. اما برخلاف ساکنان روی خشکی، آنها باید اکسیژن حیاتی را از آب به دست بیاورند. آب بیش از ۸۰۰ برابر، از هوا متراکم تر است. این امر به مکانیزمهای بسیار کارآمد برای استخراج اکسیژن و عبور حجم زیادی از آب (که فقط حدود ۵٪ اکسیژن دارد) نیاز دارد. در حقیقت تنفس ماهی ها نسبت به آنچه که ما انجام می دهیم، بسیار سخت تر است.

ساختار آبشش در ماهی ها

ماهی ها رگ‌های خونی بیشتری در آبشش در مقایسه با رگ‌های موجود در ریه های انسان دارند. همین موضوع نیز مانع از تنفس ماهی ها در سطح خشکی می شود. برای رسیدن به این اکسیژن، ماهی ها از ترکیبی از دهان و حفره های آبشش استفاده می کنند. این اعضاء بدن، ضمن همکاری با هم، نوعی پمپ کم مصرف و کارآمد را تشکیل می دهند که باعث می شود آب به داخل سطوح جذب گاز در آبشش ها وارد شود تا ماهی تنفس کند.

 

شمای گرافیکی آبشش ماهی که باعث تنفس آنها در آب می شود

شکل آبشش ماهی که باعث تنفس آنها در آب می شود

 

بازده این سیستم به دلیل برخوردار بودن از سطوح وسیع و نیز وجود غشاهای بسیار نازک (پوست) بر روی آبشش ها، بهبود یافته است. با این حال، این دو ویژگی همچنین مشکلات مربوط به تنظیم فشار اسمزی را افزایش می دهد. ضمنا باعث هدر رفت یا جذب بیش از حد آب نیز می شوند. در نتیجه، گونه های آبزیان باید مقداری از کارآیی تنفسی خود را به عنوان یک سازش برای تنظیم فشار اسمزی، مبادله کنند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: بهترین حیوان خانگی برای زندگی در آپارتمان

نحوه تنفس با آبشش در ماهی ها

نحوه تنفس ماهی با آبشش هایش کمی پیچیده است. پمپ شدن خون در آبشش ها، در جهت مخالف با آبی که در این سازه ها در حال عبور است، باعث می شود تا بازده جذب اکسیژن در ماهی ها افزایش یابد و بتواند تنفس کند. این امر همچنین اطمینان می دهد که سطح اکسیژن خون همیشه کمتر از آب اطراف جاندار است تا منجر به انتشار این ماده در بدن جاندار شود.

اکسیژن به خودی خود وارد خون ماهی می شود زیرا غلظت آن در خون کمتر از آب است. به این ترتیب که از غشاهای نازک عبور می کند و توسط هموگلوبین در گلبول های قرمز خون دریافت می شود و سپس در بدن ماهی پخش می شود.

پیشنهاد مطالعه: باکتری خوب آکواریوم چیست؟ 

نحوه جذب اکسیژن و دفع دی اکسید کربن

اکسیژن جذب شده توسط تنفس با آبشش، به دلیل غلظت بیشتری که از دی اکسید کربن دارد، در مناطق مناسب بدن توزیع می شود. سپس توسط بافتها جذب می شود و در عملکردهای اساسی سلول های بدن ماهی مورد استفاده قرار می گیرد.

دی اکسید کربن، به عنوان محصول جانبی متابولیسم تولید می شود. این گاز از آنجایی که قابل حل شدن است، در خون حل می شود. سپس خون آن را با خود حمل می کند تا در نهایت از طریق دیواره های آبشش ماهی در بیرون از بدن آبزی منتشر شود. تعدادی از مولکول های دی اکسید کربن ممکن است به عنوان یونهای بی کربنات در خون ماهی باقی بمانند. این ها برای تبادل یون ها نمک های کلرید در آبشش ها به عنوان تنظیم کننده بخشی از فشار اسمزی استفاده می شوند.

پیشنهاد مطالعه: طول عمر ماهی ها چقدر است؟

سخن پایانی

این مطلب در مورد تنفس کردن ماهی و همچنین جذب اکسیژن و دفع دی اکسیدکربن در بدن ماهی ها بود. امیدواریم این مطلب به شما کمک کرده باشد تا به سوال هایی مانند. ماهی چگونه تنفس می کند؟ ماهی با چی تنفس می کند؟

پت خرید را دنبال کنید :‌
2.3 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x