فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
سگ در کنار اعضای خانواده در آپارتمان

بهترین پت یا حیوان خانگی برای زندگی در آپارتمان

بهترین حیوان خانگی مناسب برای آپارتمان

این روزها بین خانواده‌های ایرانی تب نگهداری از پت یا حیوان خانگی بالا گرفته است. حیوانات خانگی می‌توانند اوقات فراغتتان را پر کنند. شما را از تنهایی در بیاورند. فرزندانتان را سرگرم کنند و در مجموع رنگ و بوی دیگری به زندگی‌تان ببخشند. اما بهترین و مناسب ترین حیوان خانگی برای نگهداری در آپارتمان چیست؟ برای رسیدن به جواب بهترین حیوانات مناسب زندگی در آپارتمان با ما در ادامه این مطلب از مجله پت خرید همراه باشید

این روزها دیگر کمتر خانواده‌ای در خانه‌های ویلایی زندگی می‌کند و آپارتمان‌های نقلی شهرها را تسخیر کرده‌اند. این سوال پیش می‌آید که آیا در آپارتمان‌ هم می‌توان حیوان خانگی نگهداری کرد؟ هرچند که شاید در نگاه اول فضای کوچک آپارتمان‌ها مانعی برای نگهداری از پت خانگی به نظر بیاید، ولی با انتخابی مناسب می‌توان از این مانع هم به راحتی عبور کرد.

 

قبل از انتخاب حیوان خانگی شرایط زندگی خود را بسنجید

پیش از اینکه سراغ انتخاب حیوان خانگی برای نگهداری در آپارتمان بروید باید شرایط خودتان را مشخص کنید. کودک دارید؟ کودکتان چند ساله است؟ حساسیت خاصی دارد؟ بیشتر روز بیرون از خانه هستید یا نه؟ و سوالاتی از این قبیل که باید پیش از انتخاب بهترین پت خانگی از خودتان بپرسید.

اما این‌ها تنها معیارهای تاثیرگذار در انتخاب بهترین حیوان خانگی برای شما نیستند. شما باید قوانین ساختمان را در نظر بگیرید. در قرارداد خرید یا اجاره برخی آپارتمان‌ها قید شده که نگهداری از بعضی حیوانات خانگی، مثلا سگ، ممنوع است. ممکن است صاحب‌خانه به خاطر سر و صدای برخی حیوانات، اجازه‌ نگهداری از آن‌ها را در آپارتمان به شما ندهد.

اگر هم چنین حیواناتی را نگهداری کنید دیر یا زود شکایت همسایه ها بلند می‌شود و مطمئن باشید صاحب‌خانه طرف آن‌ها را می‌گیرد. پس بهتر است از این اتفاق پیشگیری کنید.

 

گربه عاشق زندگی کردن در آپارتمان

بین حیوانات خانگی در جهان گربه‌ها محبوب‌ترین‌اند. اولین ویژگی که این حیوان را مناسب نگهداری در فضای آپارتمان کرده آن است که این موجودات به فضای زیادی برای نگهداری نیاز ندارند.

گربه‌ها نسبت به سایر حیوانات خانگی زیاد می‌خوابند (حدود ۱۶ ساعت در روز) و همین باعث شده برای افراد شاغل که مدت زیادی را بیرون از خانه سپری می‌کنند انتخاب مناسبی باشند.آن‌ها موجودات آرامی هستند که زیاد به شما کار ندارند.

به خاطر اینکه گربه‌ها سر و صدای چندان زیادی ندارند نگهداری از آن‌ها در آپارتمان معقول‌تر بوده و کمتر ممکن است باعث شکایت همسایه‌ها شود. از طرفی احتمال آسیب رساندن گربه به ساکنین ساختمان چیزی نزدیک به صفر است و این موضوع برای افرادی که از آسیب دیدن توسط حیوانات خانگی هراس دارند ویژگی مثبتی به شمار می‌آید.

گربه‌ها را می‌توان آموزش داد که از خاک مخصوص گربه برای دستشویی استفاده کنند. از طرفی گربه‌ها چون در طبیعت تنها زندگی می‌کنند نیاز به همدم ندارند. بنابراین به راحتی می‌توانید بدون تهیه‌ جفت از یک گربه در خانه نگهداری کنید. گربه‌ها برای بسیاری از افراد بهترین حیوان و پت خانگی به شمار می‌آیند. این موجودات را می‌توان به مدت طولانی در خانه تنها گذاشت و سر و صدای زیادی هم ندارند.

گربه در حال بازی با جعبه

گربه ها برای زندگی در آپارتمان بسیار مناسب هستند

سگ شیطون بازیگوش و سرگرم کننده

بسیاری از نژاد ها در یک آپارتمان کاملا سلامت و خوشحال خواهند بود. نژاد های کوچک مانند پاگ (Pug)، شیتزو (Shih Tzu)، اسپانیل پادشاه چارلز (King Charles Spaniel)، چیهواهوا (Chihuahua)، بیشون فرایز (Bishon Frise)، بوستون (Boston) و یورکشایر ترییرز (Yorkshire Terriers) در راه روی یکی دو اتاقه ی شما رشد و نمو خواهند کرد. حتی نژاد های بزرگ مانند دین بزرگ (Great Dane) و گری هوند ها (Greyhound)، باورتان بشود یا نشود، معروف به تنبل ترین های دنیای سگ ها هستند و بسیاری از آنها قطعا به خوبی در آپارتمان زندگی می کنند حتی اگر مبلمان به حساب بیایند تا پت خانگی.

سگ های کوچک ممکن است فضای کمتری بگیرند اما برخی از آن ها سر و صدای زیادی ایجاد می کنند. مطمئن شوید که همسایه های پر تحملی دارید.هر چقدر هم که اندازه ی نژاد باشد، داشتن یک حیاط یا یک مکان برای ورزش بهترین گزینه است.

دکتر ادام دنیش (Adam Denish) دامپزشک در بیمارستان حیوانات رانهرست در پنسیلوانیا می گوید: “اگر برای ورزش یک حیاط دارید، برای هر دوی شما قابل قبول است. می تواند این امکان را به حیوان دهد تا با حیوانات دیگر ارتباط برقرار کند و به استرس کمتری دچار شود.”

کمی وقت صرف کردن منظم در یک پارک (برای سگ ها) نیز می تواند توانایی های اجتماعی حیوان را تقویت کند.

صورت سگ با موهای بلند

برخی از نژاد های سگ جز حیوانات مناسب زندگی در آپارتمان هستند

ماهی کم صدا ترین حیوان خانگی

ماهی‌ها ویژگی‌هایی دارند که آن‌ها را از تمامی حیوانات خانگی متمایز می‌کند. تجربه‌ نگهداری از ماهی اصلا به تجربه‌ نگهداری از حیوانات خانگی دیگر مانند گربه یا سگ شباهت ندارد. شما نمی‌توانید ماهی‌ها را بغل کنید، نوازش کنید و در کل ماهی‌ها با شما رابطه‌ احساسی برقرار نمی‌کنند. اما اگر به دنبال یک حیوان بی صدا هستید، بهترین انتخاب برای شما ماهی ها هستند.

با این حال تحقیقات نشان داده که تماشای شنای ماهی‌ها در آکواریوم می‌تواند فشار خون و استرس را کم کند. در کودکان این کار کمک می‌کند ناهنجاری‌های بیش‌ فعالی کاهش پیدا کند. حتی برخی از تحقیقات نشان داده که تماشای شنای ماهی‌ها برای بیماران آلزایمری نیز مفید است. همه‌ این‌ها هم به خاطر طبیعت آرام و بی‌آزار ماهی است.

احتمالا بیشتر ما به خاطر سفره هفت سین تا به حال نگهداری از یک ماهی قرمز را تجربه کرده‌ایم. اما اگر می‌خواهید روی ماهی به عنوان یک حیوان خانگی حساب کنید باید بسیار بیشتر از ماهی قرمزهایی که اکثرشان قبل از سیزده فروردین می‌میرند به آن توجه کنید. آکواریوم‌های کوچک برای شروع نگهداری از ماهی مناسب است. اما باید به شدت مراقب میزان آمونیاک، نیترات، نیتریت، PH و سختیِ آب باشید چون در این آکواریوم‌ها هر تغییر کوچکی می‌تواند غلظت موارد گفته شده را بالا و پایین کند و هر کدامشان که از مقدار مجاز بالاتر برود می‌تواند به قیمت جان حیوان خانگی‌تان تمام شود. آکواریوم‌های بزرگ‌تر کمتر این دردسر را دارند، اما قیمتشان بالاتر و هزینه‌ نگهداری‌شان بیشتر است.

پیشنهاد مطالعه: تغذیه ماهی فایتر

ماهی با رنگ های خاص

ماهی های دارای رنگ های خاص، بسیار پر طرفدارند.

همستر حیوان کم دردسر خانگی

اگر قصد دارید برای فرزندتان حیوان خانگی بخرید، شاید انتخاب سگ، گربه یا ماهی چندان مناسب نباشد. چون در نهایت بخش عمده‌ مسئولیت نگهداری از حیوان به گردن شما می‌افتد. اگر می‌خواهید حیوانی بخرید که دردسر زیادی نداشته باشد و فرزندتان به راحتی نگهداری از آن را خودش انجام دهد، احتمالا همستر بهترین انتخاب برای شماست.

همسترها موجودات کوچک و بامزه‌ای هستند که به اندازه‌ی گربه و سگ بو نمی‌دهند. خیلی خوب شما را سرگرم می‌کند، نگهداری‌اش چندان دشوار نیست و سر و صدای چندانی هم ایجاد نمی‌کنند.

همسترها بهترین حیوان خانگی برای بچه ها هستند. البته باید حتما برای این حیوان یک قفس همستر مناسب تهیه کنید، چون نمی‌توان آن را در خانه آزاد گذاشت. از طرفی بیشتر همسترها نیاز به جفت دارند و نمی‌توانند تنها زندگی کنند. قیمت همسترها نسبت به سایر حیوانات خانگی پایین است و هزینه‌های نگهداری‌شان چندان زیاد نیست. فقط باید مرتب قفس‌هایشان را تمیز کنید.

پیشنهاد مطالعه: آیا همستر ها می توانند به تنهایی در طبیعت زندگی کنند؟

همچنین بخوانید: نکات کلیدی نگهداری از قناری

مرغ عشق های صورت سیاه در بین حیوان های خانگی برای زندگی در آپارتمان بهترین هستند

پرنده ها دوستان خوش صدا در محیط آپارتمان

در بین خانواده‌های ایرانی شاید نگهداری از پرنده‌ها نسبت به سایر حیوانات خانگی رواج بیشتری داشته باشد. پرنده ها سالهاست که بهترین و مناسب ترین حیوان خانگی ما ایرانی ها در آپارتمان هستند. پرنده‌ها موجودات بی‌آزار و دوست‌داشتنی هستند، اما بیشترشان سر و صدا دارند. حالا چه جیک‌جیک و آوازهای زیبای قناری و چه جیغ‌های پرنده‌هایی مانند طوطی. به خاطر همین سر و صدا شاید برای زندگی آپارتمانی چندان مناسب نباشند. البته نسبت به سگ یا گربه سر و صدای کمتری دارند.

پرنده‌ها حیوانات واقعا باهوشی هستند و خیلی راحت از شما چیزهای جدید یاد می‌گیرند. حتی بسیاری از آنها می‌توانند زبانِ شما را تا حدودی یاد گرفته و کلماتی را تکرار کنند و این موضوع سطح بالای هوش این موجودات را نشان می‌‌دهد.

نسبت به سایر حیوانات خانگی نگهداری از پرنده‌ها در آپارتمان ساده‌تر است. پرنده‌ نیاز به گردش یا پیاده‌روی ندارد و می‌توانید هر وقت خانه نیستید آن‌ را در قفس پرنده بگذارید، بدون اینکه نگران فرار کردن یا خراب‌کاری‌هایش باشید.

هزینه‌ی نگهداری از پرنده‌ها کمتر و قیمت غذاهای پرنده نسبت به حیواناتی مانند سگ و گربه ارزان‌تر است. از طرفی برای نگهداری از آن‌ها به فضای بزرگ نیاز ندارید و می‌توانید در آپارتمان به راحتی از آن‌ها نگهداری کنید.

پیشنهاد مطالعه: غذای پرندگان و بهترین تغذیه و رژیم غذایی برای پرندگان چیست؟

همچنین بخوانید: چگونه محیط خانه را برای حضور پرنده مان امن کنیم

جمع‌بندی

  1. پیش از خرید حیوانات خانگی باید شرایطتان را بررسی کنید و ببینید که بهترین حیوان خانگی مناسب شرایط زندگی شما در آپارتمان کدام حیوان است؟
  2. گربه‌ها در جهان محبوب‌ترین حیوان خانگیِ آپارتمانی به شمار می‌آیند.
  3. سگ‌ها گرچه چندان برای زندگی در آپارتمان‌ها مناسب نیستند، اما اگر حوصله‌ و وقت نگهداری از آن‌ها را داشته باشید می‌توانید از برخی نژاد‌هایشان در آپارتمانتان نگهداری کنید.
  4. ماهی‌ها متفاوت‌ترین حیوان خانگی به شمار می‌آیند. آن‌ها رابطه‌ عاطفی با شما برقرار نمی‌کنند، اما تماشای شنا کردن آن‌ها فوق‌العاده آرامش‌بخش است.
  5. همستر موجودی کوچک، کم‌دردسر، کم‌هزینه و مناسب برای نگهداری در آپارتمان مخصوصا برای بچه ها به شمار می‌آید.
  6. پرنده‌ها فوق‌العاده باهوشند و اگر بتوانید پرنده‌ای کم سر و صدا پیدا کنید، یکی از گزینه‌های مناسب برای نگهداری در آپارتمان محسوب می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه: نکاتی در مورد عکس گرفتن با حیوان خانگی

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب در مورد بهترین پت و حیوان خانگی مناسب برای زندگی در آپارتمان برایتان مفید بوده باشد. آیا شما هم قصد دارید از حیوان خانگی نگهداری کنید؟ لطف در بخش نظرات برایمان بنویسید تصمیم شما چیست و دوست دارید از کدام حیوان در خانه خود نگهداری کنید؟

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x