اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

غذای پرندگان و بهترین تغذیه و رژیم غذایی برای پرندگان چیست؟

غذای مطلوب پرندگان

هنگامی که بحث در مورد نحوه تغذیه بسیاری از پرندگان می شود، بیشتر افراد تنها یک کلمه در این مورد می دانند: “دانه”. با این حال وقتی از دامپزشکی که مرتباً با پرندگان سر و کار دارد در این مورد صحبت می کنید، به احتمال زیاد انتظار دارید پاسخی پیچیده تر و فراتر از این دریافت کنید. ما اغلب فکر می کنیم که پرندگان فقط دانه می خورند و به غذای دیگری علاقه ندارند. زیرا این تنها چیزی است که ما برای غذا دادن به پرنده خود، در اختیارش قرار می دهیم. حال بیایید بررسی کنیم که پرندگان وحشی چه می خورند و اینکه رژیم غذایی آنها چه تفاوتی با آنچه شما به پرنده حیوان خانگی خود می دهید، دارد.

 

چرا پرندگان وحشی دانه می خورند؟

اگر به غذای پرنده دقت کنیم، دانه هایی که پرندگان وحشی می خورند در واقع بخش کوچکی از رژیم های غذایی آنها را تشکیل می دهند. آنها به ازای هر دانه ای که می خوررند ، احتمالاً ۱۰ عدد یا بیشتر حشره، پروانه، عنکبوت یا کاترپیلار خورده اند. حتی در طول زمستان، بیشتر پرندگان وحشی موفق به یافتن منابع خفته پروتئینی (حشرات) برای وعده های غذایی خود می شوند.

دانه هایی که پرندگان وحشی به عنوان غذا مصرف می کنند، کالری لازم را بیشتر به صورت چربی، به آنها می رساند. سپس آنها می توانند از این چربی به عنوان منبع انرژی خود استفاده کنند. به خصوص در زمستان که به دلیل هوای سرد، انرژی زیادی برای گرم نگه داشتن خود لازم دارند.

اما میلیون ها میلیون پرنده وحشی وجود دارند که به هیچ وجه به دانه دسترسی ندارند یا به سادگی تصمیم می گیرند که دانه نخورند. پس آن پرندگان چه می خورند؟

بعضی از آنها دانه های وحشی می خورند. این دلیل خوبی برای هرس نکردن همه علفهای هرز از حیاط در اواخر پاییز، زمان نزدیک شدن به فصل سرد زمستان می باشد. اما باید دانست که پرندگان با خوردن تعداد معدودی دانه یا با نخوردن دانه، زنده نمی مانند.

 

آیا باید پرندگان را با دانه ها تغذیه کرد؟

هنگامی که دانه را از خوردنیهای این حیوان کم می کنیم یا آن را از غذای او حذف می کنیم، در درجه اول منبع چربی و کربوهیدرات را از حیوان خود، دریغ می کنیم. من تمایل دارم از آن به عنوان چرب ترین و خوشمزه ترین غذای بی خاصیتی که می توانید تصور کنید، یاد کنم.

پرندگان وحشی به منابع خوراکی دارای چربی و کربوهیدرات نیاز دارند. آنها باید بتوانند از چنگالهای شاهین فرار کنند، شب های سرد را در خارج از خانه بگذرانند، کیلومترها پرواز کنند تا برای جوجه های در حال رشد خود غذا پیدا کنند. البته پرندگان خانگی ما به این مقدار انرژی نیاز ندارند بنابراین به چربی های اضافی، اصلا احتیاجی ندارند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: چگونه بهترین دامپزشک را برای حیوان خانگی‌تان انتخاب کنید

 

پرنده را با چه چیزی باید تغذیه کرد؟

من غذاهای گلوله ای شکل را توصیه می کنم. این خوردنی های بیسکویت مانند، با فرمول مخصوصی تهیه شده اند و دارای تمام مواد مغذی مورد نیاز پرندگان هستند (دقیقاً مانند غذای خشک سگ و گربه). این رژیم های غذایی فرموله شده همچنین مانع از این می شوند که حیوان کوچک شما غذاهایی را که دوست دارد انتخاب کند و بقیه را کنار بگذارد.

اینگونه حیوانات در خانه من، غذاهای گلوله ای ترکیب شده با مقادیر کمی از غذاهای انسانی سالم مانند تخم مرغ ، مرغ ، ماکارونی ، سبزیجات و میوه ها را میل می کنند. شما همیشه باید قبل از افزودن آنها به رژیم غذایی دوست کوچولوی خود یا در مورد هر ماده غذایی مکمل، ابتدا با دامپزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند اندازه های مناسب از هر ماده را برای شما مشخص کنند. اما یک قاعده خوب وجود دارد و آن این است که اندازه غذای روزانه احتمالا از اندازه پای این حیوان نباید تجاوز کند. همچنین حتما باید شامل این گروه های غذایی باشد: پروتئین ، سبزیجات ، میوه و کربوهیدرات. (توجه داشته باشید که شکر به عنوان یک گروه غذایی حساب نمی شود.)

پیشنهاد مطالعه: علائم بیماری پرندگان ؛ مریضی پرنده های زینتی را چگونه تشخیص دهیم

 

نکاتی برای عادت دادن پرنده به یک ماده غذایی جدید

شما همیشه باید با دامپزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید غذای جدیدی که تهیه می کنید، مناسب پرنده شماست. هنگامی که بهترین غذا برای حیوان خانگی شما مشخص شد، روشهای بسیاری برای تغییر رژیم غذایی او وجود دارد که شامل افزودن غذای جدید به دانه های آنها است. اما روشی که برای پرندگان کاملاً سالم، به ویژه جوانترها توصیه می کنم، روش زیر است:

  • صبح ها، تمام دانه ها (از جمله دانه های ارزن) و هر ماده غذایی موجود را از قفس خارج می کنم و غذای جدیدی را که می خواهم آنها بخورند در قفس می گذارم. به این ترتیب همه مواد غذایی موجود در قفس، مقوی و سالم هستند. شکایات و غرغرهایی که شما ممکن است با آن مواجه شوید مهم نیست. مهم این است که شما به صلاح حیوان خانگی خود، عمل می کنید.
  • عصر ها که می خواهید روی قفس را بپوشانید که حیوان به خواب رود، می توانید یک فنجان حاوی چند قاشق غذاخوری از رژیم غذایی قدیمی را در قفس قرار دهید. اگر او تمام روز را روزه گرفته است، می تواند در طول شب از این وعده غذایی مورد علاقه اش، بخورد.
  • با این حال ، بیشتر پرندگان از مقاومت خسته می شوند و دیگر علاقه ای نشان نمی دهند که تا عصر صبر کنند تا غذای قدیمی خود را بخورند. تاکید می شود که صبح ها زودتر از خواب بلند شوید و غذای قدیمی را از قفس بیرون بیاورید و آن را با گلوله های خوردنی جدید، جایگزین کنید. این چرخه را چند روز تکرار کنید.
  • به طور کلی طی ۳۰ روز ذائقه پرنده کاملاً به رژیم غذایی جدید عادت می کند و شما می توانید به صورت تفریحی یا برای تشویق او در زمان آموزش دادن به حیوان، از آن دانه ها استفاده کنید.

 

 

سخن پایانی

خوردن غذای سالم، به همه پرندگان کمک می کند تا زندگی طولانی تر و با کیفیتی داشته باشند. برخی از گونه های پرندگان بسیار مستعد ابتلا به بیماری های قلبی هستند و برخی دیگر در صورت تغذیه با رژیم های پرچرب، دچار سرطان می شوند. بنابراین یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای سالم نگه داشتن حیوان خانگی محبوب خود انجام دهید، تغذیه او با غذای سالم است.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: رژیم غذایی مناسب طوطی سانان ؛ انواع غذای مفید طوطی ها

 

نظر شما در این باره چیست؟ لطفا نظرتان را در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید

پت خرید را دنبال کنید :‌

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x