فروردین ۳۱, ۱۴۰۳
ماهی های کوچک زرد رنگ در حال شنا کردن در آکواریوم

طول عمر ماهی ها چقدر است؟

شاید در جستجوی پاسخ به این سوال باشید که ” طول عمر ماهی ها چقدر است؟”. دانشمندان در سراسر جهان زندگی خود را صرف مطالعه طول عمر انسان و حیوانات کرده اند. آنها در تلاش هستند تا مشخص شود چرا برخی از حیوانات مانند لاک پشت های گالاپاگوس می توانند بیش از ۱۰۰ سال عمر کنند. در حالی که یک موش صحرایی فقط دو یا سه سال عمر می کند. در مورد طول عمر ماهی ها هم تحقیق های مختلفی صورت گرفته است. برای دانستن طول عمر ماهی ها این مقاله از مجله پت خرید را از دست ندهید.

شاخص های تعیین امید به زندگی ماهی ها

طول عمر حیوانات تحت تأثیر عوامل ژنتیکی متعددی مانند اندازه جثه، عملکرد قلب، متابولیسم، سن بلوغ و طول دوره باروری است. عوامل محیطی شامل بیماری، شکار، خشکسالی و قحطی نیز در تعیین طول عمر حیوان نقش مهمی دارند. وقتی این سوال را مطرح می کنیم که ماهی ها چقدر عمر می کنند، باید در نظر بگیریم که ماهی از نظر ژنتیکی در چه وضعیتی است. سپس باید خطرات زیست محیطی را هم ارزیابی کنیم.

تعیین امید به زندگی برای هر ماهی می تواند فقط در حد حدس و گمان باشد. اما ما می توانیم برخی شاخص ها مثل اندازه جثه، تولید مثل و شرایط محیطی را بررسی کنیم تا بتوانیم یک تخمین نزدیک به واقعیت بزنیم.

پیشنهاد مطالعه: آیا ماهی قرمز می خوابد؟

ماهی زرد رنگ با راه های سفید و سرمه ای و پس زمینه آکواریوم با سنگ های طوسی

تعیین امید به زندگی برای هر ماهی فقط می تواند در حد حدس و گمان باشد.

شاخص اندازه جثه و امید به زندگی ماهی

دکتر جفری وست، فیزیکدان، بین اندازه و کارایی سلول های حیوانات ارتباطی پیدا کرده است. او به دنبال یافتن روش هایی برای تعیین مقدار انرژی مورد نیاز حیوانات با توجه به بزرگی جثه آنها است. همچنین او در حال مطالعه نحوه استفاده موجودات زنده از انرژی است. دکتر وست سلولهای موجودات را در یک محیط یکنواخت قرار می دهد و سپس انرژی مورد نیاز آنها را با توجه به اندازه فیزیکی آنها بررسی می کند. دکتر وست توضیح می دهد که اگر موش و فیل هر دو در طول زندگی خود تعداد ضربان قلب یکسانی داشته باشند، تفاوت طول عمر آنها بر اساس میزان متابولیسمشان تعیین می شود. بنابراین فیل به دلیل کند بودن متابولیسم، عمر طولانی تری دارد.

ما می توانیم این ادعا را بپذیریم و آن را برای ماهی ها نیز به کار ببریم. پس می پذیریم که طول عمر ماهی های بزرگتر مانند ماهی اسکار و دلقک ماهی نسبت به ماهی های کوچک مانند ماهی بتا یا ماهی فایتر بیشتر است.

پیشنهاد مطالعه: نگهداری از گلدفیش

شاخص باروری و ارتباط آن با طول عمر ماهی

هدف نهایی طبیعت، انتقال ژن ها از نسلی به نسل بعدی است. ماهی ها استراتژی های مختلفی دارند تا اطمینان حاصل کنند که تولید مثل اتفاق می افتد. این استراتژی ها با طول عمر ارتباط تنگاتنگی دارند. به عنوان مثال، ماهی سالمون اطلس زندگی خود را در آب های شیرین آغاز می کند. ولی پس از مدتی به سمت اقیانوس آزاد شنا می کند. بعد از حدود ۵ سال رشد کرده و بالغ می شود. ماهی سالمون پس از یک سفری طولانی، برای تخم ریزی به منطقه ای که در آن متولد شده بر می گردد. در نهایت معمولاً ظرف چند روز بعد از تخم ریزی، می میرد. ماهیان تخمگذار بیشتر از ماهی های زنده زا عمر می کنند.

ماهی های آکواریومی مانند تترا، پلاتی و بارب همگی از انواع  تخمگذار هستند و طول عمر آنها حدود پنج سال است. ماهی های زنده زا مانند گوپی، مولی و پلاتینی، ماهی های رایج آکواریم های خانگی هستند. آنها به راحتی تولید مثل می کنند. عمر این ماهی ها نسبتاً کوتاهتر و فقط در حدود سه تا پنج سال است.

ماهی نارنچی سفید و ماهی مشکی سفید در حال شنا کردن بین مرجان های داخل آکواریوم

به طور معمول، طول عمر ماهی های تخمگذار از ماهی های زنده زا بیشتر است.

محیط زندگی و تاثیر در طول عمر ماهی ها

ماهی ها با طول عمری که تا حدودی از پیش تعیین شده است به خانه های ما می آیند. این زمان را می توان بر اساس عواملی مانند کیفیت آب، وجود جفت در مخزن ماهی ها، بیماری و غیره اندکی کوتاهتر یا طولانی تر کرد. برای اینکه به ماهی خود بهترین طول عمر را هدیه بدهید، این توصیه ها را دنبال کنید:

ماهی آبی و قهوه ای در حال شنا کردن در ین آکواریوم

بررسی شاخص محیط زندگی و امید به زندگی ماهی ها

۱- به یک برنامه زمانبندی پایبند باشید

ماهی ها هم مانند بیشتر حیوانات، زمانی عمر مناسبی دارند که اتفاقات جهان اطراف آنها طبق یک جدول زمانبندی شده، قابل پیش بینی باشد. با رعایت یک برنامه ثابت برای مواردی مانند تغذیه، ساعت نوردهی و تعویض آب، از ایجاد استرس برای ماهی جلوگیری کنید.

خواندن این مطلب نیز برای نگهداری از ماهی، مفید است: رژیم غذایی ماهی ها ؛ مواد تشکیل دهنده غذای ماهی ها چیست؟

۲- مراقب دعوای ماهی ها باشید

گاهی حتی ماهی های سازگار هم می توانند با بقیه ماهی ها شروع به دعوا کنند. دعوا کردن یک مشکل رایج در بین ماهیان است. اگر ماهی ها احساس کنند قلمرو آنها تهدید می شود یا برای دفاع از لانه خود، با دیگر ماهی ها می جنگند. برای جلوگیری از دعوا بین ماهی ها، در آکواریوم فضای زیاد و مناطق مخفی فراهم کنید. زیرا ماهی که مورد آزار و اذیت قرار می گیرد و جایی برای پنهان شدن ندارد، دچار استرس و مستعد بیماری می شود. تغییر چیدمان داخلی آکواریوم، ممکن است باعث حل اختلاف بین ماهی ها شود. چون ماهی ها قلمرو جدیدی برای خود ایجاد می کنند.

یک آکواریوم با ماهی های رنگارنگ و محل هایی برای مخفی شدن ماهی ها

برای حفاظت بهتر از ماهی ها، فضای داخلی آکواریوم را طوری طراحی کنید که مخفی گاه هایی برای ماهی ها وجود داشته باشد.

۳- نظارت بر فاکتورهای شیمیایی آب آکواریوم

یک چک لیست داشته باشید و عواملی مانند سطح pH ، دما و آمونیاک را در مخزن ماهی ها کنترل کنید. در یک سیستم بسته مثل آکواریوم، اگر این موارد کنترل نشوند، جان ماهیان شما به راحتی به خطر می افتد.

برای داشتن یک آکواریوم تمیز، می توانید لوازم نظافت آکواریوم و سیفون  را از فروشگاه پت خرید تهیه نمایید.

۴- از ایجاد بیماری پیشگیری کنید

به ماهی هایی که برای نفس کشیدن مدام به بالای آکواریوم می آیند، توجه کنید. همچنین به ماهی هایی که زیاد پرش می کنند یا بدن خود را به سنگ ها می خراشند، دقت کنید. این رفتارها ممکن است نشان دهنده بیماری باشند. اگر ماهی ها رنگ پریده یا تیره به نظر برسند، به معنای آن است که نیاز به رسیدگی دارند. بیماریهای پوستی مانند لکه های سفید یا پوشش پنبه ای روی سطح پوست ماهی، می تواند نشانه ای از بیماری پوستی مسری باشد. این نوع بیماری ها قبل از سرایت به سایر ماهی های آکواریوم، باید درمان شوند.

در این رابطه، می توانید این مقاله را نیز مرور کنید: نحوه نگهداری از ماهی ها در خانه

سخن پایانی:

محاسبه سن ماهی می تواند کمی مشکل باشد. زیرا صاحبان ماهی ها به ندرت از روز تولد ماهی خود اطلاع دارند. اکثر ماهیان گرمسیری معمولی به طور متوسط سه تا پنج سال عمر می کنند. ماهی قرمز جزو ماهی هایی است که بیشترین طول عمر را دارد. امید به زندگی در این گونه آبزی حدود ۲۰ سال است.

اگر دوست دارید یک ماهی با عمر طولانی تهیه کنید، به دنبال گونه های بزرگتر مانند گربه ماهی، سیکلید و ماهی تیان باشید. در ضمن اگر دوست دارید ماهی های شما حداکثر طول عمر خود را داشته باشند، باید محیط و شرایطی برایشان فراهم کنید که سالم و شاد زندگی کنند. همچنین اگر علاقه دارید طول عمر لاک پشت ها را بدانید پیشنهاد می کنیم مطلب مرتبط به آن را بخوانید

منبع: PETMD

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رضا
رضا
8 ماه قبل

بطور کلی ماهیان پرورشی که طول عمری ندارن چون غذا و محیطش محدود هست و البته بخاطر تکثیر از یک نسل هم هست مثلا اگر ماده و نر هم خانواده نباشن نسل بعدیشون طول عمر بیشتری داره اما خیلیها به این نکته توجهی ندارن و نر و ماده رو از یکجا میخرن که اینطور بچه ماهیاشون ضعیف و مردنی درمیان

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x