اردیبهشت ۵, ۱۴۰۳
غذای ماهی

رژیم غذایی ماهی ها ؛ مواد تشکیل دهنده غذای ماهی ها چیست؟

رژیم غذایی ماهی ها چگونه است؟

رژیم های غذایی گونه های مختلف ماهی ها، بسیار با هم متفاوت است. بعضی از آنها فقط گیاهخوار هستند و همیشه روی گیاهان آبزی می چرند. در حالی که برخی دیگر از ماهی ها تنها گوشتخوار هستند و فقط گوشت می خورند. بسیاری از گونه ها هم همه چیز خوار هستند و وجود مقدار کمی از هر چیز را در رژیم غذایی خود ترجیح می دهند.

با چنین تنوع رژیم غذایی، ارگان های داخلی بدن باید از یک ماهی تا ماهی دیگر، متفاوت باشند. بسیاری از گونه ها برای خوردن مواد خاص خود، دهان و ساختارهای گوارشی خود را تکامل داده اند. به عنوان مثال، گوشتخواران دارای روده کوتاه و معده ای بسیار اسیدی است که در آن پروتئین ها راحت تر هضم می شوند. در حالی که گیاهخواران روده طولانی تری دارند ولی دارای معده نیستند. پس به آنزیم ها فرصت می دهند تا ماده های گیاهی سخت تر را برای هضم، تجزیه کنند.

 

نحوه هضم غذا در ماهی ها

با وجود اختلافات این آبزیان، روند اصلی غذا خوردنشان تقریباً یکسان است. شکار در دهان گرفته شده و به معده منتقل می شود (در صورت عدم وجود معده، مستقیما به روده منتقل می شود.) و فرایند هضم آغاز می شود. از ابتدای فرایند تا رسیدن عناصر خورده شده به روده و سپس روده تحتانی، آنزیم ها به طور مداوم کار می کنند تا عناصر بلعیده شده را به اجزای تشکیل دهنده آن، تجزیه کنند. با رسیدن به روده تحتانی، عناصر مفید برای انتقال به سایر قسمتهای بدن، وارد جریان خون می شوند و هرچه از آن باقی مانده باشد، به صورت مدفوع دفع می شود. به طور کلی آبزیان حدود ۸۰٪ از مواد را استفاده می کنند و ۲۰٪ دیگر را نیز دفع می کنند.

 

ترکیبات تشکیل دهنده رژیم غذایی ماهی ها

رژیم غذایی ماهی ها شامل اجزای متفاوتی است: پروتئین ها، کربوهیدرات ها، ویتامین ها، مواد معدنی و چربی ها در این رژیم نقش دارند. آنها برای حفظ سلامتی خود نیاز به ایجاد تعادل دقیق در همه این عناصر دارند.

پیشنهاد مطالعه: مواد مغذی مورد نیاز ماهی ها

 

کربوهیدرات ها در رژیم ماهی ها

کربوهیدرات ها نقش موثری در رژیم غذایی ماهی ها دارند. کربوهیدراتها قندهای ساده ای هستند که عمدتا توسط تغذیه گیاهی تهیه می شوند. آنها از زنجیره های طولانی سلولهایی تشکیل می شوند که به گلوکز تجزیه می شوند و بلافاصله از طریق تنفس به انرژی تبدیل می شوند. اگر مقدار زیادی از این نوع ماده خورده شود، موجود آبزی می تواند آن را به گلیکوژن تبدیل کرده و آن را برای استفاده های بعدی در کبد و ماهیچه های خود ذخیره کند.

 

پروتئین ها در رژیم غذایی ماهی

نقش پروتئین در رژیم غذایی ماهی انکار ناشدنی است. پروتئین ها نیز بلوک های اساسی ساختاری بافتهای بدن هستند. آنها در رشد و نگهداری بافت ها استفاده می شوند و از ۲۱ اسید آمینه تشکیل شده اند.

ماهی می تواند در صورت نیاز این اسیدها را به انرژی تبدیل کند. این موجودات، معمولاً در صورت وجود اسید آمینه اضافی یا در صورتی که انرژی کافی از منابع دیگر تامین نشود، پروتئین را به انرژی تبدیل می کنند. با این حال، تجزیه این اسیدها، آمونیاک تولید می کند که سمی است.

پیشنهاد مطالعه: تغذیه ماهی فایتر ؛ غذای مناسب فایترها که بهتر است بدانید

 

نقش لیپیدها و اسید های چرب در رژیم ماهی ها

لیپیدها همان اسیدهای چرب هستند و در رژیم غذایی ماهی باید به آن توجه کرد. آنها معمولاً به عنوان ذخایر چربی هضم و در بدن ماهی ها ذخیره می شوند. لیپیدها در زمان فعالیت زیاد، در بدن برای تبدیل شدن به انرژی فرا خوانده می شوند. به عبارت دیگر بدن به آنها احتیاج دارد و آنها را به ماده دیگری تبدیل می کند.

وقتی این اتفاق می افتد، ذخیره های چربی به ترکیبات آلی پیچیده ای بنام “فسفولیپیدها” تبدیل می شوند که در ساختارهای سلولهای حیاتی استفاده می شوند. علاوه بر این برای تولید انرژی هم در بافتهای عضلانی قهوه ای، اکسیده می شوند.

پیشنهاد مطالعه: ماهی ها چگونه تنفس می کنند؟

 

ویتامین ها و مواد معدنی برای ماهی

ماهی ها همانند اکثر موجودات زنده از ویتامین ها و مواد معدنی استفاده می کنند. این عناصر در فرآیندهای متابولیکی جاندار استفاده می شوند و همچنین در ساختار بدن نیز گنجانیده می شوند. بر همین اساس در رژیم غذایی انواع ماهی باید به میزان ویتامین ها و مواد معدنی توجه کرد.

لازم است بدانید که ویتامین ها و مواد معدنی، بخش اساسی یک رژیم سالم و متعادل برای همه موجودات آبزی و همچنین ماهی ها هستند.

پت خرید را دنبال کنید :‌
3 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x