اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳
ماهی خالدار و رنگی به رنگهای آبی و زرد و قرمز و سفید در حال شنا کردن در دریا

نحوه نگهداری از ماهی ها در خانه؛ پاسخ به سوالات متداول مراقبت از ماهی

آیا به فکر آوردن یک ماهی به خانه هستید اما مطمئن نیستید که ماهی حیوان خانگی مناسبی است یا خیر؟ صرف نظر از نوع ماهی، نکاتی در مورد نگهداری از ماهی وجود دارد. وقتی تصمیم خود را گرفتید، حتما در مورد نوع ماهی و نیازهای فردی او تحقیق کافی انجام دهید. در این مقاله، به سوالات متداول در مورد مراقبت از ماهی پاسخ می دهیم. این مقاله از مجله پت خرید به شما کمک می کند که بفهمید آیا ماهی، حیوان خانگی مناسبی برای شما هست یا خیر.

 

آیا ماهی یک حیوان خانگی است که نیاز به نگهداری کمی دارد؟

به طور کلی ماهی های آب شیرین نسبت به سایر حیوانات خانگی، ارزان تر هستند. علاوه بر این مراقبت از این ماهی ها آسان تر است و این تصور را به وجود می آورد که نگهداری از آنها کار آسانی است. البته که نگهداری از این ماهی ها دردسرهای کمتری نسبت به سایر انواع حیوانات خانگی دارد. اما این موضوع آنها را به حیوانات خانگی بی دردسر تبدیل نمی کند.

ماهی ها نیازهای اساسی حیوانات دیگر از جمله غذا، آب سالم و زیستگاه مناسب را دارند. اما ماهی ها در محیط کاملاً متفاوتی نسبت به انسان ها و سایر پستانداران زندگی می کنند. پس این وظیفه ما است که هر آنچه را که آنها برای شاد زیستن نیاز دارند، تأمین کنیم.

اگرچه نظافت مناسب برای همه حیوانات خانگی توصیه می شود، اما مثلا سگ یا گربه اگر مرتباً شسته نشوند، نمی میرند. ولی برای حفظ سلامت یک ماهی، نظافت منظم آکواریوم ضروری است. هنگامی که تصمیم گرفتید چه نوع ماهی را بخرید، مشخص می شود که چه مدل آکواریومی برای ماهی شما مناسب تر است. ضمنا این نوع ماهی به چه نوع رسیدگی هایی نیاز دارد.

 

رایج ترین انواع ماهی خانگی کدام است؟

محبوب ترین انواع ماهی های خانگی شامل ماهی بتا (معروف به ماهی جنگی سیامی)، ماهی قرمز معمولی (یا همان ماهی سفره هفت سین)، ماهی آشیل، ماهی طلایی و فرشته ماهی است. بخشی از دلیل محبوبیت

ماهی به رنگ سفید با سر قرمز و دم راه راه سفید و مشکی

ماهی قرمز و ماهی بتا می توانند در آب با هر دمایی زندگی کنند.

در واقع آب محیط آنها همیشه نیاز به گرم کردن ندارد. علاوه بر آن، این ماهی ها می توانند برخی از تغییرات شیمیایی آب را در مقایسه با ماهی های دیگر تحمل کنند. در ضمن اینگونه ماهی ها به طور کلی غذاهای سالمی می خورند. همچنین جان سخت تر از ماهی های دیگر هستند.

 

 

برای مراقبت صحیح از ماهی، هر چند وقت یک بار و چقدر باید به او غذا داد؟

ماهی ها معده ندارند. بنابراین هرگز نمی دانند چه موقع باید از غذا خوردن دست بکشند. برای غذا دادن به ماهی خود، مقداری غذا برای او بریزید که بتواند در دو یا سه دقیقه میل کند. این کار را روزانه یک یا دو بار تکرار کنید. برخی از انواع ماهی ها مانند ماهی قرمز، فقط باید به اندازه ای که در یک دقیقه غذا می خورند، تغذیه شوند. انواع دیگر ماهی هم نیازهای متفاوتی دارند. تغذیه بیش از حد، یکی از رایج ترین اشتباهاتی است که صاحبان ماهی ها مرتکب می شوند. چون این کار باعث آلودگی آب هم می شود.

یک مزیت خوب در مورد ماهی داشتن این است که می توانید هنگام سفر، به جای اینکه مجبور شوید کسی را برای غذا دادن به ماهی پیدا کنید، یک فیدر (دستگاه غذا رسان) اتوماتیک یا یک بلوک غذا در داخل آکواریوم نصب کنید. ولی چنین فیدری برای گربه یا سگ وجود ندارد. نگهداری ماهی قرمز حتی آسان تر هم هست. چون این ماهی می تواند حدود دو هفته بدون غذا زنده بماند. (هر چند توصیه نمی شود بین هر بار تغذیه این ماهی، چنین فاصله ای بیفتد).

این مطلب نیز در مورد آماده کردن زمینه سفر با وجود ماهی در خانه، مفید خواهد بود:  وقتی سفر می رویم برای مراقبت از ماهی چه کار کنیم؟

 

بهترین مکان خرید ماهی کجاست؟

این موضوع به نوع ماهی که می خواهید خریداری کنید، بستگی دارد. اما فروشگاه های حیوانات خانگی معمولاً انتخاب های گسترده ای از ماهی دارند. فروشگاه های آکواریوم دارای کارمندانی هستند که برای اطلاع رسانی به صاحبان جدید ماهی آموزش دیده اند. آنها می توانند درباره انتخاب ماهی و خرید تجهیزات مناسب به شما مشاوره دهند.

گزینه دیگر این است که به دنبال پرورش دهندگان انواع تخصصی تر ماهی یا ماهی هایی با رنگهای خاص باشید. بسیاری از انواع ماهی های خانگی محبوب به منظور تجارت پرورش داده می شوند. اکثر فروشگاه های حیوانات خانگی هم ماهی خود را از پرورش دهندگان تجاری تهیه می کنند.

ماهی چند رنگ با چشم قرمز . باله سیاه در حال شنا کردن در آکواریوم خود

ماهی های دارای رنگ های خاص، بسیار پر طرفدارند.

 

برای نگهداری از ماهی، چه نوع تجهیزاتی مورد نیاز است؟

غذا، آب، فیلتراسیون و سیستم گرمایش، تجهیزات اساسی مورد نیاز برای ماهیان خانگی شما هستند. اما مشخصات دقیق به نوع ماهی، میزان رشد او و عوامل دیگری هم بستگی دارد. بسته به نوع ماهی که انتخاب می کنید، به یک آکواریوم نیاز دارید که اندازه آن بتواند رشد ماهی را پشتیبانی کند.

یک قانون خوب برای اندازه آکواریوم ماهی، یک گالن آب به ازای هر ۲٫۵ سانتی متر قد ماهی است. ماهی های گرمسیری، در آکواریم خود به دستگاه گرمایشی نیاز دارند. اما برخی از ماهیان آب شیرین (مانند ماهی قرمز) دمای خنک تر را ترجیح می دهند. بسیار مهم است که تحقیقات کاملی انجام دهید تا دریابید ماهی مورد نیاز شما به چه تجهیزات خاصی نیاز دارد.

ماهی نارنجی خالدار آبی با باله های سرمه ای در حال شنا کردن در آکواریوم

اندازه ماهی نقش مهمی در انتخاب اندازه آکواریوم دارد.

 

چه غذاهایی برای ماهی مناسب است؟

در مورد غذا هم باید بدانید که غذاهای تجاری در فروشگاههای حیوانات خانگی موجود هستند. این غذاها برای رفع نیازهای تغذیه ای انواع ماهی ها تولید شده اند. غذاهای ماهی معمولاً به صورت پرک، گلوله یا غذای خشک قابل نگهداری در فریزر تولید می شوند. غذاهای خاص مانند کرم و میگو را هم می توانید از فروشگاه های حیوانات خانگی به صورت خشک و منجمد خریداری کنید. تغذیه ماهی با غذاهای خشک شده و یخ زده نسبت به ماهی های زنده ترجیح دارد. زیرا به این ترتیب، خطر انتقال بیماری به ماهی شما از بین می رود. مطمئن شوید که غذای خریداری شده برای گونه های ماهی شما مناسب است.

توصیه می شود این مطلب را نیز مطالعه کنید: مواد مغذی مورد نیاز ماهی ها

همچنین می توانید غذای مناسب ماهی را از اینجا خریداری کنید.

 

جهت مراقبت از ماهی ها، مخازن ماهی باید هر چند وقت یکبار تمیز شوند؟

آب آکواریوم ها برای مناسب ماندن برای ماهی ها نیاز به تعویض منظم و آزمایش pH دارند. بسته به اندازه آکواریوم و سیستم تصفیه ای که راه اندازی کرده اید، باید بخشی از آب به صورت هفتگی تعویض شود. همچنین لازم است ماهی یکبار مخزن را تمیز کرده و آب آکواریوم را به طور کامل تعویض کنید.

برخی از ماهی ها مانند ماهی قرمز به کثیف بودن مشهورند. پس ممکن است نیاز به تعویض مکرر آب و تمیز کردن دوره ای مخازن وجود داشته باشد. تغذیه زیاد نیز سرعت آلوده شدن آب را بالا می برد. نظارت بر سطح pH آکواریوم و پایش هرگونه آلودگی و کثیفی قابل مشاهده، به شما کمک می کند که متوجه شوید هر چند وقت یکبار به تمیز کردن مخزن ماهی نیاز است.

در خصوص آکواریوم ماهی، می توانید از این مقاله، اطلاعات بیشتری کسب کنید: ماهی و آکواریوم

 

ماهی آبی و قرمز با دم بادبزنی شکل

برای مراقبت از ماهی، باید حواسمان به تمیزی آب آکواریوم باشد.

چه موارد دیگری می توانیم برای مخزن ماهی خود تهیه کنیم؟

وقتی نوبت به تزئین آکواریوم شما می رسد، هیچ محدودیتی وجود نخواهد داشت. فقط به خاطر داشته باشید که هنگام تمیز کردن دوره ای آکواریوم، هر چیزی که در مخزن قرار دارد را باید تمیز کنید. برخی ماهی ها واقعاً گیاهان را دوست دارند. چه گیاه زنده باشد و چه پلاستیکی. اگر گیاهان زنده را انتخاب می کنید، به کمی شن در کف مخزن احتیاج دارید (البته شن می تواند برای برخی از ماهیانی که به اشتباه آن را می خورند، خطرناک باشد).

سایر تزئینات مخزن نیز برای ماهی ها جالب است و می تواند عملکرد مفیدی برای ماهی های شما داشته باشد. مثلا صندوقچه هایی که درب آنها باز و بسته می شود. این صندوقچه ها حباب های غنی از اکسیژن تولید می کنند. صرف نظر از سلیقه شخصی، شما باید سعی کنید محیطی شبیه زیستگاه طبیعی ماهی درست کنید.

 

سخن پایانی

نگهداری از ماهی ها آنقدر که همگان فکر می کنند، کار راحتی نیست. مراقبت از این حیوان آبزی، دردسرهای خاص خودش را دارد. قبل از خرید ماهی حتما به اندازه کافی مطالعه کنید تا انتخاب درستی انجام دهید.

اگر شما هم در زمینه خرید یا مراقبت از ماهی در خانه تجربه ای دارید، حتما آن را در بخش کامنتها با ما به اشتراک بگذارید.

 

 

منبع: PETMD 

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ناشناس
ناشناس
1 سال قبل

به شخصه کسی که از ماهی نگهداری میکنه رو درک میکنم چون سگها و گربها فقط دردسرن و کثافت میارن!

2
1
مهدی
مهدی
7 ماه قبل

سلام میشه رامینویز رو با لوچ دلقک یجا نگه داری کرد؟

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x