اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳
ماهی قرمز کوچک خوابیده لابلای گیاهان داخل آکواریوم

آیا ماهی قرمز می خوابد؟ ؛ ماهی قرمز چگونه می خوابد؟

ماهی قرمز حیوان خانگی بسیار محبوبی است و در آکواریوم اکثر ماهی دوستان پیدا می شود. یک سوال مشترک در بین صاحبان ماهی قرمز وجود دارد که دوست دارند جواب آن را بدانند. آن سوال این است: آیا ماهی قرمز می خوابد؟ پاسخ آنی به این سوال این است: بله. ماهی قرمز پلک ندارد و نمی تواند چشمان خود را ببندد. اما در حقیقت این حیوان با چشمان باز می خوابد. البته نه به همان روشی که ما انسان ها می خوابیم. بلکه به روش خودش. برای درک بهتر در این مورد، این مقاله از مجله پت خرید را مطالعه نمایید.

 

ماهی قرمز چگونه می خوابد؟

بر خلاف ما انسان ها، ماهی قرمز هنگام بی حرکت نمی مانند. بلکه آنها فعال کمتری انجام می دهند. آنها در یک مکان می مانند و به آرامی حرکت می کنند تا خود را ثابت نگه دارند. به نظر می رسد که آنها در مخزن یا حوضچه معلق هستند ، معمولاً در پایین آب، حدود ۲ تا ۳ سانتیمتر بالاتر از کف مخزن قرار می گیرند. سر آنها کمی به سمت پایین متمایل است. رنگ آنها ممکن است در هنگام خواب کمی کم رنگ تر به نظر برسد. اما وقتی بیدار می شوند به حالت عادی برمی گردند. آنها رنگ خود را در زمان خوابیدن به عنوان یک اقدام ایمنی تغییر می دهند تا از دید شکارچیان مخفی بمانند. امواج مغزی ماهی قرمز هنگام خواب تغییری پیدا نمی کند و او بر خلاف انسانها وارد مراحل خواب عمیق و REM نمی شود.

پیشنهاد می کنیم این مقاله را نیز مطالعه کنید: رژیم غذایی ماهی ها ؛ مواد تشکیل دهنده غذای ماهی ها چیست؟

چند ماهی قرمز زیبا در حال شنا کردن در آکواریوم

ماهی قرمز در هنگام خواب، رنگ خود را کم رنگ می کند تا از دست شکارچیان در امان بماند.

 

ماهی قرمز چه زمانی به استراحت می کند؟

این حیوانات آبزی به طور طبیعی طی شب نمی خوابد. البته آنها وقتی اطرافشان تاریک و ساکت است، بهتر می خوابند. بنابراین بسیاری از ماهی ها می توانند یاد بگیرند که در طول شب بخوابند. اگر در اطراف ماهی خوابیده سر و صدا کنید، او از خواب بیدار می شود. بنابراین وقتی ماهی شما می خواهد بخوابد، بهتر است محیط اطراف او را ساکت و کم نور نگه دارید. شما می توانید ماهی ها را برای خوابیدن در شب (زمانی که خودتان می خوابید) و بیدار ماندن در طول روز آموزش دهید. اگر هر روز همزمان با بیدار شدن خودتان چراغ آکواریوم را روشن و شب ها هنگام خوابیدن آن را خاموش کنید، ماهی قرمز معمولاً از همان الگوی خواب شما پیروی می کند.

چراغ مخزن نباید بیش از ۱۲ ساعت در روز روشن باشد وگرنه ماهی ها به اندازه کافی استراحت نمی کنند. اگر محیط زندگی آنها به اندازه کافی تاریک نباشد که بتوانند راحت بخوابند، ممکن است لابلای گیاهان پنهان شوند تا اطرافشان تاریک تر باشد.

 

اگر ماهی ها به اندازه کافی استراحت نکنند، چه اتفاقی می افتد؟

ماهی ها مانند سایر حیوانات به خواب نیاز دارند تا انرژی خود را بازیابی کنند و عملکرد سیستم ایمنی خود را بهبود ببخشند. اگر آنها به اندازه کافی نخوابند، توانایی خود را برای مقابله با عفونت ها از دست می دهند. علاوه بر این روند متابولیسم بدن آنها کند می شود.

 

میزان خواب هر ماهی بستگی به سیستم بدن آن ماهی دارد. برخی از ماهی های قرمز بعد از ظهرها چرت می زنند. اما برخی دیگر تا شب بیدار می مانند. قرار گرفتن در معرض چرخه های منظم نور برای داشتن خواب کافی و سالم ماندن ماهی ضروری است.

ضمنا یادآوری می کنیم که خمیازه کشیدن ماهی، نشانه خستگی او نیست. بلکه این حیوان با این کار آبشش هایش را با کمک جریان آب پاک می کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ماهی ها، خواندن این مقاله را به شما توصیه می کنیم: ماهی ها چگونه تنفس می کنند؟

 

ماهی قرمز در حال استراحت لابلای گیاهان داخل آکواریوم

اگر محیط اطراف ماهی برای استراحت، به اندازه کافی تاریک نباشدف او به جستجوی تاریکی لای گیاهان داخل آکواریوم می رود.

چگونه می توان ماهی در حال استراحت را از ماهی بیمار تشخیص داد؟

ماهی های خوابیده ثابت اما در حالت صاف هستند. آنها به صورت جانبی یا وارونه نمی خوابند. ماهی که به جایی تکیه داده، وارونه شده است یا کف آکواریوم دراز کشیده است، نخوابیده است. بلکه احتمالاً بیمار است. ماهی های مبتلا به بیماری کیسه شنا (اندامی که به آنها کمک می کند تا شناور بمانند) اغلب به سمت پهلو می مانند یا وارونه شناور می شوند و در شنا کردن مشکل دارند. خوابیدن به پهلو نیز ممکن است نشانه عفونت باکتریایی یا غلظت بالای نیتریت یا آمونیاک در آب باشد. صرف نظر از این، اگر صاحب ماهی ببیند ماهی او به سمت پهلو مانده یا وارونه شناور شده است ، باید ماهی را در اسرع وقت به دامپزشک نشان دهد.

بنابراین اگر ماهی خود را در بالای مخزن معلق می بینید و او کمی کم رنگ به نظر می رسد، نگران نباشید. بلکه چراغ را برای او خاموش کنید.  سر و صدا را کم کنید و به او اجازه دهید چرت بزند. او با داشتن استراحت کافی، سالم تر و خوشحال تر خواهد ماند.

 

سخن پایانی

اگر در خانه ماهی قرمز نگه می دارید، لازم است ساعاتی از شبانه روز، محیط اطراف را برای استراحت ماهی، تاریک و آرام نگه دارید. در ضمن می توانید به ماهی آموزش دهید طی شب بخوابد و طی روز، سرحال و شاد در آکواریوم خود شنا کند.

نشانه های ماهی بیمار را به ذهن بسپارید. چنانچه این نشانه ها را دیدید، ماهی خود را فورا نزد دامپزشک ببرید.

 

منبع: PETMD

پت خرید را دنبال کنید :‌
1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
L O V E R . . P R O pejmanlove5
L O V E R . . P R O pejmanlove5
10 ماه قبل

ممنونم..
یه ماهی قرمز دارم..از چشام بیشتر مراقب اون هستم..
برای خوراکی‌هاش خیلی وسواسی هستم..
خیلی دوسش دارم..
..

6
1
عسل
عسل
29 روز قبل

مگه ماهی قرمز غذا هم میخوره؟؟ من یه روز مونده به سال تحویل یه دون خریدم هنوز بهش یه بارم غذا ندادم البته آبش روزی یه بار عوض میکنم اما غذا ندادمش

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x