اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳
تضویر لاکپشت

عمر لاک پشت ها چقدر است؟ راز طول عمل لاکپشت که بهتر است بدانید

 طول عمر لاکپشت های خانگی

وقتی صحبت از طول عمر لاک پشت ها می شود، جواب هایی جسته و گریخته می شنوید. با این حال، صاحبان بالقوه حیوانات خانگی باید بدانند که اکثر گونه های این حیوان عموما قادر به زندگی برای ده ها سال هستند و می توانند به عنوان یک عضو تقریباً دائمی خانواده حساب شوند. از این گذشته، برای بسیاری از گونه ها، دانشمندان و محققان قادر به مشخص کردن طول دقیق زندگی این حیوان نیستند.

در این مقاله از مجله پت خرید به طول عمر لاک پشت های اهلی و وحشی و همچنین راهکارهایی برای افزایش طول عمر آنها خواهیم پرداخت.

 

متوسط عمر لاکپشت ها

دکتر مارک میشل، محقق و استاد طب جانورشناسی در دانشگاه ایلینویز می گوید: “در اکثر موارد، بسیاری از گونه های لاک پشت های آبی از جمله گوش قرمزها و گونه های پشت رنگی می توانند چهار دهه عمر کنند. آنها حتی به طور بالقوه می توانند طولانی تر از این هم زندگی کنند اما ما سوابقی در دست نداریم.”

به طور کلی انتظار می رود سایر گونه های محبوب این حیوانات خانگی، مانند گونه های آفریقایی لاکپشت، ۲۵ سال یا بیشتر زندگی کنند.

با این وجود، چند دهه پیش، زندگی طولانی مدت برای این حیوانات خانگی متصور نبود. طبق تخمین دکتر میشل، در گذشته بسیاری از این حیوانات، به دلیل مراقبت نادرست تنها ۴ تا ۶ سال زندگی می کردند. اکنون، به لطف رشد اطلاعات و دانسته های ما از چگونگی مراقبت صحیح از این حیوانات آرام، شاهد افزایش مدت عمر این حیوان به چندین دهه هستیم.

دکتر میشل می گوید: “در سالهای گذشته، مردم این حیوانات را در دمای اتاق رها می کردند. بنابراین، این حیوانات خونسرد (حیواناتی که دمای بدنشان، طبق تغییرات دمای محیط، تغییر می کند) دچار بی اشتهایی می شدند و آنگونه که می بایست، رشد نمی کردند. به همین دلیل، آنها بیشتر مستعد ابتلا به عفونت ها بودند. ”
یک رژیم غذایی نامناسب به همراه نور ناکافی هرگز به آنها اجازه نمی داد که به خوبی زندگی کنند و به رشد کامل برسند.

جالب است بدانید: محاسبه سن لاک پشت؛ چگونه سن لاک پشت خود را متوجه شویم؟

 

طول عمر طولانی لاکپشت های وحشی

گونه های دیگر لاک پشت مخصوصا گونه های وحشی، دارای مدت حیات بیشتری نسبت به گونه های خانگی هستند. برخی از آنها می توانند نزدیک به ۱۰۰ سال یا حتی بیشتر از آن طول عمر داشته باشند. گونه های دریایی نیز همین حدود زندگی می کنند.

دکتر میشل می افزاید: “از لحاظ تئوری، گونه های دریایی لاکپشت می توانند حدود یک قرن عمر کنند. اما بدون داشتن داده های موثق، اظهار نظر قطعی در مورد این موضوع دشوار است.”

پیشنهاد مطالعه: راه کارهایی برای بازگرداندن پرنده فراری ؛ نکاتی در مورد نحوه گرفتن پرنده فراری

 

دلیل عمر طولانی لاک پشت چیست؟

دلایل زیستن طولانی مدت لاک پشت، به نوعی رمزآلود است. با این حال به نظر می رسد یکی از مواردی که نقش مهمی در طول عمر این جانور دارد، متابولیسم نسبتاً کند او است که به او کمک می کند تا مواردی مانند بیماری و پیری را با سرعتی متفاوت از پستانداران و پرندگان یا سایر حیوانات خانگی تجربه کنند. همچنین کندی متابولیسم به این حیوان کمک می کند تا برای مدت طولانی، بدون غذا و آب زندگی کند.

این جانوران در گرمای شدید، می توانند داخل لاک خود فرو روند و در آب و هوای سرد به خواب زمستانی بروند. در این بین، گونه های آبی می توانند ماه ها بدون دسترسی به اکسیژن در زیر آب زندگی کنند که برخی محققان معتقدند این امر نقش مهمی در چگونگی توانایی بدن برای زندگی چندین دهه ای او ایفا می کند.

دکتر میشل ادامه می دهد: “همه چیز برای آنها کمی کندتر است. آنها می توانند تحت سوخت و ساز بی هوازی قرار بگیرند که به آنها اجازه می دهد تا غذاهای خورده شده را با سرعت متفاوت هضم و جذب کنند.”

یک تحقیق علمی که در سال ۲۰۱۳ در ژورنال Genome Biology منتشر شده است، ژنوم یک لاک پشت غربی رنگی را رمزگشایی کرده و ۱۹ ژن در مغز و ۲۳ ژن هم در قلب پیدا کرده است که در شرایط کم اکسیژن، فعال می مانند. این ژنها برای محافظت از اندام های حیوان محروم از اکسیژن فعالیت می کنند و می توانند به طور بالقوه، امکان افزایش مدت زندگی این حیوانات آرام را فراهم کنند.

پیشنهاد مطالعه: آب مخزن لاک پشت و نکاتی که در مورد آن باید بدانید.

 

روش های افزایش عمر لاک پشت ها

بزرگترین عامل دستیابی به طول عمر طولانی لاکپشت ها، مراقبت مناسب است. همانطور که دکتر میشل خاطرنشان می کند، این مراقبت قبل از هر چیز با تنظیم درجه حرارت محیط شروع می شود. دمای آب برای این حیوانات باید بین ۷۸ تا ۸۲ درجه فارنهایت باشد و دارندگان این حیوانات خانگی برای بعضی از گونه ها باید دما را ۸۰ تا ۸۵ درجه فارنهایت نگه دارند.
او می افزاید: “اطمینان حاصل کنید که محیط آنها دارای دمای مناسب است. همین دمای مناسب اساساً متابولیسم آنها را کنترل می کند.”

علاوه بر دمای معتدل، لاک پشت ها باید به یک منبع نور دسترسی داشته باشند که نور ماوراء بنفش UVA و UVB را برایشان فراهم می کند. همچنین وجود یک پناهگاه برای به حداقل رساندن استرس، به آنها کمک شایانی می کند. علاوه بر این دکتر میشل برای جلوگیری از مسمومیت با موادی مانند آمونیاک، استفاده از فیلترهای خاص را در مخزن توصیه می کند. بزرگی محوطه زندگی نیز برای این حیوان، نقش موثری ایفا می کند. از صاحبان این حیوانات خانگی انتظار می رود که با رشد لاکپشت، آکواریوم های بزرگتری برای دوست خود خریداری کنند.

رژیم غذایی مناسب هم عامل مهم دیگری است. دکتر میشل از ترکیبی از غذاهای تجاری و سبزیجاتی مانند کلم و کاهو و هویج به عنوان راهی برای تعادل رژیم غذایی لاکپشت های خانگی پیشنهاد می کند. همچنین غذای آنها می تواند شامل مواردی مانند کرم های خاکی، ماهی های کوچک، میگو یا سایر آبزیان بی مهره باشد. با توجه به گونه این حیوان، نیازهای غذایی نیز متفاوت است.

با وجود به این عناصر در غذای لاکپشت های اهلی، او راحت تر می تواند رشد کند. تمام دوره طولانی حیات خود را سالم سپری کند و عمر طولانی تری داشته باشد

 

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب درمورد طول عمر لاکپشت ها برایتان مفید بوده باشد. چنانچه نظر یا پیشنهادی دارید در بخش کامنت ها با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x