اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳
آکواریوم آبی با ماهی های قرمز و گیاهان آبزی

باکتری خوب آکواریوم چیست؟ چگونه باکتری مفید را به آکواریوم بیاوریم؟

آیا شما هم به تمیزی آکواریوم خود اهمیت می‌دهید؟ به نظر می رسد هرچه یک آکواریوم تمیزتر باشد، برای ماهی‌ها، مرجان‌ها و سایر ساکنان مخزن بهتر خواهد بود. اما در واقع همه ماهی‌ها و سایر گیاهان آبزی، برای رشد خود به باکتری‌های مفید نیاز دارند. اما باکتری های خوب و مفید آکواریوم چه کاری انجام می‌دهند؟ چگونه می‌توانید مطمئن شوید که در آکواریوم شما باکتری‌های مفید برای ماهی‌ها وجود دارند؟

پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با روش این کار، با این مقاله از مجله پت خرید همراه باشید.

وجود باکتری در آکواریوم مفید است یا مضر؟

با شنیدن کلمه باکتری، برخی افراد بلافاصله یاد میکروب ها می‌افتند. در واقع میکروب های بیماری زا می توانند برای سلامتی بسیار خطرناک باشند. اما انواع باکتری‌های مفیدی هم وجود دارند که می‌توانند برای سلامتی موجودات زنده بسیار سودمند باشند. در حقیقت بدون آنها زندگی بر روی کره زمین امکان‌پذیر نخواهد بود. در ضمن بدون وجود باکتری‌های مفید و خوب در آکواریوم، ماهی‌ها عمر زیادی نخواهند داشت.

بنابراین وجود این موجودات میکروسکوپی،نه تنها لازم است، بلکه برای ادامه حیات ماهی‌ها لازم هم هست.

بیشتر بخوانید: طول عمر ماهی ها چقدر است؟

 

باکتری ها عنصر اصلی فیلتراسیون بیولوژیکی هستند

همه مخازن برای پرورش ماهی‌های سالم و کمک به حفظ کیفیت آب به یک فیلتر بیولوژیکی خوب نیاز دارند. باکتری‌های مفید بخش کلیدی فیلتراسیون بیولوژیکی آب، برای ماهی‌ها هستند. در مخازن ماهی، دو نوع باکتری ضروری وجود دارد. گونه های Nitrosomonas و گونه های Nitrobacter.

این باکتری‌ها در محیط و سطوح جامد موجود در آکواریوم مانند شن، سنگ‌ها، گیاهان آبزی و تزئینات داخل مخزن زندگی می کنند.

هر دوی این نوع باکتری‌ها بخش مهمی از چرخه نیتروژن هستند. این چرخه‌ای است که انواع زباله های داخل مخزن را تجزیه می کند. زباله های داخل آکواریوم عبارتند از:

  • فضولات ماهی، مدفوع و فلس مرده
  • غذاهای خورده نشده یا اضافی
  • گیاهان مرده یا در حال پوسیدگی
  • ماهی‌های مرده
یک آکواریوم آبی با ماهی های قرمز و گیاهان آبزی

باکتری‌های مفید بخش کلیدی فیلتراسیون بیولوژیکی آب، برای ماهی‌ها هستند.

با پوسیدگی مواد زائد، آمونیاک تولید می‌شود که برای ماهی‌ها بسیار سمی است و می‌تواند منجر به آسیب‌دیدگی باله‌های ماهی‌ها، التهاب آبشش‌ها، تورم چشم‌ها، بی‌اشتهایی یا کم اشتهایی ماهی‌ها، رشد جلبک‌ها و در نهایت مرگ ماهی‌ها شود. حتی وجود مقادیر کمی آمونیاک در آب هم می‌تواند برای ماهی‌ها بسیار خطرناک باشد.

اما باکتری‌های مفید برای ماهی‌ها آمونیاک را به نیتریت تجزیه می کنند. نیتریت ها هم برای ماهی‌ها بسیار سمی هستند، اما انواع دیگر باکتری ها نیتریت ها را به نیترات ها تجزیه می کنند. نیترات برای ماهی آنقدرها سمی نیست. سایر روش های فیلتراسیون هم می‌توانند به حذف نیترات‌ها برای حفظ کیفیت آب در سطوح مناسب برای ماهی‌های سالم کمک کنند.

بیشتر بخوانید: نکات کلیدی برای راه اندازی آکواریوم ماهی که بهتر است بدانید

 

 

افزودن باکتری‌های خوب به آکواریوم برای ماهی‌ها

راه های مختلفی برای تکثیر باکتری‌های خوب در آکواریوم شما وجود دارد. تا اطمینان حاصل شود که چرخه نیتروژن برای سلامت ماهی‌ها در حال پیشرفت است. در نتیجه جان ماهی‌های شما از سطوح بالای مواد شیمیایی سمی، محافظت می شود. گزینه های آسان و موثر عبارتند از:

  • قرار دادن ماهی‌های «استارتر» در آکواریوم که می‌توانند سطوح بالاتر آمونیاک و نیتریت را تحمل کنند. به محض اینکه این ماهی‌ها در مخزن مستقر می‌شوند، فرآیند طبیعی بیولوژیکی فیلتراسیون و رشد باکتری‌ها آغاز می شود.
  • ریختن یک فنجان شن از یک مخزن سالم، چرخه‌ای متعادل را در یک مخزن جدید ایجاد می کند. به این صورت که شن های مخزن دیگر، بلافاصله جمعیت باکتریایی را وارد مخزن جدید می‌کنند. در ضمن از انباشته شدن زباله‌ها در آکواریوم جدید جلوگیری می کنند.
  • یک پد فیلتر جدید را قبل از استفاده در یک مخزن جدید در آب مخزن سالم و متعادل دیگری بشویید. باکتری‌های مخزن متعادل به پد فیلتر جدید می‌چسبند. بنابراین این باکتری‌ها به جایی که به آنها نیاز است، یعنی به آکواریوم جدید انتقال می یابند.
  • افزودن ترکیبات پروبیوتیک از پیش ساخته شده توسط باکتری‌های مفید به آب آکواریوم هم روش بسیار خوبی خواهد بود. این مخلوط ها در فروشگاه های حیوانات خانگی و فروشگاه های آکواریومی موجود است. دستورالعمل های افزودن باکتری به آکواریوم را به دقت بخوانید تا مطمئن شوید که مقدار مناسبی از مخلوط را به مخزن اضافه می کنید.

بیشتر بخوانید: دمای مناسب آکواریوم و چگونگی کنترل و حفظ دمای مخزن ماهی‌ها

آکواریوم مشکی با ماهی‌های مختلف و دستی در حال ریختن مواد حاوی باکتری‌های مفید

افزودن ترکیبات پروبیوتیک از پیش ساخته شده توسط باکتری‌های مفید به آب آکواریوم هم روش بسیار خوبی خواهد بود.

سخن پایانی

ممکن است چندین هفته طول بکشد تا تعداد زیادی از باکتری‌های مفید برای ماهی‌ها در یک مخزن تمیز و جدید رشد کنند. پس بهتر است صبور باشید و اجازه دهید باکتری‌ها به طور مناسب رشد کنند. برای تشکیل چرخه نیتروژن عجله نکنید. چون عجله می‌تواند تغییرات سریعی در کیفیت آب ایجاد کند و به ماهی‌ها و مرجان‌های آکواریوم شوک وارد می‌کند. این کار می تواند به آنها آسیب جدی برساند. اما شما با کمی صبر و حوصله می‌توانید تعادل آب سالم با باکتری‌های خوب برای رشد ماهی‌های زیبای خود ایجاد کنید.

البته سطح نیترات اغلب از طریق تعویض منظم آب کنترل می‌شود. پس نباید تنها به خاطر وجود باکتری‌های مفید در آکواریوم، تعویض دوره‌ای آب آکواریوم را فراموش کرد.

امیدواریم این مطلب در مورد باکتری های مفید در آکواریوم ماهی برایتان مفید بوده باشد. چنانچه نظر یا پیشنهادی دارید خوشحال می شویم در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

منبع: Chicosnaturalpetmarket

پت خرید را دنبال کنید :‌
1 1 رای
امتیازدهی به مقاله

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x