اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳
یک آکواریوم با ماهی های رنگارنگ که روی آن یک دماسنج نصب شده است.

دمای مناسب آکواریوم و چگونگی کنترل و حفظ دمای مخزن ماهی‌ها

ماهی‌های آکواریومی به تغییرات دما حساسیت زیادی دارند. به همین دلیل کنترل دمای مناسب آکواریوم برای سالم و راحت نگه داشتن ماهی‌ها ضروری است. دمای آب در طول سال، فصل و حتی در طول شبانه روز در حال تغییر است. ماهی ها برای زندگی به دماهای خاصی نیاز دارند. تغذیه، رشد و متابولیسم بدن آنها تحت تاثیر دمای محیط قرار می‌گیرد.

از طرفی با افزایش دما، نیاز ماهی‌ها به اکسیژن نیز افزایش پیدا می کند. پس مانیتورینگ و کنترل دمای مخزن ماهی‌ها بسیار مهم است. اما چگونه می توان دمای مخزن ماهی‌ها را همیشه در یک بازه ایده آل نگه داشت؟ برای اطلاع از روش‌های کارآمد کنتزل دمای آکواریم و رسیدن به دمای مناسب برای ماهی ها با این مقاله از مجله پت خرید همراه باشید.

چرا کنترل دمای آکواریوم مهم است؟

تطبیق با تغییر دما برای ما انسان‌ها آسان است. وقتی هوا خیلی گرم است، ممکن است یک پنکه یا کولر را روشن کنیم یا لباس سبک بپوشیم. گاهی هم می توانیم یک نوشیدنی خنک بخوریم یا زیر یک سایه بمانیم. وقتی هم هوا خیلی سرد است، می‌توانیم بخاری یا شوفاژ روشن کنیم. درب و پنجره‌های خانه را ببندیم. زیر نور آفتاب بنشینیم یا لباس گرم بپوشیم.

اما ماهی ها نمی توانند هیچ کدام از این کارها را انجام دهند. دمای مخزن ماهی‌ها برای رفاه حال آنها بسیار مهم است. در حالی که بیشتر ماهی‌های آکواریومی می‌توانند نوسانات جزئی را تحمل کنند، اما زمانی که دما بیش از حد یا خیلی سریع تغییر کند، مشکلات مختلفی ممکن است برای آنها رخ دهد.

بیشتر بخوانید: نحوه نگهداری از ماهی ها در خانه؛ پاسخ به سوالات متداول

یک آکواریوم با چند ماهی قرمز و گیاهان آبی در آن

ماهی ها در گروه حیوانات خونسرد هستند. بنابراین تغییر ناگهانی دمای آب می تواند آنها را از بین ببرد.

مشکلات ماهی ها در اثر تغییر دمای آکواریوم

  • رشد جلبک یا پوسیدگی گیاه که می تواند تعادل شیمیایی آب مخزن را بهم بزند
  • رشد باکتری بیشتر که ممکن است منجر به بیماری یا مرگ ماهی ها شود
  • تغییر سطح اکسیژن آب
  • تأثیر بر متابولیسم ماهی‌ها، که بر نیازهای تغذیه ای آنها تأثیر می گذارد
  • تغییر آمادگی تولید مثل ماهی های مختلف

با توجه به اینکه بسیاری از ویژگی‌های مخزن ماهی به دمای مناسب آب مربوط هستند، کنترل دمای آکواریوم و حفظ آن در سطح قابل قبول، بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید: وقتی سفر می رویم برای مراقبت از ماهی چه کار کنیم؟

کنترل دمای مخزن ماهی‌ها

قبل از بررسی روش‌های مختلف برای کنترل دمای مناسب آکواریوم، لازم است بدانید که دمای ایده آل مخزن چقدر باید باشد. اکثر ماهی‌ها در دمای ۲۳ تا ۲۷ درجه سانتیگراد راحت هستند. اما نیازهای ماهی‌های خاص می‌تواند متفاوت باشد. اگر در آکواریوم شما تنها یک یا دو نوع ماهی وجود دارد، بهتر است محدوده دمایی مطلوب آنها را بررسی کنید. شما می توانید اقدامات لازم را انجام دهید تا دمای مخزن ماهی های خود را در حد وسط آن محدوده نگه دارید.

اکواریوم با ماهی های کوچک و گیاهان دریایی

سعی کنید دمای آکواریوم همیشه در محدوده مطلوب باشد تا شوک حرارتی به ماهی ها وارد نشود.

برای کمک به کنترل دمای آب آکواریوم، چه اقداماتی لازم است؟

  • برای نظارت آسان، از دماسنج استفاده کنید

نصب یک دماسنج به کناره مخزن، راهی آسان برای اطلاع از دمای مناسب مخزن ماهی است. هر بار که به مخزن نگاه می‌اندازید، دمای آکواریوم را هم بررسی کنید تا مطمئن شوید تغییرات دمایی غیرعادی وجود ندارد. دماسنج را در جایی نصب کنید که بتوان دمای آن را به راحتی و بدون دردسر خواند.

  • روی یک بخاری با کیفیت سرمایه گذاری کنید

یک بخاری آکواریوم یا گرم‌کن خوب، یک ترموستات داخلی دارد. این ترموستات می تواند به طور خودکار بخاری را در زمان کاهش دمای مخزن فعال کند. برخی از ترموستات ها فقط روی یک دما تنظیم می شوند. در اینصورت ترموستات باید روی عدد میانگین دمای ایده آل برای مخزن تنظیم شود. همچنین می‌توان ترموستات را برای یک محدوده دمایی خاص برنامه‌ریزی کرد.

پیشنهاد می کنیم که گرم‌کن را در وسط مخزن خود قرار دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید. چون با این کار دمای مخزن ماهی‌ها تا حد امکان ثابت و مناسب می ماند. مطمئن شوید که قدرت گرمایشی بخاری با اندازه مخزن شما متناسب است.

بیشتر بخوانید: نکات کلیدی برای راه اندازی آکواریوم ماهی که بهتر است بدانید

  • برای حفظ دمای مخزن ماهی‌ها، سطح آب را ثابت نگه دارید

به طور طبیعی حتی اگر آکواریوم درب داشته باشد، آب از آن تبخیر می شود. با کاهش سطح آب، دما می تواند راحت تر تغییر کند. گاهی لازم است که مقدار زیادی آب را به یکباره به مخزن اضافه کنید. در اینصورت ممکن است دمای مخزن نیز به طور ناگهانی تغییر یابد.

بهتر است بدون اینکه اجازه دهید سطح آب بیش از حد افت کند، به طور منظم به مخزن، در حد مناسب آب اضافه کنید.

یک آکواریوم با انواع ماهی ها و گیاهان آبزی

اگر سطح آب در اثر تبخیر کاهش پیدا کند، دمای آکواریوم هم تغییر پیدا می کند.

  • یک چیلر خنک کننده آب تهیه کنید

اگر خانه شما گرم است، یک چیلر به آکواریوم خود اضافه کنید. چیلر برای ماهی‌ها مثل تهویه هوا برای انسان عمل می‌کند. ترموستات چیلر، دمای آکواریوم را کنترل می کند تا دمای آب را ثابت یا در محدوده برنامه ریزی شده نگه دارد. با در نظر گرفتن بودجه خود، چیلر با بهترین کیفیت را انتخاب کنید. حتما چیلر را متناسب با اندازه آکواریوم خود انتخاب کنید.

  • برای کنترل دمای آکواریوم، به محل قرار دادن آن دقت کنید

بسیاری از ماهی‌داران تازه‌کار نمی دانند که بر اساس محل قرارگیری یک مخزن، دمای آن چقدر می تواند متفاوت باشد. اگر مخزن کنار شوفاژ یا پشت پنجره قرار داشته باشد، دمای آن در مدت کوتاهی بسیار گرم می شود. به همین ترتیب اگر یک مخزن در معرض باد اسپیلت، نزدیک یک فن یا در فصل سرما، کنار پنجره باشد، دمای آب می تواند خیلی سریع خنک شود. اگر مخزن شما در معرض این نوسانات دمایی باشد، ترموستات به راحتی از کار می‌افتد. در نتیجه تجهیزات سرمایشی یا گرمایشی ممکن است نتوانند دمای آب را همگام با تغییرات دما، متناسب کنند.

بیشتر بخوانید: آیا ماهی قرمز می خوابد؟ ؛ ماهی قرمز چگونه می خوابد؟

  • به گارانتی محصولات داخل آکواریوم توجه کنید

نوع گارانتی هر محصولی را که برای کنترل و تنظیم دمای آکواریوم انتخاب می کنید، مهم است. خرابی یک محصول به دلیل تولید ضعیف یا وجود نقص فنی می تواند به مرگ همه ماهی ها و تخریب محیط آبی آنها منجر شود. بنابراین لازم است از محصولات با کیفیت که گارانتی معتبری دارند استفاده کنید.

آکواریوم کوچک روی اوپن یک خانه

برای حفظ دمای مناسب مخزن ماهی‌ها، باید به انتخاب محل آن دقت کرد تا خیلی سرد یا گرم نباشد.

 

سخن پایانی

اگر تغییرات دمای داخل مخزن ماهی ها به طور ناگهانی اتفاق بیفتد، ماهی ها دچار عوارض پوستی مثل لکه های سفید و قارچ می شوند. در اثر کم شدن ناگهانی دمای آب و شوک حرارتی، گلبول های قرمز داخل بدن ماهی از بین می رود. همین امر می تواند موجب مرگ ناگهانی همه ماهی های داخل آکواریوم شود.

البته ماهی‌ها خونسرد هستند و می توانند دمای خود را با دمای محیط سازگار کنند. اما به شرطی که دمای آکواریوم و مخزن ماهی به صورت کنترل شده و مناسب تغییر کند. یعنی تغییرات دمای مخزن، در هر ۵ دقیقه بیشتر از ۱ درجه سانتیگراد نباشد. بهترین درجه حرارت برای تکثیر، متابولیسم مطلوب و زندگی ماهی‌ها، دمای ۲۶ درجه سانتیگراد است. چون اکثر ماهی های آکواریومی، با این دما سازگاری دارند.

منبع: Chicosnaturalpetmarket

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] کنترل و تنظیم دمای آکواریوم به نقل از سایت پت خرید پرداخته […]

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x