اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۳
گربه نشسته روی نرده بلندی

چرا گربه ها به ارتفاع و بلندی ها علاقه دارند؟

بالا رفتن گربه ها از همه جا!

برای ما انسانها، یخچال و فریزر صرفاً یک وسیله آشپزخانه است، نه بیشتر و نه کمتر. اما برای بعضی از این موجودات دوست داشتنی، قسمت بالای یخچال و فریزر سرزمین موعود است، یک مقصد دیدنی که باید با هر هزینه ای به آن رسید. حالا باید دید چرا گربه ها اینقدر بلندی ها را دوست دارند و چرا این موجودات عاشق ارتفاع هستند؟ چه چیزی در پشت این انتخاب عجیب و غریب است؟ این موضوع اصلا ربطی به غذا ندارد. بلندی ها و مخصوصا بالای یخچال به عنوان یکی از نقاط برتر در خانه شما، جایگاه ویژه ای در قلب این جاندار دارد. در این مقاله از مجله پت خرید به علاقه گربه ها به ارتفاع و رفتن به بلندی ها می پردازیم.

دکتر تریش مک میلان لوهر، مشاور معتبر رفتار حیوانات، می گوید: “گربه ها در سه بعد زندگی می کنند. آنها موجوداتی زمینی مانند سگ ها نیستند.” آنها فقط دوست دارند صعود کنند و دنیا را از بالا تماشا کنند.

 

گربه ای گه در حال بالا رفتن از پله های درخت گربه است

گربه ها عاشق بالا رفتن از هر کجایی هستند

چرا گربه ها بلندی را دوست دارند؟

گربه ها دارای سابقه طولانی در پیمایش ارتفاعات هستند. مدت ها قبل از اینکه این حیوان خانگی، پرده های اتاق ناهار خوریتان را بررسی کند و روی کابینت های آشپزخانه تان رژه برود ، اجداد وحشی آنها، چابکانه در حال صعود به بالای درختان برای بررسی گزینه های غذایی خود بودند.

دکتر بریج لهت، متخصص آموزش و پرورش و رفتارهای گربه سانان اینگونه توضیح می دهد: “در طبیعت از مکانهای مرتفع، به عنوان محلی برای پنهان شدن از چشم شکارچیان استفاده می شود.”

درختان همچنین به جانوران، از تبدیل شدن به وعده های غذایی سایر حیوانات، کمک می کنند. درخت پناهگاهی ایده آل برای فرار از دست شکارچیان زمینی و پنهان شدن از دید پرندگان شکاری است.

علی رغم اینکه حیوانات شکاری به خانه شما دسترسی ندارند، ممکن است دو تهدید برای گربه تان وجود داشته باشد: سگ ها و کودکان. این موجودات در هنگام بالا بودن، احساس امنیت می کنند. به خصوص اگر شما بچه های کوچک یا سگی دارید که ممکن است آنها را دنبال کرده و اذیتشان کنند. ارتفاع برای گربه، امکان تحت نظر گرفتن قلمرو خود و بررسی فعالیت های افراد و سایر حیوانات خانگی را فراهم می کند.

مریلین کریگر، مشاور و نویسنده معتبر در زمینه رفتار گربه می گوید: فضاهای عمودی می تواند به حفظ صلح در خانواده های دارای چند گربه کمک شایانی کنند.

دلیل دیگر رفتن به ارتفاعات این است: از آنجاییکه گرما به بالا می رود ، گربه ها نیز برای گرم شدن یا گرم ماندن به مناطق مرتفع می روند. به همین دلیل است که معمولا این حیواتات، در بالای درختان چرت می زنند یا در ماههای سردتر سال، آنها را در فضاهای مرتفع خانه پیدا می کنید.

پیشنهاد مطالعه: افسردگی در گربه ها؛ علائم و درمان این بیماری

چگونه به گربه ها فضای عمودی اختصاص دهیم؟

گربه ها به طور غریزی از ارتفاعات خوششان می آید و آنجا احساس آسایش می کنند. اما برای احساس تحریک ذهنی نیز به فضاهای عمودی نیاز دارند. همچنین بالا رفتن به گربه های ترسو اجازه می دهد تا جایی داشته باشند که فقط به آنها تعلق دارد و فقط بوی خاص آنها را می دهد. بنابراین بسیار مهم است که شما برای آنها فضاهایی برای بالا رفتن و گشت و گذار در داخل خانه، فراهم کنید.

شما می توانید با آویزان کردن قفسه هایی روی دیوار، برای بالا رفتن آنها، فضای عمودی ایجاد کنید. اگر چند گربه دارید، برای هر گربه باید حداقل یک قفسه در نظر بگیرید تا گربه ها با هم دعوایشان نشود.
ضمنا برای اطمینان از اینکه فضاهای عمودی برای حیوان شما بی خطر است ، قفسه ها باید محکم باشند و پوششی از مواد غیر لغزنده داشته باشند. آنها همچنین باید به اندازه کافی غریض باشند تا دوست کوچک شما راحت روی آنها لم بدهد و چرت بزند.

پیشنهاد مطالعه : افسردگی در گربه ها؛ علائم و درمان این بیماری

استفاده از درخت گربه

یکی از روش هایی که کمک می کند گربه  شما بتواند به علاقه مندی اش یعنی رفتن به ارتفاع و بلندی برسد، کمک گرفتن از درخت گربه هاست. شما هم می توانید خودتان درخت گربه بسازید و هم می توانید از درخت های گربه آماده استفاده کنید. این وسیله نه تنها باعث می شود گربه شما بلندی های مخصوص به خود را داشته باشد بلکه بالا رفتن از درخت گربه باعث اسکرچ شدن ناخن های گربه می شود و دیگر به وسایل زندگی شما چنگ نخواهد زد. مطالعه  مطلب راه هایی برای جلوگیری از آسیب زدن گربه به وسایل خانه نیز در این زمینه برایتان مفید خواهد بود.

سخن پایانی

برای خرید درخت گربه آماده در طرح ها و مدل های مختلف می توانید به فروشگاه پت خرید سر بزنید و انواع مختلف این محصول با کارایی های متفاوت را ببینید. همچنین اگر نظر، پیشنهاد و یا تجربه شخصی در این زمینه دارید در بخش کامنت ها با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x