اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳
گربه افسرده کرم و قهوه ای رنگ با چشمان آبی و سبیلهای آویزان

افسردگی در گربه ها؛ علائم و درمان این بیماری

حتما شما هم در اینترنت عکسها یا فیلم های گربه های کوچولوی اخمو را دیده اید. اصولا این حیوانات به دلیل شخصیت های متنوع و غالباً مبهمشان شناخته می شوند. برخی از آنها مضطرب هستند ، برخی تو دار هستند و برخی دیگر کنجکاو. اما اگر حیوان شما افسرده است ، این به چه معنی است؟ آیا ممکن است گربه ها هم از افسردگی رنج ببرند؟ برای کسب اطلاعات بیشتر درباره افسردگی در گربه ها، با این مقاله از مجله پت خرید همراه باشید.

 

افسردگی در گربه ها چگونه تعریف می شود؟

مطمئناً این حیوانات می توانند رفتارهای سردی از خود نشان دهند ، اما اجماع عمومی دامپزشکان این است که آنها دقیقا همان احساسات عاطفی مرتبط با افسردگی بالینی انسانها را تجربه نمی کنند.

دکتر لین هندریکس ، صاحب دامپزشکی در دیویس ، کالیفرنیا و متخصص مراقبت تسکینی می گوید: “به طور کلی ، این بیماری در انسان یک بیماری چند فاکتوری است.” مشکلات روحی به دلیل عدم تعادل شیمیایی در مغز ممکن است دوره ای باشند که اغلب ناشی از وضعیت استرس زا می باشد.

معیارهای تشخیصی در دسترس دامپزشکان نیست. از آنجا که ما نمی توانیم دقیقاً از این حیوانات بپرسیم که چه احساسی دارند ، یا اینکه ناراحت هستند یا عصبانی هستند و یا مضطرب، باید به سرنخ هایی که آنها از طریق رفتار و فعالیت های روزانه خود به ما می دهند اعتماد کنیم و ارزیابی های خود را بر اساس آن انجام دهیم.

هندریکس می گوید: “علائم بالینی که می بینیم، شامل کاهش اشتها ، رفتارهای اجتنابی ، کم تحرکی و رفتارهای غیرطبیعی مانند دندانها را با خشم به هم فشردن می باشد.” بعضی از این حیوانات ممکن است تغییراتی در استفاده از جعبه بسترشان نشان دهند در حالی که در برخی دیگر الگوهای اختلال در خواب مشاهده می شود.

 جالب است بدانید: گرفتن درجه حرارت گربه و روش‌های اندازه‌گیری تب در گربه ها

سایر علل و علائم بیماری افسرده شدن در گربه

متأسفانه، این علائم با تنوع زیادی در این حیوانات مشاهده می شود ، بنابراین رسیدن به ریشه مشکل معمولاً شامل مراجعه به دامپزشک برای رد سایر مشکلات است. مشکلات پزشکی مانند بیماری های کلیوی یا سرطان دستگاه گوارش نیز می تواند باعث تهوع و کاهش اشتها شود.

 طبق تجربه هندریکس، بسیاری از دارندگان حیوانات اهلی که با گربه ها به طور مرتب سر و کار دارند، نگران این هستند که حیوان خانگی آنها بی حوصلگی را تجربه می کند و ناراحتی خود را از بیماری حیوان خانگی خود ابراز می کنند. در عوض هندریکس دارندگان این حیوان خانگی را ترغیب می کند که بیشتر دلایل پزشکی را در نظر بگیرند. او می گوید ، در صورت وجود بیماری روحی، اغلب این حیوان بیمارگونه رفتار می کند. بیماری روحی آنها باعث می شود احساس بی حوصلگی، حالت تهوع و درد داشته باشد.”

 

هندریکس به عنوان یک دامپزشک مراقبت های تسکین دهنده، قادر به برطرف کردن این علائم خاص است و به این حیوانات کمک می کند تا حتی در پایان روند زندگی، احساس راحتی بیشتری داشته باشند. در بعضی موارد ، صاحبانی که تصمیم به اتانازی حیوان خود داشتند ، پس از شروع درمان مناسب، تصمیم خود را به دلیل بهبود خلق و خوی حیوان خانگی خود به تعویق انداختند. به همین دلیل، وی به افراد توصیه می کند که از حیوانات خانگی که بی حوصله هستند، مراقبت های دامپزشکی کنند. زیرا تشخیص دقیق و درمان به موقع می تواند کیفیت زندگی حیوان را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.

جالب است بدانید: تشخیص و درمان افسردگی در سگ ها

 

فرآیند ارزیابی افسردگی در گربه ها

دامپزشکان، ارزیابی بیماری را با در نظر گرفتن تاریخچه کامل علائم و انجام معاینات کامل جسمی آغاز می کنند.

دکتر هندریکس گفت: آزمایش خون، عکس برداری از قفسه سینه و سونوگرافی شکمی ممکن است توسط دامپزشک پیشنهاد شود. این تست های پایه ای معمولاً مبنای بررسی کلی عملکرد و اندام های یک حیوان خانگی می باشد. بسته به نتایج، آزمایش های دیگری نیز ممکن است توصیه شود.

 

دکتر هندریکس می گوید: “ممکن است نیاز به گرفتن نمونه از مایع نخاعی و انجام ام-آر-آی باشد”. عفونت ها ، تومورها و بیماری های التهابی سیستم عصبی می تواند منجر به تغییرات رفتاری چشمگیری در این حیوانات شوند. تمایز تغییرات ناشی از استرس و اضطراب ، با شرایط پزشکی بسیار دشوار است. بنابراین اغلب برای تشخیص درست بیماری در این حیوانات، از فرایند خذفی استفاده می شود.

 

اگر گربه شما از سلامتی جسمی برخوردار باشد، دامپزشک به جستجوی عوامل استرس زای خارجی می پردازد. دکتر هندریکس می گوید: “گاهی اوقات ، عوامل استرس زا می توانند علائمی مشابه وجود بیماریهای روحی ایجاد کنند.”

 

اگرچه این حیوانات مستقل و مقاوم هستند اما به دلیل تغییر در روال زندگی ، احساس تهدید و اضافه شدن یا از بین رفتن اعضای خانواده می توانند از اضطراب رنج ببرند. اضطراب در حقیقت یکی از عمده ترین شرایط رفتاری است که توسط دامپزشکان مشاهده می شود. استرس مزمن می تواند بر سلامت عاطفی و حتی جسمی حیوان خانگی تأثیر بگذارد. ریزش مو ، پرخاشگری و یا تغییر در استفاده از جعبه بستر اغلب به اضطراب تفسیر می شود.

 بیشتر بدانید: نشانه های استرس در گربه و روش مقابله با آن

 

به جای درمان افسردگی ، استرس حیوان خود را درمان کنید

اگر یک عامل استرس زا شناسایی و از بین برود ، اغلب علائم دیگر بهبود خواهند یافت یا برطرف می شوند. یک دامپزشک یا مربی که در رفتار این حیوانات با تجربه است، می تواند با توصیه هایی برای ایجاد یک محیط خانگی امن به یک حیوان خانگی مضطرب کمک کند. به عنوان مثال، حیوان ممکن است احساس کند در معرض خطر قرار دارد. ولی جایی برای مخفی شدن ندارد. پس ممکن است به فضاهای عمودی در خانه پناه ببرد.  بنابراین او احساس کنترل بیشتری بر محیط اطراف خود می کند.

 

رقابت در خانواده های دارای چند گربه نیز می تواند باعث افسردگی در گربه ها شود. بسته به شرایط ، ممکن است صاحبان نیاز به افزودن منابعی همچون ظرفهای خاک اضافی و کاسه آب بیشتر برای این حیوانات داشته باشند.

 

بعنوان یکی دیگر از بهبودهای محیطی، بعضی از این حیوانات به محصولات آرامبخش مانند پخش کننده های فرمون پاسخ می دهند که می تواند اثر آرامش بخش برای این حیوانات داشته باشد.

 بیشتر بدانید: افسردگی فصلی حیوانات خانگی و روش درمان آن

استفاده از دارو برای درمان استرس

برای موارد شدیدتر بیماری، دامپزشکان می توانند داروی ضد اضطراب تجویز کنند. مصرف داروی ضد اضطراب در برخی از این حیوانات کمک کننده است. داروهایی مانند ترازودون ، گاباپنتن ، آلپرازولام و میدازولام تنها برخی از گزینه هایی هستند که بسته به وضعیت حیوان ممکن است توسط دامپزشک تجویز شوند. صرف نظر از علت بیماری، تشخیص زود هنگام بیماریهای روحی توسط دامپزشک، می تواند به تسریع بهبود حیوان کمک کند.

منبع: PETMD

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ک. فتاحیان
ک. فتاحیان
2 سال قبل

سلام.
مقاله خیلی جالبی بود ، واقعا لذت بردم ، کاربردی ، علمی و کامل اما ای کاش بشر به دلیل خودخواهی ، منافع مالی و توهم اشرف مخلوقات بودن چیزی به نام حیوان خانگی اختراع نمی کرد تا پیامد و عواقبش برای حیوانات ، محروم شدن از حق و حقوق طبیعی خودش یعنی آزاد زندگی کردن بدون کنترل و دستکاری توسط آدمها نمی شد

1
1
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x