اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳
سگ کوچک دارای افسردگی فصلی

افسردگی فصلی حیوانات خانگی و روش درمان آن

هر ساله تقریباً نیم میلیون نفر آمریکایی به افسردگی فصلی مبتلا می شوند. این بیماری به عنوان اختلال عاطفی فصلی (SAD) شناخته می شود. ممکن است شما با این نوع افسردگی که الگوی فصلی دارد، آشنا باشید اما ندانید که این بیماری، در حیوانات نیز مشاهده می شود! پس آیا این چیزی است که شما به عنوان دارنده یک حیوان خانگی باید نگران آن باشید؟ آیا سگها و گربه ها می توانند به این بیماری روحی مبتلا شوند؟

اگر به نظر نمی رسد که سگ یا گربه شما از آمدن زمستان خوشحال باشد، این می تواند به دلیل اختلال عاطفی فصلی در او باشد. این بیماری در واقع بسیار رایج است. به گفته دکتر آلبرت آن، دامپزشک و مراقب بهداشتی ارشد حیوانات اهلی در نیوجرسی، حدود یک سوم از دارندگان سگ گزارش داده اند که در طول زمستان، تغییراتی در وضعیت روانی و افت انرژی سگ خود مشاهده می کنند.

دکتر آن می گوید: با توجه به وجود حدود ۹۰ میلیون سگ در ایالات متحده، در کل حدود ۳۰ میلیون از آنها دچار این مشکل می شوند.

اما وحشت نکنید! ما در اینجا، هر آنچه لازم است که شما در این مورد بدانید (از جمله علائم بیماری، زمان مراجعه به دامپزشک و گزینه های درمانی) را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

سگ دارای افسردگی فصلی

اختلال عاطفی در حیوانات خانگی نوعی افسردگی است که با تغییر فصول ارتباط دارد.

SAD چیست و علل ابتلا به آن کدام است؟

دکتر کانداس نولی، مشاور بهداشت روان در براندون، فلوریدا می گوید: در انسان ها، اختلال عاطفی نوعی افسردگی است که با تغییر فصول ارتباط دارد. این بیماری اغلب در زمستان اتفاق می افتد اما در موارد نادر، می تواند در بهار یا تابستان هم اتفاق بیفتد.

 

اگرچه علل وقوع آن ممکن است متفاوت باشد و غالباً ناشناخته است، اما گاهی اوقات می تواند به دلیل تغییر در میزان تابش نور خورشید، تغییر در الگوی خواب و تغییر سطح ملاتونین (ماده شیمیایی موثر برای خواب که می تواند با تغییرات میزان تابش نور خورشید، تغییر کند)، ایجاد شود.

 

طبق گفته متخصصان دامپزشکی در کلینیک کلیو لند، درمان های SAD در انسان می تواند شامل استفاده از چراغ های ویژه برای مقابله با کاهش نور خورشید، مصرف دارو و یا درمان رفتاری شناختی (یک نوع متداول گفتاردرمانی) باشد.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: تشخیص و درمان افسردگی در سگ ها

 

علائم ابتلا به افسردگی فصلی حیوانات خانگی

در حالی که تحقیقات زیادی در مورد افسردگی فصلی حیوانات خانگی در دسترس نیست، اما متخصصان و صاحبان حیوانات خانگی فکر می کنند دوستان پشمالوی ما می توانند تحت تأثیر عوامل فوق قرار گیرند.

 

به عنوان مثال، اگر متوجه شدید که توله سگ شما به محض شروع زمستان تنبل و خواب آلوده به نظر می رسد، این ممکن است به دلیل تغییر سطح ملاتونین و ابتلا به SAD باشد.

 

دکتر آن توضیح می دهد: “تغییرات رفتاری در سگ ها طی ماه های زمستان می تواند به دلیل تغییر میزان ملاتونین باشد. ملاتونین در اثر کوتاه تر بودن طول روز، سطح آن افزایش می یابد.”

 

شایع ترین علائم SAD در این جانداران عبارتند از:

  • انرژی کمتر و بی حالی بیشتر
  • تغییر در میزان اشتها و رفتار. مانند: از دست دادن اشتها ، تمیز کردن بیش از حد خود یا ایجاد صدای زیاد
  • افزایش قابل توجه در ساعات خواب بودن آنها

 

دکتر آن اضافه می کند: “کاهش انرژی و بی تحرکی نیز منجر به افزایش وزن حیوان طی زمستان می شود.” افزایش وزن می تواند مجموعه ای از تبعات را برای سلامتی ایجاد کند. پس بهتر است این مشکل بالقوه را در نطفه خفه کنید!

 

جالب است بدانید: پرخاشگری گربه ، دلایل پرخاش گربه و راهکارهای درمان سو رفتار آنها

 

در صورت بروز افسردگی فصلی حیوانات خانگی، چه موقع باید با دامپزشک تماس گرفت؟

هر زمان که نگران تغییرات رفتاری حیوان خود هستید، می توانید با دامپزشک تماس بگیرید. تغییرات ذکر شده در بالا می تواند ناشی از عوامل متعددی باشد. ولی شما برای اطمینان از جدی نبودن مشکل، باید آن را به طور کامل بررسی کنید.

 

به گفته دکتر آن ، تشخیص SAD در حیوانات اهلی می تواند یک چالش باشد. به هر حال، سگها و گربه های ما نمی توانند صحبت کنند و احساسات خود را مانند ما بیان کنند. اما وحشت نکنید. دامپزشک مربوطه به نگرانی های شما گوش می دهد و دوست پشمالوی شما را ارزیابی می کند. بعد در صورت لزوم پروتکل های درمانی را برای او پیشنهاد می کند.

 

دکتر آن می گوید: “خواه مشکل SAD باشد یا خیر، باید به تغییرات روحی-رفتاری به طور جدی توجه کرد.”

 

درمان های SAD در حیوانات خانگی

این بیماری در انسان می تواند با مصرف دارو درمان شود. اما درمان SAD در حیوان شما معمولاً فقط به تغییر سبک زندگی و مصرف مکمل ها مربوط است.

دکتر آن چند پیشنهاد دارد که می تواند تفاوت زیادی در احساسات این دوستان شما ایجاد کند:

 

  • خانه خود را کاملاً روشن نگه دارید. پرده ها را کنار بزنید تا نور خورشید وارد منزل شما شود. در اتاق هایی که حیوان شما اغلب در آنجا پرسه می زند، چراغ روشن کند.

 

  • وقت بیشتری را در خارج از خانه سپری کنید. حتی اگر هوا سرد است، سعی کنید سگ یا گربه خود را به فضای باز ببرید. دکتر آن می گوید تغییر مناظر اطراف، تنفس هوای تازه ، قرار گرفتن در نور طبیعی و انجام فعالیت های فیزیکی، یک داروی عالی برای سگ یا گربه می باشد. شما می توانید در زمستان، برای گرم نگه داشتن آنها یک ژاکت به آنها بپوشانید. سپس آنها را بیرون ببرید.

 

  • با تأیید دامپزشک خود، یک مکمل خوراکی را امتحان کنید. دکتر آن یک مکمل امگا ۳ یا روغن ماهی را پیشنهاد می کند. این مکمل که می تواند به بهبود عملکرد شناختی حیوان نیز کمک کند. داشتن یک روده سالم اغلب به معنای بهبود رفتار و سلامتی است. بنابراین مصرف یک ماده پروبیوتیک نیز می تواند مفید باشد.

 

دکتر آن توصیه می کند که در صورت کاهش سطح فعالیت عضله سگ، یک مکمل عضله که حاوی فورتروتپین و یک ترکیب طبیعی ساخته شده از زرده تخم مرغ می باشد، می تواند برای حیوان شما مفید باشد.

جالب است بدانید: سگ ترسو و نحوه برخورد کردن و درمان ترس سگ

گربه دارای افسردگی فصلی

برای جلوگیری از افسردگی فصلی حیوانات خانگی، می توانید یک فیلم مناسب برای سگ یا گربه خود پخش کنید.

نقش ما در افسردگی فصلی حیوانات خانگی

دکتر آن می گوید: علاوه بر موارد بالا، صرف زمان مفید با حیوان می تواند روحیه او را حفظ کند و به کاهش افسردگی فصلی او کمک کند.

در اینجا چند روش عالی برای گذراندن یک روز سرد زمستانی با حیوان خانگی در خانه ارائه شده است:

 

  • با سگ یا گربه خود در خانه بازی کنید.
  • یک فیلم مناسب برای سگ یا گربه خود پخش کنید.
  • برای گربه یا سگ خود، غذاهای جالب بپزید.
  • آخر هفته ها، یک زندگی غیردیجیتال را برنامه ریزی کنید. هنگامی که از تکنولوژی جدا می شوید، در نهایت وقت بیشتری دارید که با گربه یا سگ خود سپری کنید.

وقتی سگ یا گربه شما مثل همیشه رفتار نمی کند، این موضوع می تواند برای شما نگران کننده باشد. اما با انجام برخی اقدامات پیشگیرانه در خانه می توان روحیه او را تقویت کرد. پس قبل از اینکه روزها حتی از این هم کوتاهتر شوند، وقت بیشتری را با او بگذرانید.

 

منبع: PETMD

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x