مرداد ۶, ۱۴۰۳
تصویر خرگوش خاکستری روی پتوی سبز

طول عمر خرگوش ها چقدر است؟ نکات مهم برای افزایش عمر خرگوش های خانگی

خرگوش ها چقدر عمر می کنند؟

همه ما دوست داریم که حیوان خانگی مان زندگی طولانی و سالمی را پشت سر بگذارد. در حال حاضر، دانستن طول عمر گربه ها و سگ ها، دانش نسبتاً متداولی است. اما بدست آوردن اطلاعات در مورد طول عمر خرگوش ها کمی سخت تر است. پس این سوال در ذهن ما شکل می گیرد که خرگوش به طور متوسط چند سال عمر می کنند؟ و یا اینکه چه عواملی موجب افزایش عمر خرگوش ها می شود تا بتوانید سال های بیشتر در کنار دوست بامزه خود سپری کنید.

اگر شما سالها با یک خرگوش به عنوان حیوان خانگی، دوست بوده اید یا صرفاً قصد دارید در آینده یکی از آنها را نگه دارید، این مقاله از مجله پت خرید را مطالعه کنید تا دریابید که این حیوانات عموماً چگونه زندگی می کنند و نکاتی را در مورد سالم نگه داشتن او در طول زندگی اش بیاموزید.

اگر خرگوش دارید لازم است این مطلب را بدانید: نگهداری از خرگوش؛ راهنمای کامل مراقبت از خرگوش

 

متوسط طول عمر خرگوش

برخلاف گونه های وحشی خرگوش که ممکن است فقط چند سال زندگی کنند و طول عمر کوتاهی دارند، انواع خرگوش خانگی معمولاً بین هشت تا دوازده سال زندگی می کنند. زیرا آنها با بیماری، گرسنگی و شکارچیان سر و کار ندارند.

اگرچه انواع مختلفی از نژادهای خرگوش وجود دارد و تخمین سن آنها کار ساده ای نیست. تعیین اینکه آیا نژادهای خاص خرگوش بیشتر از سایرین زندگی می کنند، کار دشواری است.

در کل به لطف دامپزشکان متخصص و آموزش دیده و آگاهی بهتر از نحوه زندگی و تغذیه خرگوش، این جانداران طول زندگی بیشتری در این روزها دارند.

حدود ۳۵ سال پیش، تصور می شد که این جانوران ممکن است فقط سه تا پنج سال عمر کنند. اما امروزه دیده می‌شود که صاحبان این حیوانات خانگی، شروع به تغذیه بهتر و مراقبت بیشتر در داخل خانه می‌کنند. این امر سبب می شود که خرگوش خانگی در برابر آب و هوا و شکارچیان، بهتر محافظت شوند و این امر برای ادامه زندگی به آنها کمک کند تا افزایش عمر بیشتر داشته باشند.

 

چگونه می توان طول عمر خرگوش را افزایش داد؟

نگهداری از خرگوشها به اندازه ای که بنظر می رسد، راحت و بی دردسر نیست. این کوچولوهای دوست داشتنی به نگهداری و مراقبتهای ویژه ای نیاز دارند. طول عمر خرگوشها بستگی به این دارد که صاحبش چقدر از آنها مراقبت می کند. بسیاری از نکاتی که برای کمک به این حیوانات جهت زندگی طولانی وجود دارد، در چهار بخش مهم قرار می گیرد:

 

غذا مناسب خرگوش برای افزایش عمر

تغذیه مناسب خرگوش و دادن غذای خرگوش با کیفیت به او منجر به سلامتی این جیوان می شود. اکثر رژیم های غذایی برای خرگوش ها باید پر یونجه باشد. آنها به یک رژیم غذایی پر فیبر و پر از سبزیجات تازه مانند کاهو و کلم نیاز دارند. نعنا یا یک تکه هویج یا میوه های مناسب، به عنوان یک وعده غذایی توصیه می شود. این مواد غذایی نه تنها به سلامت خرگوش شما کمک می کند بلکه موجب افزایش طول عمر آن نیز می شود.

شاید برایتان جالب باشد: نکانی جالب در مورد خرگوش ها

 

خانه مناسب برای خرگوش

یک اتاق یا یک خانه بزرگ برای این حیوان ضروری است زیرا جنب و چوش باعث افزایش عمر خرگوش ها می شود. این جانوران باید زمان زیادی را برای فعالیت در خارج از خانه بگذرانند. حدود سه یا چهار ساعت در روز. قبل از اینکه اجازه دهید حیوان خانگی شما آزادانه در خانه بچرخد، تمام سیم ها را بپوشانید، کتاب ها را از قفسه های پایین، به قفسه های بالا منتقل کنید و اطمینان حاصل کنید که آنها به هیچ مبلمان خاصی دسترسی ندارند.

مطمئن شوید که حیوان شما نمی تواند به پله ها یا مکان های مرتفع دسترسی پیدا کند. زیرا می تواند از آنجا پرش کند و به خود آسیب بزند. نگه داشتن او در داخل منزل نیز مهم است. زیرا درست است که گونه های وحشی این جانور در خارج از منزل زندگی می کنند، ولی معمولاً سالهای کمتری نسبت به انواع اهلی عمر می کنند. نگه داشتن خرگوش در خارج از منزل به دلیل شرایط آب و هوایی و تهدید حیوانات شکارچی ایده آل نیست. ممکن است خطرات ناشی از محیط بیرون طول عمر خرگوش را کاهش بدهد.

اگر خرگوش شما خراب کار است مطالعه مطلب بد رفتاری و خرابکاری خرگوش ها برای کنترل رفتارهای او به شما کمک می کند.

 

مراقبتهای دامپزشکی از خرگوش

اگر به دنبال افزایش عمر خرگوش خود هستید به شدت توصیه می شود که حتی در صورت عدم وجود مشکلات سلامتی و بهداشتی، خرگوش خود را در دوره های منظم، جهت معاینات دوره ای نزد دامپزشک متبحر ببرید. ویزیت های مکرر دامپزشکی به ویژه برای حیوانات مسن تر از اهمیت بالایی برخوردار است. چون آنها می توانند در مدت زمان کوتاهی، تغییرات سریعی را در سلامت خود تجربه کنند.

دلیلی که امروزه خرگوش ها زندگی طولانی تری نسبت به همنوعان گذشته خود دارند، این است که دامپزشکان در مورد آنها بیشتر می دانند. بسیاری از آنها آموزش های ویژه ای برای مراقبت از این خرگوش ها گذرانده اند.

 

اسباب بازی ها و محرکهای ذهنی برای خرگوش

فعالیت ذهنی و بدنی از عوامل موثر در افزایش طول عمر خرگوش شما خواهد بود. خرگوش های تنوع طلب، به سرعت از اسباب بازی های خود خسته می شوند. اگر آنها از نظر ذهنی تحریک نشوند، باید انتظار داشته باشید که آنها را در حال ایجاد سوراخ در فرش یا جویدن تخته های موجود در منزلتان پیدا کنید.

اسباب بازی های مخصوص خرگوش جدید به دوست پر جنب و جوش خود بدهید تا هر زمان کشف جدیدی انجام دهند. لازم نیست اسباب بازی های گران قیمت برای خرگوش تهیه کنید. لوله مقوایی وسط کاغذ توالت پر از یونجه می تواند برای یک او سرگرمی بی پایان به ارمغان آورد.

 

سخن پایانی

در این مطلب از مجله پت خرید به این پرداختیم که خرگوش ها چند سال عمر میکنند و نکاتی در مورد افزایش عمر خرگوش های خانگی را بیان کردیم. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد و چنانچه نظر یا پیشنهادی دارید در بخش کامنت ها با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
4.3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x