فروردین ۲۸, ۱۴۰۳
همستر نارنجی در حال نگاه کردن به روبرو

چگونه همستر گمشده را پیدا کنیم؟

همستر من از قفس خود فرار کرده است. من می توانم صدای حرکت او را بشنوم. اما نگران این هستم که مبادا حیوان کوچولوی من گم شود. بهترین روش برای پیدا کردن همستر گم شده چیست؟چگونه همستر گمشده را پیدا کنیم؟ آیا همستر به طور طبیعی، شب هنگام به قفس خود بازمی گردد و از مخفی گاه خود بیرون می آید؟ یا باید برای پیدا کردنش از روش‌های خاصی استفاده کرد؟ آیا همستر ها می توانند به تنهایی در طبیعت زندگی کنند؟

متأسفانه این وضعیت، به همان اندازه که معمول است ترسناک و ناامیدکننده هم هست. همسترها خیلی راحت سرگردان می شوند و راه خود را گم می کنند. آنها به ندرت بدون راهنمایی به قفس های خود برمی گردند. اما نباید دلسرد شد. طی سال‌های گذشته ما داستان هایی را از مفقود شدن همسترهایی شنیده ایم که به مدت دو هفته، گرسنه و آشفته گم شده بودند. ولی مجددا نزد صاحب خود برگشته اند. شما با استفاده از برخی روش‌ها، می توانید حیوان خانگی مخفی خود را صحیح و سالم به قفسش برگردانید. اگر همستر خود را گم کرده اید و علاقمند به استفاده از روش‌های پیشنهادی ما برای پیدا کردن او هستید، با این مقاله از مجله پت خرید همراه باشید.

دلیل گم شدن همسترها چیست؟

این یک معمای بی پاسخ است که چرا همسترها به این راحتی گم می شوند. زیرا آنها هم مانند سایر جوندگان، بسیاری از توانایی های ذهنی اصلی مانند توانایی دنبال کردن بو با دقت بسیار زیاد را دارند. اما به هر حال موش ها به اقامت در یک منطقه کاملاً محدود مشهور هستند. اما وقتی این حیوانات کمی از محیطی که به آن آشنا هستند، دور می شوند، ناگزیر حواسشان پرت می شود و گیج و سرگردان می شوند.

همستر گم شده سر خود را از مخفیگاهش بیرون آورده است.

همسترها گاهی در مسیر یابی، حواسشان پرت می شود و گیج و سرگردان می شوند.

 

روش “سطل” برای پیدا کردن همستر گم شده

خوشبختانه، شامه تیز یک همستر بهترین وسیله برای جذب کردن او است. معمول ترین روش برای انجام این کار به “روش سطل” معروف است. مدل‌های بی شماری از این روش وجود دارد. اما با استفاده از یک مدل ابتدایی، می توانید روند کار را با ساده ترین ابزار موجود دنبال کنید. این تکنیک به شرح زیر عمل می کند.

یک سطل یا یک ظرف عمیق تهیه کنید که حیوان نتواند از داخل آن فرار کند. (خیلی عمیق نباشد، دلیلش را بعدا خواهید فهمید. فقط این ظرف باید به اندازه ای عمیق باشد که حیوان نتواند از آن خارج شود). انواع غذاهای مورد علاقه همستر را ته ظرف قرار دهید. چند کتاب را هم مانند راه پله، کنار سطل روی هم قرار دهید. خوراکی هایی مانند چند کشمش یا تخمه آفتابگردان را نیز روی “پله ها” قرار دهید. این حیوان کوچولو باید از کتاب ها بالا برود و سپس در سطل بیفتد (به همین دلیل نباید سطل خیلی عمیق باشد. چون ممکن است زمانی که حیوان داخل آن می افتد، آسیب ببیند.). بیشتر همسترها غریزه جستجوی غذا در شب را دنبال می کنند. پس شما شب هنگام با موفقیت روبرو خواهید شد). در صورت امکان چند تا از این سطل ها را در جاهای مختلف خانه قرار دهید.

استفاده از کیسه های پلاستیکی برای پیدا کردن همستر گمشده

روش های مرتبط دیگری هم وجود دارند که بسیار آسان هستند. البته زمان بسیار مهم است. بنابراین ترکیب این روش ها و هر کاری که با انجام آن بتوانید پاسخ مناسبی دریافت کنید و حیوان خانگی خود را پیدا کنید، روش درستی است. در روش دیگر، از کیسه های پلاستیکی استفاده می شود. این کیسه ها را در مناطق مختلف و استراتژیک خانه قرار دهید. در داخل آنها مقداری میوه، آجیل، تخمه آفتابگردان یا خوراکی های معطر دیگری قرار دهید (یک ظرف آب کوچک هم در داخل کیسه قرار دهید چون همستر تشنه را به خود جذب می کند).

همانگونه که گفته شد، این حیوانات به طور غریزی در طول شب به دنبال غذا می گردند. پس از غروب حواستان به صدای خش خش و چروک شدن کیسه ها باشد. البته این روش، روش خیلی خوبی برای گرفتن این حیوان خانگی نیست. اما به شما اطمینان می دهد که حیوان هنوز در همان اطراف است و حداقل مقداری مواد مغذی و آب مصرف می کند. صبح که از خواب بیدار شدید، ممکن است فقط فضله و پوسته خوراکی ها را مشاهده کنید. اما از آنجا که این حیوانات دارای الگوهای رفتاری منظم هستند، ممکن است بتوانید رفتار همستر مخفی را در شب های آینده پیش بینی کنید. این موضوع به شما کمک می کند شب بعد که حیوان خانگیتان برای صرف شام از پناهگاه خود بیرون آمد، او را پیدا کنید.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: همستر ها چه مدت عمر میکنند

همستر بر روی ظرف پر از آجیل

این حیوانات به طور غریزی در طول شب به دنبال غذا می گردند. پس برایشان غذا نهیه کنید.

ترفند موثر نر و ماده

پیدا کردن همستر گم شده نر

در اینجا ترفند دیگری به شما ارائه می کنیم که بسیار موثر است. به خصوص اگر همستر مخفی، نر باشد. اگر یک حیوان ماده در خانه دارید یا اگر کسی را می شناسید که مادهء این حیوان را نگه می دارد، مقداری از موارد موجود در لانه حیوان را از او بگیرید. مثلا وسایل خواب حیوان ماده، پارچه یا هر چیز دیگری که رایحه حیوان ماده را در خود دارد، حیوان نر را به سمت خود خواهد کشید. این شیء یک محرک غریزی قدرتمند است. علاوه بر وسایل خواب، مقداری خاک که حیوان ماده در آن ادرار کرده است نیز می تواند در کنار روش سطل یا کیسه، به یافتن حیوان مخفی شده کمک کند. وقتی شما یک حیوان نر گمشده دارید، رایحه حیوان ماده می تواند همچون آهنربا و به عنوان طعمه ای برای به دام انداختن او عمل کند!

پیشنهاد مطالعه: روش حمام کردن همستر ؛ چگونه همستر را بشوییم

پیدا کردن همستر گم شده ماده

این روش به صورت برعکس هم می تواند به بازگشت یک حیوان ماده گمشده کمک کند. هرگز نمی توان کنجکاوی طبیعی حیوانات را نادیده گرفت. رایحه جنس مخالف، برای این حیوانات بسیار تحریک کننده است و آنها را از مخفی گاهشان بیرون می کشد. این حقیقت ممکن است به این دلیل باشد که این حیوانات در مورد وجود شکارچیان در محیط های نا آشنا مضطرب می باشند، اما اگر آنها بوی جنس مخالف خود را حس کنند، احساس می کنند که احتمال خطر کمتر است و ممکن است با آرامش خیال بیشتری از مخفی گاه خود خارج شوند.

موارد احتیاطی و امن کردن قفس حیوان

هنگامی که همستر شما پیدا شد و وضعیت اضطراری سپری شد، لازم است که به بررسی و ایمن سازی قفس یا لانه او بپردازید. قفس همستر به شکل ها و اندازه های مختلفی موجود هستند. بنابراین هیچ روش واحدی برای ایمن سازی آنها وجود ندارد. برای بسته بودن در قفس، به یک قفل معمولی اعتماد نکنید. بلکه یک گیره یا قفل فوق العاده محکم که در اکثر فروشگاه ها پیدا می شوند، تهیه کنید و به درب قفس اضافه کنید تا در قفس محکم بسته شود. این حیوانات می توانند یک درب کشویی را به راحتی و فقط به کمک بینی خود باز کنند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: حقایق و باورهای غلط راجع به گربه ها

نکات پایانی

قبل از شروع به بازی کردن با آنها در فضای خانه، اطمینان حاصل کنید که به سوراخ و سنبه های اطراف، مثلا به فضای پشت یخچال، به راحتی دسترسی دارید. پس در صورتی که حیوان خانگی شما در فضاهای اطراف قایم شد، می توانید به آسانی او را بگیرید. همیشه به یاد داشته باشید که اگرچه این حیوانات هنگام حرکت کردن در فضای قفس، کند و آهسته به نظر می رسند، اما در هر زمان که یک محرک آنها را تحریک کند، می توانند موتور توربوی خود را روشن کرده و با سرعت بالا حرکت کنند.

اگر علی رغم همه مراقبتها، بدترین حالت اتفاق افتاد و همستر شما گم شد، چند نکته مهم را رعایت کنید. مثلا از روشن کردن ماشین ظرفشویی خودداری کنید یا قبل از نشستن روی صندلی یا مبل، لای بالشتکهای آنها را بررسی کنید. سیم های برقی را هم که ممکن است توسط این حیوان جویده یا لمس شود، از پریز برق بکشید.

منبع: PETMD

پت خرید را دنبال کنید :‌
4 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x