فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
همستر آماده برای حمام کردن

روش حمام کردن همستر ؛ چگونه همستر را بشوییم؟

مه ما می دانیم که یک سگ یا یک گربه گاهاً به حمام کردن احتیاج دارد. اما دیگر حیوانات خانگی کوچکتر چه؟ این حیوانات کوچولو به اندازه حیوانات بزرگتر کثیف نمی شوند. ولی ممکن است همستر دوست داشتنی شما هم گاهی کمی کثیف و ژولیده شود و نیاز به حمام کردن داشته باشد. اما نیازهای آراستگی و نظافتی همستر نسبت به سایر حیوانات خانگی بزرگتر کمی متفاوت است. جزئیات مربوط به اینکه آیا شما باید همستر خود را حمام کنید و نحوه تمیز کردن او بدون نیاز به آب! را در این مطلب از مجله پت خرید خواهید خواند.

آیا می توان همستر را حمام کرد؟

بله. شما می توانید همستر کوچولوی خود را بشویید. اما حتی الامکان نباید این کار را انجام دهید، مگر در شرایط خاص. دکتر فرانکین راتنر در این باره می گوید: واقعاً نیازی به شستن همستر نیست. یا حداقل شستشو با آب لازم نیست. استحمام این حیوان کوچولو با آب فقط در شرایط اضطراری لازم است.

دکتر لورن پل نی می گوید که همسترها هیچ علاقه ای به آب ندارند و دوست هم ندارند که شنا یاد بگیرند. بنابراین در زمان محاصره شدن با آب یا مواد مرطوب، این حیوانات آزرده شده و آماده گاز گرفتن می شوند.

همستر حمام شده در دست صاحبش

همسترها فقط در شرایط خاص نیاز به حمام کردن دارند.

بوی خاص بدن همسترها

برخی از دارندگان همستر احساس می کنند که حیوان خانگی آنها به حمام احتیاج دارد. زیرا بدن او بوی بدی می دهد. دکتر راتنر می گوید: “همسترهای ریز جثه، دارای غددی هستند که بو پراکنده می کنند. اما بوی طبیعی این غدد شدید و آزار دهنده نیست. بنابراین استشمام یک بوی مشخص ممکن است به دلیل وجود بیماری هایی مانند تومور یا عفونت باشد و باید توسط دامپزشک بررسی شود.”

راتنر در ادامه شرح داد که بوی تند می تواند به دلیل زیستگاه کثیف همستر هم باشد. ملافه های مرطوب یا کثیف باید فورا از قفس این حیوان برداشته و شسته شوند. به طور کلی ملافه های همستر باید هفته ای یک بار عوض شوند. همچنین استفاده از پوشال بستر مناسب همستر کمک می کند محیط زندگی اش دیرتر کثیف شود. یکی دیگر از بیماری های بد بو در همستر، اسهال است که در مواردی می تواند کشنده باشد و باید سریعاً درمان شود. استفاده از توالت همستر نیز کمک می کند آلودگی در محیط زندگی اش پخش نشود.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: همستر ها چه مدت عمر می کنند

نحوه شستن و تمیز کردن همستر

همسترها با نظافت کردن خود تمیز می مانند و نیازی به شستن با آب و حمام ندارند اما از آنجا که کف قفس آنها با کاغذهای خرد شده و مواردی شبیه به این یا ملافه ها پوشیده می شود، هر از گاهی ممکن است ذرات کثیف یا مدفوع روی پوست و لای موهای آنها گیر کند. در این موارد تنها کافی است بخشی که بدن همستر که نمی تواند ببیند را تمیز کنید.

راتنر توصیه می کند که همستر خود را با یک پارچه نرم مرطوب با شامپوی حیوانات خانگی و بدون آب پاک کنید. فقط مراقب باشید که شامپو، نزدیک چشم یا دهان این حیوان مالیده نشود. همچنین می توانید از دستمال مرطوب مخصوص حیوانات برای تمیز کردن همستر استفاده کنید.

همستر شسته شده در حمام

همسترها با نظافت کردن خود تمیز می مانند و معمولا نیازی به حمام کردن ندارند.

شستن همستر با آب در مواقع ضروری

صاحبان همسترهایی که می خواهند حیوان خانگی خود را حمام کنند و او را با آب بشویند (به عنوان مثال در زمانی که حیوان خود را به ماده چسبناک یا سمی مالیده است) باید چند اقدام احتیاطی انجام دهند. دکتر راتنر توصیه می کند به جای انداختن همستر در کاسه یا سطل آب، از یک ظرف کم عمق با حداقل مقدار آب لازم استفاده کنید. پس از تمیز شدن همستر حتماً قبل از بازگرداندن حیوان به قفس همستر او را به آرامی با یک حوله نرم خشک کنید.

حمام کردن همستر با شن و ماسه

شن و ماسه می تواند یکی از لوازم بهداشتی مخصوص همستر باشد. زیرا این حیوانات می توانند از حمام شن و ماسه یا خاک برای تمیز کردن خود استفاده کنند که احتمالا مفهوم نا آشنایی برای برخی از دارندگان حیوانات خانگی است. حمام کردن همستر در شن و ماسه یا خاک مخصوص ضروری است. زیرا چرخیدن این موجود دوست داشتنی در شن و ماسه یا خاک باعث جذب روغن و کثیفی از پوست و موهای او می شود و به سلامت او کمک می کند.

حمام همستر با شن و ماسه به او کمک می کند تا خودش را تمیز کند. به نظر می رسد برخی از این همسترها دوست دارند در شن بازی کنند. بنابراین بازی کردن در شن می تواند به یک روش جالب برای سرگرمی و فعالیت و حتی تمیز شدن همستر تبدیل شود. نظافت در شن و ماسه بیشتر از شستشو در آب برای همسترها توصیه می شود. البته حمام شن و ماسه یا خاک گاهی اوقات باعث ایجاد مشکلات تنفسی در برخی از این حیوانات می شود.

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب در مورد حمام کردن و شستن همسترها برایتان مفید بوده باشد. چنانچه شما نیز نظر، پیشنهاد و یا تجربه شخصی در این زمینه دارید خوشحال می شویم در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید

منبع: petmd.com

پت خرید را دنبال کنید :‌
3.3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x