فروردین ۲۹, ۱۴۰۳

رفتارهای خرگوش و راهکار مقابله با بد رفتاری و خرابکاری خرگوش ها

خرگوش ها به عنوان حیوانات اهلی می توانند باعث ایجاد شادی و انرژی دادن به صاحبان خود باشند. اما درک درست تفاوت بین کارهای شیطنت آمیز این حیوان و کارهایی که به قلمروهای خطرناک و مخرب منتهی می شود، بسیار مهم است. خرابکاری خرگوش ها جز رفتارهای خرگوش است که باید بیشتر مراقب آنها باشید. در این مقاله از مجله پت خرید به معرفی رفتارهای خرگوش که ممکن است شبیه خرابکاری و بدرفتاری باشد ولی جز رفتارهای معمول این حیوان است خواهیم پرداخت.

چه رفتار خرابکارانه برای خرگوش عادی است؟

خرگوش ها ذاتاً برخی رفتارهایی را از خود نشان می دهند که مخرب هستند. بنابراین دانستن اینکه چه کارهایی برای خرگوش شما یا خودتان خطرناک است، مهم است.

جویدن اشیاء و ادرار کردن یک عمل عادی توسط این حیوانات است. با این حال این حیوانات بازیگوش، اغلب اجسام نامناسب را می جوند. دکتر دانا کرمپلز، دامپزشک، از گروه زیست شناسی دانشگاه میامی، توضیح می دهد که سر زدن همه اعمال زیر از این حیوان، کاملا عادی تلقی می شود. ولی گاهی از دید صاحبانشان، نامطلوب به نظر می رسد:

  • حفر کردن گودال روی زمین یا سایر سطوح کف (احتمالاً این حیوان انجام حفاری در طبیعت را تقلید می کند).
  • جویدن تخته های پایه مبلمان یا گوشه های دیوار
  • جویدن طنابها و بندهایی که در مسیر رفت و آمد آنها قرار دارند
  • ادرار کردن در گوشه هایی که برای این کار تعیین نشده اند

شاید برایتان جالب باشد:نگهداری از خرگوش؛ راهنمای کامل مراقبت از خرگوش

کی می توانم بگویم خرگوش خرابکار است؟

دکتر کرمپلز می گوید: معمولاً رفتارهای خرگوش مسئله مورد بحثی است. وی گفت: “گاهی اوقات این حیوان یاد می گیرد که یک “عمل معمولی” یک واکنش منفی را ایجاد می کند. به یاد داشته باشد حتی توجه منفی هم از نظر این حیوان، “توجه” به حساب می آید. بنابراین از آن برای جلب توجه استفاده می کند.” وی افزود: ” مورد دیگری که بسیاری از دارندگان این حیوان، نسبت به آن اعتراض دارند، ادرار کردن است.  اما در بیشتر موارد این فقط یک نحوه بیان از طرف خرگوش است که می خواهد به شما بگوید:” من شما را دوست دارم! شما مال من هستید!”. با این حال این کار با توجه به شرایط، می تواند به این معنی هم باشد که:” شما زیردستان من هستید و من برای اثبات جایگاه خود این کار را می کنم.”

به عبارت دیگر، اگر خرگوشی تصمیم بگیرد عکس العمل اعتراض آمیز خود را بعد از سپری کردن یک دوره ناخوشایند به نمایش بگذارد اینگونه کارها را به عنوان اعتراض یا راهی برای ادب کردن شما انجام می دهد. چون  شاید شما اخیراً به منزل جدیدی نقل مکان کرده باشید. یا سعی کرده اید به این حیوان ادرار کردن در محل مشخصی را آموزش دهید. حتی یک حیوان خانگی جدید دیگر آورده اید. شاید هم ازدواج کرده اید و اکنون توجه شما به شریک زندگیتان بیشتر است.

 

خرگوش سفید در قفس مخصوص خرگوش

بعضی از خراب کاری ها برای خرگوش ها جز رفتارهای عادی آنهاست

چه مواردی ممکن است منجر به خرابکاری توسط خرگوش شود؟

یکی از دلایل اصلی رفتار مخرب در خرگوش ها کسالت است. یک خرگوش کسل دنبال کشف گزینه های جدید برای سرگرمی می گردد. روش‌های زیادی برای ترویج اعمال طبیعی مانند در اختیار گذاشتن جعبه های مقوایی تمیز با دو درب بریده شده در طرفین برای جویده شدن و رفتن حیوان به داخل آن، اسباب بازی های مخصوص بدون خطر برای جویدن، لوله های داخل رول های دستمال کاغذی که با یونجه پر شده اند، یا وسایلی از این دست، به مهار خراب کاری‌هایی که از کسالت ناشی می شوند، کمک می کنند.

گذشته از کسالت ، مشکلات مربوط به سلامتی نیز می تواند برخی از عکس العمل های نامطلوب خرگوش را برانگیزد. دکتر کرمپلز گفت: “برای مثال خرگوش هایی که از اختلال در دستگاه ادراری مانند عفونت مثانه، سنگ مثانه  یا ورم مفاصل رنج می برد ممکن است به طور ناگهانی عادت ادرار کردن در محل همیشگی خود را از دست بدهد. چون این موارد، برای او ایجاد درد می نمایند و مانع از پرش او به داخل جعبه می شوند. ” اگر گمان می‌کنید این موارد در مورد حیوان خانگی شما صادق است، او را برای انجام آزمایش نزد دامپزشک ببرید.

بهتر است بدانید: آیا می توان قلاده داشتن را به خرگوش آموزش داد؟

دلیل بدرفتاری خرگوش از عدم آموزش تا استرس

دکتر کرمپلز می گوید: متأسفانه رمزگشایی در اینگونه موارد، کار سختی خواهد بود. وی گفت: “من هرگز ندیده ام که خرگوش مشغول انجام کار مخربی باشد که تحت شرایط مختلف، عادی نامیده نشوند. بنابراین نکته مهم، تشخیص زمینه این واکنش‌ها است.”

اگر فکر می کنید که خرگوش شما با تخریب کردن، مشغول تنبیه یا انتقام از شما است، لحظه ای فکر کنید تا سناریوی فعلی او را متوجه شوید. آیا چیزی در خانه یا محیط زندگی این حیوان تغییر کرده است که می تواند باعث ایجاد استرس و تغییر رفتارهای او شود؟ اگر چنین باشد، این ممکن است دلیل اصلی کارهای خاص او باشد.

پیشنهاد مطالعه: غذای سالم برای خرگوش

جلوگیری از رفتارهای مخرب خرگوش

گذشته از حذف هرگونه عوامل استرس زا که فکر می کنید حیوان خانگی شما را آزار می دهد، (اگر موضوع استرس زا، یک شخص یا یک خانه جدید باشد، انجام این کار سخت است) ، دکتر کرمپلز چند پیشنهاد دیگر دارد. وی می گوید: “من فهمیده ام یک شریک عقیم برای یک خرگوش تنها، جلوی کارهای مخرب ناشی از کسل بودن او را می گیرد. طبق تجربه من ، این حیوانات به صورت جفت، شادتر، سالم تر و دارای برخوردهای شیطنت آمیز کمتری هستند.”

دکتر کرمپلز پیشنهاد می کند: اگر می خواهید حیوان خانگی جدیدی را به خانه خود بیاورید (خواه یک خرگوش باشد یا یک حیوان دیگر) ، دستورالعمل های توصیه شده توسط انجمن خانه خرگوش ها را رعایت کنید. همیشه یک پناهگاه امن برای تنهایی او فراهم کنید. تا هر زمان که او خواست ساکت و آرام باشد و از دوست جدید خود فاصله بگیرد، به آنجا برود.

دکتر کرمپلز ادامه می دهد: به خاطر داشته باشید که همیشه “آموزش” به این حیوان برای جلوگیری از انجام اعمال تخریبی، امکان پذیر نیست. به جای آموزش دادن دوری کردن از بعضی از کارهای مخرب به حیوان خود، باید راهکارهایی را برای انجام آن دسته از کارهای طبیعی او به گونه ای فراهم کنید که موجب خرابکاری در خانه نشوند.”

شاید برایتان حالب باشد: طول عمر خرگوش ها چقدر است؟

این راهکارها، شامل موارد زیر هستند:

  • نظارت بر خرگوش در زمان خارج بودن او از قفس
  • تهیه جعبه ای که کف آن با کاغذ روغنی خرد شده  پوشیده شده باشد و در گوشه و کنارهای آن یونجه نرم قرار داده شده باشد که خرگوش بتواند در آن ادرار کند
  • در اختیار قرار دادن اسباب بازی های کافی و بی خطر برای جویدن در اختیار خرگوش
  • نصب درپوش های محافظ روی کلیه سیمها و کابلها
  • محکم کردن قرنیزهای چوبی ناتمام و تخته های پایه و گوشه های دیوار که خرگوش ها به جویدن آنها علاقه نشان می دهد.

توجه به محیط اطراف و فعالیت های روزانه این حیوان خانگی و صرف کمی وقت برای امن کردن خانه در برابر رفتارهای معمولی این حیوان، می تواند به شما کمک کند تا هم شما و هم حیوان خانگی شما، از زندگی در کنار هم، احساس خوشبختی بیشتری داشته باشید.

پیشنهاد مطالعه: نکات جالب درباره خرگوش ها که حتما متعجب تان خواهد کرد

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب در مورد رفتارهای خرگوش برایتان مفید بوده باشد. سعی شد کارهایی برای جلوگیری از خرابکاری خرگوش ها در این مطلب ارائه شود. چنانچه شما نیز نظر یا پیشنهادی در این مورد دارید در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.

 

پت خرید را دنبال کنید :‌
2.3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x