اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳
یک خرگوش و یک پسر بچه که پیشانی شان را به هم چسبانده اند

نکات نگهداری از خرگوش و راهنمای کامل مراقبت از خرگوش در خانه

خرگوش ها حیوانات خانگی بسیار دوست داشتنی هستند. اما باید بدانیم که برای نگهداری مناسب از خرگوش باید به میزان کافی وقت و انرژی گذاشت. در ضمن مراقبت از خرگوش خانگی نیاز به مسئولیت پذیری بالایی دارد. خرگوش شما از این که کل روز را در قفس بماند خوشحال نخواهد بود. بنابراین اگر علاقه دارید یک خرگوش به خانه بیاورید، لازم است که پیش از اجرایی کردن تصمیم خود، به اندازه کافی تحقیق کنید. 

باید اطمینان حاصل کنید که شما و تمام اعضای خانواده تان آماده هستید تا از این حیوان نگهداری کنید. اگر هم واقعا به این نتیجه رسیده اید که می خواهید نگهداری از خرگوش کوچولویی را به عهده بگیرید، این راهنما به شما کمک می کند تا کار را از نقطه درستی شروع کنید و اصول اولیه این کار را یاد بگیرید. پس با ما در ادامه این مطلب از مجله پت خرید همراه باشید

 

اصول اولیه نگهداری از خرگوش در خانه

اولین چیزی که هر صاحب خرگوش باید بداند این است که برخی افراد می توانند به خرگوش حساسیت داشته باشند. این افراد دچار آبریزش از چشم، بینی یا حتی واکنش های آنافیلاکتیک می شوند. برخی خانواده ها سابقه آلرژی به حیوانات خانگی را دارند. پس لازم است افراد این خانواده، قبل از پذیرش یک خرگوش، در مورد آزمایش آلرژی با پزشک خود مشورت کنند.

با مراقبت و توجه مناسب به تغذیه و محیط زندگی، خرگوش از هشت تا دوازده سال عمر می کند. آنها تحت آموزش درست، می توانند رفتن به دستشویی را یاد بگیرند و با شخصیت و اجتماعی بار بیایند. بسیاری از مردم به این حیوانات خانگی اجازه می دهند که در خانه شان آزادانه پرسه بزنند. ولی نظارت بر رفت و آمد خرگوش از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زیرا جویدن وسایل چوبی، قرنیزها و وسایل پلاستیکی می تواند برای خرگوش منجر به ایجاد مشکلات سلامتی شود. به طور مثال این حیوانات می توانند دچار ناراحتی دستگاه گوارش شده یا مسمومیت با سرب را تجربه کنند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: طول عمر خرگوش ها چقدر است؟

خرگوش سفید روی تخت

مطمئن شوید به خرگوش ها آلرژی ندارید

عقیم کردن خرگوش ها

اگر قصد نگهداری از خرگوش ماده را دارید، می بایست او را در سن شش ماهگی نابارور کنید. زیرا بیش از ۷۰ درصد از ماده خرگوش هایی که عقیم نمی شوند، پس از سه سال به سرطان رحم مبتلا می شوند.

ماده ها برای جلوگیری از ابتلا به سرطان رحم و کاهش پرخاشگری باید عقیم شوند. نرها هم می توانند برای جلوگیری از تولید مثل عقیم شوند. اگر می خواهید بیش از یک خرگوش را در منزل خود نگه دارید، عقیم سازی آنها بسیار ضروری است.

هنگام تصمیم گیری برای آوردن خرگوش دوم به خانه، با یک دامپزشک صحبت کنید. باید بخاطر داشته باشید که نرها و ماده ها ممکن است نسبت به یکدیگر رفتارهای تهاجمی داشته باشند. پس شما باید قبل از آوردن خرگوش دوم به خانه، حتما همه جوانب را به دقت بسنجید.

 

موارد اساسی برای نگهداری از خرگوش 

رژیم غذایی خرگوش

غذای خرگوش ها باید در درجه اول از یونجه و مقدار کمی (حدود دو قاشق غذاخوری در روز) غذاهای آماده گلوله ای شکل خرگوش تشکیل شود.

سبزیجات تازه مکمل مهمی برای رژیم غذایی این حیوانات هستند. پس باید رژیم غذایی آنها شامل سبزیجات با برگ سبز مانند کاهو باشند. سبزیجات تیره تر مانند کلم پیچ یا اسفناج را در رژیم غذایی این حیوانات محدود کنید. زیرا این مواد حاوی مقدار زیادی کلسیم و اکسیلات هستند و ممکن است باعث تشکیل سنگ در مثانه حیوان شوند.

از دادن میوه زیاد و سایر غذاهای حاوی قند به خرگوش خودداری کنید. زیرا این مواد ممکن است باعث ایجاد پوسیدگی های دندانی و اختلالات در دستگاه گوارش خرگوش شوند.

بیشتر بخوانید: غذای سالم برای خرگوش؛ بهترین غذا برای خرگوش‌ها چیست؟

 

خرگوش سفید در کنار گل و گیاه

قفس خرگوش باید ۶ برابر اندازه خودش باشد

انتخاب قفس مناسب خرگوش

اندازه محل زندگی خرگوش پشمالوی شما باید با اندازه جثه این حیوان متناسب باشد. طول محل زندگی خرگوش باید حداقل شش برابر اندازه حیوان در حالت دراز کشیده باشد. زیرا باید مطمئن شوید که خرگوش پشمالوی شما جای کافی برای دویدن، بازی کردن و پنهان شدن دارد.

کف قفس خرگوش باید پلاستیکی و یکدست باشد تا به راحتی تمیز شود. از تهیه قفس هایی که دارای کف میله ای مانند فلزی هستند و باعث ایجاد زخم در پاهای حیوان می شوند، خودداری کنید.

خرگوش خانگی شما همچنین به یک بطری یا کاسه سنگین آب احتیاج دارد. چون خرگوش ها به چپه کردن کاسه های سبک آب مشهورند. یک ظرف خاک پلاستیکی هم برای ادرار کردن و یک خانه کوچک که خرگوش شما در هنگام احساس خستگی یا خجالت کشیدن بتواند در آن مخفی شود نیز لازم است.

 

نحوه رفتار با خرگوش

برای نگهداری از خرگوش، به یاد داشته باشید که این حیوانات می توانند چموش باشند. به خصوص اگر جثه کوچکی داشته باشند. بنابراین شما باید با او با احتیاط رفتار کنید. بعضی از خرگوش ها اصلاً دوست ندارند که بغلشان کنید. آنها ترجیح می دهند آزادانه و به تنهایی پرسه بزند. اگرچه از یک نوازش کوتاه و گاه به گاه استقبال می کنند.

 اگر خرگوش خود را از زمین برداشتید، حتماً او را نزدیک بدن خود نگه دارید و مراقب پاهای عقبی او باشید. زیرا این حیوانات دوست دارند لگد بزنند و در صورت عدم مراقبت از پاهای عقبی آنها، ممکن است دچار شکستگی کمر شوند.

بیشتر بخوانید: آیا می توان قلاده داشتن را به خرگوش آموزش داد؟

زنی خرگوشش را بغل کرده است

برای مراقبت بهتر از خرگوش در زمان بغل کردن او را نزدیک به بدن خود نگه دارید

نحوه نظافت خرگوش

خرگوش ها به اندازه سایر حیوانات به حمام رفتن نیازی ندارند زیرا به طور طبیعی بسیار تمیز هستند. اما باید حداقل هر شش هفته یکبار ناخن های خرگوش خود را کوتاه کنید. در ضمن حداقل هفته ای یک بار هم باید موهای نرم خرگوش را برس بزنید. اگر هم خرگوش شما موهای بلندی دارد یا دچار ریزش مو شده است، چند بار در هفته موهایش را برس بزنید.

قبل از اینکه خودتان بخواهید ناخن های خرگوش خود را کوتاه کنید، ابتدا باید روش مناسب این کار را از دامپزشک خود یاد بگیرید. زیرا کوتاه کردن ناخن های این حیوان نیاز به مهار حیوان و استفاده از ناخن گیر مخصوص خرگوش دارد. در نظر داشته باشید که اگر ناخن های خرگوش خانگی شما بیش از حد کوتاه شود، ممکن است منجر به ایجاد زخم و خونریزی شود.

پیشنهاد مطالعه: نکات جالب درباره خرگوش ها که حتما متعجب تان خواهد کرد

 

سخن پایانی

اگر شما قصد آوردن یک خرگوش را به خانه دارید، باید ابتدا به اندازه کافی در این مورد بدانید. دانستن نحوه تغذیه خرگوش ها، شرایط محل زندگی آنها، نحوه بازی کردن، رفتار با آنها و روش نظافت آنها بسیار مهم است. همچنین باید در مورد عقیم سازی این حیوانات نیز اطلاعات کافی کسب کنید. حتما با مشورت با یک دامپزشک، در زمان مناسب خرگوش خود را عقیم کنید.

امیدواریم این مطلب در مورد شرایط مراقبت و نگهداری از خرگوش ها برایتان مفید بوده باشد. چنانچه نظر یا پیشنهادی در این زمینه دارید، خوشحال می شویم در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

منبع: PETMD

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x