اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳
خرگوش سفید با گوش قهوه ای

نکات جالب درباره خرگوش ها که حتما متعجب تان خواهد کرد

خرگوش ها و نکات جالب درباره آنها

در برخی از داستانهای بومی اقصی نقاط دنیا، خرگوش ها معمولاً به دلیل رفتارهای موذیانه و گاه گیج کننده خود در هنگام بازی، “ناقلا” خوانده می شوند. علاوه بر نام مستعار آنها، کسانی که به تازگی صاحب خرگوش شده اند، احتمالاً در مورد دوست جدید خود سؤالات بسیاری خواهند داشت. از جمله اینکه چگونه می توان تفاوت نر و ماده بودن این حیوان را تشخیص داد. پاسخ سوالات متداول خود را در ادامه خواهید یافت. در این مقاله از مجله پت خرید به نکات جالب درباره زندگی خرگوش ها اشاره خواهیم کرد که حتما برایتان جالب خواهد بود.

 

چند نژاد از خرگوش در جهان وجود دارد؟

خرگوش ها در هر شکل و اندازه ای وجود دارند و هرکدام شخصیت متمایزی دارند. دکتر جن کوامن، استاد بهداشت عمومی و دامپزشکی در کلینیک دامپزشکی گرانتس لیک در باتلر ، کنتاکی می گوید:

نزدیک به ۵۰ نژاد از نوع اهلی خرگوش وجود دارد که در اندازه ها، شکل ها و رنگ های متعددی یافت می شوند.

علاوه بر این، برخی از نژادها نسبت به بقیه صفات متمایزتری دارند. نژاد لایون هد، به دلیل یال بزرگ معروف است در حالی که نژاد دویچ، به دلیل الگوی سیاه و سفید بدن خود مشهور است.

پیشنهاد مطالعه: نگهداری از خرگوش؛ راهنمای کامل مراقبت از خرگوش

 

بلوغ خرگوش ماده و زایمان آنها

خرگوش های ماده به طور معمول تا حدود یک سالگی به بلوغ نمی رسند. سن بلوغ آنها باز هم به نژادشان بستگی دارد. حیوانات در اندازه کوچکتر می توانند در حدود ۴ یا ۵ ماهگی به بلوغ برسند در حالی که حیوانات در اندازه متوسط بین ۴ تا ۶ ماه و بزرگتر ها بین ۵ تا ۸ ماه به بلوغ می رسند.

یک خرگوش مادر در هنگام زایمان می تواند تا ۱۴ نوزاد به دنیا بیاورد. تعداد نوزادان در هر بار زایمان به نژاد و اندازه خرگوش بستگی دارد. حیوانات در اندازه کوچکتر ۴ یا ۵ نوزاد و اندازه های بزرگتر بین ۸ تا ۱۲ نوزاد در هر بار زایمان می زایند. کمترین تعداد نوزاد به دنیا آمده در یک بار وضع حمل  خرگوش تنها یک نوزاد و بیشترین تعداد ثبت شده آن ۱۸ نوزاد است!

 

چگونه بفهمیم خرگوش نر است یا ماده؟

تشخیص جنسیت خرگوش ها کار ساده ای نیست. جالب است بدانید بر خلاف حیوانات دیگر، در خرگوش ها نر و ماده ممکن است تفاوت عمده ای در ظاهر نداشته باشند. تنها راه مطمئن برای تشخیص اینکه این حیوان نر یا ماده است، بررسی دستگاه تناسلی آنها است.

ماده ها ظاهری کاملاً مشخص از اندام تناسلی خود دارند و این اندام تقریباً از بدنشان بیرون زده است. دکتر کوامن می گوید:

اندام ماده ها، یک شکل V یا شکل قله کوه دارد. ولی نرها توسط دو بیضه که در بالای دستگاه تناسلی آنها دیده می شود ، قابل تشخیص هستند.

برای کسانی که سعی در تعیین جنسیت نوزادان کمتر از چهار ماه دارند، دکتر کریستین کابلان از خدمات دامپزشکی در هیلیارد ، اوهایو ، پیشنهاد می کند که به محل ادرار کردن خرگوش، فشار ملایمی وارد کنید. او گفت ، اگر حیوان نر باشد ، آلت تناسلی بیرون می زند. حدود ۱۲ هفته بعد از تولد یک نوزاد نر، بیضه هایش پایین تر آمده و قابل رویت می گردند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: چاقی خرگوش ها و ۵ روش کاهش وزن خرگوش که باید بدانید

 

خرگوش ها چه صداهایی ایجاد می کنند؟

به گفته دکتر کابلان، این حیوانات سه نوع صدای مجزا ایجاد می کنند که هر کدام یک حالت و احساس متفاوت را توصیف می کنند. سر و صداها از ناله کردن، تا صدای کوبش و حتی صدا از نوع خر خر کردن متغیر است.

یکی از رایج ترین صداهایی که خرگوش خانگی شما ایجاد می کند، ناله است. دکتر کابلان می افزاید:

صدای ناله یک صدای متداول است. این بدان معنی است که آنها هیجان زده یا مشتاق به چیزی هستند. یا اگر یک نر بخواهد جفت گیری کند, این صدا از او شنیده می شود.

ناله کردن نشانه ای از تحریک یا هشدار برای سایر همنوعان یا افراد نیز هست و می تواند با خراشیدن یا گاز گرفتن همراه باشد. این حیوانات وقتی احساس خطر می کنند یا مخالفت خود را نشان می دهند باز هم ناله می کنند.

هنگامی که خرگوش از شرایط و محیطش راضی است، ممکن است با زدن دندان های خود به هم صدا در بیاورد. با این حال دکتر کابلان توصیه می کند که این کار را نباید با دندان قورچه یا بهم خوردن دندان که می تواند نشانه ای از درد یا بیماری باشد، اشتباه گرفت.

 

صدای خرگوش ها در زمان ناراحتی

هنگامی که خرگوش ناراضی است یا از خطر احتمالی آگاه می شود، آنها صدای خر خر تولید می کنند. دکتر کابلان ادامه می دهد: آنها وقتی شرایطی را قبول نمی کنند این صدا را از خود در می آورند که نشانه اعتراض آنهاست. آنها وقتی می ترسند یا عصبی می شوند هم خر خر می کنند. در طبیعت آنها خر خر می کنند تا به همنوعان خود در محدوده زندگیشان اطلاع دهند که یک شکارچی یا خطری در اطرافشان وجود دارد.

این حیوان خانگی تنها در صورت درد و وحشت، سر و صداهای بیرونی ایجاد می کند. اگر خرگوش شما شروع به جیغ کشیدن کرد، فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید زیرا این بدان معنی است که این حیوان در بحران است.

 

چرا خرگوش سرش را تکان می دهد و جهش های خنده دار می کند؟

یکی از نکات جالب خرگوش ها این است که از ابراز احساسات خود خجالت نمی کشند. یکی از برجسته ترین دلایل این امر خوشحال بودن آنها است. آنها شادی خود را با رقصیدن و پرش در هوا نشان می دهند.

دکتر کابلان گفت: این کار نشانه نهایت خوشحالی و رضایت آنهاست. آنها در هوا می پرند و سر و بدن خود را در جهت های مخالف حرکت می دهند یا در حال دویدن ناگهان در یک مکان می ایستند.

اگرچه ممکن است این رفتار برای کسی که به تازگی صاحب یکی از این خرگوش دوست داشتنی شده باشد, کمی نگران کننده به نظر برسد. اما در واقع این یک نشانه بسیار خوب است. وقتی یک حیوان ابراز خوشحالی می کند، به این معنی است که آنها راضی و شاد هستند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید طول عمر خرگوش ها چقدر است؟ به همین دلیل توصیه می کنیم مطلب مربوط به آن را مطالعه کنید.

 

سخن پایانی

ممکن است رفتارها و شخصیتهای این حیوانات باهوش اندکی پیچیده باشد. دانستن چگونگی درک این رفتارها نیاز به شروع جدی یک رابطه طولانی مدت دارد. با درک این واقعیت های اساسی در مورد خرگوش خانگی خود، شما در مسیر پیوند طولانی با دوست جدید نرم خود هستید.

نظر شما در مورد رفتارهای خرگوش چیست؟ اگر شما هم نکات جالب درباره خرگوش می دانید در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کیانا
2 سال قبل

سلام من خوکچه دارم میخوام براش قلاده کتفی کوچک خرگوش بخرم میشه این کار را کرد؟

5
1
لولو
لولو
2 سال قبل

سلام

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x