فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
خرگوش سفید چاق با یک گوش مشکی و یک گوش سفید در حال نگاه کردن به روبرو

چاقی خرگوش ها و ۵ روش کاهش وزن خرگوش که باید بدانید

درست مانند ما انسان ها یا سگ ها و گربه ها، خرگوش های خانگی نیز می توانند چاق شوند. همه ما غذا خوردن را دوست داریم. خرگوش ها هم همینطور. خرگوش های خانگی بر خلاف خرگوش های وحشی، فعالیت روزانه مورد نیاز خود را انجام نمی دهند. علاوه بر این خرگوش های خانگی نیازی به جستجوی غذا به روش همتایان وحشی خود ندارند. بنابراین خرگوش های خانگی کمتر می جهند و بیشتر می خورند همین رازِ چاقی خرگوش ها است. اگر دوست دارید در مورد این موضوع اطلاعات بیشتری کسب کنید و یا راه های کاهش وزن خرگوش چاق خود را بدانید خواندن این مقاله از مجله پت خرید برای شما مفید خواهد بود.

 

تشخیص اضافه وزن در خرگوش ها

تشخیص اینکه یک خرگوش چاق است یا نه کار مشکلی است. زیرا خرگوش های ماده به طور معمول دارای یک چروک پوستی برای ذخیره چربی زیر چانه خود هستند. لمس ستون فقرات در یک خرگوش دارای اضافه وزن و در زیر لایه های چربی در امتداد کمر ممکن است دشوار باشد. چاق بودن در خرگوش ها همچنین ممکن است باعث ایجاد چین های اضافی پوست در ناحیه تناسلی شود. بعلاوه اضافه وزن در این حیوانات باعث دشواری در دفع ادرار و گلوله ای شکل شدن مدفوع می شود. همچنین معضل چاقی منجر به درماتیت (عفونت یا التهاب پوست) و مات شدن موها در اثر تجمع رطوبت و باکتری ها بین چین های پوستی می شود.

خرگوش قهوه ای نشسته روی چمن و به سمت راست نگاه می کند

تشخیص اضافه وزن در خرگوش ها کار راحتی نیست.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: نگهداری از خرگوش؛ راهنمای کامل مراقبت از خرگوش

 

مشکلات ناشی از وزن زیاد در خرگوش ها

حیوانات کوچک دارای اضافه وزن می توانند بسیاری از مشکلات مشابه افراد مبتلا به اضافه وزن را تجربه کنند. از جمله این مشکلات می توان به آرتروز و مشکلات مفصلی (که مخصوصاً در خوکچه هندی ها شایع است) اشاره کرد. همچنین بالا بودن وزن خرگوش ها می تواند باعث ایجاد زخم در قسمت پایینی پا شود. اینگونه زخم ها نتیجه فشار آوردن وزن زیاد روی پاهای حیوان است. خرگوش های دارای اضافه وزن ممکن است برای خم شدن به سمت مقعد خود برای خوردن اولین مدفوع صبحگاهی (سکوتروفها)، دچار مشکل شوند. مدفوع صبحگاهی خرگوش حاوی مواد مغذی ضروری است و معمولاً نرم تر از گلوله های معمولی مدفوع است. اضافه وزن می تواند بر سلامت قلب حیوان خانگی نیز تاثیر منفی بگذارد. زیرا قلب برای پمپاژ خون به بدن چاق، باید بیش از حد طبیعی کار کند.

 

روش های کمک به خرگوش برای کاهش وزن

بهتر است صاحبان خرگوش های خانگی، برای جلوگیری از چاقی او برنامه غذایی مناسبی برای حیوان خود داشته باشند. نه اینکه بعد از چاقی خرگوش تازه به فکر تهیه یک برنامه رژیمی کاهش وزن باشند. وقتی خرگوش ها به شیوه خاصی از غذا خوردن عادت می کنند، تغییر برنامه غذایی آنها بسیار دشوار است. پس چگونه می توان به خرگوش (یا دیگر پستانداران کوچک گیاه خوار مانند خوکچه هندی) کمک کرد تا لاغر و سالم بماند؟ در اینجا پنج نکته برای مدیریت مناسب وزن در این گونه حیوانات ارائه خواهیم کرد:

 

  • برای کاهش وزن خرگوش ها از یونجه استفاده کنید

غذای اصلی یک خرگوش یا خوکچه هندی باید یونجه باشد. یونجه برای حفظ سلامت باکتری ها مفید در دستگاه گوارش لازم است. همچنین برای تخمیر و هضم غذایی که این حیوانات می خورند هم مهم است. بعلاوه برای سایش دندان های در حال رشد مداوم خرگوش ها نیز مفید است. خرگوش های وحشی در طول روز علف های خشن و رشته رشته می جوند تا دندان های خود را در اندازه مناسب نگه دارند و دستگاه گوارششان سالم بماند. یونجه به خرگوش ها، فیبر مورد نیاز بدنشان را می رساند تا آنها سالم بمانند و باعث کنترل وزن و حتی کاهش وزن آنها می شود.

خرگوش سیاه دارای اضافه وزن نشسته روی چمن

خوردن یونجه و علفهای وحشی برای خرگوش ها لازم است.

 

  • غذاهای گلوله ای شکل را کم کنید

گلوله ها عمدتا حاوی کربوهیدرات هستند. خرگوش ها هم عاشق خوردن کربوهیدرات هستند. اما کربوهیدرات زیاد باعث افزایش وزن خرگوش می شود. این ماده همچنین تعادل pH دستگاه گوارش را بر هم می زند. در ضمن الگوی طبیعی باکتریهای روده را از بین برده و منجر به تولید گاز و ناراحتی در معده می شود. در نهایت کربوهیدرات موجب کاهش اشتهای خرگوش می شود.

خرگوش هایی که به جای یونجه فیبری مقدار زیادی غذای گلوله ای می خورند، دندان های بلندتری دارند. در نتیجه رشد بیش از حد و ایجاد زائده های تیز روی دندان ها، این حیوانات هنگام جویدن احساس درد می کنند. در نتیجه اشتهای آنها به سرعت کاهش می یابد. در ضمن سرعت عبور غذا از مجرای گوارشی این حیوان هم کاهش پیدا می کند. این شرایط، یک وضعیت تهدید کننده زندگی را ایجاد می کند.

معمولاً این مشکل در خرگوش ها به نام تنبلی دستگاه گوارش شناخته می شود. به طور معمول، خرگوش های مبتلا به تنبلی گوارشی باید با داروهای تقویت کننده تحرک دستگاه گوارش، مایعات و تغذیه با سرنگ درمان شوند تا بهبود یابند. در صورت عدم درمان به موقع، ممکن است خرگوش های مبتلا به تنبلی گوارشی بمیرند.

قانون کلی برای خرگوش های سالم خانگی، به ازای هر ۲ کیلوگرم وزن حیوان، یک چهارم فنجان غذای گلوله ای با فیبر بالا در روز است. اگر وزن خرگوش شما بیش از ۲ کیلوگرم است، می توانید کمی بیشتر غذای گلوله ای به او بدهید. اگر هم کمتر از ۲ کیلوگرم وزن دارد، به کمتر از یک چهارم فنجان از این غذا نیاز دارد. ممکن است محدود کردن غذای گلوله ای سخت باشد. زیرا اکثر خرگوش ها آن را بر سایر غذاها ترجیح می دهند. اما در نهایت اگر مصرف کربوهیدرات را کم کنید، خرگوش شما سالم تر خواهد ماند و احساس بهتری خواهد داشت.

پیشنهاد مطالعه: آیا می توان قلاده داشتن را به خرگوش آموزش داد؟

 

  • برای کاهش وزن خرگوش سراغ سبزیجات بروید

یکی از راه های کاهش وزن خرگوش ها افزودن سبزیجات به رژیم غذایی آنهاست. خوردن سبزیجات هم همانند یونجه، دندان را تقویت می کنند. همچنین سبزیجات حاوی فیبر بالا هستند و همچنین کالری کمی دارند. بنابراین خرگوش ها می توانند بدون افزایش وزن، سبزیجات را به میزان دلخواه میل کنند. سبزیجات همچنین حاوی آب زیادی هستند. آب همان چیزی است که گیاهخواران برای هضم مناسب به آن نیاز دارند. سبزیجات برگ دار تازه، این حیوان و سایر پستانداران کوچک را هیدراته نگه می دارند. در نتیجه غذا در دستگاه گوارش حرکت طبیعی خود را دنبال می کند.

خرگوش ها همچنین از غذای خود مقدار زیادی کلسیم جذب می کنند. ذرات کلسیم می توانند مانند ماسه در مثانه رسوب کرده و بهم بچسبند. این رسوب ها سنگ های مثانه را تشکیل می دهند که برای رفع آنها نیاز به جراحی وجود خواهد داشت. آب موجود در سبزیجات به خروج این ذرات از مثانه کمک می کند. بنابراین احتمال تشکیل رسوب کلسیم در مثانه کاهش می یابد.

با این حال دو مورد احتیاطی در مورد سبزیجات وجود دارد. اول اینکه درست مانند برخی از انسان ها، مصرف مقدار زیاد سبزیجات در برخی از خرگوش ها اسهال ایجاد می کند.

مورد احتیاطی دوم: محتوای آب اکثر سبزیجات به کاهش رسوب کلسیم در مثانه کمک می کند. اما برخی از سبزیجات مانند جعفری، کلم پیچ و اسفناج حاوی مقدار زیادی کلسیم هستند. پس باید فقط چند بار در هفته در برنامه غذایی حیوان استفاده شوند.

خرگوش سفید و مشکی چاق نشسته روی گیاهان سبز

خوردن سبزیجات به تعدیل وزن خرگوش کمک می کند.

 

  • تشویقی های خرگوش را کم کنید

همه ما عاشق خوراکی های شیرین و غذاهای چرب و خوشمزه هستیم. خرگوش ها هم دقیقا مثل ما هستند و از خوردن شیرینی و چربی لذت می برند. اما خوراکی های حاوی قند بالا مانند میوه (خشک یا تازه) یا خوردنی های پرچرب مثل مغزها و آجیل ها می توانند در روند کار دستگاه گوارش خرگوش تغییراتی ایجاد کنند.

این خوراکی ها در هضم غذا اختلال ایجاد کرده و منجر به افزایش وزن حیوان خانگی می شوند. این خوردنی ها به طور معمول بخشی از رژیم غذایی خرگوش نیستند. اگرچه خرگوش ها آنها را خیلی دوست دارند، اما به طور کلی نباید در دسترس خرگوش ها قرار گیرند. دادن گاه به گاه یک برش میوه پر فیبر، مانند گلابی یا سیب به عنوان پاداش برای خرگوش خوب است. اما سایر میوه های قندی مانند موز و انگور یا مغزها و آجیل های پرچرب نباید در برنامه غذایی خرگوش یا خوکچه هندی جایی داشته باشند.

پیشنهاد مطالعه: نکات جالب درباره خرگوش ها که حتما متعجب تان خواهد کرد

 

  • برای حل مشکل چاقی در خرگوش ها، آنها را به تحرک وادار کنید

درست غذا خوردن کلید کاهش وزن در خرگوش ها و خوکچه های هندی است. اما بدون ورزش کردن، حفظ وزن مناسب برای خرگوش کار دشواری است. بسیاری از خرگوش های خانگی بیشتر وقت خود را در قفس های کوچک با فضای کم می گذرانند. آنها معمولا فضای مناسبی برای ورزش پیدا نمی کنند. برای رسیدن به وزن سالم بدن و حفظ آن، پستانداران کوچک مثل خرگوش و خوکچه باید روزانه چندین ساعت از وقت خود را خارج از قفس بگذرانند.

صاحبان این حیوانات باید آنها را به حرکت وادار کنند. برای حرکت کردن حیوان خانگی، یک سطح صاف و ضد لغزش فراهم کنید. قرار دادن کاسه های غذا در اطراف اتاق، خرگوش (یا سایر پستانداران کوچک) را مجبور می کند تا برای غذا خوردن حرکت کرده و با راه رفتن، کالری بسوزاند. مجبور کردن پستانداران کوچک به گشتن دنبال علوفه، راه دیگر ورزش دادن او و در عین حال ایجاد تحریک ذهنی است. واداشتن این حیوانات به پیدا کردن غذایی که زیر تکه های کاغذ پنهان شده یا در جعبه های مقوایی قابل جویدن گذاشته شده، از دیگر راه های ایجاد تحرک فیزیکی و تحریک ذهنی است. همه این کارها در کنار هم به کاهش وزن خرگوش شما کمک بسیاری خواهد کرد.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: طول عمر خرگوش ها چقدر است؟

 

خرگوش قهوه ای چاق در حال جهیدن در یک دشت - کاهش وزن خرگوش

دویدن و جهیدن روشی برای کاهش وزن خرگوش هاست

سخن پایانی

خرگوش های دارای تناسب اندام و با عضلات ورزیده، زندگی طولانی تری نسبت به خرگوش های تپل دارند. آنها همچنین احساس بهتری نسبت به همتایان دارای اضافه وزن خود خواهند داشت. رعایت نکات ذکر شده برای کنترل وزن، می تواند به حیوان خانگی شما کمک کند تا در زندگی سالم تر بماند.

اگر شما هم دارای خرگوش با اضافه وزن هستید یا تجربه ای از لاغر کردن خرگوش خود دارید، لطفا آن را با ما و سایر خوانندگان در بخش کامنت ها به اشتراک بگذارید.

 

 

منبع: PETMD

پت خرید را دنبال کنید :‌
3 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x