اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳

مراقبت از گربه باردار ؛ مواظبت های لازم از گربه در بارداری تا زمان زایمان

اگر گربه شما منتظر بچه است، بهترین کار برای او این است که نحوه مراقبت از گربه باردار را بیاموزید. در این صورت خیال شما از حاملگی سالم و ایمن او راحت می شود. برای زایمان گربه، از قبل برنامه ریزی کرده و قبل از به دنیا آمدن بچه گربه ها، امکانات لازم را برای مادر فراهم کنید. پس از آن آماده شوید تا گربه مادر، بچه های خود را به دنیا بیاورد. برای یادگیری نحوه مراقبت و کمک به گربه طی دوران بارداری، این مقاله از پت خرید را مطالعه کنید.

 

وقتی گربه باردار است چه باید کرد

گربه باردار سه رنگ کرم و قهوه ای و مشکی

کمک به آسان کردن دوران بارداری گربه

انتظار برای به دنیا آمدن بچه گربه ها می تواند بسیار هیجان انگیز باشد. برای اطمینان از بارداری سالم گربه، چند نکته اساسی وجود دارد که می توانید آنها را انجام دهید. موارد زیر را دنبال کنید تا بدانید وقتی گربه شما باردار است، چه باید بکید و چگونه مراقبت های لازم را انجام دهید.

 

  • از دامپزشک نکات مراقبت از گربه باردار را بپرسید

برای دریافت تأیید بارداری گربه، نشانه های مربوطه را به دامپزشک اطلاع دهید. در طول ملاقات با دامپزشک، سلامت کلی وی مورد ارزیابی قرار می گیرد. در صورت بارداری، تاریخ زایمان او توسط دامپزشک تعیین می شود. اگر شرایط غیر مرتبطی مانند کک یا کنه گوش وجود داشت، باید به درمان آنها نیز توجه شود. دامپزشک به شما شیوه نگهداری از گربه حامله را آموزش می دهد. همچنین لیست داروهای لازم یا واکسن هایی را که در دوران بارداری ضروری هستند، به شما ارائه می دهد.

شاید برایتان حالب باشد بدانید: چگونه گربه را بخوابانیم؟ راهنمای خواباندن گربه و منع از شب‌گردی

 

  • رژیم غذایی گربه را اصلاح کنید

بدون مشورت با دامپزشک خود هیچ تغییری در رژیم غذایی گربه خود ایجاد نکنید. تغذیه بیش از حد یا کم گربه می تواند بارداری او را دشوارتر کند. از دامپزشک خود بخواهید که یک برنامه تغذیه مناسب برای گربه شما تنظیم کند و به شما بدهد. دامپزشک شما ممکن است توصیه کند مقداری غذای بچه گربه با کالری بالاتر را با غذای گربه خود مخلوط کنید. با این کار به بدن گربه کمک می شود تا بتواند شیر کافی برای نوزادانش تولید کند.

 

  • یک ظرف خاک با لبه های کوتاهتر انتخاب کنید و همیشه آن را تمیز نگه دارید

یکی از نکات مهم مراقبت از گربه باردار، همین است. بزرگ شدن شکم گربه باردار شما می تواند بر توانایی او برای ورود و خروج از ظرف خاک تاثیر بگذارد. اگر ظرف خاک گربه شما دارای لبه های بلند یا ورودی باریک است، آن را تعویض کنید. لبه های کوتاهتر و ورودی پهن تر ظرف خاک، عبور و مرور گربه را آسان تر می کند. برای اطمینان از تمیز بودن ظرف خاک، دو بار در روز تمیزش کنید و هفته ای یکبار آن را بشویید. خاک داخل آن را نیز در بازه های مناسب زمانی، عوض کنید.

مطالعه مطلب نکاتی در مورد انتخاب و آماده سازی خاک گربه نیز در این زمینه به شما کمک خواهد کرد.

 

  • برای مراقبت از گربه باردار، رفتارهای او را زیر نظر بگیرید

در چند هفته اول بارداری گربه، تغییری در رفتار او مشاهده نخواهید کرد. در هفته های بعدی، او بیشتر می خوابد. به طوری که ممکن است وعده های غذایی خود را از دست بدهد. شما می توانید گربه خود را به غذا خوردن تشویق کنید. به این ترتیب که او را در زمان مناسب، برای میل کردن غذا از خواب بیدار کنید. بعلاوه می توانید ظرف غذا و آب را به او نشان دهید. با این کار به او یادآوری می کنید که باید غذایش را بخورد و آب بدن خود را تامین کند.

با نزدیک شدن به زمان زایمان گربه، ممکن است متوجه شوید که او در حال لیسیدن پستان های خود است. نگران نباشید، این کار او کاملا طبیعی است. هنگامی که شیر به پستان های گربه می آید، ممکن است این موضوع برای گربه شما دردناک و ناراحت کننده باشد. لیسیدن پستان ها برای او آرامش بخش است. همچنین این کار فشار وارده به پستانها راکاهش می دهد.

 

چگونه به زایمان گربه خود کمک کنیم

گربه طوسی باردار

گربه باردار نزدیک به زمان وضع حمل

مدت زمان بارداری گربه ها، بین ۶۵ الی ۶۹ روز می باشد. قبل از زایمان گربه خود، محلی را برای او آماده کنید. بهترین گزینه این است که از یک جعبه مقوایی با لبه های کوتاه استفاده کنید. سپس آن را در یک اتاق آرام و بی سر و صدا قرار دهید.

معمولا گربه ها در زمان زایمان به کمک خاصی نیاز ندارند. آنها به طور غریزی، کارهای لازم را انجام می دهند. وقتی گربه شما در حال زایمان است، شروع به نفس نفس زدن می کند. اگر او از جعبه بیرون رفت، سعی کنید مجددا او را به آرامی به داخل جعبه هدایت کنید. حداقل چهار ساعت زمان می برد تا همه بچه گربه ها متولد شوند. تعداد نوزادان به دنیا آمده، ۴ تا ۶ توله گربه است. اگر متوجه شدید گربه شما پس از هشت ساعت همچنان در حال زور زدن است، با دامپزشک خود تماس بگیرید.

پس از تولد بچه گربه ها، سعی نکنید خودتان از آنها مراقبت کنید. شما باید به گربه مادر فضا بدهید تا از توله های خود مراقبت کند. در هفته های اول بعد از زایمان، به گربه و بچه هایش وقت کافی بدهید تا با هم تنها باشند. نگران نباشید، بعدها وقت زیادی برای گذراندن با بچه گربه ها خواهید داشت! ضمنا به خاطر داشته باشید که در هفته های اول زندگی، استخوان های بچه گربه ها به شدت شکننده است. پس اجازه دهید فقط گربه مادر توله های خود را جابجا کند.

در این زمینه بیشتر بدانید: دانستنی هایی در مورد دوران بارداری و زایمان گربه ها

 

سخن پایانی

امیدواریم که این مقاله اطلاعات کافی در مورد مراقبت از گربه باردار را در اختیار شما قرار داده باشد. اگر در طول حاملگی گربه خود در مورد رژیم غذایی یا رفتارهایش به سوالاتی برخوردید، حتما با دامپزشک خود تماس بگیرید.

یادآوری می کنیم که بچه گربه های بامزه و دوست داشتنی، در یکی دو هفته اول تولد خود باید کنار مادرشان باشند. پس سعی نکنید که خیلی زود آنها را از مادرشان جدا کنید. زیاد خوابیدن بچه گربه  هم کاملا طبیعی است.

امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد و اگر نظری در این زمینه دارید در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.

 

منبع : Purina

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x