اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳
گربه باردار که به پهلو خوابیده است

دانستنی های مهم از دوران بارداری گربه تا زایمان گربه که باید بدانید

گربه یکی از پستانداران است که ممکن است سالی دو بار زایمان داشته باشد. گربه های حامله معمولا خودشان از پس خودشان بر می آیند. اگر گربه شما حامله است این مقاله از مجله پت خرید به شما کمک می کند که بدانید گربه در دوران حاملگی تا زایمان به چه مراقبتهایی نیاز دارد. همچنین یاد میگیرید چگونه می نوانید در خصوص یک وضع حمل راحت تر به گربه کمک کنید. اما مهمتر از همه آن است که بدانیم علائم بارداری گربه چیست؟ و زایمان چطور اتفاق می افتد؟ پس با ما همراه باشید.

 

طول بارداری گربه ها

طول دوره حاملگی این جانور عموما ۶۵ تا ۶۹ روز است. به طور متوسط می تواند بین ۴ تا ۶ بچه در هر بار حاملگی به دنیا بیاورد و معمولا یک تا دو بار در سال باردار می شود. مطالعه مطلب مراقبت از گربه باردار ؛ مواظبت های لازم از گربه در بارداری تا زمان زایمان نیز بسیار برایتان مفید خواهد بود.

 

علائم بارداری گربه

عمدتا، علائم زیر به شما می گویند که باید منتظر تولد چند توله گربه بامزه باشید

 

شکم بزرگ

پس از گذشت ۱ ماه از بارداری، شکم حیوان باد کرده و برجسته می شود. همچنین اضافه وزن پیدا می کند که این اضافه وزن بستگی به تعداد بچه های در راه دارد.

 

تیرگی نوک پستانها

این علامت، واضح ترین نشانه حامله بودن است. همچنین در این دوران، سینه های این حیوان بزرگتر از قبل می شود. ضمنا ترشحات شیری هم ممکن است مشاهده شود.

 

حالت تهوع صبحگاهی

گربه ها نیز همچون برخی خانمهای حامله، گاها هنگام صبح دچار حالت تهوع و استفراغ می شوند. البته مسمویت غذایی نیز می تواند موجب بروز استفراغ شود و با مراجعه به دامپزشک می توان قطعیت آن را تشخیص دهید.

 

مراقبت از گربه در طول حاملگی

زمانی که متوجه شدید گربه خانگی شما بچه در راه دارد، در اسرع وقت او را نزد دامپزشکش ببرید. از دامپزشک بخواهید تستهای ویروس نقص ایمنی و ویروس لوسمی را انجام دهد و درباره واکسنه ای مخصوص این دوران، اطلاعات کافی کسب کنید.

در دوران بارداری گربه به او غذاهای مقوی بدهید و آب او را هر چند ساعت عوض کنید تا آب مانده ننوشد. با اینکه بسیاری از گربه‌ها بدون مشکل بچه های خود را به دنیا می آورند. این احتمال نیز وجود دارد که حیوان با برخی مشکلات مواجه شود که بهتر است اطلاعات کافی در مورد آنها داشته باشید.

 

سقط جنین گربه ها

عفونت ممکن است باعث سقط جنین گربه شود. چنانچه خونریزی واژن، بی‌حوصلگی و تب در گربه خود مشاهده کردید فورا با دامپزشکش تماس بگیرید. ممکن است جنین های سقط ‌شده پیدا نشوند، چون بعضی گربه‌ها آنها را می‌خورند.

 

جذب جنین

جذب جنین اتفاقی است که جنین مرده به طور کامل جذب بدن مادر می‌شود. این اتفاق علامت خاصی ندارد. ولی اگر حس کردید جذب جنین اتفاق افتاده، بدون معطلی به دامپزشک مراجعه کنید تا بررسی کند که آیا بقایای جنین داخل رحم مانده است یا خیر.

پیشنهاد مطالعه: علت خواب زیاد گربه ها ؛ چرا گربه من بیش از حد معمول می خوابد؟

 

علائم رسیدن زمان زایمان گربه

تورم نوک سینه ها

روزهای آخر بارداری گربه، نوک سینه های مادر بسیار متورم می شوند و گاهی قطرات شیر از آنها نشت می کند. ترشحاتی نیز از واژن مشاهده می شود و یک پلاک مخاطی نیز بیرون می آید.

 

عصبی شدن و بی قراری

گربه ها در زمان نزدیک شدن زمان زایمان بی قرار و عصبی می شود. برخی از آنها سخت و بریده بریده نفس می کشند. ممکن است طی این مرحله سر و صدای زیادی از آنها بشنوید.

 

کاهش یا قطع کامل غذا خوردن

از یک روز قبل از شروع پروسه تولد توله گربه ها، مادرها کم اشتها می شوند و اکثرا غذا خوردن را متوقف می کنند. با این حال، آنها تشنه می شوند و بیشتر از قبل آب می نوشند.

 

مرحله زایمان

این مرحله یک پروسه طبیعی است و گربه به طور غریزی می داند چه کارهایی باید انجام دهد. شما هم می توانید با تهیه محیط امن و آرام وضع حمل راحت تری برای او فراهم کنید. اما طی این مرحله، مادرها به تمرکز نیاز دارند. بهتر است این فضا را برایشان مهیا کرده و فقط در صورت بروز مسئله جدی، مداخله کنید.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: مراقبت از بچه گربه های بی مادر ؛ چطور از گربه یتیم نگهداری کنیم؟

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x