فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

۱۰ نکته در مورد انتخاب و نحوه آماده سازی خاک گربه

شاید برای شما که گربه خانگی دارید اتفاق افتاده باشد که گربه شما در زمان دفع ادرار یا مدفوع اطراف ظرف خاک خود را کثیف کرده، یا تمایلی به استفاده از ظرف خاک گربه نداشته و جای دیگری را برای دستشوئی انتخاب کرده باشد. نکات مهمی برای انتخاب ظرف خاک مناسب گربه و نحوه آماده سازی آن وجود دارد که باید بدانید. فراموش کردن هر کدام از آنها منجر به بروز مشکلات این چنینی می شود. در این مقاله از مجله پت خرید به نکاتی اشاره میکنیم که برای آماده سازی ظرف خاک گربه و انتخاب مناسب خاک گربه به شما کمک میکند.

 

۱- انتخاب ظرف خاک مناسب

مهمترین نکته برای آماده سازی خاک گربه، انتخاب ظرف خاک گربه و خاک مناسب گربه است. ظرف خاک برای بچه گربه ها نباید زیاد بزرگ باشد که داخل شدن به آن برای بچه گربه دشوار باشد. همچنین نباید آنقدر برای گربه های بالغ کوچک باشد که امکان چرخش در آن و دفن کردن مدفوع با خاک برایشان سخت یا امکان پذیر نباشد. خاک گربه حتما باید از نوع مرغوب باشد. اگر از خاک یا بستر با کیفیت پائین تری استفاده میکنید باید در مدت زمان کمتری آن تعویض شود.

 

۲- تعویض خاک گربه

گربه ها به ظرف خاک کثیف و بدبو  بسیار حساس هستند. در بعضی مواقع به هیچ وجه حاضر به استفاده از آن نیستند بنابراین تعویض خاک گربه در مدت زمان مناسب  اهمیت ویژه ای دارد، بهتر است قبل از بدبو و مرطوب شدن بیش از حد خاک گربه، آن را تعویض کنید. ضمن اینکه ظرف خاک گربه هم باید بصورت هفتگی شسته شود.

 

۳- ظرف خاک اختصاصی برای هر گربه

اگر بیش از یک گربه در منزل نگهداری می کنید بهتر است برای جلوگیری از بروز مشکلات ذکر شده به تعداد گربه ها ظرف خاک تهیه کنید. همه گربه ها نسبت به بوی ادرار سایر گربه ها حساسند. در بعضی اوقات از دفع در مکانی که گربه دیگری قبلا در آن دفع انجام داده خودداری می کنند. همچنین برای افرادی که چند گربه دارند استفاده از ظرف خاک های اتوماتیک گربه که به صورت خودکار پس از هر بار استفاده اقدام به تمیز کردن خاک و زدودن بو می کنند توصیه میشود.

 

گربه پرشین سفید در حال وارد شدن به ظرف خاک گربه

ظرف خاک گربه باید متناسب با اندازه گربه باشد

 

۴- آموزش استفاده از ظرف خاک به بچه گربه

اگر گربه بالغی را به تازگی به خانه آورده اید به احتمال زیاد مشکلی برای آموزش او نخواهید داشت و او به راحتی مکان ظرف خاک را در خانه پیدا میکند. اما اگر از بچه گربه نگهداری میکنید رعایت برخی از نکات به شما کمک خواهد کرد.

  • با ورود بچه گربه به منزل، او را به محل ظرف خاک گربه برده و مدتی در آنجا نگه دارید تا فضای اطراف را به خاطر بسپارد. گاها بازیگوشی بچه گربه ها مانع تلاش آنها با استفاده از حس بویائی برای یافتن خاک و بستر می گردد.
  • احتمالا بچه گربه شما در روزهای نخست برای استفاده از ظرف خاک گربه مشکل دارد و اطراف آنرا کثیف خواهد کرد. در این زمان با صدای بلند او را به سمت ظرف خاک برده و داخل ظرف قرار دهید. توجه داشته باشید صدای بلند شما فقط برای جلب توجه او باشد و در او ایجاد اضطراب نکند. چند باری که در زمان دفع او را کنترل کرده و زمان هایی که خارج از ظرف در حال دفع بود او را به داخل ظرف هدایت کنید به خوبی خواهد آموخت که چگونه از ظرف خاک خود استفاده کند.
  • برای بچه گربه های بازیگوش که هیچ زحمتی برای پیدا کردن ظرف خاک خود نمی کشند مدت زمان کوتاهی از روز که احتمال میرود اجابت مزاج دارد او را در اتاقی به همراه ظرف خاک تنها بگذارید، گربه ها حیوانات منظمی هستند و بخوبی از روتین ها پیروی می کنند،فراموش نکنید کلیه اسباب بازی هایی که باعث بازیگوشی میشود را قبلا از اتاق خارج کرده باشید، محبوس کرن گربه نباید طولانی باشد چون امکان نتیجه عکس در اثر لجبازی گربه وجود دارد.

 

۵- انتخاب مکان مناسب برای ظرف خاک گربه

برخی از گربه ها نسبت به سر و صدای اطراف و رفت و آمد ها بسیار حساس هستند، برای این دسته از گربه ها ظرف خاک را حتما در مکانی خلوت، به دور از شلوغی و  بدون رفت و آمد اعضای خانواده قرار دهید.

 

۶- تمیز روزانه کردن خاک گربه

تمیز کردن روزانه خاک گربه خود را فراموش نکنید. هرچند ایده آل ست که پس از هر بار استفاده پاکسازی خاک صورت گیرد. برای تمیز کردن خاک گربه حتما از دستکش و بیلچه استفاده کنید و از تماس مستقیم با دست خودداری کنید.

پیشنهاد مطالعه: چگونه بر مشکل بوی گربه‌ها غلبه کنیم؟

 

۷- انتخاب خاک گربه

خاک گربه ای را انتخاب کنید که قدرت جذب بالایی داشته باشد و کلامپینگ خوبی داشته باشد. به این معنی که قسمتهای آلوده به ادرار تشکیل توده ای را بدهد که به راحتی بتوان آن را از ظرف خاک جدا نمود. اگر می خواهید بدانید کدام خاک برای گربه مناسب است؟ مطالعه مقاله مربوط به آن کمک تان خواهد کرد.

 

۸- جذاب کردن خاک

استفاده از دانه های رنگی باعث افزایش جذابیت استفاده از خاک برای گربه ها می شود. اگر گربه شما خارج از خاک ادرار می کند مطالعه مطلب ادرار کردن گربه خارج از خاک حتما به شما کمک خواهد کرد.

 

۹- اندازه مناسب بستر در ظرف خاک

از مقدار مناسب بستر در ظرف خاک استفاده کنید. اگر مقدار استفاده از بستر گربه در جعبه کافی نباشد، ادرار در کف ظرف جمع شده و بوی نامطبوع و ناخوشایند آن کنترل نخواهد شد.

 

۱۰- چسبندگی خاک

دانه های بستر گربه باید طوری باشند که به پنجه های گربه نچسبند. خاک باید به شکلی باشد که بستر از داخل جعبه به برون از آن پخش نمی شود.

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ناشناس
ناشناس
8 ماه قبل

سلام خسته نباشید ببخشید من تازه گربه خریدم بعد فعلا نمیتونم ضرف خاکش بگیرم میشه راهمنمایی کنین تو کجا میتونم براش خاک بریزم

mehrab
mehrab
6 ماه قبل
پاسخ به  ناشناس

توی یه تشت هم میتونید بریزید. مقدار کم فقط نریزید

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x