فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
گربه ای که خارج از ظرف خاک خود ادرار کرده است

ادرار کردن گربه خارج از خاک؛ ۱۰ راهکار جلوگیری از ادرار گربه در خانه

اگر چه یافتن ادرار گربه در اطراف خانه برای صاحبان این حیوان، امری کاملاً آزار دهنده است، اما صاحبان این حیوان باید بدانند که گربه ها وقتی خارج از ظرف خود ادرار می کنند، حیوانات بدی نیستند. بلکه آنها فقط نیازهای آن زمان خود را برطرف می کنند. دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است گربه خارج از ظرف خاکش و در گوشه و کنار خانه ادرار کند. اما با کمی بررسی و احتمالاً مراجعه به مطب دامپزشکی باید بتوانید راهکارهای مناسبی برای جلوگیری از این کار حیوان پیدا کنید. در این مطلب از مجله پت خرید ۱۰ راهکار برای جلوگیری از ادرار کردن گربه خارج از خاک به شما ارائه می گردد. پس با این مقاله از مجله پت خرید همراه شوید.

 

۱- در ابتدا با دامپزشک گربه مشورت کنید

در اینگونه مواقع، مهمترین کاری که می توانید انجام دهید این است که از دامپزشک گربه خود وقت بگیرید. دامپزشک حیوان خانگی شما یک شرح حال کامل از شما می گیرد و یک معاینه فیزیکی، آزمایش ادرار و شاید برخی آزمایش های تشخیصی دیگر را انجام می دهد تا مشخص کند که این اتفاق، یک مشکل پزشکی است یا ریشه رفتاری دارد.

التهاب سیستم دفع ادرار، دیابت و بیماری های کلیوی تنها سه مورد از مشکلات بهداشتی است که باعث می شود که این حیوانات خارج از جعبه خاک خود دستشویی کنند. اگر دامپزشک سلامتی حیوان شما را تایید کرد، او می تواند به شما کمک کند تا به سراغ رسیدگی به مسائل محیطی یا رفتاری بروید که ممکن است در این امر نقش داشته باشند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: گرفتن ناخن گربه ؛ چگونه چنگال گربه را در خانه کوتاه کنیم؟

۲- محل های ادرار کردن گربه را تمیز کنید

خواه دامپزشک تشخیص دهد که این مشکل پزشکی است یا رفتاری، حتماً تمام مناطقی را که گربه شما خارج از ظرف خاک خود ادرار کرده است را کاملا تمیز کنید. باید مطمئن شوید که بوی بد را از بین برده اید. البته نه فقط به خاطر خودتان، بلکه به این دلیل که این بوی بد نمی گذارد گربه شما به همان نقطه برگردد.

می توانید با استفاده از نور سیاه و بینی خود تمام این مناطق را شناسایی کنید. اگر با مناطق تازه ای روبرو هستید که گربه خانگی شما آنجا را کثیف کرده است، ابتدا محل را تا حد ممکن با حوله های کاغذی یا پارچه ای خشک کنید. در مرحله بعدی برای این نقاط (و همینطور برای نقاط قدیمی) ، بهترین روش تمیز کردن را براساس آن چیزی که آلوده شده است، انتخاب کنید:

  • ملافه، لباس، حوله و غیره: می توانید این موارد را با استفاده از آب سرد در ماشین لباسشویی شستشو دهید و سپس آنها را در هوای آزاد آویزان کنید تا خشک شوند.
  • کف و سایر سطوح سخت: آن قسمت را با محلول تمیز کننده خانگی مورد علاقه خود یا محلول پاک کننده بوی حیوان تمیز کنید.
  • فرش ، موکت ، تشک، پتو و تودوزی: این موارد بهتر است با پاک کننده های آنزیمی یا باکتریایی تمیز شوند.
دستی در حال تمیز کردن ادرار گربه خارج اط ظرف خاک

لازم است تمام مناطقی را که گربه شما خارج از ظرف خاک خود ادرار کرده است را کاملا تمیز کنید.

۳- مشکل گربه را مشخص کنید: ادرار یا اسپری؟

هنگامی که جای جدیدی از کثیفی را در محلی که متعلق به این کار نیست، کشف می کنید، ابتدا باید مشخص شود که آیا نتیجه کمی اسپری کردن گربه است یا تخلیه کامل ادرار. این حیوانات به دلایل مختلفی اسپری  یا تخلیه کامل می کنند. بنابراین به انواع مختلفی از درمان نیاز دارند.

وقتی گربه اسپری می کنند، معمولاً در مقابل یک سطح عمودی قرار می گیرند و مقدار نسبتاً کمی مایع را روی آن می پاشند. بنابراین اگر پاششی روی در و دیوار پیدا کردید، مشکل حیوان خانگی شما احتمالاً همین اسپری کردن برای نشانه گذاری قلمرو است.

گربه ها هنگام دستشویی کردن ، معمولاً چمباتمه می زنند و مقدار زیادی مایع را در سطح افقی تخلیه می کنند. شما باید قبل از اینکه اینگونه کثیف کاری ها به رفتار طبیعی حیوان تبدیل شود، به سرعت پاشش را از دستشویی کردن حیوان، تشخیص دهید.

بیشتر بخوانید: آیا استفاده از اسانس های روغنی برای حیوانات خانگی بی خطر است؟

۴- به مسائل قلمروی گربه رسیدگی کنید

گربه های نری که تولید مثل نکرده اند، بدنام ترین مجرمان برای اسپری کردن هستند. تمام گربه هایی که قرار نیست تولید مثل کنند، باید عقیم شوند. زمان ایده آل این کار، قبل از رسیدن به سن بلوغ است.

اما اگر حیوان عقیم شده شما پاشش می کند، سعی کنید برای او در قلمرو اش، احساس امنیت بیشتری ایجاد کنید. در یک خانه چند گربه ای، ممکن است تهیه مناطق زندگی جداگانه برای هر حیوان، به حل مشکل کمک کند.

اگر این کار برای شما عملی نیست، نشیمن گاه های مرتفع ، مخفیگاه و مسیرهای فرار را فراهم کنید تا این حیوانات به راحتی از یکدیگر دور شوند. همچنین ممکن است محصولات ضد اضطراب به حیواناتی که مشکل پاشش دارند، کمک کنند. در صورت عدم موفقیت، دامپزشک می تواند برای گربه داروی ضد اضطراب مانند فلوکستین تجویز کند.

۵- ظرف دستشویی بیشتری برای گربه تهیه کنید

اگر گربه شما ممکن است هر کجای خانه ادرار کند، یکی از کارهایی که می توانید انجام دهید این است که ظرف خاک گربه بیشتری برایش تهیه کنید. وقتی تشخیص داده اید که حیوان شما به طور نامناسبی ادرار می کند، وقت آن است که نگاهی دقیق به جعبه دستشویی او بیندازید.

اول باید ببینید که شما چند جعبه برای حیوان تهیه کرده اید. باید در نظر داشته باشید که اغلب یک جعبه برای این کار کافی نیست. قانون کلی در مورد ظرف خاک گربه یک جعبه برای هر حیوان به علاوه یک جعبه اضافی است.

گربه ها می توانند در مورد استفاده از جعبه ای که قبلاً در آن دستشویی شده است، بسیار سختگیر باشند. مخصوصاً اگر دستشویی متعلق به خود آنها نباشد. هرچه تعداد جعبه های دستشویی بیشتر باشد، احتمال بیشتری دارد که حیوان شما بتواند یکی را پیدا کند که متناسب با نیازهای او باشد.

گربه سیاه که روی موکت ادرار کرده است.

اغلب یک ظرف خاک برای ادرار کردن گربه کافی نیست.

۶- مکان ظرف دستشویی گربه را ارزیابی کنید

جعبه های دستشویی گربه در کجای خانه قرار دارند؟ اگر خانه شما چند طبقه است، حداقل یک جعبه در هر طبقه باید وجود داشته باشد.

به این فکر کنید که اگر در طبقه دوم خانه خود باشید، آیا می خواهید برای استفاده از سرویس بهداشتی یک طبقه به پایین بروید؟ البته که نه. گربه خانگی شما هم همینطور است. راحت بودن محل استفاده این جعبه ها برای حیوان، اغلب مشکلات را برطرف می کند.

سرانجام اگر حیوان خانگی شما به طور مداوم در یک نقطه ثابت ادرار می کند، سعی کنید یک ظرف خاک را روی آن قسمت قرار دهید و سپس آن را به آرامی و طی چند روز، به مکان مناسب تری منتقل کنید.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: راه های ساده برای بازی و سرگرم کردن گربه با وسایل ساده و ابتدایی!

۷- ظرف خاک مناسب برای گربه پیدا کنید

یک ظرف خاک گربه سر بسته ممکن است استانداردهای تزئینی شما را کسب کند. بعلاوه از نظر کنترل بو، بهتر عمل می کند. اما ممکن است حیوان خانگی شما با آن موافق نباشد. جعبه های محصور شده می توانند برای حیوان کوچک ، تاریک و بد بو باشد و خارج شدن از آن برای حیوان دشوار باشد.

همچنین باید مطمئن شوید که کناره های جعبه آنقدر کم ارتفاع است که حیوان خانگی شما می تواند به راحتی پای خود را روی آن بگذارد، مخصوصاً وقتی که او به سن پیری می رسد. جعبه ایده آل حیوان، بزرگ و باز با کناره های کم ارتفاع یا حداقل یک نقطه کم ارتفاع است که حیوان بتواند به آسانی وارد آن شود.

همچنین انتخاب بهترین خاک گربه که مناسب و کم بو باشد بهترین کاری است که می توانید برای گربه تان انجام دهید.

۸- ظرف های دستشویی را بیشتر تمیز کنید

یک ظرف خاک کثیف باعث می شود که گربه ها برای ادرار کردن، به جاهای دیگر خانه برود. ار آنجا که این حیوانات ذاتاً موجوداتی بسیار تمیز هستند، ترجیح می دهند از یک جعبه تمیز استفاده کنند.

حداقل باید یکبار در روز جعبه ها را تمیز کنید و حتما هر ماه همه بسترها را کاملا خالی کرده و سپس آنها را بشویید و دوباره آنها را با خاک تمیز پر کنید.

در این مورد بیشتر بخوانید : ۱۰ نکته در مورد انتخاب و نحوه آماده سازی خاک گربه

۹- اجازه دهید گربه خودش نوع جعبه را انتخاب کند

به نظر می رسد ظرف های معطر گزینه های بهتری باشند. (چه کسی دلش نمی خواهد به جای بوی نامطبوع، بوی عطر استشمام کند؟) ، اما گاهی این حیوانات با ما اختلاف نظر دارند. بینی آنها حساس تر از بینی ما است. بنابراین گاهی آنچه برای ما خوشایند به نظر می رسد می تواند برای آنها آزار دهنده باشد. آنها همچنین دوست دارند به آنچه برایشان آشنا است پایبند بمانند. بنابراین اگر ناگهان جعبه دستشویی حیوان را عوض کنید، ممکن است این حیوان خارج از جعبه دستشویی کند.

اگر می خواهید جعبه جدیدی را امتحان کنید، مطمئن شوید حداقل یک جعبه از نوع قدیمی در خانه دارید. که در صورتیکه حیوان خانگی شما بستر جدیدش را قبول نکرد، بتوانید از آن نوع قدیمی استفاده کنید.

۱۰- تنش بین گربه ها را کاهش دهید

درگیری بین چند گربه یا آوردن یک حیوان جدید به خانه ممکن است باعث روش نامناسب دستشویی کردن شود.

اگر حیوانات خانگی شما در جعبه بستر یا در مجاورت آن دچار درگیری شده باشند، ممکن است ترجیح دهند از رفتن به آن جعبه پرهیز کنند تا در اثر تکرار درگیری، اذیت نشوند. بنابراین بهتر است این حیوانات را برای مدتی از هم جدا کنید تا تنش کمرنگ شود. سپس سعی کنید مجدداً آنها را دوباره آشتی دهید.

همچنین یک حیوان ممکن است از جعبه خود محافظت کند. پس اطمینان حاصل کنید که جعبه های مختلف که در مکانهای مختلف خانه قرار دارند، از هم فاصله دارند. در اینصورت گربه نمی تواند به طور همزمان از دسترسی سایر حیوانات به همه جعبه ها جلوگیری کند.

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب در مورد ادرار کردن گربه در خانه و روش های جلوگیری از آن برایتان مفید بوده باشد. چنانچه شما نیز نظر یا پیشنهادی دارید خوشحال می شویم در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

منبع: PETMD

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] در نتیجه پنهان می شوند و حتی می توانند مشکلات مربوط به دستشویی کردن در خارج از ظرف خاک خود را ایجاد […]

trackback

[…] بیشتر بخوانید: ادرار کردن گربه خارج از خاک؛ جلوگیری از ادرار کردن گربه… […]

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x