فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
زن و مرد در حال ماساژ دادن سگ

ماساژ درمانی برای سگ و ۴ روش ساده ماساژ دادن سگ

در صورتی که از کمردرد، گرفتگی شانه و یا ذهنی آشفته رنج می برید ماساژ گرفتن یکی از بهترین راه ها برای شل کردن عضلات و رسیدن به آرامش است. اما آیا می دانستید ماساژ درمانی سگ ها برای سلامتی این حیوانات نیز می تواند مفید باشد؟ در دامپزشکی، ماساژ سگ به عنوان یک درمان مکمل برای کمک به بهبود برخی از عارضه ها از آرتروز تا بعضی آسیب های خاص استفاده می شود. به همین دلیل در این مقاله از مجله پت خرید به معرفی ماساژ درمانی سگ ها و همچنین بهترین روش های ماساژ سگ پرداختیم.

 

آیا ماساژ درمانی برای سگ مفید است؟

دکتر بکی براندنبورگ، یک درمان شناس ماساژ حیوانات اهلی مستقر در اوهایو و صاحب موسسه درمانی براندنبورگ است. او می گوید: مشت و مال برای سگ ها معجزه می کند. مالش کل بدن حیوان باعث می شود عضلات بدن ورزیده شوند. نوازش کردن و لمس کردن بدن سگ می تواند التیام بخش باشد.

این روش درمانی علاوه بر اینکه از نظر جسمی می تواند برای حیوان خانگی مفید باشد، پیوند عاطفی شما و حیوان خانگی تان را نیز محکم تر می کند. دکتر راشل باراک دامپزشک مستقر در شهر نیویورک و بنیانگذار طب سوزنی حیوانات است. وی معتقد است مشت و مال دادن هم برای شما و هم برای حیوان خانگی تان مفید است. مطالعات نشان داده اند که نوازش کردن سگ یا گربه می تواند ضربان قلب و فشار خون را کاهش دهد. همچنین باعث ترشح هورمونی به نام اکسی توسین در بدن می شود. این هورمون باعث ایجاد احساس عشق و تحکیم پیوند بین انسان و حیوان خانگی می شود.

 

آنچه باید در مورد ماساژ سگ بدانید

از توله های سگ تا سگ های بالغ و مسن همه از روش درمانی ماساژ بهره می برند. ماساژ درمانی در کاهش فشار شدید روی بافت های نرم بدن سگ نقش موثری دارد. البته به خاطر حساسیت موضوع، حیوان خانگی شما حتما باید توسط یک متخصص ویزیت شود.

زیرا فردی که با عضلات سگ کار می کند باید شخصی آموزش دیده باشد. لازم است که او آناتومی بدن سگ را به خوبی بشناسد و میزان ایمنی فشار  ماساژ را بداند. اگر می خواهید سگ خود را ماساژ درمانی کنید، حتما از دامپزشک بخواهید تا شما را به یک متخصص مخصوص حیوانات ارجاع دهد.

بیشتر بخوانید: آب درمانی سگ ها و فواید آن برای سلامتی سگ

خانمی در حال ماساژ دادن سگی که در آغوشش است

ماساژ خوب حتی می تواند موجب خوابیدن سگ بشود

تکنیک های ساده ماساژ درمانی سگ ها در خانه

در حالی که مالش دادن عمیق بافت های بدن سگ باید به متخصصان مربوطه سپرده شود اما در اینجا به چند روش ساده و کم شدت ماساژ درمانی که امتحان آنها در خانه بی خطر است، اشاره می کنیم.

  • نوازش کردن پشت سگ

دکتر براندنبورگ پیشنهاد می کند برای آشنایی حیوان خانگی خود با مالش از نوازش ساده پشت او شروع کنید. می توانید در حال تماشا کردن تلویزیون این کار را انجام دهید. از پشت سر حیوان شروع کنید. با فشار ملایم هر دو طرف ستون فقرات حیوان را به سمت بالا و پایین نوازش کنید. از فشار دادن استخوان های او دوری کنید تا ناخواسته آسیبی به این قسمت وارد نگردد. به نظر دکتر براندنبورگ این نوع مالش پشت برای حیوان آرامش بخش است. همچنین می تواند درمان خوبی برای آن دسته از حیوانات خانگی باشد که از اضطراب رنج می برند. این روش مخصوصا برای آن دسته ازحیوانات خانگی که از لمس بدنشان توسط انسان هراس دارند، مفید واقع می گردد. بعلاوه مالش دادن بدن می تواند برای سگ های نجات التیام بخش باشد و به آنها کمک می کند که مجددا آرامش خود را پیدا کنند.

مردی در حال نوازش دادن سگ که روی زمین خوابیده

ماساژ دادن پیشانی و پشت برای سگ لذتبخش خواهد بود

  • ماساژ پیشانی سگ

تکنیک آرامش بخش دیگر نوازش سر حیوان است. دکتر باراک می گوید: نقاط آرامش در درجه اول روی سر دوست وفادار شما قرار دارند. در هنگام ماساژ درمانی سگ ها، نوازش را از بالای بینی آنها شروع کنید. جایی که در آن یک نقطه فشار که به آرامش و بهبودی مربوط است وجود دارد. با فشار ملایم، انگشت شست خود را از بالای بینی به سمت بالای سر، رو به عقب و جلو حرکت دهید. این کار باعث به آرامش بیشتر سگ شما می شود.

پیشنهاد مطالعه: میزان آب مورد نیاز سگ ؛ سگها باید روزانه چه مقدار آب بنوشند؟

  • ماساژ ماهیچه های ران و پاهای عقب سگ

بسیاری از مشتریان دکتر براندنبورگ سگ های مسنی هستند که از مشکلات حرکتی مرتبط با سن رنج می برند. از نظر او این حیوانات اهلی هم مانند انسان ها هستند و عمر طولانی دارند. درست است که با افزایش سن موارد اجتناب ناپذیری به وجود می آید، اما ما می توانیم شرایط را برای راحتی حیوانات خانگی مسن خود فراهم کنیم. او معتقد است مالش دادن برای درمان آرتروز حیوان، باید توسط یک متخصص و تحت راهنمایی دامپزشک انجام شود. اما برای شل کردن و انعطاف پذیری عضلات حیوان می توان مالش ملایمی را برای او درخانه انجام داد.

این روش ماساژ درمانی برای پاهای عقب و ماهیچه های ران در بهتر است. با فشار ملایم، هر دو انگشت شست را به عضله ران فشار دهید و به آرامی درکل عضله منحنی هایی بکشید و به این ترتیب دایره هایی در جهت عقربه های ساعت ایجاد کنید. دکتر براندنبورگ می گوید از این روش دایره وار شست می توان برای مالش پایه گردن نیز استفاده کرد. این حیوانات خانگی این روش را دوست دارند زیرا دست خودشان به گردنشان نمی رسد.

  • مالش و ماساژ گوش های سگ

دکتر براندنبورگ معتقد است اکثر حیوانات خانگی مالش گوش را دوست دارند. اما با کمی دانش فنی می توانید به حیوان خانگی خود یک ماساژ آرام با خاصیت درمانی ارائه دهید. برای این مالش ساده، انگشت شست خود را درقسمت داخلی گوش سگ و روی لاله گوش قرار دهید. انگشت اشاره باید خارج از گوش باشد. با فشار ملایم نوازش را به سمت انتهای گوش ادمه دهید و با یک کشش آرام، حیوان خانگی خود را به آرامش برسانید.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: مراقبت از سگ بعد از جراحی؛ مراقبت ها برای تسریع بهبودی

سگ خوابیده روی پتو

ماساژ برای سگ ها باعث آرامش بیشترشان می شود

نکات مهم در زمان ماساژ درمانی سگ ها

آرامش داشته باشید و واکنش حیوان خانگی خود را تحت نظر بگیرید. از آنجایی که حیوانات به سرعت انرژی انسان را جذب می کنند، بسیار مهم است که هنگام ماساژ دادن سگ خود رفتار آرامی داشته باشید. با تن صدای پایین و آرام صحبت کنید تا حیوان را به یک فضای آرام دعوت کنید. همچنین به زبان بدن او دقت کنید. سگ هایی که از مالش داده شدن لذت می برد، بدن خود را به اصطلاح می کشد و به دستان شما تکیه می کند و از شدت آرامش به خواب می رود.

برعکس زمانی که سگ شما در این وضعیت احساس ناراحتی کند، شما را تماشا می کند و سعی در فرار کردن دارد. حتی ممکن است حیوان شما شروع به غرغر کند. در چنین شرایطی مالش را متوقف کنید و به سگ خود زمان بدهید. با گذشت زمان می توانید از طریق دستانتان با حیوان ارتباط برقرار کنید. در هنگام ماساژ سگ نهایتا دستان شما هستند که صحبت می کنند و باعث ایجاد اعتماد حیوان می شوند که این یک اتفاق خوشایند است.

پیشنهاد مطالعه: هر چند وقت یکبار باید سگ خود را حمام کنیم؟

 

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب در مورد ماساژ دهی به سگ ها برایتان مفید بوده باشد. چنانچه نظر یا پیشنهادی در این زمینه دارید خوشحال می شویم در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

منبع : PETMD

 

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x