فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
سگ قهوه ای تحت عمل جراحی

مراقبت از سگ بعد از جراحی ؛ نگهداری های لازم برای بهبودی سریع سگ

اگر سگی دارید که در دوران نقاهت پس از جراحی به سر می برد، لازم است او را آرام کنید. چه این عمل عقیم سازی باشد یا عمل روی اعضای داخلی یا ترمیم استخوان. ممکن است از خود بپرسید که چگونه می توانید به مراقبت از سگ بعد از جراحی کمک کنید. پس از انجام اینگونه عمل ها، شما باید برای نگهداری بهتر از جیوان خود دستورالعمل های دامپزشک را اجرا کنید. ضمنا باید بدانید که چگونه بعد از جراحی سگ را آرام نگه دارید تا به بهبودی کامل برسد.

برای دارندگان یک سگ پر جنب و جوش، آرام نگه داشتن او ممکن است یک رویای دست نیافتنی به نظر برسد. اما با استفاده از ابزارها و راهنمایی های مناسب، می توانید سگ خود را بعد از عمل های سنگین جراحی به آرامش برسانید. اگر دغدغه مراقبت کردن سگ خود بعد از جراحی را دارید، این مقاله از مجله پت خرید را مرور نمایید.

تهیه اسباب بازی های تعاملی

دکتر سالی مورگان، فیزیوتراپیست حیوانات اهلی می‌گوید بلافاصله پس از یک عمل جراحی، سگ باید برای مدتی استراحت کند. اما این بدان معنا نیست که او باید در جعبه کوچکی محصور شود. فعالیت های بیش از حد و بازی های خارج از منزل در مراحل اولیه بهبودی سگ بعد از جراحی ممنوع است. اما فعالیت‌های جالب و سرگرم کننده دیگری هم هست که باعث می شود سگ شما در حین بهبودی مشغول باشد. تهیه کردن اسباب بازی های تعاملی یا گنجاندن بازی های فکری در برنامه روزانه سگ بسیار مفید است. با این کار سگ شما در دوره نقاهت پس از عمل جراحی استرس کمتری را تجربه خواهد کرد.

نگهداری و مراقبت از سگ بعد از جراحی در بسیاری از جهات شبیه به مراقبت از ورزشکاران است. همه سگ‌ها تمایل دارند که به سرعت به سبک زندگی فعال خود برگردند. اسباب بازی هایی وجود دارند که به سگ ها اجازه می دهد تا برای مدت طولانی معما حل کنند. پس از حل هر معما شما می توانید به عنوان جایزه، مقداری غذا به سگ بدهید. با این کار احساس رضایت را در سگ بر انگیخته می کنید. اسباب بازی های تعاملی سگ به کاهش بی حوصلگی و تحریک ذهنی حیوان کمک می کند. بازی کردن حیوان خانگی شما را در طول روز سرگرم نگه می دارد!

سگ کرم با گردن بند الیزابت

مراقبت از سگ بعد از جراحی در بسیاری از جهات، مانند مراقبت از ورزشکاران است.

استفاده از قلاده الیزابت

یکی از وسایلی که برای دوران نقاهت پس از جراحی به آن نیاز پیدا می کنید گردنبند یا قلاده الیزابت است. این وسیله با قرار گرفتن در دور گردن سگ باعث می شود حیوان نتواند زخم ها و بخیه های خود را لیس بزند و یا پانسمان خود را باز کند. هر چقدر محیط زخم ها و بخیه ها تمیز تر باقی بماند، احتمال بهبودی زودتر سگ پس از جراحی بیشتر می شود.

بازی های مربوط به حس بویایی با سگ انجام دهید

در حین مراقبت از سگ بعد از جراحی اگر او نمی تواند با پنجه های خود درست کار کند، اجازه دهید که با بینی خود کار کند! این راز بر هیچ کس پوشیده نیست که این حیوانات دارای حس بویایی بسیار قوی هستند. اما برای آنها لازم است که برای یافتن اشیا بجای استفاده از نشانه های دیداری، از دنبال کردن رایحه و بو کشیدن استفاده کنند. با انجام بازی هایی که بینی سگ را به فعالیت وا می دارند، علاوه بر سرگرم نگه داشتن حیوان خانگی خود، سرعت بهبودی او را هم افزایش می دهید.

حس بویایی سگ خود را با بازی قایم کردن غذاهایش آزمایش کنید. شما می توانید مثل بازی گل یا پوچ، با پنهان کردن خوراکی هایی در یکی از مشت های خود حس بویایی حیوان خانگی خود را تحریک کنید. یا چند فنجان وارونه را جلوی او بگذارید و غذایش را زیر یکی از آنها پنهان کنید. سپس فنجان ها را جابجا کنید و از حیوان خانگی خود بخواهید که حدس بزند که غذایش زیر کدام فنجان قرار دارد. هنگامی که سگ شما با دست فنجان صحیحی را انتخاب کرد، او را تشویق کنید و خوراکی های داخل فنجان را به عنوان پاداش به او بدهید! این باعث می شود که سگ شما هم سرگرم باشد و هم انگیزه داشته باشد که این چالش را انجام دهد.

پیشنهاد مطالعه: افزایش طول عمر سگ با روش های مراقبت صحیح از سگ

فعالیت بعد از اندکی بهبودی

هنگامی که حال عمومی سگ شما بعد از جراحی بهتر شد، می توانید غذاهایش را در نقاط مختلف خانه پنهان کنید تا او تشویق شود که حرکت کند و فعالیت های معمول خود را دوباره شروع کند. بازی های مربوط به حس بویایی، سرگرمی های مناسبی برای سگ شما پس از جراحی است. زیرا خطر آسیب دیدگی یا فعالیت بیش از حد برای او وجود ندارد. علاوه بر این محرک بودن بازی های فکری که بینی حیوان خانگی شما را درگیر می کنند، او را خسته کرده و در نتیجه به سگ شما اجازه می دهند تا او آرام بماند و بعد از عمل به اندازه کافی استراحت کند.

سگ کرم که پای او جراحی شده و دامپزشک از او مراقبت می کند.

سگ بعد از عمل جراحی باید به اندازه کافی استراحت کند.

مراقبت از سگ بعد از جراحی و  تسکین دادن به او

دکتر جسیکا اونیل، متخصص رفتار شناسی حیوانات اهلی توضیح می دهد که بی حرکت نگه داشتن سگ از صاحب حیوان شروع می شود.  اولین چیزی که باید به آن توجه کرد، ایجاد آرامش در رفتار شما و محیط اطراف است. فعل و انفعالات ملایم، صدای آهسته، حرکات آرام و نوازش طولانی مدت سگ باعث آرامش پیدا کردن او می شود و به افزایش سرعت روند بهبودی اش کمک می کند.

محصولات زیادی وجود دارد که می تواند باعث ایجاد آرامش در سگ‌های بی قرار یا بیش از حد تحریک شده شود. طبق گفته دکتر اونیل، رایحه درمانی، پخش کننده های فرومون، تخت های دارای دستگاه گرم کن و دستگاه های صوتی، همه محصولات مفیدی هستند که در صورت افزایش آدرنالین و استرس در سگ شما، باعث آرامش او می شوند.

اگر به دنبال یک دستگاه صوتی آرامبخش هستید، اسپیکرهایی در فروشگاه‌های مخصوص حیوانات خانگی پیدا خواهید کرد که حافظه آن پر از موسیقی است. آهنگ هایی که توسط متخصصین رفتارشناسی برای آرام کردن این سگ ها تهیه شده و آنها را در حالت روانی بدون استرس قرار می دهد. همچنین می توانید از ژل های آرامبخش استفاده کنید که ترکیبی از روغن‌های مخصوص رایحه درمانی است. به یاد داشته باشید که هر سگ ممکن است پاسخ متفاوتی به این محصولات بدهد، پس با دقت به پاسخ حیوان خود توجه کنید.

پیشنهاد مطالعه: کنار آمدن با مرگ حیوان خانگی

مزایای دوران نقاهت آرامبرای سگ

دکتر اونیل به دارندگان سگ می گوید: سگ شما در دوران بهبودی پس از عمل، احساس طبیعی نخواهد داشت. پس به طور کلی در دوران مراقبت از سگ بعد از جراحی، کاهش عوامل استرس زا و انجام فعالیت های محرک ذهنی برای او لازم است. وقت کافی به او اختصاص دهید. با نوازش کردن او و تسکین دادنش، محبت بی دریغ خود را به او نشان دهید. تعاملات اجتماعی و دید و بازدیدهای خود را محدود کنید. اجازه ندهید که حضور افراد جدید، موجب تحریک بیش از حد و ایجاد استرس در سگ شما شود.

هر چقدر سگ شما در آرامش بیشتری دوران نقاهت خود را سپری کند، زودتر بهبود پیدا کرده و به روند عادی زندگی برمی گردد.

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب در مورد نگهداری های لازم از سگ پس از یک عمل جراحی برایتان مفید بوده باشد. همچنین امید داریم که سگ شما به زودی خوب شده و روند زندگی روزانه اش را دنبال کند. چنانچه نظر یا پیشنهادی برای مراقبت بهتر در دوره نقاهت و بیماری دارید خوشحال می شویم در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

منبع : PETMD

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x