اردیبهشت ۴, ۱۴۰۳
سایه یک سگ و صاحبش در یک غروب غم انگیز

کنار آمدن با مرگ حیوان خانگی؛ نکاتی در مورد غم از دست دادن حیوان خانگی

حیوانات خانگی، زندگی دارندگان خود را بسیار شاد می کنند. این پیوند خاص باعث می شود که روبرو شدن با از دست دادن حیوان خانگی که امری اجتناب ناپذیر است، برای صاحبان آنها بسیار دردناک شود. روزها و هفته های اول بعد از مرگ یک حیوان خانگی هرگز آسان نیستند. اما متخصصان مراقبت از حیوانات و دوستداران حیوانات می توانند به راحتی این بار را از دوش شما بردارند. آنها سعی می کنند به نحوی شما را تسکین دهند. در اینجا آنچه صاحبان این حیوانات در دوره بهبودی انتظارش را دارند، گفته خواهد شد. برای دانستن نکانی مهم در مورد کنار آمدن با مرگ حیوان خانگی، این مقاله از مجله پت خرید را مطالعه فرمایید.

 

تصمیم گیری برای اتانازی

در بسیاری از موارد، دارندگان حیواناتی مانند سگ یا گربه، باید اجازه دهند حیوان بیمار یا پیر آنها کشته شود. البته، حتی وقتی حیوانی از درد و بیماری رنج می برد هم این یک انتخاب بسیار دشوار است. دکتر لیزا موزس، متخصص مراقبت تسکینی و درد در انجمن پزشکی حیوانات در آنجل ماساچوست در بوستون است. او می گوید: شرایط برای صاحبان این موجودات معمولاً سرشار از عدم اطمینان است.

 

دکتر موزس ادامه می دهد: “هیچ تصمیم گیری دیگری در زندگی مشابه با این تصمیم گیری، وجود ندارد. مردم انتظار دارند که در این باره احساس واضحی داشته باشند. آنها می خواهند بدانند که چه موقع احساس خوبی از انجام این کار خواهد داشت. اما اگر منتظر آن لحظه باشید، ممکن است رنج های غیر ضروری این عضو خانواده خود را طولانی تر کنید.”

 

دکتر میشل پیچ، مشاور و مربی غم و اندوه در بیمارستان دامپزشکی رایان و استاد دامپزشکی در دانشگاه پنسیلوانیا ، فیلادلفیا است. وی می گوید: انتخاب اتانازی هرچقدر هم که دشوار باشد، اما می تواند مهربانانه ترین انتخاب برای حیوانی باشد که از بیماری یا کهولت رنج می برد.

شاید برایتان جالب باشد: افسردگی فصلی حیوانات خانگی و روش درمان آن

 

تحمل رنج برای راحت شدن حیوان خانگی

او توضیح می دهد: “در مورد پیوند عاطفی بین انسان و حیوان فکر کنید: گاهی اوقات آنها به خاطر ما فداکاری می کنند و گاهی اوقات هم ما باید به خاطر آنها فداکاری کنیم. تصمیم صاحب این موجودات دوست داشتنی برای اوتانازی یعنی فرد انتخاب می کند که درد عاطفی ناشی از رفتن دوست عزیز خود را تحمل کند تا از درد کشیدن جسمی حیوان خود جلوگیری کند.”

 

دکتر موزس توضیح می دهد که بین دانستن اینکه زندگی یک حیوان به انتها رسیده است و احساس آمادگی برای انتخاب اتانازی، تفاوت وجود دارد. جای تعجب نیست که اکثر مردم این کار را به تعویق می اندازند. دکتر موزس در حرفه ۳۰ ساله خود، فقط سه نفر را دیده که این تصمیم را خیلی راحت گرفته اند.

 

دکتر موزس می گوید: دارندگان حیوانات غالباً امیدوارند که حیوانشان در خواب و در آرامش بمیرد. اما این موضوع به ندرت اتفاق می افتد و دوست بیمار آنها معمولاً رنج می برد. “من نمی توانم به جای صاحب حیوان تصمیم بگیرم. اما می توانم در صورت لزوم، وکیل مدافع بیمار خود باشم که این اولویت من است. ”

شاید برایتان جالب باشد: بهداشت دهان و دندان حیوانات خانگی؛ نظافت دندانهای سگ و گربه

 

کیفیت زندگی حیوان بیمار خود را در نظر بگیرید

از نظر دکتر موزس، تصمیم در مورد اوتانازی به کیفیت زندگی حیوان بر می گردد. وی می گوید: “وقتی من با بیمار جدیدی برای مراقبت تسکینی یا مشاوره درد ملاقات می کنم، همیشه با ارزیابی کیفیت زندگی شروع می کنم و با صاحب او در مورد آنچه که به نفع بیمار است به توافق می رسم. من فکر می کنم که به عنوان مثال آنچه که من ممکن است بخواهم یا آنچه که صاحب حیوان ممکن است بخواهد، با آنچه خود حیوان می خواهد، متفاوت است. ”

 

برای دستیابی به بهترین تصمیم، دکتر موزس به دارندگان حیوان خانگی کمک می کند. او کمک می کند تا عناصر مهم زندگی حیوان خود را تشخیص دهند. در نتیجه افراد راحت تر بررسی می کنند وقتی این عناصر نباشند، کیفیت زندگی حیوان تا چه حدی کاهش می یابد. به عنوان مثال، دکتر موزس یک حیوان بیمار ۱۸ ساله داشت که همیشه عاشق ماشین سواری بود. اما از نظر جسمی ماشین سواری برای او ناراحت کننده شده بود. در نتیجه باعث اضطراب او می شد. او می گوید: “این کار دیگر همان لذت همیشگی را برای او به همراه نداشت.”

شاید برایتان جالب باشد: فشار خون بالا در حیوانات خانگی و پیش زمینه برای بیماری قلبی

 

حساس بودن به تغییرات در حرکات حیوان

دکتر موزس به دارندگان حیوانات اهلی توصیه می کند که به تغییرات ظریف در حرکات و رفتار این عضو از خانواده حساس باشند. زیرا نشانه هایی از کاهش کیفیت زندگی است. چنین تغییراتی می تواند شامل ایستادن سگها در لبه پارکشان، لذت نبردن از نوازش، خوابیدن دائمی یا تغییر الگوی خواب او باشد (به عنوان مثال بیدار بودن در شب و خوابیدن در طول روز). وی توصیه می کند که داشتن یک رابطه تنگاتنگ با یک دامپزشک معتمد که می تواند چشم انداز ارزشمندی را به شما ارائه دهد، بسیار مهم است.

 

دکتر موزس می گوید: “برای به دست آوردن یک دیدگاه درست، با افرادی که به شما و حیوانتان اهمیت می دهند، صحبت کنید. وقتی افرادی که به شما اهمیت می دهند به شما می گویند همه چیز دارد تغییر می کند، به حرف آنها توجه کنید.”

جالب است بدانید: کرونا و حیوانات خانگی، مراقبت از حیوانات خانگی در زمان شیوع کرونا

 

کنار آمدن با مرگ حیوان خانگی زمانی که حیوان به طور ناگهانی می میرد

برای برخی از دارندگان حیوانات، مرگ غیرمنتظره یا طبیعی آسان تر است. زیرا آنها مجبور نیستند تصمیمی برای اتانازی کردن حیوان خود بگیرند. برای بعضی دیگر، این شوک، باور از دست دادن همدمشان را دشوارتر می کند.

 

دکتر پیچ می گوید: “بعضی از مردم تمایل دارند که احساس گناه کنند. هنگامی که یک حیوان به طور طبیعی می میرد، برخی از افراد احساس می کنند که شاید زودتر باید به علائم توجه می کردند و ممکن بود در آن صورت بتوانند حیوان خود را نجات دهند. وقتی حیوان اتانازی می شود، احساس گناه بر این موضوع متمرکز می شود که آیا زمان درستی را انتخاب کرده اند یا خیر. ”

 

صحبت با کودکان برای کنار آمدن با مرگ حیوان خانگی

دکتر موزس معتقد است حضور بچه ها در هنگام تصمیم گیری برای اتانازی حیوان اغلب تجربه ای مثبت است. او می گوید: “اگر شما با آنها صادق و رو راست باشید، آنها به خوبی از عهده این اتفاق بر می آیند. البته این به شرطی است که بچه ها در سنی باشند که دلیل وقوع آن را بفهمند. و نگران نباشند که این موضوع برای نزدیکانش هم ممکن است اتفاق بیفتد.”

 

دکتر پیچ با صادق بودن با کودکان موافق است. وی توصیه می کند از اصطلاح “خواباندن حیوان” برای کودکان زیر ۸ سال استفاده نکنید. زیرا آنها ممکن است این امر را با خوابیدن خودشان مرتبط کنند و برای مدتی نتوانند به راحتی بخوابند. او می گوید: “اگر بچه ها به اندازه کافی بزرگ باشند که با حیوانات پیوند برقرار کنند، آنقدر هم بزرگ هستند که از دست دادن آنها را درک کنند.”

 

دکتر پیچ توصیه می کند: چه حیوان خانگی به طور طبیعی بمیرد و چه اتانازی شود، بچه ها را گول نزنید. از گول زدن بچه ها برای جلوگیری از جریحه دار شدن احساسات آنها و گفتن اینکه مثلا سگ او فرار کرده یا به یک مزرعه رفته است، خودداری کنید. او می گوید: این دروغ های مصلحتی ممکن است باعث شود کودکان سال ها به دنبال حیوان خود بگردند. همچنین این اتفاق که کودکان والدین خود را در حال غصه خوردن ببینند، می تواند برای آنها خوب باشد. آنها یاد می گیرند ناراحت شدن در موقعیت از دست دادن یک عزیز و ابراز احساسات، امری کاملا طبیعی است. آنها باد یاد بگیرند که کنار آمدن با مرگ حیوان خانگی، اندکی زمان می برد.

شاید برایتان جالب باشد: درمان ضرب دیدگی پای گربه و نکاتی که در این مورد باید بدانید

 

احساساتی که پس از مرگ حیوان خود تجربه می کنیم

صرف نظر از شرایط مرگ حیوان، عواطف بعدی می تواند مثل یک ترن هوایی، به سرعت تغییر جهت دهد. دکتر پیچ می گوید: ” تا زمان کنار آمدن با مرگ حیوان خانگی، گاهی حالت بی حسی و گاهی اوقات هم احساس راحتی از اینکه حیوانمان دیگر رنج نمی کشد، خواهیم داشت.”

 

دکتر موزس می گوید: دارندگان حیوانات اهلی اغلب پس از مرگ حیوان خود، با ترک جسد آنها مشکل دارند. آنها می خواهند قسمتی از بدن (گوش یا قطعه ای از دم) را به عنوان یادگاری، نگه دارند. اما این امر خصوصاً برای کارکنان بیمارستانهای دامپزشکی، اذیت کننده است.

 

دکتر پیچ گروه های پشتیبانی از دست دادن حیوانات را در دانشگاه پنسیلوانیا تسهیل می کند. او می گوید: مردم اغلب پس از مرگ حیوان خود، حتی اگر افراد دیگری در خانه باشند، خانه را بسیار بی روح توصیف می کنند.

دکتر پیچ می گوید: “درد عاطفی اغلب چند روز تا چند هفته اول بیشتر احساس می شود. شاید برای بسیاری از صاحبان حیوانات تعجب آور باشد. اما این بدان معناست که عادی شدن اوضاع در حال آغاز شدن است.”

بیشتر بدانید: فشار خون بالا در حیوانات خانگی و پیش زمینه برای بیماری قلبی

 

عزاداری برای حیوان از دست رفته

دکتر پیچ می گوید مراحل کنار آمدن با مرگ حیوان خانگی، شبیه مواردی است که هنگام از دست دادن یک عزیز تجربه می کنیم.

 

مرحله اول، “انکار” است که می تواند در زمان تشخیص نهایی بیماری آشکار شود. در نتیجه صاحب حیوان، ویزیت دامپزشک برای اتانازی را به تعویق بیندازد. همچنین پس از مرگ حیوان، برای احساس نکردن جای خالی او، فرد را وادار می کند کمتر در خانه بماند.

 

مرحله بعدی “عصبانیت” است و می تواند از دست خود یا دامپزشک (به دلیل عدم توانایی نجات حیوان خانگی) یا حتی از دست حیوان به دلیل زنده نماندن باشد. دکتر پیچ می گوید: این امر می تواند به طور غیرمستقیم به صورت بی حوصلگی با اعضای خانواده، دوستان یا همکاران ظاهر شود.

 

دارندگان حیوانات خانگی همچنین ممکن است احساس گناه کنند. آنها وقایعی را که منجر به مرگ حیوانشان شده، مرتبا با خود تکرار کنند. حتی برخی افراد ممکن است بدون داشتن سابقه افسردگی، دچار افسردگی می شوند. زیرا می دانند که این از دست دادن، دائمی است و دوست عزیز آنها دیگر بر نخواهد گشت.

دکتر پیچ می گوید: سرانجام افراد ، به مرحله “پذیرش” می رسند که در این مرحله، بهبودی برایشان اتفاق می افتد. این مرحله شامل غم و اندوه است. اما با قدردانی از تمام شادی و هیجاناتی که حیوان خانگی آنها در زندگی برایشان به ارمغان آورده بوده است.

بیشتر بدانید: بیماری های دستگاه گوارش در سگ

 

راه های مقابله با افسردگی پس از این اتفاق

گفتگو با افرادی که شرایط ما را درک می کنند و حامی و صبور هستند، می تواند به ما کمک کند. دکتر پیچ توصیه می کند:. ” ورزش، یوگا، مراقبه، پروژه های هنری یا مسافرت نیز ممکن است مفید باشد. مهمترین چیز این است که افراد صبور باشند و انتخاب کنند که با خودشان مهربان باشند. افراد باید دست از سرزنش خود و دیگران بردارند.”

 

گاهی اوقات از دست دادن حیوان در منزل می تواند منجر به غم و اندوه پیچیده و طولانی مدت شود که زندگی روزمره فرد را مختل می کند. این نوع غم و اندوه می تواند پس از مرگ نزدیکان به طور پی در پی، هنگامی که فقدان جدیدی فرد را به یاد فقدان قبلی می اندازد، آشکار شود.

 

دکتر پیچ می گوید: انجمن پشتیبانی از دست دادن حیوانات اهلی، جایی است که افراد با دیگران صحبت می کنند. آنها درد مشترک یکدیگر را درک می کنند که این کار می تواند روند عادی شدن زندگی را تسریع کند. مشاوره فردی یا خانوادگی نیز ممکن است لازم باشد. او تأکید می کند: “از درخواست کمک کردن، نباید ترسید”.

شاید برایتان جالب باشد: اضطراب جدایی در سگ و روش های درمان اضطراب جدایی سگ

 

دریافت حیوان خانگی جدید برای کنار آمدن با مرگ حیوان خانگی قبلی

دکتر موزس توصیه می کند که به محض مرگ حیوان، یک حیوان جدید را به خانه نیاورید. این کار بسیار وسوسه انگیز است، اما خود من کسی نیستم که بتواند چنین کاری انجام دهد. احساس می کنم این کار،  بی احترامی به رابطه با حیوانی است که از دست داده ام. او می گوید: در نهایت این یک تصمیم شخصی است. توصیه او این است که صبر کنید و سعی کنید با غم و رنج خود کنار بیایید.

 

دکتر پیچ تاکید می کند که زمان مناسبی برای آوردن یک حیوان جدید، وجود ندارد. یک فرد ممکن است یک هفته بعد از مرگ حیوان خود آمادگی داشتن یک حیوان جدید را داشته باشد. اما دیگری ممکن است برای کنار آمدن با مرگ حیوان خانگی خود به یک سال زمان نیاز داشته باشد. در یکی از انجمن های پشتیبانی، خانمی منظور من را در این جمله خلاصه کرد. او گفت: “هر کسی خودش بهتر متوجه می شود که چه زمانی برای آوردن یک حیوان اهلی جدید مناسب است. ولی نباید انتظار داشت حیوان جدید، شبیه حیوان مرده باشد. چون هر حیوان، موجودی مستقل است.”

 

منبع : PETMD

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x