اردیبهشت ۱۳, ۱۴۰۳
سگی که دامپزشک دارد به خاطر فشار خون بالا، به او دارو تزریق می کند.

فشار خون بالا در حیوانات خانگی و پیش زمینه برای بیماری قلبی

باید متذکر شد که فشار خون بالا در حیوانات خانگی، پیش زمینه مشکلات قلب و عروق آنها است. این بیماری برای این حیوانات اهلی، بسیار خطرناک است. همچنین پیشرفت بیماری، منجر به مرگ این حیوانات خواهد شد.

بر اساس آمار در تحقیقات بازار انجمن دامپزشکی در آمریکا، بین سالهای ۲۰۰۷ و ۲۰۱۷ ، تعداد متخصصان فعال دامپزشکی، ۳۲ درصد افزایش یافته است. طی ده سال یاد شده، تعداد متخصصین در همه تخصص های مربوط به دامپزشکی رشد داشته است. اما جالب است بدانید که طی همین ده سال، تعداد متخصصان قلب و عروق دامپزشکی ۴۶ درصد افزایش یافته است. تلاشهای دامپزشکان متخصص قلب و عروق به همراه صاحبان حیوانات خانگی که دارای آگاهی بیشتری نسبت به قبل می باشند، منجر به تشخیص بیشتر ناراحتی های قلب در سگها و گربه ها شده است که در گذشته، ناشناخته باقی می ماند.

دارندگان حیوانات خانگی باید علل، علائم و گزینه های درمانی را برای قلب و فشار بالا بدانند. در اینصورت آنها می توانند از بروز عوارض قلبی طولانی مدت جلوگیری بعمل آورند.

 

دلایل وجود فشار خون بالا در حیوانات خانگی

این مریضی در این حیوانات دوست داشتنی هنگامی رخ می دهد که عروق حیوان خانگی خیلی باریک یا خیلی سفت باشند، بنابراین عضله قلب (بخصوص بطن چپ) مجبور است برای عملیات پمپاژ، بیشتر کار کند.

 

فشار بالا در حیوانات خانگی، معمولاً نتیجه یک روند بیماری دیگر است. پاره ای از دلایل عمده این مشکل در حیوانات اهلی عبارتند از:

  • مشکلات کلیوی
  • مریضی کوشینگ
  • دیابت شیرین
  • پرکاری تیروئید

 

چشم ها، کلیه ها و مغز هم سایر اندام هایی هستند که معمولاً تحت تاثیر این عارضه، دچار مشکل می شوند.

بیشتر بدانید: افسردگی فصلی حیوانات خانگی و روش درمان آن

 

نقش فشار خون بالا در ابتلا یا تشدید عارضه های قلبی حیوانات

در بیماری فشار خون، بطن چپ برای پمپاژ کردن، بیشتر کار می کند. در اثر ادامه پیدا کردن این روند، عضله قلب حیوان خانگی سفت شده و عملکرد آن از بین می رود. این مشکل همچنین می تواند منجر به اختلال در عملکرد دریچه میترال و آئورت شود.

 

اگر اختلال در عملکرد عضله قلب یا دریچه آن شدید شود، فشار درون قلب و رگبرگهایی که به قلب تخلیه می شوند، بیش از حد بالا می رود و خون را  به بافتهای اطراف مانند ریه ها وارد می کند. این نارسایی، به نام نارسایی احتقانی قلب شناخته می شود.

 

علائم یا نشانه های نارسایی احتقانی قلب در این حیوانات خانگی عبارتند از:

  • تنفس سریع و پی در پی
  • مشکلات تنفسی و نفس تنگی
  • سرفه کردن
  • پایین بودن سطح انرژی و بی حالی
  • غش کردن

جالب است بدانید: بیماری های مشترک بین انسان و حیوانات خانگی

تشخیص جریان خون بالا در حیوان های خانگی

دامپزشکان به طور معمول با بررسی سابقه پزشکی کامل حیوان خانگی، انجام معاینه فیزیکی و آزمایش خون و ادرار قادر به تشخیص این بیماری هستند. برای تشخیص این عارضه در برخی مواقع، موارد کمک تشخیصی (مانند انجام سونوگرافی) لازم است.

 

درمان فشار خون در حیوانات خانگی

روش های درمانی موثری در دسترس است که می تواند به طور قابل توجهی به تنظیم جریان خون و بهبود کیفیت زندگی حیوان خانگی شما کمک کند و طول عمر او را افزایش دهد. اگر مشکل فشار خون بالا در حیوان خانگی شما تشخیص داده شده است، حیوان باید مرتباً تحت کنترل یک دامپزشک باشد. حیوانات خانگی مسن بیشتر از حیوانات جوانتر به این عارضه مبتلا می شوند. بنابراین حیوانات خانگی مسن ممکن است نیاز به آزمایش سالانه یا هر شش ماه یکبار داشته باشند.

 

درمان این ناراحتی، داروهای خوراکی روزانه است که به اتساع عروق مانند مهار کننده ها کمک می کند. اکثر حیوانات خانگی این داروها را به خوبی تحمل می کنند و حداقل عوارض جانبی را تجربه می کنند.

اطلاعاتتان را بیشتر کنید: نکات مهم در مورد سگ تان که ممکن است ندانید!

روش های پیشگیری از فشار خون

حتما سوال شما هم این است که در مورد پیشگیری از فشار خون در حیوانات و یا برگشت این عارضه چه باید کرد؟ چندین مطالعه در حیوانات نشان داده است که رژیم غذایی، نقش عمده ای در ایجاد و پیشرفت این مشکل و ناراحتی های قلبی در این حیوانات خانگی دارد. دامپزشکان و متخصصان تغذیه در حال حاضر در حال بررسی ارتباط بالقوه بین تغذیه و توسعه مشکلات مزمن در این حیوانات خانگی هستند.

اگر رژیم های غذایی خاصی بتوانند از مشکل های مزمن در حیوانات خانگی پیشگیری کرده و یا روند پیشرفت آن را معکوس کنند، این یک مسیر درمانی جایگزین برای میلیون ها حیوان دارای بیماری مزمن به حساب می آید. غذاهای درمانی مخصوص حیوانات می توانند کم زیادی به پیشگیری این امراض کند. فقط گذشت زمان لازم است که ما به درستی متوجه شویم که غذایی که به حیوانات خانگی خود می دهیم بسیار مهمتر از آن چیزی است که تا کنون فکر می کردیم و مواد غذایی مصرفی توسط حیوانات خانگی، نقش بسیار پررنگی در سلامت آنها ایفا می کند.

 

منبع: PETMD

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x