فروردین ۳۱, ۱۴۰۳
تصویر سگ و کودک که در طبیعت هستند و هر دو شاد هستند

بیماری مشترک بین انسان و حیوان خانگی که باید آنها را بشناسید

در بعضی از کشورهای پیشرفته مانند آمریکا تعداد حیوانات خانگی از تعداد شهروندان آن کشور بیشتر است و همه این حیوانات به صورت بالقوه توانایی انتقال بیماری را دارند. خوشبختانه ریسک انتقال بیماری از حیوانات خانگی بسیار کم است. اما به هر حال باید مراقب بیماری های مشترک بین انسان و حیوان خانگی بود تا از آن پیشگیری کرد و یا در صورت بروز، سریعتر آن را درمان کرد.

در این مقاله از مجله پت خرید به معرفی بیماری های مشترک بین انسان و حیوانات خانگی پرداختیم. در ادامه همراه ما باشید.

 

چه افرادی تحت خطر انتقال بیماری از حیوان به انسان هستند؟

بیماری های زیونوتیک به آندسته از بیماری هایی گفته می شود که از حیوانات به انسان قابل انتقال هستند. با توجه به اینکه این بیماری ها  مشترک بین انسان و حیوان می توانند سیستم ایمنی را درگیر کنند بایستی در مورد تماس حیوانات با افراد زیر توجه ویژه ای صورت بگیرد:

  1. مسن ترها
  2. خانم های باردار
  3. نوزادان
  4. کودکانی که درحال آموزش راه رفتن هستند
  5. افراد تحت درمان بیماری های سرطانی
  6. فرادی که به تازگی جراحی پیوند عضو داشته اند
  7. اشخاصی که بیماری های خود ایمن دارند

اگر شما هرکدام از موارد فوق را دارید بایستی از تماس مستقیم با خزندگان شامل لاک پشت، سوسمار و مار یا پرندگانی نظیر جوجه مرغ یا اردک پرهیز نمایید. انگل ها، باکتری ها فقارچ ها و ویروس ها عوامل بیماری زای قابل انتقال بین انسان و حیوانات هستند. انتقال عوامل بیماری زا به نوع عامل بیماری زا بستگی دارد که باید مراقب آن بود

 

در صورت نگهداری از حیوان خانگی این نکات را جدی بگیرید

با رعایت یکسری نکات ساده می توانید انتقال بیماری های مشترک بین انسان و جیوان خانگی را به حداقل برسانید. بعضی از این نکات عبارتند از:

  • باز کردن مرتب پنجره ها برای جلوگیری از انتقال آلودگی های تنفسی
  • ممانعت از حضور حیوان در آشپزخانه و هنگام طبخ غذا
  • اجتناب از لمس حیوان هنگام صرف غذا
  • کنترل سلامت حیوان (یک بار در ماه از ۲ تا ۸ ماهگی، یک بار در سال پس از ۸ ماهگی)
  • شستشوی مرتب دست ها با آب و صابون مخصوصا قبل و بعد از تماس با جیوان

 

کرم ها و انگل ها

همانطور که می توانند سگها و گربه ها و سایر حیوانات خانگی را آلوده سازند، انسان ها را نیز آلوده خواهند کرد. بنابراین برنامه جدی و منظم ضد انگلی جهت حیوانات خانگی زیر نظر دامپزشک مسئول لازم است. شایع ترین راه انتقال کرم در حیوانات مدفوع آنهاست. تخم یا لارو انگل می تواند در مناطقی که مدفوع حیوانات وجود داشته حتی پس از تمیز کردن باقی بماند و می تواند از طریق دست و پا و یا غذا شانس انتقال به دستگاه گوارش انسان را داشته باشد. راههای جلوگیری از این انتقال عبارتند از:

  1. راه نرفتن با پای برهنه
  2. شستن مناسب لوازم
  3. قرار ندادن دست در دهان
  4. شستن دستها پس از تماس با لوازم حیوانات
  5. تمییز کردن محل مدفوع حیوانات بصورت منظم

اگر شما با پای برهنه روی زمین راه بروید کرم های قلابدار می توانند حتی از پوست انسان نفوذ کرده و آلودگی ایجاد کنند. کرم های گرد بدلیل امکان انتقال لارو آنها به دستگاه گوارش و سپس اندام های مختلف نگران کننده هستند. بچه ها بدلیل بازی کردن در بیرون از خانه و روی زمین و در محل های آلوده درمعرض خطر بیشتری هستند.

 

توکسوپلاسموز

گربه ها قادر به انتقال بیماری توکوپلاسموز از طریق انتقال عامل بیماری با نام توکوپلاسما هستند. البته به همان اندازه که از خوردن گوشت خام قابل انتقال است. گربه ها اغلب علائمی از بیماری ندارند پس با دیدن وضعیت ظاهری و معاینه نمی توان بیماری را در آنها تشخیص داد. ولی افرادی که درگیر این بیماری هستند با علائمی شبیه به سرماخوردگی مانند ضعف و درد عضلات و بزرگی غدد لنفاوی در معرض ابتلا قرار می گیرند.

خانم های باردار بایستی وقت کمتری در تماس با گربه ها داشته باشند زیرا عوارض بیماری توکوپلاسموز در آنها می تواند زایمان زودرس، زایمان نارس، و… باشد. راههای جلوگیری از ابتلا به بیماری توسط خانم های باردار و یا افراد با سیستم ایمنی ضعیف به قرار زیر می باشد.

 

جلوگیری از بیماری توکسوپلاسموز

  • پوشاندن اسباب بازی بچه ها در هنگامی که استفاده نمی شود.
  • جمع آوری مدفوع گربه در کیسه های پلاستیکی و دفع بهداشتی آنها
  • استفاده از دستکش های یکبار مصرف در هنگام جایگزین کردن خاک گربه ها و شستن مناسب دستها
  • عوض کردن روزانه خاک گربه ها (مدت ۲۴ ساعت زمان کافی جهت انتشار انگل توکوپلاسما است.
  • نگران نباشید ، داروهایی بر علیه بیماری توکوپلاسموز به اندازه کافی در دسترس است.

 

تب خراش گربه

یک بیماری باکتریایی است که از طریق حشرات منتقل می شود. شما ممکن است نتوانید این بیماری را در گربه خود ببینید چون گربه علائمی از خود بروز نمی دهد. صاحب گربه بایستی اقدامات ضد انگلی و دور کردن حشرات از گربه خود و همچنین کوتاه کردن ناخن ها را به موقع انجام دهد و در ضمن مراقب گاز گرفتن و پنجه کشیدن گربه روی بدن خود باشد.

پیشنهاد مطالعه: نشانه های تب گربه و روش های درمان تب در گربه ها

 

بیماری رینگ ورم  Ring worm

توجه داشته باشید این بیماری بدلیل وجود کرم نیست بلکه یک بیماری قارچی است. این بیماری پوستی می تواند بوسیله تماس پوست یا موی حیوان آلوده بویژه گربه به انسان منتقل شود. رینگ ورم می تواند از حیوانات دیگر نیز به انسان منتقل شود مانند سگ، راسو، اسب، خرگوش، خوکچه هندی.

علائم این بیماری ریزش مو موضعی است و در بعضی حیوانات غیر قابل رویت و تشخیص است. از زمانی که این بیماری قارچی در محیط آلوده و کثیف تشخیص داده شد بایستی حیوان خود را تمیز نگه داشته و هرگونه خارش پوستی جدی گرفته شود. خوشبختانه داروهای مناسب جهت درمان این بیماری برای انسان و حیوان در دسترس هستند.

 

هاری

یک بیماری ویروسی کشنده مشترک بین انسان و حیوان است که از طریق بزاق قابل انتقال است و بوسیله واکسن قابل پیشگیری است. صاحب حیوان بایستی واکسیناسیون حیوان خود را بموقع انجام دهد.

از آنجا که ویروس هاری زنده است و در حیوانات وحشی وجود دارد بدین ترتیب صاحب حیوان بایستی از تماس با حیواناتی چون خفاش و راسو و روباه اجتناب کند. هر زمان که مشکوک شدید که حیوان شما در معرض بیماری هاری قرار گرفته است بلافاصله ، با دامپزشک خود در میان بگذارید.

پیشنهاد مطالعه: روش های کاهش وزن برای سگ هایی که اضافه وزن دارند

 

کنه

کنه جز بیماری های مشترک بین انسان و حیوان نیست . حیوان شما نمی تواند به شما کنه یا بیماری هایی که از طریق کنه ها ایجاد می شوند منتقل نماید ولی قطعاً آنها می توانند کنه ها را به منزل بیاورند. محصولات متعددی جهت از بین بردن کنه ها و یا جهت پیشگیری از ابتلا حیوانات و جایگاه آنها به کنه ها موجود است.

 

Lymphocytic Choriomeningitis

یا به اختصار LCM یک بیماری ویروسی قابل انتقال از جوندگان به انسان است. راه انتقال با استشمام ذرات معلق در هوا که از ادرار، مدفوع و بزاق آلوده جوندگان منتشر می شود. رت ها و موش ها و همسترها جزو جوندگان منتقل کننده این بیماری هستند. LCM می تواند علائمی شبیه ضعف های عضلانی و حتی فلجی ایجاد کند و متاسفانه درمان قاطعی برای آن وجود ندارد.

 

تب گزش جوندگان

یک بیماری باکتریایی مشترک بین انسان و جوندگان و حیوان خانگی است که از گازگرفتن، پنجه کشیدن و یا غذا و آب آلوده به مدفوع جوندگان منتقل می شود و بیماری فوق در انسان علائمی شبیه به بیماری سرماخوردگی ایجاد می کند که شامل تب، سردرد و دردهای عضلانی است. بعضی آنتی بیوتیک ها جهت درمان آن استفاده می شوند. اگر دارای حیوانات جونده در منزل هستند از تماس مستقیم با ترشحات و فضولات آنها خود داری کنید و سعی کنید خانه یا لانه یا محل زندگی آنها را مرتب ضدعفونی کنید.

 

سالمونلوز

یک بیماری باکتریایی قابل انتقال است که از مدفوع حیوانات بویژه خزندگان و اردک ها و جوجه های مرغ به انسان سرایت می کند. اغلب خزندگان در دستگاه گوارش خود دارای سالمونلا هستند و باکتری سالمونلا روی پوست آنها نیز ممکن است دیده شود و یا حتی روی قفس و محل زندگی آنها. بهر حال سالمونلا جز باکتری ای نرمال (فلور طبیعی) خزندگان می باشد. اگر به آنها اجازه رفت و آمد در منزل بدهید به این ترتیب باعث انتقال و گسترش باکتری به تمام نقاط منزل خواهید شد

 

مایکوباکتریوم

 باکتری اصلی قابل انتقال از ماهی و آکواریوم به انسان است. رایج ترین راه انتقال مایکوباکتریوم به انسان وجود زخم های باز مانند بریدگی و خراش های روی پوست دست و پا است.

جهت جلوگیری از انتقال این بیماری های مشترک بین انسان و حیوان خانگی می توان در هنگام تمیز کردن آکواریوم از دستکش مناسب استفاده کرد. در ضمن اگر همزمان گربه یا سگ نگهداری می کنید اجازه ندهید از آب تانک آکواریوم بنوشند.

پیشنهاد مطالعه: بیماری های شایع در مرغ عشق که لازم است بدانید

 

تب طوطی

تب طوطی یک بیماری مشترک بین انسان و پرندگان است. این باکتری در فضولات و ترشحات بینی حیوان خانگی شما دیده می شود. انسان می تواند با استشمام ذرات خشک شده و معلق در هوا به بیماری مبتلا شود.

اگر دارای پرنده خانگی باشید و علائمی نظیر تب، احساس سرما، سرفه خشک، سردرد، و دردهای عضلانی دارید بهتر است جهت بررسی سلامت خود به پزشک مراجعه کنید. اگر پرنده دارای این بیماری باشد و جهت درمان به دامپزشک مراجعه نشود منجر به عفونت های تنفسی شدید خواهد شد.

 

راههای پیشگیری از بیماری تب طوطی

  • شستن دستها پس از تماس با پرنده و لوازم آن
  • پوشیدن دستکش و ماسک در هنگام تمییز کردن قفس
  • جلوگیری از پرواز پرنده در محیط خانه بخصوص زمانی که مشغول خوردن غذا هستید.

پیشنهاد مطالعه: علائم تب کردن سگ و روش های درمان تب در سگ ها که باید بدانید

 

سخن پایانی در مورد بیماری مشترک بین انسان و حیوان خانگی

بیماری های مشترک بسیاری بین انسان و حیوان خانگی وجود دارند که در مناطق مختلف جهان پراکنده اند. کسانی که اصرار به نگهداری حیوانات وحشی دارند بهتر است آزمایشات مربوط به بیماری های مشترک را انجام دهند. به هر حال نگهداری از حیوان همراه با لذت های شیرینی که دارد ممکن است با دردسرهایی نیز همراه باشد. با رعایت نکات بهداشتی می توانید این بیماری ها را به حداقل برسانید.

نظر شما در این باره چیست؟ اگر نظر یا پیشنهادی دارید در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x