اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳
سگ سفید و قهوه ای، در وان آبی و منتظر است شسته شود.

هر چند وقت یکبار باید سگ خود را حمام کنیم؟

اینکه چقدر باید سگ خود را حمام کنیم، به مقدار زیادی بستگی به نژاد، نوع خز و فعالیتهای معمول سگ دارد. اما شستن سگ ها بین ۴ تا ۸ هفته استاندارد تلقی می شود. حمام کردن منظم سگ می تواند به سالم ماندن پوست و موی او کمک کند. همچنین باعث کاهش سوزش و خارش پوست حیوان خانگی می شود. علاوه بر این، نظافت سگ می تواند مقدار ریزش مو و شوره سر او را کاهش دهد. در ضمن بوی تازگی را برای سگ و خانه شما به ارمغان می آورد.

اگر شما هم دوست دارید در مورد حمام کردن سگ اطلاعات بیشتری به دست آورید، با این مقاله از مجله پت خرید، همراه باشید.

 

عوامل تعیین کننده زمان نظافت سگ ها

عواملی وجود دارد که باعث می شود تعداد دفعات حمام بیشتر یا کمتری برای سگ نیاز باشد. آن موارد عبارتند از:

 

  • داشتن فعالیت زیاد خارج از منزل و در فضای باز

سگ ها دوست دارند خود را کثیف کنند. اگر حیوان خانگی شما از آن دسته حیوانات است که دوست دارد در خاک و گل غلت بزند یا کارهای مشابهی انجام می دهد، ممکن است شما متوجه شوید که حمام کردن هفتگی برای او لازم است. اگر سگ شما خیلی کثیف باشد، با یک دستمال یا برس به اندازه کافی تمیز نمی شود. پس بدون تردید شستن او لازم است.

 

  • نژادهای دارای بوی خاص

برخی از نزادهای سگ بیشتر مستعد بوی بد هستند. نژادهای خانواده سگ تازی، آنهایی که خزهای مقاوم در برابر آب دارند و سگ هایی که گوش های آویزان دارند، برای جلوگیری از بوی بد، به حمام کردن منظم تری نیاز دارند. پس از حمام و نظافت این گونه سگ ها، می توانید از عطر مخصوص سگ استفاده کنید.

در این مورد بیشتر بخوانید : چگونه بر مشکل بوی بد گربه ها غلبه کنیم؟

 

  • آلرژی و سایر مسائل پزشکی

برخی از سگ ها به دلیل استفاده از داروی خاص برای درمان حساسیت پوستی یا رفع کک ممکن است نیاز به حمام کردن بیشتری داشته باشند. اگر فکر می کنید سگ شما هم در این دسته قرار می گیرد، مهم است که قبل از تنظیم برنامه حمام با دامپزشک او صحبت کنید. زیرا برخی از آلرژی ها و بیماری های پوستی می توانند با حمام کردن های مکرر بدتر شوند.

 

نکاتی در مورد نحوه شستن و حمام کردن سگ

شاید تا به حال سگی را حمام کرده باشید. پس حتما از قبل می دانید که ممکن است این کار کمی پیچیده باشد. با این حال داشتن برنامه ریزی و پیش بینی درست تا حد زیادی می تواند به ایجاد یک تجربه دلپذیر برای هر دوی شما کمک کند.

در این مورد بیشتر بخوانید: حمام کردن حیوان خانگی؛ ۵ نکته کلیدی در این مورد 

 

  • با آمادگی شستن سگ ها را شروع کنید

شامپوی سگ را بیرون بیاورید. (در صورت امکان شامپوی ضد سوزش چشم – فقط از شامپوی مخصوص سگ استفاده کنید). چند حوله را کف حمام قرار دهید. تعداد حوله ها هرچه بیشتر باشد، بهتر است. زیرا از نشت آب و کف و ایجاد لکه های سخت در کف حمام جلوگیری می کند. یک یا دو حوله اضافی، در دسترس داشته باشید. چرا که گذاشتن آنها روی سگ خیس، تا حدی از پاشش آب ناشی از تکان خوردن بعد از شستن سگ ها جلوگیری می کند.

قبل از ورود سگ خود به حمام، دمای آب را روی درجه ولرم قرار دهید. ممکن است سگ شما از وان متنفر باشد. یا شاید نیاز به نشستن در آب هست تا با شامپوی دارویی خیس بخورد. در اینصورت گذاشتن کمی کره بادام زمینی یا غذای مورد علاقه سگ کنار دوش می تواند او را مشغول کند و تشویقش کند تا در وان بماند.

در همین رابطه بخوانید: بهترین غذاهای تشویقی سگ برای ایجاد انگیزه در او

سگ سفید و کرم رنگ، کف زده شده و در حال شسته شدن است.

برای شستن سگ از شامپوی ضد سوزش چشم استفاده کنید.

 

  • از ابزارهای مناسب استفاده کنید

وقتی می خواهید سگ خود را سریع و موثر حمام کنید، یک اسپری آبپاش دستی، بسیار کارآمد است. این اسپری به ویژه می تواند برای نفوذ بهتر آب به پوست سگ هایی که موهای ضد آب دارند، مفید واقع شود. یک کفپوش لاستیکی در پایین وان می تواند به سگ شما کمک کند تا احساس امنیت بیشتری داشته باشد. بنابراین او روی زمین خیس یا مرطوب، سر نمی خورد. شامپو را در بازونگه دارید و درب آن را از قبل باز کنید. این کار در مواردی که مجبورید از یک دست استفاده کنید، مفید است.

 

  • سر سگ را در پایان پروسه حمام کردن، بشویید

“تکان خوردن سگ خیس” برای خشک کردن خود، زمانی شروع می شود که سرش خیس باشد. بنابراین بهتر است ابتدا بدن سگ ها را بشویید. سپس حمام کردن سگ را با تمیز کردن آرام سر و گوش او به پایان برسانید. این کار ممکن است به شما کمک کند که کمتر خیس شوید.

سگ قهوه ای با چشمان بسته و زبان بیرون آورده، زیر دوش حمام است.

سر سگ را در آخرین مرحله کار بشویید.

 

  • برای سگ، برنامه خشک کردن داشته باشید

استفاده از باد سشوار (با دمای سرد یا ولرم، ولی نه داغ) برای خشک کردن سگ، راحت ترین گزینه است. اما اگر سگ شما از سر و صدا می ترسد، تا آنجا که ممکن است او را با حوله بپیچید. سپس او را بیرون از حمام بگذارید تا خشک شود.

سگ پشمالوی قهوه ای، پیچیده شده در حوله صورتی

پس از اتمام حمام، سگ خود را با باد سشوار یا حوله خشک کنید.

 

  • روند شستن سگ ها را سرگرم کننده کنید

ممکن است سگ شما هرگز به حمام کردن علاقه ای نشان ندهد. اما داشتن اسباب بازی یا غذای مخصوصی که فقط در زمان حمام کردن سگ به او می دهید، می تواند شرایط را بهتر کند. از زمان تولگی سگ ها می توانید به آنها کمک کنید تا  به روند حمام کردن علاقه مند شوند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: مراقبت از سگ در زمستان؛ ۷ مورد مراقبتی برای سگها در هوای سرد

 

سخن پایانی

شاید شما هم در زمان حمام کردن سگ خود با چالش هایی مواجه باشید. این مشکل، هرگز با خشونت یا دعوا کردن سگ حل نمی شود. سعی کنید برای بهتر کردن شرایط، از تشویق سگ و خوراکی های مورد علاقه اش استفاده کنید. سرگرم کردن او با اسباب بازی های محبوبش هم راه حل دیگری برای رفع این چالش ها است.

یادتان نرود که پس از شستن سگ ها، آنها را با باد سشوار (که داغ نباشد) یا با حوله خشک کنید.

اگر شما هم در این زمینه، تجربه ای دارید، آن را در بخش کامنتها با ما به اشتراک بگذارید.

 

منبع: PURINA

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x