فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

تشویقی سگ چیست؟ + معرفی بهترین تشویقی برای سگ ها

خیلی از سرپرست‌ها دوست دارند سگهای خود را با اسباب بازی و انواع خوراکی‌ها شاد کنند، مخصوصاً وقتی کار خوبی انجام داده باشد. هر موردی که به عنوان تشویق و پاداش به سگ داده می‌شود تا او را  به تکرار رفتار مطلوب تشویق کند، تشویقی سگ می‌گویند. تشویقی‌ها معمولاً شامل خوراکی‌ها و لوازم بازی سگ می‌شوند.استفاده از تشویقی‌ها در تربیت سگها بسیار موثر است. وقتی که سگ عمل خوبی انجام می‌دهد، تشویقی به او داده می‌شود تا او را ترغیب به تکرار آن عمل کند. این فرایند به طور مداوم تکرار شده و به سگ کمک می‌کند تا رفتارهای مطلوب را درک کند و آنها را به خوبی انجام دهد.

تعادل در مصرف تشویقی‌ها بسیار مهم است. بهتر است خوراکی‌ها را به نسبت معقول با غذای اصلی سگ تنظیم کنید و به او بدهید تا از افزایش وزن سگ  جلوگیری شود و رژیم غذایی سالم سگتان رعایت شود. همچنین، توجه داشته باشید که تشویقی‌ها فقط برای تشویق او به انجام رفتارهای مثبت و یادگیری استفاده می‌شوند و باید از انتقام گرفتن یا جریمه کردن سگ با تشویقی، خودداری کرد.

خوراکی‌های کوچک و خوشمزه مانند بیسکوییت‌های سگ، کوکی‌ها، یا خرده‌های غذایی مناسب، به عنوان تشویقی سگ استفاده می‌شوند.

تشویقی سگ چیست

اما اگر تا به حال فقط از باقیمانده‌های غذای خود به سگتان داده‌اید، شاید بهتر باشد تجدیدنظر کنید که چه غذایی به عنوان تشویقی به سگ خود می‌دهید و چقدر؟ غذاهایی که انسان‌ها می‌خورند، حتی اگر به مقدار کم به سگ داده شود، برای سگ شما کالری زیادی دارند و به سرعت منجر به اضافه وزن در او می‌شود.

اما کالری تشویقی‌هایی که مخصوص سگها تهیه شده‌اند، به طور واضح بر روی برچسب محصولات مشخص می‌شود، بنابراین راحتتر می‌توان استفاده از آن‌ها را مدیریت کرد.

چطور یک تشویقی سگ خوب انتخاب کنیم؟

 

 همانطور که گفتیم تشویقی‌ها باید فقط به عنوان یک بخش از رژیم غذایی روزانه سگ شما در نظر گرفته شوند، به این معنی که باید به اندازه‌ای مصرف شوند که از محدوده تعداد کالری‌های توصیه شده برای سگ شما عبور نکنند. در زیر چند نکته مهم که باید در زمان خرید تشویقی سگ در نظر بگیرید، آورده‌ایم:

بررسی ارزش غذایی: به دنبال خوراکی‌هایی باشید که تعداد کالری در هر عدد آن به طور واضح بروی بسته بندی ذکر شده باشد و راهنمای تغذیه‌ای بروی بسته‌بندی درج شده باشد.

مواد تشکیل‌دهنده: در انتخاب تشویقی برای سگتان یا حتی خرید غذای خشک سگ به این نکته توجه کنید که چند ماده تشکیل‌دهنده وجود دارد که باید از خوراندن آنها به سگتان پرهیز کنید چون ممکن است معده سگ شما را تحریک کنند؛ شیرین‌کننده‌های مصنوعی مانند زیلیتول، رنگ‌های مصنوعی، نمک بیش از حد (که موجب تشنگی سگ می‌شود) و شربت‌ها و شیره‌ها (که دارای مقدار زیادی قند هستند) از آن دسته هستند. بهترین خوراکی‌ها آنهایی هستند که حاوی میوه‌ها و سبزیجات ایمن برای سگها می‌باشند و کالری کم و ارزش غذایی بالایی دارند؛ مانند هویج، لوبیا سبز، سیب و موز.

اندازه تشویقی: خوراکی‌ای را برای سگ خود انتخاب کنید که مناسب جثه‌ی او باشد. به سگ خود خوراکی بزرگتر یا کوچکتر از اندازه‌اش ندهید، زیرا خطر خفگی ایجاد خواهد کرد. البته می‌توانید تشویقی و بیسکوییت‌های بزرگتر را به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم کنید تا تعداد کالری در هر خوراکی کاهش یابد و به دفعات بتوانید از آنها استفاده کنید.

بهترین تشویقی سگ

بهترین تشویقی سگ

  • تشویقی‌های گوشتی مخصوص سگ

این تشویقی‌ها از بهترین پاداش‌های بی ضرر برای سگ‌ها به شمار می‌آیند و حاوی مقدار زیادی گوشت می‌باشند. این تشویقی‌ها تنها از دو ماده، انواع گوشت و گلیسیرین گیاهی، تشکیل شده‌اند و هیچ غلات، مواد پرکننده، مواد نگهدارنده و… در آن وجود ندارد. این محصول به خصوص برای سگ‌هایی که آلرژی یا حساسیت غذایی دارند، یک تشویقی خوب محسوب می‌شود. گوشت استفاده شده در این نوع تشویقی‌ها مرغ، اردک و یا بوقلمون می‌باشد. بنابراین سگ شما هر نوع گوشتی را که ترجیح بدهد، می‌توانید براساس آن تشویقی را انتخاب کنید. 

ویژگی‌های این محصولات:

  • حاوی گوشت انواع پرندگان و گلیسیرین گیاهی
  • بدون غلات، مواد پرکننده و مواد نگهدارنده
  • مناسب برای حیوانات دارای حساسیت
  • موجود در انواع مختلف در شعب پت شاپ پت خرید

 

  • تشویقی گیاهی بهترین تشویقی سگ

این نوع تشویقی های گیاهی و ارگانیک بسیار مورد علاقه سگ‌هاست. اگر شما گیاه خوار هستید، ممکن است برایتان آسان‌تر باشد حیوان خانگی‌تان از غذاهای شما استفاده کند. پس خوراکی‌های شما می‌تواند به عنوان پاداش برای حیوان‌تان باشد. از سویی دیگر محصولاتی نیز از این دست که با استخوان و طعمهای متفاوت تهیه شده است، در بازار موجود می‌باشد. با این محصولات نفس سگ خود را تازه نگه دارید و چیزی برای جویدن در اختیار او قرار دهید تا برای مدتی مشغول بماند. در طرز تهیه تشویقی سگ از این نوع  مواد افزوده شده به آن‌ها، غذاهای فوق العاده سالمی مانند سیب زمینی شیرین، دانه‌های چیا، کلم بروکلی، جعفری و دارچین هستند. این مواد خواص ویژه‌ای برای سگ‌ها دارند به طور مثال جعفری به کاهش بوی بد دهان کمک می‌کند یا دارچین هم بوی مطبوعی به دهان حیوان می‌دهد.

این محصولات حاوی پروتئین گیاهی سبک و قابل هضم هستند و باعث ناراحتی معده یا ایجاد گاز بیش از حد در معده حیوان نمیشوند. این خوردنی‌ها حاوی ذرت، گندم یا سویا نیستند.

ویژگی‌های این محصولات:

  • شامل انواع خوراکی‌های گیاهی مخصوص سگ
  • حاوی مواد اولیه سالم
  • بوی بد دهان را کنترل می‌کند.
  • حاوی پروتئین‌های گیاهی قابل هضم

 

  • تشویقی‌های بیسکویتی برای سگ

تشویقی‌های بیسکویتی یک خوراکی محبوب برای تشویق سگ‌ها در آموزش و مدیریت رفتار آنهاست. بیسکویت‌ها عموماً به عنوان پاداش یا جایزه برای سگ‌ها استفاده می‌شوند و می‌توانند به عنوان یک روش موثر برای تشویق و تقویت رفتارهای مثبت در سگ‌ها عمل کنند.

در طرز تهیه تشویقی سگ از این نوع معمولاً از مواد سالم و ارگانیک استفاده می‌شود و برای سگ‌ها بسیار جذاب هستند.

تشویقی بیسکوییتی

ویژگی‌های این محصولات:

  • ترکیبات سالم: بیشتر بیسکویت‌های تشویقی برای سگ‌ها شامل ترکیبات سالم مانند گوشت، ماهی، سبزیجات و میوه‌ها هستند. آنها معمولاً فاقد مواد نگهدارنده و رنگ‌های مصنوعی هستند.
  • طعم و بوی جذاب: تشویقی‌های بیسکویتی طعم و بویی دارند که برای سگ‌ها جذاب است.
  • قابلیت هضم: تشویقی‌های بیسکویتی معمولاً به گونه‌ای تهیه می‌شوند که قابلیت هضم بالایی دارند و برای سگ‌ها مشکلات گوارشی به وجود نمی‌آورند.
  • اندازه مناسب: این تشویقی ها معمولاً در اندازه‌های کوچک تولید می‌شوند تا به راحتی قابل مصرف باشند و به عنوان پاداش در هنگام آموزش و تشویق استفاده شوند.

 

  • تشویقی طبیعی نرم و پخته شده بدون غلات

 این تشویقی در لیست بهترین خوراک‌های بدون غلات برای سگ‌ها قرار دارد و در طرز تهیه تشویقی سگ از این نوع از مواد اصلی مرغ و گوشت استفاده می‌شود. این تشویقی برای سگ‌هایی که معده‌شان قادر به هضم غلات نیست، مناسب است. علاوه بر مرغ و گوشت، این تشویقی شامل سبزیجاتی مانند نخود فرنگی، سیب زمینی و هویج نیز می‌باشد و بعضاً با گوشت گاو، مرغ و اردک نیز تهیه می‌شوند. همچنین، دارای گلیسیرین، ژلاتین خوک و سایر مواد مجاز است. توجه داشته باشید در صورتی که سگ شما آلرژی دارد، قبل از مصرف این تشویقی‌ها، برچسب محصول را دقیق بررسی کنید و در صورت نیاز با دامپزشک مشورت کنید.

همچنین، با توجه به نرم بودن این نوع تشویقی‌ سگ، استفاده از آن‌ها هم برای توله‌ها و سگ‌های بزرگسال بسیار مناسب است. شما حتی می‌توانید مقداری از این تشویقی‌ها را به غذای خشک سگ خود اضافه کنید تا غذا بوی بیشتری بگیرد و حیوان به خوردن آن بیشتر ترغیب شود.

گاهی هم می‌توانید مقداری از این تشویقی‌ها را در جیب خود نگه دارید و در زمان آموزش سگ، از آن به عنوان پاداش استفاده کنید. 

ویژگی‌های این محصولات:

  •  فاقد غلات
  •  ماده اصلی پروتئین: مرغ و گوشت
  • حاوی سبزیجات 
  • نرم و آسان برای جویدن 
  • مناسب برای توله‌ها و سگ‌های بزرگسال

 

سؤالات متداول

 

  • سالمترین و بهترین غذاهای تشویقی سگ چیست؟

بدون در نظر گرفتن رژیم غذایی خاص، بهتر است به دنبال پاداش‌هایی با مواد غذایی طبیعی و فاقد افزودنی زیاد باشید. اگر حیوان شما اضافه وزن دارد، به دنبال تشویقی ای باشید که به طور طبیعی چربی کمی داشته باشند یا اگر او نمی‌تواند غلات موجود در غذای خود را هضم کند، مناسب‌ترین پاداش برای او خوراکی‌های بدون غلات خواهد بود. همچنین به یاد داشته باشید شکلات، انگور، کشمش، هر ماده حاوی زایلیتول (شیرین کننده غیر قندی)، برای این حیوان شما خطرناک هستند. 

  • آیا باید برای سگ خود تشویقی‌های دندانی بخرم؟

اگرچه مسواک‌زدن منظم بهترین راه برای حفظ لثه و دندان‌های سگ شما است، اما تشویقی‌های دندانی می‌توانند به کاهش بوی دهان سگ شما و تمیز کردن دندان‌هایشان کمک کنند. برچسب روی محصول را بررسی کنید این اطلاعات باید نشان دهد تشویقی دندانی برای کاهش رسوبات و پلاک روی دندان‌های سگ کمک می‌کند. البته نحوه جویدن سگ برای عملکرد این محصولات نیز اهمیت دارد. اگر این تشویقی‌ها به طور کامل جویده نمی‌شوند، بهتر است نظافت حرفه‌ای دندان‌ها را به ویژه برای سگ‌های کوچک که به مشکلات دهان و دندان در آن‌ها بیشتر رایج است،انجام دهید. 

سخن پایانی

اصلی‌ترین نکته درباره تشویقی‌ها برای سگ شما، چگونگی اضافه کردن آنها به رژیم غذایی سگ است. توجه داشته باشید تنها ۱۰% تغذیه سگ شما در طی روز می‌تواند از طریق تشویقی او تأمین شود. اگر شما به سگ خود تعداد زیادی تشویقی بدهید و مقدار غذای خشک سگ را کاهش دهید، سگ شما با کمبود مواد غذایی مواجه خواهد شد . همچنین مصرف زیاد تشویقی گاهاً می‌تواند منجر به اسهال و استفراغ شود، بنابراین مهم است که برندهایی را انتخاب کنید که به طور واضح کالری موجود در هر تشویقی و ارزش غذایی و ترکیبات را در پشت بسته بندی درج کنند.

شما از چه نوع تشویقی هایی برای سگ خود استفاده می کنید؟ برامون کامنت بگذارید.

 

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x