اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳
سگ نشسته در هوای سرد زمستان

مراقبت از سگ در زمستان؛ ۷ مورد مراقبتی از سگ در هوای سرد

اگرچه سگ های وفادار ما به پوستی مودار و گرم و پنجه های قوی و محکم مجهز هستند، اما باز هم نسبت به هوای سرد آسیب پذیر هستند. دکتر کلی رایان، مدیر خدمات دامپزشکی در مرکز پزشکی حیوانات در آمریکا می گوید: اکثر سگ ها می توانند با هوای سرد زمستان سازگار شوند. اما برای جلوگیری از اذیت شدن آنها در زمستان و یا دچار شدن به هیپوترمی، نیاز به توجه و مراقبت بیشتری از سمت ما دارند. تشخیص اینکه سگ سردش شده است، بسیار آسان است. چون آنها درست مثل ما می لرزند و به دنبال گرما هستند. ممکن است در اینگونه موارد، عادی رفتار نکنند. آنها ممکن است بی حال باشند یا ممکن است بخواهند زمان بیشتری را در داخل خانه سپری کنند. اگر علاقه دارید روش های مراقبت از سگ در زمستان و هوای سرد  را بدانید، خواندن این مقاله از مجله پت خرید را به شما توصیه می کنیم.

گرم و خشک نگه داشتن سگ در زمستان

حتی اگر سگ شما طی ماه های گرم سال، بیشتر اوقات خود را در خارج از خانه سپری می کند، در زمستان او را در خانه نگه دارید. یک قانون خوب این است که اگر هوا برای شما خیلی سرد است، برای سگ شما هم سرد است. بهتر است سگ را به تدریج به دمای پایین تر عادت دهیم تا اینکه او را ناگهان برای مدت طولانی در معرض سرما قرار دهیم.

 نژادهایی مانند سگ هاسکی، ژرمن شپرد و سنت برناردز ذاتا در مدیریت سرما مهارت بیشتری دارند. اما نژادهایی مانند چیواوا یا تازی ها که موهای نازک تری دارند، می توانند در روزهای زمستان از یک کت یا ژاکت مخصوص سگ بهره مند شوند. پس از پیاده روی یا دویدن در برف، احتمالاً کت حیوان خانگی شما مرطوب یا خیس خواهد شد. از آنجا که بعید است که اکثر حیوانات بتوانند برای خشک شدن باد سشوار را تحمل کنند، می توانید با یک حوله سگتان را به خوبی خشک کنید.

نشستن حیوان خود را نزدیک به شومینه یا بخاری های گازی کنترل کنید. هرگز سگ خانگی خود را بدون نظارت، در مقابل بخاری یا حتی یک شمع رها نکنید. چون اینگونه وسایل می توانند به همان روشی که مردم را می سوزانند، حیوانات خانگی را هم بسوزانند.

 جالب است بدانید: حمام کردن حیوان خانگی؛ ۵ نکته کلیدی در این مورد که لازم است بدانید

سگ در هوای سرد زمستان در زیر پتو

حتی اگر سگ شما، بیشتر اوقات خود را خارج از خانه سپری می کند، در زمستان او را در خانه نگه دارید.

پناهگاه مناسب سگ برای مراقبت از سرما

بهتر است در زمستان سگ را در داخل خانه نگه دارید، اما مهم است که او را با هوای زمستانی سازگار کنید. خانه سگ باید عایق بندی شده باشند ولی نباید بادگیر و دارای روکش انعطاف پذیر نباشند. دکتر رایان می گوید: ورودی خانه سگ باید رو به جنوب قرار بگیرد، که از ورود بادها به داخل آن جلوگیری شود.

ممکن است فکر کنید که قرار دادن یک پتو یا حوله کرکی در کف استراحتگاه حیوان خانگی شما، بهترین راه برای گرم نگه داشتن او است. اما این کار می تواند نتیجه عکس داشته باشد. چون اگر پتوی سگ شما خیس یا مرطوب شود، می تواند یخ بزند. پس بهتر است کف خانه حیوان خانگی خود را با کاه یا یونجه بپوشانید.

حتما بخوانید: تغذیه سگ در زمستان

دوری از ضد یخ و سنگ نمک

ضدیخ و سنگ نمک به ما کمک می کنند تا مسیر خود را در میان برف و یخ راحت تر طی کنیم. اما این محصولات حاوی مواد شیمیایی سمی هستند. بنابراین مهم است که یک رویکرد فعالانه در جلوگیری از مواجهه سگ با این مواد داشته باشید.

دکتر رایان می گوید: ” از نظر سگ ضد یخ بوی خوبی دارد و طعم آن شیرین است. اما این ماده فوق العاده سمی است. حتی خوردن مقدار کمی از آن نیز می تواند کشنده باشد. اگر فکر می کنید حیوان خانگی شما ضد یخ خورده است، فوراً او را به دامپزشک برسانید. “

سنگ نمک هم می تواند بین انگشتان سگ شما گیر کرده و پنجه های او را خرد کند. پس از برگشتن از پیاده روی، توجه ویژه ای به پاها و شکم او داشته باشید و آنها را با یک دستمال خشک، به خوبی پاک کرده یا آبکشی کنید. همچنین لازم است که به طور مرتب موهای بین پنجه های سگ جایی که سنگ نمک می تواند گیر کند را تمیز کنید. از فروشگاه های حیوانات خانگی، برندهایی از سنگ نمک که روی برچسب آنها مشخصا عبارت “امن برای حیوانات خانگی” ذکر شده است را خریداری کنید.

سگ مراقبت شده با لباس گرم در زمستان

سنگ نمک هم می تواند بین انگشتان حیوان خانگی شما گیر کرده و پنجه های او را خرد کند.

غذا و آب مناسب سگ در زمستان

در زمستان کاسه آب سگ خود را به طور منظم کنترل کنید تا مطمئن شوید که یخ نزده است. بدن این حیوانات خانگی به همان اندازه که ممکن است در تابستان دچار کمبود آب شود، در زمستان هم ممکن است دچار کمبود آب شود. بنابراین حتماً برای سگ آب تمیز و کافی تأمین کنید. به خاطر داشته باشید که خوردن برف، جایگزین نوشیدن آب نیست. 

 اگر حیوان شما فعال نباشد و بیشتر وقت خود را در داخل خانه بگذراند، ممکن است به انرژی کمتری نیاز داشته باشد. گاهی هم در زمستان انرژی بیشتری را صرف گرم نگه داشتن خود می کند. بنابراین لازم است که وزن سگ را بررسی کرده و حجم غذای او را بر این اساس تنظیم کنید.

 جالب است بدانید: معرفی انواع مواد غذایی مورد نیاز سگ‌ها

جشن های تعطیلات و مراقبت از سگ در زمستان

با داشتن خانه ای شلوغ و پر از مهمان، احتمال دارد که حواستان از اینکه سگ شما تعطیلات را چگونه می گذراند، پرت شود. دکتر رایان می گوید: “تقریباً هر سال سگ‌هایی را می بینم که لاشه بوقلمون را از سطل آشغال برداشته و می خورند. آنها مستعد ورود به فضاهایی هستند که به طور معمول در معرض آنها قرار ندارند. این موارد می توانند سلامتی آنها را تهدید کنند. پس باید از آنچه در اطراف آنها قرار دارد و تأثیری که بر آنها می گذارد، آگاه باشید. “

اکثر مردم از خطرناک بودن شکلات و انگور برای سگ آگاه هستند. اما در طول تعطیلات به این حیوانات کشمش و آب نبات بدون قند که اغلب حاوی زایلیتول است، جایزه می دهند. باید بگویم که هر دوی این خوراکی ها برای سلامتی این حیوانات خطرناک هستند. انگور برای این حیوانات سمی است و می تواند باعث بیماری حاد کلیوی شود. اما اکثر مردم توجه نمی کنند که کشمش، همان انگور خشک شده است که می تواند برای سلامتی حیوان خانگیشان مضر باشد. 

مراقبت های زمستانی سگ در برابر کک و کنه

کک و کنه قادر به زنده ماندن در سرمای زمستان هستند. آنها ممکن است به دنبال مناطق گرمتر در خانه شما باشند. یا ممکن است به بدن گرم حیوانات وحشی مانند سنجاب یا راکون پناه ببرند. همچنین ممکن است در روزهای گرمتر در زمستان فعال شوند. همه این احتمالات به این معنی است که آنها می توانند به راحتی خود را به سگ شما برسانند. دکتر رایان می گوید: “من می بینم که صاحبان این حیوانات در زمستان از پیشگیری از کک و کنه غافل می شوند. اما باید دانست که این حشرات می توانند به سرعت به حیوان خانگی شما منتقل شوند. من پیشگیری از کک و کنه را در کل طول سال توصیه می کنم”. 

سگ‌های پیر و مراقبت های لازم در فصل سرد

حیواناتی که بیماری‌های مرتبط با سن و سال مانند آرتروز یا دیابت دارند، می توانند در برابر اثرات هوای زمستانی آسیب پذیرتر باشند. ممکن است سرما مفاصل دردناک سگ را تحریک کند. بنابراین پیشنهاد می کنیم که پیاده روی و فعالیت را آهسته شروع کنید. با یک ساعت پیاده روی شروع نکنید. ابتدا ۱۰ دقیقه پیاده روی را امتحان کنید و سپس به ۲۰ دقیقه پیاده روی بروید. پس از چند روز آن را به ۳۰ دقیقه افزایش دهید. اگر به نظر رسید که سگ شما سردش شده است، به داخل خانه برگردید.

برای حیوانات پیر خود، یک جفت چکمه تهیه کنید تا یک لایه نرم اضافی از پاهای آنها محافظت کند.

شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد: نگهداری سگ در هوای سرد؛ نکاتی برای مراقبت از سگ در زمستان

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب در مورد نگهداری ها و مراقبت های لازم از سگ در فصل سرد زمستان برایتان مفید بوده باشد. شما چه راهکارهایی برای گرم کردن سگ در زمستان دارید؟ لطفا پیشنهاد و نظرتان را در بخش کامنت ها با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

منبع: PETMD

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x